پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
سموم Semum
▪ نویسنده و کارگردان: حسن کاراجاداغ.
▪ موسیقی: جاستین آر. دوربان.
▪ مدیر فیلمبرداری: سیهان بیلیر.
▪ طراح صحنه: کیوکو کی. یوومی.
▪ بازیگران: آیچا اینجی[جانان]، بوراک حاکی[ولکان]، نازلی جرن ارگون[بانو]، جم کورت اوغلو[میکاییل شیخ]، صفا زنگین[راجی]، باحتیار انگین[ماجیت]، لونت سولون[علی]، یلدیریم ئوجک[چنگیز، مشاور املاک]، حاکان مریچلیلر[دکتر اغوز
▪ ١١٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ ترکیه.
▪ ژانر: ترسناک، مهیج.
جانان و ولکان زوجی خوشبخت هستند، چون موفق شده اند پس از سال ها خانه بزرگی که همواره در خیال آرزوی تصاحب آن را می پروراندند، خریداری کنند. همه چیز خوب و مرتب به نظر می رسد تا این که یک روز پس از مستقر شدن در خانه جدید جانان شروع به بروز حرکاتی غریب از خود کند.
حرکاتی که هیچ کس معنای آنها را نمی فهمد.
او قادر به کنترل رفتار خود نیست و انگار از سوی شخص یا چیز دیگری به نام سموم کنترل می شود. چرا جانان هدف سموم قرار گرفته و چه بر سرش خواهد آمد؟ چگونه درهای دوزخ به روی آدمی معمولی گشوده می شود؟
● چرا باید دید؟
نسخه ترکی جن گیر-فیلم محبوب تماشاگران ترکیه که در سال ١٩٧٤ پلان به پلان توسط متین ارکسان بازسازی شده بود- و دومین فیلم بلند کاراجاداغ که در ادامه دابه الارض قرار است ژانر فیلم های ترسناک اسلامی را در سینمای این کشور پی افکند.
سموم بر خلاف نقدهای نه چندان مثبتی که دریافته کرده، تا این لحظه فروش خوبی داشته که نشان از کار بلدی کارگردان در دومین قدم دارد. جلوه های ویژه آن در مقایسه با فیلم قبلی بسیار بهتر است و توانسته عنوان اولین فیلم ترسناک ترکی که یک جانور در داستان قصه اش دارد، شهرتی هم به هم بزند.
کاراجاداغ که مدعی است ایده فیلم را از سوره طور و مخصوصاً آیه بیست و هفتم آن [فمن اللّه علینا و وقینا عذاب السموم] گرفته با دست اندازی به باورهای اسلامی فیلمی قابل قبول-هر چند کلیشه ای- ساخته است. بر اساس باور های اسلامی انسان از گل خشک آفریده شده و پیش از تولد وی موجودات دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند.
این موجودات از جنش شعله های آتشی بدون دود خلق شده بودند و بعدها با سمی مهلک آغشته شده و تبدیل به سموم شده اند. پس از تولد و سکونت آدم روی زمین، برخی از این سموم به رهبری شیطان شروع به حسادت کرده و شروع به انجام کارهای اهریمنی روی آنها کردند.
سموم به شکل خلاصه موجودی بسیار خطرناک است که وارد تن آدمی شده و آن را مسموم می کند. قادر است هر لحظه به کسی حمله ور شده، بسیار سریع حرکت می کند و در برخی مواقع غیر قابل مقابله است و انسانی را که موفق به دخول در جسم وی شده طعم زندگی در جهنم را به او می چشاند.
فیلم با وجود استفاده از بودجه ای متعادل توانسته بازیگران خوب و طراح صحنه ای ژاینی را به خدمت بگیرد[تماشاگران ترک ارادت زیادی به فیلم های خونریز ژاپنی دارند]. اصرار فیلمسازان بدنه ترک در دست اندازی به ژانرهای غیر بومی تا این لحظه موفقیت آمیز بوده حداقل از نظر تجاری و به نظر می رسد رنسانسی در سینمای این کشور در حال شکل گیری است.
سموم هر چند با باورهایی که فیلم بر اساس آنها شکل گرفته، مشکل بنیادی دارم- می تواند نمونه تجاری قابل اعتنای این رنسانس باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست