دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
زنگ زنگزده کرامت معلمان
پیش از نمایندگی جلس، در جایگاه معلمی شاهد ایثارها و ازخودگذشتگی معلمان سختکوش بسیاری بودم که در سخترین شرایط، محرومترین روستاها و دوردستترین نقاط کشور عاشقانه و بیهیچ مابهازای قابلتوجهی برای تربیت فرزندانمان کوششها کردهاند. کوششهایی که ستایش از آنها هیچگاه برای دستاندرکاران آموزش و پرورش که همواره با مشکلات عدیدهای همراه بودهاند، محقق نبود و این ناتوانی را همواره کمبرخوردارترین مردم بر دوش کشیده و ناستودهترین سرمایههای جامعه را با روی گشاده و مهر و عاطفه ستودهاند و به ما آموختهاند چگونه میتوان از دل ناستودهها، ستایشآمیزترین فضایل را به نمایش گذاشت.
از آغازین روزهای آغاز به کار مجلس هشتم در کنار جمع دیگری از همکاران که حسب امانتی که مردم بر دوششان نهادند از کلاس و تختهسیاه ناخواسته جدا شده و بر صندلی سبز بهارستان نشستند، بر خود فرض دانستیم رفع مسائل، مشکلات و نامهربانیهایی که به فرهنگ و فرهنگی شده است را در دستورکار خود قرار دهیم.
بیهیچ محافظهکاریای اقرار میکنم عادت کردهایم سربازانی که خالصانه و عاشقانه در عرصههای مختلف انقلاب (از دفاع از آب و خاک گرفته تا تربیت میراثبران ایرانمان) به میدان تلاش میفرستیم را پس از تحمل مشقتهای فراوان و ایفای ماموریتی که ایثارگرانه بر عهده خود گرفتهاند در میانه راه تنها گذاریم و ناخودآگاه ایثارگر را با قدرناشناسی و ناسپاسی در پیمودن رسالت خطیری که برای خود برگزیده است، ناراحت و سرخورده تنها بگذاریم. امروز مصداقی دیگر از این ناسپاسی را در آموزش و پرورش و آنچه تحت عنوان طرح تعیین تکلیف استخدام معلمین حقالتدریسی و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به همت نمایندگان فرهنگی ارائه شد، شاهدیم. بیش از ۱۱۰ هزار نفر معلم که سالها است در انتظار جذب و استخدام به سر میبرند با وجود مجوزی که براساس بند <و> ماده ۱۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه به دولت اعطا شده است کماکان در صف استخدام ایستادهاند و هر روز سرگردان بر سر کلاسهای درس، رسالت تعلیم و تربیت فرزندانمان را بر دوش میکشند.
آموزش و پرورش در شرایطی مجلس را وادار به تهیه این طرح کرد که به صورت خودکار و با استناد به قانون فوق، مجوز جذب حداقل نیمی از این آموزگاران را دارد و با تدبیر میتوانست مصداق این تمثیل شود که <حرمت مسجد با متولی است.> به واقع وقتی آموزش و پرورش که خود مسوولیت اصلی در سامان دادن به امنیت شغلی سرمایههای انسانی خود را دارد کمترین اهتمام را به این امر مهم میکند، چگونه میتوان از سایرین انتظار مداخله فعال برای رفع مسائل شغلی و معیشتی فرهنگیان و حفظ شأن و منزلت معلم را داشت. چند روزی بیشتر از آغاز سال تحصیلی جدید و حرفها و سخنهای فراوان در باب شأن و منزلت درس و مدرسه و معلم نگذشته است، بیاییم از کنار مسائل آموزش و پرورش و فرهنگیان به سادگی نگذریم و حرف و سخن را به کناری گذاشته، برای ارتقای منزلت این نهاد آیندهساز بیندیشیم و از تمامی ظرفیتها بهره بگیریم.
بارها شاهد بودهایم که وزرا و وکلای فراوانی در ادوار گذشته و حال از ترس به مخاطره افتادن صندلی وزارت و وکالتشان قولهای ناشدنی و امیدهای فراوانی به فرهنگ و فرهنگی دادهاند اما هیچوقت از این نهراسیدهاند که شاید بیتدبیری و بیعملیشان به مخاطرهای جدی برای آینده توسعه ایران بدل شود. بر خود لازم دانستم اهتمام به وضعیت فرهنگیان و خصوصا ۱۱۰ هزار نفر را به خود، همکارانم در مجلس و مدیران آموزش و پرورش تذکر داده و زنگ زنگزده کرامت معلمان را بار دیگر به صدا درآورم.
غلامحسین مسعودیریحان
نماینده اهر و هریس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
نماینده اهر و هریس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست