جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
حکایت عشق در یک نگاه
● (نگاهی به فیلم جایی در دوردست)
«جایی در دور دست» در تلاش است تا عشقی بیبنیاد را كه در یك نگاه پدیدار شده را برای تماشاگر پررنگ جلوه داده و به آن پر و بال بدهد.
«كاظم معصومی»در دومین فیلم از تریلوژی خود كه پیرامون عشق ساخته است شیفته مفهوم عشقی است كه در فیلم او فراموش میشود. عشق در این فیلم در دو صورت انسانی و عشق به طبیعت به تصویر در آمده كه در بعد طبیعت آن با ارائه تصاویری از طبیعت بكر و نماهایی كه در آن سفیدی برف بر تمامی سیاهیها غلبه میكند به زیباترین شكل گویا هستند.
فیلم سختی و خشونت پنهان در دستیابی به عشق را با زندگی در انبوهی از زیباییهای برف پیوند داده است و بار آن را بر شاخه نحیف درختان گذارده است. فیلم استعارهای از زندگی طبیعی با ساختارهای واقعی بنا میكند تا تماشاگر را در زیبایی و سختی آن شریك كند.نماهایی چون گذر از راههای برفی به خصوص نمای پایانی فیلم عظمت این طبیعت را القاء میكند.
«جایی در دور دست» به رغم تلاشی كه در نمایش عشقی پاك و آرمانی دارد، عشقی مثله شده و پاره پاره را عرضه میكند كه در تنگنای تلاش برای زندگی و ادامه حیات فراموش میشود. فیلم داستان عشق بیبنیاد و بیریشهای است كه در یك نگاه برای تماشاگر تعریف میشود و فقط به همین دلیل ساده اما نه مبرهن بسنده میكند.
فیلم بیش از آنكه در پی حفظ یك عشق باشد در كنه خود نیازمند نوعی حیات و هراس حفظ آن است.
«معصومی» برای اولین بار تجربه تبدیل یك عشق را به جنجالی انسانی دارد كه در حد تهدیدها و تجاوزها باقی میماند. جمال كه نقش عاشق سرسپردهای را بازی میكند بیش از آنكه برای تماشاگر نمادی از یك اسب سوار از آسمان رسیده باشد، شكلی از ناپختگی و بزدلی را به نمایش میگذارد.او كه بیش از نیمی از بار عشق را به دوش دارد از حفظ زندگی خود ناتوان است و ناخواسته وارد بازی میشود كه شاید در میانه راه از پا گذاردن به آن پشیمان است. فیلم به گونهای دایرهوار از این درگیری ناخواسته آغاز میشود و به آن باز میگردد.این عشق در میانه راه فراموش میشود و موتورش رو به خاموشی سوق پیدا میكند.
شاید سردفتردار فیلم بیش از همه جمال را شناخته است كه پسرك توان تامین زندگی خود را ندارد چه برسد به اینكه پایش به قاچاق چوب باز شود و جا نزند.فیلم به بزرگ نمایی عشق و مسئولیتی میپردازد كه از حد توان قهرمانش فراتر است و تا آخر ماجرا نیز آن را پیدا نمیكند.
مشخص نیست چرا همه آدمهای فیلم به این جوانك ساده دل انگ قدرت و جربزه میزنند.فارغ از این پرداختن به عشقی چنین در روزگار ما شاید بیش از آن كه دردی دوا كند، موجب ملال است.اگر معصومی داستان عشق را از محوریت به حاشیه میراند شاید به عشق رنگ و بویی واقعیتر میداد و شاید تمام آن درختها و طبیعت كه بیعشق بر زمین میافتادند كمی دل مخاطب را میسوزاند.
«جایی در دور دست» حكایت عشق «جمال» شاگرد عاقدی است كه در یك مجلس عقد با نگاهی عاشق «نیالا» دختر لال «گت آقا» در یك روستای حاشیه جنگل شده است.
نویسنده : آزاده كریمی
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست