یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا
پیامبر(ص)، معنویت و شریعت
![پیامبر(ص)، معنویت و شریعت](/mag/i/2/ginxi.jpg)
● پیامبر و کلام و فقه اسلامی
تمام مکاتب فقهی اسلامی، چه شیعه و چه سنی، متفقالقولند که سنت و حدیث پیامبر اسلام(ص) بهعنوان مهمترین منبع فقه اسلامی بعد از قرآن[به مسلمانان] یاری میرساند. در اسلام حتی یک پیامبر هم توسط خودش قانونگذار دانسته نمیشود بلکه نهایتا تنها خداوند شارع و قانونگذار است. اگرچه مسلمانان معتقدند که پیامبر اکرم(ص) به عنوان فرستاده خدا میدانست اراده الهی بر چه چیز دلالت دارد تا در فقه اسلامی تدوین و لحاظ شود. بدین خاطر است که اعمال و داوریهای قضایی پیامبر(ص) بعدها نقشی ضروری در تدوین فقه اسلامی(شریعت) بین مکاتب متنوع حقوقی بازی کرد. مسلمانان معتقدند که نهتنها پیامبر(ص) کلام خداوند را در صورت قرآن برای جهانیان آوردهاند بلکه یک قانون الهی مخصوص اسلام را نیز عرضه داشتهاند؛ قانونی که ریشههایش کاملا در قرآن جای دارد اما بدون قول و فعل پیامبر(ص)تبلورش ممکن نیست. الهیات که برخی اوقات کلام خوانده میشود، به مثابه یک شاخه علمی در اسلام همان نقش مرکزیای را که در مسیحیت دارد، دارا نیست. اگرچه معمولا کلام را در منابع غربی به <الهیات اسکولاستیک> برگرداندهاند،[اما] اعتقاد عمومی این است که کلام توسط علیابنابیطالب(ع) پایهریزی شده و بهواسطه ایشان اصولش در تعالیم نبوی جای گرفته است. در عین حال تمامی مکاتب کلامی از یک طرف به پرسش از وحی و ربط میان سخنان پیامبر(ص) با حقایق دینی میپردازند و از طرفی دیگر در مورد این حقایق بحث عقلانی میکنند. مضاف بر این، اگر الهیات درنظر گرفته شده تفکر دینی عمومی باشد باز هم در این صورت آموزههای نبوی محوریتر است. هرگز یک متفکر دینی مسلمان وجود ندارد که به شدت تحت تاثیر سخنان رسول خدا(ص) قرار نگرفته باشد؛ حضوری که در تمام اشکال آموزههای دینی در سرتاسر جهان اسلام حس میشود. از این رو تفکر دینی اسلامی بدون پیامبر(ص) قابل تصور نیست؛ درست همانطور که الهیات مسیحی بدون عیسی مسیح(ع) غیرقابل تصور است.
سیدحسین نصر
ترجمه: حامد فرجی
پینوشتها:
۱) لازم به ذکر است جناب آقای دکتر نصر از آنجا که این مطلب را برای مسیحیان نگاشتهاند در سراسر مقاله خویش و در این دو قسمت که ترجمهاش را مطالعه میفرمایید برای فهم بهتر ایشان از تفکر اسلامی از مثالها و قیاسهایی مأنوس با ذهن ایشان استفاده کردهاند.
۲) muhammadan character
۳) ظاهرا باید مراد جناب آقای دکتر نصر، انتصاب پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) به مقام نبوت باشد.
منبع:
encyclopedia Britannica/seyyed hossein nasr/Muhammad
(the ethical and spritual character of Muhammad,Muhammad and
Islamic law and theology)
ترجمه: حامد فرجی
پینوشتها:
۱) لازم به ذکر است جناب آقای دکتر نصر از آنجا که این مطلب را برای مسیحیان نگاشتهاند در سراسر مقاله خویش و در این دو قسمت که ترجمهاش را مطالعه میفرمایید برای فهم بهتر ایشان از تفکر اسلامی از مثالها و قیاسهایی مأنوس با ذهن ایشان استفاده کردهاند.
۲) muhammadan character
۳) ظاهرا باید مراد جناب آقای دکتر نصر، انتصاب پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) به مقام نبوت باشد.
منبع:
encyclopedia Britannica/seyyed hossein nasr/Muhammad
(the ethical and spritual character of Muhammad,Muhammad and
Islamic law and theology)
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست