دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
آغاز آفرینش از دیدگاه امام علی (ع)
سخن علی علیه السلام دربارهی آغاز آفرینش از منبع جوشان قرآن كریم سرچشمه گرفته و با آیات قرآن كاملا هماهنگ است، بنابر این در این نوشته ما هر دو را باز میكاویم.
لیكن جهتیادآوری و سنجش میان نظر دانشمندان گذشته تا عصر حاضر، نخست اشارهای گذرا به نكات برجسته گفتار پیش خواهیم داشت، از این رو:
۱) جهان ماده با مهبانك (انفجار بزرگ) پدید آمد و همهی انرژی موجود كنونی در گوی كوچك بینهایتسوزان و بی اندازه چگالی متمركز بود.
۲) در این نظریه، جهان انبساط مییابد، فضا باز میشود و عمر جهان بین ده تا پانزده میلیارد سال است.
۳) جهان در حال نوسان است، انبساطی كه با انفجار بزرگ آغاز شد رو به انقباض میرود، و سپس انفجار بزرگی دیگر....
۴) جهان نه آغاز دارد نه پایان، ازلی و ابدی است، و زمان و فضا پیوسته بدون تغییر خواهند بود.
۵) انفجار بزرگ با این اشكالها روبه رو است كه:
الف) در تلسكوپهای عصر ما اخترنماهایی با بیش از زمان و فاصله مزبور مشاهده گشتهاند.
ب) مركز انفجار بزرگ كجا است؟
ج) عامل اصلی انبساط كدام است؟
۶) برای جهان هنوز یك هندسهی پایدار ثابت نشده و هندسههای مسطحه، هذلولوی و بیضوی با اشكالهای جدی روبه رو است و نمیتواند اطراف و گسترهی جهان ماده را تفسیر و ترسیم كند.
۷) هنوز به دلیل قاطعی نرسیدهاند كه جهان ماده، ازلی و ابدی استیا حادث.
۸) نظریهی نسبیت در كیهان شناسی «اینشتاین» هنوز بسیاری از پرسشها را پاسخ نگفته و با دشواریهایی روبه رو است. و اینك:
● سخن علی علیه السلام
«ثم انشا سبحانه فتق الاجواء و شق الارجاء وسكائك الهواء... ورقیم مائر» . (۲) «سپس خداوند جوها را از هم شكافت و جوانب و ارتفاعات هوا را باز نمود» .
آب انبوه و پر موج و خروشان را كه بر پشتباد تندوز و پر قدرتی قرار داده بود، در لابه لای فضاهای باز شده به جریان انداخت.
با این باد تندوز آب را از جریان طبیعی بازداشت و آن گاه باد نیرومند را بر آب مسلط كرد و آب را در بالای آن قرار داد.
فضا را در زیر باد پر قدرت باز، و آب در روی باد، جهنده و جنبان شد.
سپس خداوند سبحان باد دیگری بیافرید كه فرمانی جز به حركت درآوردن آب نداشت، این باد دستبه كار زد و تحریك آب را ادامه داد، جریان این باد را تند و منبعش را دور از مجرای طبیعی قرار داد.
خداوند سبحان همان باد را به برهم زدن آب انبوه و برانگیختن امواج دریاها دستور داد، و چونان مشك شیر كه برای گرفتن كره جنبانده شود آب را به حركت و زیر و رو شدن درآورد.
وزش باد بر آن آب چنان بود كه در فضای خالی وزیدن بگیرد، آب در مقابل جریان باد مقاومتی از خود نشان نمیداد، آب را ختبه حركت درآورده اولش را به آخرش و متحركش را به ساكنش برگرداند.
در این هنگام انبوهی از آب، سر به بالا كشید و كف بر آورد، خداوند آن كف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمانهای هفتگانه را بساخت، پایینترین آسمانها را از موجی مستقر بنا نهاد، كه حركت انتقالی به این سو و آن سو ندارد، و بالاترین آسمانها را سقفی محفوظ در مرتفعترین فضا قرار داد، بی ستونی كه آن را برپا دارد و بدون میخ و طنابی كه آنها را به هم بپیوندد.
آنگاه آسمان را با زینت و زیور ستارگان و روشناییها بیاراست، و خورشید را با فروغ گسترده و ماه فروزان را با روشناییاش در فلكی گردان و سقفی در دوران و صفحهای منقوش با ستارگان به جریان انداخت.
از منظر علی علیه السلام آفرینش از جو، فضا و هوا آغاز شده است، و به احتمال قوی این موضوع همان ماده گازی است كه در دو آیه از آیات قرآن با واژهی دود (دخان) آمده است:
۱) «ثم استوی الی السماء وهی دخان...» (۳) :
«سپس خداوند آسمان را مورد مشیت خود قرار داد در حالی كه آسمان دود بود» .
۲) «فآرتقب یوم تاتی السماء بدخان مبین» (۴) :
«در انتظار روزی باش كه آسمان دود آشكاری برآورد» .
در حدیث امام باقر علیه السلام میخوانیم: نخستین موجودی كه آفریده شده آب است و هوا از آب خلق گردیده است، بنابر این ریشه و نسب هر چیزی به آب میرسد، خداوند سپس هوا را بر آب مسلط ساخت. آب را بر روی هم كوبید تا از آن كفی پدید آمد و از آن كف زمین خلق گردید. (۵)
چنان كه قرآن به روشنی میفرماید:
«...ان السموات والارض كانتا رتقا ففتقناهما وجعلنا من الماء كل شیء حی...» . (۶)
«آسمانها و زمین در آغاز بسته و یكپارچه بودند، بعدا ما آنها را از هم باز كرده و هر چیز صاحب حیات را از آب قرار دادیم» .
این آیه به خوبی «انبساط» جهان را میرساند، روشنتر از آیه مزبور این آیه است:
«والسماء بنیناها باید و انا لموسعون» . (۷)
«ما آسمان را با قدرت خویش پایه گذاشتیم و پیوسته آن را گسترش، وسعت و انبساط خواهیم بخشید» .
امام باقر و صادق علیمها السلام میفرمایند: آب بر هوا قرار داشت و هوا بیكرانه بود و جز این دو چیزی وجود نداشت و چون خداوند اراده كرد زمین را بیافریند فرمان داد بادها به آب وزیدند، موج پدید آمد و از موج كف پدیدار گشت، كفها به اندازه كوه بزرگی شدند، خداوند آنها را در محل «بیت الله الحرام» [مكه معظمه] گرد آورد و از آنها زمین را پدید آورد، از این رو نخستین سرزمینی كه آفریده شد مكه است، لذا آن را مادر شهرها (ام القری) نامیدند چنان كه خداوند در قرآن به این مطلب اشاره كرده میفرماید:
«ان اول بیت وضع للناس للذی ببكهٔ مباركا...» . (۸)
(نخستین خانهای كه برای مردم قرار داده شد در سرزمین مكه است) سپس زمین را از زیر كعبه (بكه) گسترش داد، و گسترش زمین در مدت زیادی به درازا انجامید.
پس از مدتی از میان كفها، دودی بدون آتش بر آسمان رفت، و از آن آسمانها آفریده شد و به گردش آمد. (۹)
● نظر فخر رازی
وی مینویسد: خداوند در آب حرارت به وجود آورد (یعنی ماده آغازین چیزی شبیه آب بسیار داغ و جوشان بوده است) سپس از این آب جوشان كف و دودی خارج شد، از كف آن زمین، و از دود آن، آسمانها آفریده شد چنان كه ابن عباس گفته است: دودی كه مایهی آغازین آسمان است از بخار زمین بوده است. (۱۰) اما برخی دیگر از دانشمندان بنا به شواهدی كه از قرآن و احادیثبه دست آورده گفتهاند: خداوند، نخست زمین را آفرید و هنوز آن را گسترش نداده و تكمیل نكرده بود كه آسمانها را آفرید، و در مرحله بعد زمین را گسترش داد و تكمیل كرد، از این رو فرموده است:
«رفع سمكها فسواها و اغطش لیلها و اخرج ضحاها و الارض بعد ذلك دحاها» (نازعات/۲۸ ۳۰) .
«سقف آسمان را برافراشت و آن را به اندازهی معین درست كرد و شبش را تیره و روزش را آشكار ساخت، و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد» .
بنابراین انبساط زمین به وسیله غلتانیدن و چرخش به وقوع پیوسته (حركت وضعی زمین) و این كار بعد از بناء، نظم و برافراشته شدن آسمانها بوده است.
امام باقر علیه السلام میفرماید: دودی كه از میان موج و كف خارج شد از جنس دود آتش نبوده است.
مفسران نیز به اتفاق نظر میگویند: این دود از آتش نیست، بلكه از تنفس و تبخیر آب است. (۱۱)
امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه دیگر پیدایش خشكیها را این گونه ترسیم كرده است:
«خشكی را از آب دریایی موج زننده، و هر موجی موجی دیگر را شكننده پدید آورد و آن را طبقهها كرد، آن گاه طبقهها را از هم گشود و آن را هفت آسمان كرد، پس از آن كه به یكدیگر بسته و یكپارچه بود، و به فرمان او آسمانها چنگ در یكدیگر نهادند و بر پای ایستادند» . (۱۲)
همچنین در خطبه دیگر میفرماید: خداوند آسمان را بعد از روزگاری كه دود بود ندا داد سپس حلقههای بندهای آسمان جوش خوردند و به هم برآمدند، و خداوند درهای بستهی آن را بعد از آن كه یكپارچه (رتق) بود باز كرد. (۱۳)
بر این اساس، مادهی اصلی زمین و هفت آسمان كه به احتمال قوی منظور كواكب سیار هفتگانه از فلكیات قدیم (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل (۱۴) ...) باشد همه از دود (دودی كه از جنس دود آتش نیست) میباشند، بنابراین باید از جنس تودهی جرمی باشد داغ و جوشان، و پس از جدا شدن از یكدیگر و قطعه قطعه شدن و در مدارهای خویش قرار گرفتن رو به تكامل نهاده باشند.
● جرم سبز رنگ
در حدیث دیگر میخوانیم: خداوند چون اراده كرد آسمان و زمین را بیافریند گوهر سبز رنگی پدید آورد، سپس آن را ذوب و آب متلاطمی گردانید، آن گاه بخاری كه همچون دود بود از آن خارج كرد: «ثم آستوی الی السماء وهی دخان» : «به آسمان كه بسان دودی بود توجه كرد و آن را بشكافت» و هفت آسمان پدید آورد، سپس از آن آب كفی آفرید و سرزمین مكه را خلق كرد، و بعد از مدتی زمین را از زیر كعبه گسترش داد. (۱۵)
مولوی با توجه به این روایات و آیات سروده است:
از كف دریا بنگارد زمین
دود سیه را بنگارد سما
مفسران با توجه به آیهی «...خلق الارض فی یومین...» (۱۶)
و آیه : «ثم استوی الی السماء و هی دخان...» (۱۷)
معتقدند نخست زمین را طی دو روز آفرید و سپس متوجه خلقت آسمان و اجرام فضایی شد.
گفتنی است، در قرآن گاهی واژه «یوم روز» مجازا به كار گرفته و كنایه است از مرحلهی طولانی، و گرنه هنگام آفرینش زمین هنوز روز و شبی وجود نداشته و سال و ماهی در كار نبوده است. (۱۸)
● آفرینش در تورات
به گفتهی فخر رازی در تورات آمده است كه خداوند گوهری آفرید و بعد با نظر هیبتبه آن نگریست، آن گوهر آب شد و آسمانها و زمین را از آن بیافرید و آنها را از هم شكافت. (۱۹)
یك گوهری چو بیضه جوشید و گشت دریا كف كرد و كف زمین شد و ز دود او سما شد تكامل تدریجی تاكنون فیالجمله تكامل و انبساط تدریجی ثابت گردید.
دلیل دیگر: قرآن مجید میفرماید: «...خلق السماوات والارض فی ستهٔ ایام...» . (۲۰)
این مضمون در بسیاری از آیات به چشم میخورد، لیكن در مورد زمین چنان كه اشاره شد دو روز نام برده شد (یومین) .
مفسران معتقدند این ایام نشان دهندهی مراحل تكامل تدریجی خلقت است. بدیهی است آفرینش یك انسان لااقل به شش ماه زمان نیازمند است، در حالی كه به فرمایش قرآن: «لخلق السماوات والارض اكبر من خلق الناس» (۲۱) : «آفرینش آسمانها و زمین از خلقت مردم بزرگتر است» ، بر این پایه هر روز خلقت را باید لااقل هزار سال دانست: «...ان یوما عند ربك كالف سنهٔ مما تعدون» . (۲۲)
فخر رازی میگوید: مراد از شش روز، شش حالت است كه عارض آسمانها و زمین و آنچه میان این دو استشده است. (۲۳)
شاهد بر این تكامل تدریجی، حدیثی است كه امام صادق علیه السلام در آن میفرماید: خداوند چون زمین را آفرید پنجاه هزار سال [كنایه از سالهای بسیار زیاد] آن را رها كرد، سپس موجوداتی آفرید كه نه از نوع فرشته، نه از نوع جن و نه از نوع انسان به شمار میرفتند و سپس هزاران سال منقرض شدند، باز هزارها سال گذشت كه خداوند جن را آفرید، و پس از مدتی طولانی آدم را خلق كرد. (۲۴)
همچنین در تفسیر طبرسی میخوانیم: امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند روز را قبل از شب ، خورشید را قبل از ماه و زمین را قبل از آسمان آفرید. (۲۵)
در حدیث دیگر آمده است: نخستین روزی كه خورشید در آن طلوع كرد نوروز بوده است. (۲۶)
و ماه نیسان نخستین ماه از ماههای دنیا است. (۲۷)
از این دو خبر چنین استفاده میشود كه در آغاز پیدایش روز، و گردش وضعی كره زمین دایره استوای زمین و خورشید در یك سطح قرار داشتهاند، چنان كه ما امروزه در اول برج حمل فروردین به حساب میآوریم و میدانیم بخشی از آن با نیسان انطباق دارد.
● نتیجه سخن
۱) طبق نظر علی علیه السلام و سایر احایث، خداوند متعال نخست جرمی آبگونه همراه هوا آفرید كه از آن كف و گازی پدید آمد، از این جرم كف گونه زمین آفریده شد، و از آن دود و گاز، سیارات هفتگانه پدید آمدند، پس میتوان گفتخانواده منظومه شمسی در اصل از یك توده جرم آفریده شدهاند.
۲) همچنین میتوان گفت سن و سال زمین بیش از سایر كرات (لااقل سیارات) است چون در چند جا آفرینش آسمانها را بعد از زمین به چشم دیدیم، لیكن هنوز از سن و سال همهی اجرام كیهانی چیزی به دست نیامده است، زیرا قرآن فرمود : ما آنها را در مدت شش روز آفریدیم.
۳) آنچه مشهور است كه خورشید «مادر» منظومه شمسی است و همهی سیارات و اقمارشان از خورشید جدا گشتهاند با آنچه از روایات و احادیثخواندیم همخوانی ندارد، زیرا گاز و دودی كه از زمین برخاستسبب پیدایش آسمانها گردیده است، و اگر به فرض همه در یك لحظه از هم جدا شده باشند چرا زمین را جدا شده از خورشید بدانیم؟ و اگر بخواهیم جاذبه خورشید را در نظر بگیریم، جاذبه تنها به خاطر جرم بزرگتر است، و چنانچه زمین هم بزرگی خورشید را میداشت البته خورشید گرد او میچرخید، آن سان كه اكنون زمین گرد خورشید گردش دارد. بنابراین گردیدن كره كوچكتر پیرامون كره بزرگتر دلیل آن نیست كه كوچك از بزرگ جدا گردیده است.
۴) چنان كه اشاره شد برخی از دانشمندان متاخر از جمله «لاپلاس» نظریه گسترش و انبساط جهان را پذیرفته و گفته است: مادهی جهان در ابتدا گازی بوده است منتشر در وسط فضا، با نظم ویژه، و «سدیم» ها از تكاثف و به هم رفتن آن خلق شدهاند، آنگاه تطوری كه رخ داده تا از حالتسدیمی به حالت كنونی آن را رسانده به وسیله ازدیاد دوران بوده است (۲۸) این نظر تا اندازهای به نظر روایات و آیات نزدیكتر است.
۵) این جمله كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «فسوی منه سبع سماوات» از آن كف هفت آسمان آفرید، بر طبق عقیده فلكیات قدیم (بطلیموس) بوده كه در آن زمان شهرت داشته است، بنابراین تنها به زبان و خطاب آن زمان بوده كه سخن از هفت آسمان به میان آمده است، و چنانچه امیر علیه السلام در این زمان میبود به مقتضای حال، خطاب و فهم این عصر ما سخن میراند.
۶) این كه فرمود: آسمانها را بدون ستون و میخ سر پا داشت، به عقیده بسیاری از مفسران ونهج البلاغه پژوهان اشاره استبه قانون جاذبهی عمومی «نیوتون» . (۲۹)
۷) مادهی نخستین زمین و آسمان (آب، هوا، دود، بخار، گاز و جرم) آیا از چیزی گرفته شده و پیش مادهای داشته یا مادهی قبلی در كار نبوده و نو پدید بودهاند؟
از آیات قرآن چنین استفاده میشود كه ماده پیشین وجود نداشته و سرچشمهای در كار نبوده است، قرآن میفرماید: «بدیع السموات والارض...» (۳۰) : «او نوپدید آورندهی آسمانها و زمین است» .
واژه پژوهان معتقدند واژه «بدع» ، «ابداع» ، «بدیع» هرگاه دربارهی افعال خداوند استعمال گردند به معنای پدید آورندهی شیء استبدون ابزار و آلت، و بدون ماده پیشین و بدون زمان و مكان، و این ویژگیها تنها از آن خداوند است. (۳۱)
این در حالی است كه خداوند در قرآن مجید به كرات خود را «خالق» و آفرینندهی آسمانها، زمین و انسان خوانده است، بنابراین واژه «خلق» به «بدع» و «خالق به مبدع» بر میگردد، یعنی در خلقت آسمان، زمین و انسان ماده قبلی در كار نبوده است، چرا كه اصل انسان به خاك و زمین برمیگردد، گرچه این واژه (خلق) در بسیاری دیگر جاها به معنای آفرینش چیزی از چیز دیگر است. (۳۲)
قرآن این نكته را خاطر نشان كافران ساخته كه انسان از هیچ (عدم محض) آفریده شده است:
«ام خلقوا من غیر شیء ام هم الخالقون ام خلقوا السموات والارض...» . (۳۳)
«آیا از هیچ خلق شدهاند یا آن كه خود خالق خویشاند، یا آسمانها و زمین را آفریدند؟» .
خلقت از هیچ همان آفرینش بدون مادهی قبلی است.
از این آیات چند امر به دست میآید:
۱) آفرینش نخستین از عدم بوده و ماده قبلی وجود نداشته است.
۲) جهان ماده سابقه و پیشینهی نیستی داشته وحادث است نه قدیم، ما این دو مطلب را از كلمات امام امیرالمؤمنین علیه السلام نیز استفاده میكنیم:
الف) «ذلك مبتدع الخلق و وارثه، و اله الخلق و رازقه» (۳۴) : او است آفریننده و اختراع كنندهی خلایق بدون سابقه و مانند (به وجود آورندهی هستی از عدم و نیستی) و پس از فنا وارث ایشان است، او است معبود خلایق و روزی دهندهی آنان.
«الذی ابتدع الخلق علی غیر مثال امتثله، ولا مقدار اهتدی علیه من خالق معهود كان قبله» (۳۵) : او استخداوندی كه خلایق را بیافرید بدون ماده، و مثال و صورتی كه از آن اقتباس نموده و مانند آن آفریده باشد و بی سنجش و اندازهای كه از خالق و معبودی پیش از خود پیروی كرده باشد.
«لم یخلق الاشیاء من اصول ازلیهٔ ولا من اوائل ابدیهٔ، بل خلق ما خلق فاقام حده، وصور ما صور فاحسن صورته» (۳۶) اشیاء را از روی اصول و مبادی و نمونه ازلی و ابدی نیافرید (چون آفرینش او مبدیی نداشته) بلكه (بی نمونه و مبدا و ماده و به محض اراده) آفرید آنچه را آفرید و حدش را تعیین نمود، و به آنچه ایجاد فرمود صورت و شكل داد و صورت آن را نیكو و مناسب گردانید.
ب) امیرالمؤمنین علیه السلام دربارهی حدوث جهان خلقت میفرماید:
«الحمد لله الدال علی وجوده بخلقه، وبمحدث خلقه علی ازلیته» . (۳۷)
«سپاس خدایی را سزاست كه به وسیلهی آفریدههایش بر وجود و هستی خویش راهنما است (زیرا هر مخلوقی ممكن است و ممكن به خودی خود دارای هستی نمیگردد، پس او را آفریدهای میباشد.) و به حدوث و نو پیدا شدن آفریدههایش بر ازلی بودن و ابتدا نداشتن خود دلیل است» .
امیرالمؤمنین علیه السلام همین برهان حدوث و نوپدیدار شدن مخلوقات را دلیل بر قدیم بودن خدا و حدوث اشیا را برهان بر وجود او شمرده میفرماید:
«الحمد لله الدال علی قدمه بحدوث خلقه وبحدوث خلقه علی وجوده» . (۳۸) «سپاس خداوندی را سزاست كه حدوث خلق دال بر قدیم بودن و وجود او است» .
بنابراین «قدیم» تنها او است و غیر او هر چه باشد حادث است و پیشینهی عدم دارد.
با این بیان فرضیهای كه میگفت: جهان نه آغاز دارد نه پایان، ازلی و ابدی است، و زمان و فضا پیوسته بدون تغییر خواهند بود، به طور كلی بی اساس میگردد و تئوری «جهان یكنواخت» كه از «بوندی» «گولد» و «هویل» پیشنهاد شده بود نمیتواند كارامد باشد وپیدایش جهان را تفسیر نماید.
علی زمانی قمشهای
پینوشتها
هیجده ذیحجه سال نهم هجری در حالی كه بنا به محاسبهی نگارنده به امر وسط، ۳۱۷۷ روز از مبدا هجری قمری (۲۶/۴/۱، ش) سپری شده برابر استبا هشتم فروردین سال دهم هجری شمسی (۸/۱/۱۰، ش) .
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روز بیست و هشتم ذیقعده سال دهم هجری قمری برابر پنجم اسفند سال دهم شمسی (۵/۱۲/۱۰، ش) در حالی كه ۳۵۱۰ روز از مبدا هجرت گذشته بود به قصد «حجهٔ الوداع» مدینه را ترك، و «ابودجانه» را جانشین خود قرار داد، پیامبر در این وقت كه بیش از شصتشتر برای قربانی همراه داشتبه سوی مكه حركت كرد و در «مسجد شجره» احرام بست. و در روز چهارم ذیحجه سال دهم قمری برابر ۱۳/۱۲/۱۰، ش از باب بنی شیبه وارد مسجدالحرام شد و در روز هشتم ذیحجه برابر با ۱۷/۱۲/۱۰، ش، از طریق منا عازم عرفات گردید و تا پایان روز نهم برابر با ۱۸/۱۲/۱۰، ش، در عرفات توقف فرمود و در روز «عید قربان» برابر با ۱۹/۱۲/۱۰، ش وارد منا گردید و اعمال رمی جمره، قربانی و تقصیر را بجای آورد و سپس وارد مكه شد و بقیه مناسك حج را كامل كرد.
در بازگشت از «حجهٔ الوداع» در روز ۱۸ ذیحجه (عید غدیر) در حالی كه ۳۵۳۲ روز از آغاز هجرت سپری شده بود برابر با ۲۷/۱۲/۱۰، ش، مامور به برگزاری مراسم جانشینی گردید، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سه روز در سرزمین «غدیر خم» توقف نمود و دستور فرمود آن جمعیت انبوه دسته دسته خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسند و به عنوان «امیرالمؤمنین» به او خجسته باد گویند.
۱. ر.ك: درسهایی از مكتب اسلام، سال ۳۲ شماره ۱۲ و سال ۳۳ شماره ۱، از همین قلم تحت عنوان «تقویم شمسی تاریخ اسلام» .
۲. نهج البلاغه، خطبهی ۱.
۳. فصلت/۱۱. ۴. دخان/۱۰.
۵. تفسیر نورالثقلین: ۴/۵۴۰. ۶. انبیاء/۳۰.
۷. ذاریات/۴۷.
۸. آل عمران/۹۶.
۹. توحید صدوق، باب ۳۶; احتجاج طبرسی: ۲/۷۲; نور الثقلین ذیل آل عمران/۹۶; بحار: ۵۴، ص ۶۴، ۶۵; تفسیر قمی، ذیل آیه .
۱۰. تفسیر كبیر: ۲۷/۱۰۴، ذیل سجده/۱۱ ; در المنثور: ۱/۱۰۶; بحار: ۵۴/۱۷.
۱۱. كامل ابن اثیر: ۱/۱۹، ۲۰; بحار: ۵۴/۱۸۵; تفسیر المیزان، ذیل آیات نازعات.
۱۲. نهج البلاغه فیض الاسلام وشهیدی، خطبه ۲۱۱; بحار: ۵۴/۳۸.
۱۳. نهج البلاغه شهیدی: خطبه۹۱.
۱۴. امام امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی طلوع زحل را در آسمان هفتم خاطر نشان ساخته است، (شرح خویی بر نهج البلاغه: ۱/۳۸۰، نشر مكتبه اسلامیه) .
۱۵. بحار: ۵۴/۲۹. ۱۶و ۱۷. فصلت: ۹ و ۱۱.
۱۸. ابن اثیر، كامل: ۱/۲۰.
۱۹. تفسیر كبیر: ۱۷/۱۸۷، ذیل هود/۷.
۲۰. اعراف/۵۴; یونس/۳; هود/۷; فرقان/۵۹; سجده/۴; ق/۳۸; حدید/۴
۲۱. غافر/۵۷.
۲۲. حج/۴۷، تفسیر در المنثور، ذیل اعراف/۵۴; بحار: ۵۴/۲۱۸.
۲۳. تفسیر كبیر ذیل سجده/۴.
۲۴. تفسیر عیاشی، تصحیح رسولی محلاتی: ۱۰/۳۱; بحار: ۵۴/۸۶.
۲۵. تفسیر مجمع البیان: ۱/۱۰۰.
۲۶. بحار: ۵۹/۱۲۰.
۲۷. همان: ۵۷/۱۰۲.
۲۸. آغاز و انجام جهان، ص ۲۴۸; علوم روز و قرآن، ص ۱۲۳۴.
۲۹. فی ظلال نهج البلاغه: ۱/۳۷، نشر دار العلم للملایین، بیروت، ط ۳، ۱۹۷۹م.
۳۰. بقره/۱۱۷; انعام/۱۰۱.
۳۱. مفردات راغب، ذیل بدع و خلق.
۳۲. مفردات راغب، ذیل بدع و خلق.
۳۳. طور/۳۶۳۵.
۳۴. نهج البلاغه فیض، خطبه ۸۹.
۳۵. همان، خطبه ۹۰.، ۳۶. همان، خطبه ۱۶۲.
۳۷. همان، خطبه ۱۵۲.
۳۸. همان، خطبه ۱۸۵.
منبع: فصلنامه كلام اسلامی،
پینوشتها
هیجده ذیحجه سال نهم هجری در حالی كه بنا به محاسبهی نگارنده به امر وسط، ۳۱۷۷ روز از مبدا هجری قمری (۲۶/۴/۱، ش) سپری شده برابر استبا هشتم فروردین سال دهم هجری شمسی (۸/۱/۱۰، ش) .
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روز بیست و هشتم ذیقعده سال دهم هجری قمری برابر پنجم اسفند سال دهم شمسی (۵/۱۲/۱۰، ش) در حالی كه ۳۵۱۰ روز از مبدا هجرت گذشته بود به قصد «حجهٔ الوداع» مدینه را ترك، و «ابودجانه» را جانشین خود قرار داد، پیامبر در این وقت كه بیش از شصتشتر برای قربانی همراه داشتبه سوی مكه حركت كرد و در «مسجد شجره» احرام بست. و در روز چهارم ذیحجه سال دهم قمری برابر ۱۳/۱۲/۱۰، ش از باب بنی شیبه وارد مسجدالحرام شد و در روز هشتم ذیحجه برابر با ۱۷/۱۲/۱۰، ش، از طریق منا عازم عرفات گردید و تا پایان روز نهم برابر با ۱۸/۱۲/۱۰، ش، در عرفات توقف فرمود و در روز «عید قربان» برابر با ۱۹/۱۲/۱۰، ش وارد منا گردید و اعمال رمی جمره، قربانی و تقصیر را بجای آورد و سپس وارد مكه شد و بقیه مناسك حج را كامل كرد.
در بازگشت از «حجهٔ الوداع» در روز ۱۸ ذیحجه (عید غدیر) در حالی كه ۳۵۳۲ روز از آغاز هجرت سپری شده بود برابر با ۲۷/۱۲/۱۰، ش، مامور به برگزاری مراسم جانشینی گردید، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سه روز در سرزمین «غدیر خم» توقف نمود و دستور فرمود آن جمعیت انبوه دسته دسته خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسند و به عنوان «امیرالمؤمنین» به او خجسته باد گویند.
۱. ر.ك: درسهایی از مكتب اسلام، سال ۳۲ شماره ۱۲ و سال ۳۳ شماره ۱، از همین قلم تحت عنوان «تقویم شمسی تاریخ اسلام» .
۲. نهج البلاغه، خطبهی ۱.
۳. فصلت/۱۱. ۴. دخان/۱۰.
۵. تفسیر نورالثقلین: ۴/۵۴۰. ۶. انبیاء/۳۰.
۷. ذاریات/۴۷.
۸. آل عمران/۹۶.
۹. توحید صدوق، باب ۳۶; احتجاج طبرسی: ۲/۷۲; نور الثقلین ذیل آل عمران/۹۶; بحار: ۵۴، ص ۶۴، ۶۵; تفسیر قمی، ذیل آیه .
۱۰. تفسیر كبیر: ۲۷/۱۰۴، ذیل سجده/۱۱ ; در المنثور: ۱/۱۰۶; بحار: ۵۴/۱۷.
۱۱. كامل ابن اثیر: ۱/۱۹، ۲۰; بحار: ۵۴/۱۸۵; تفسیر المیزان، ذیل آیات نازعات.
۱۲. نهج البلاغه فیض الاسلام وشهیدی، خطبه ۲۱۱; بحار: ۵۴/۳۸.
۱۳. نهج البلاغه شهیدی: خطبه۹۱.
۱۴. امام امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی طلوع زحل را در آسمان هفتم خاطر نشان ساخته است، (شرح خویی بر نهج البلاغه: ۱/۳۸۰، نشر مكتبه اسلامیه) .
۱۵. بحار: ۵۴/۲۹. ۱۶و ۱۷. فصلت: ۹ و ۱۱.
۱۸. ابن اثیر، كامل: ۱/۲۰.
۱۹. تفسیر كبیر: ۱۷/۱۸۷، ذیل هود/۷.
۲۰. اعراف/۵۴; یونس/۳; هود/۷; فرقان/۵۹; سجده/۴; ق/۳۸; حدید/۴
۲۱. غافر/۵۷.
۲۲. حج/۴۷، تفسیر در المنثور، ذیل اعراف/۵۴; بحار: ۵۴/۲۱۸.
۲۳. تفسیر كبیر ذیل سجده/۴.
۲۴. تفسیر عیاشی، تصحیح رسولی محلاتی: ۱۰/۳۱; بحار: ۵۴/۸۶.
۲۵. تفسیر مجمع البیان: ۱/۱۰۰.
۲۶. بحار: ۵۹/۱۲۰.
۲۷. همان: ۵۷/۱۰۲.
۲۸. آغاز و انجام جهان، ص ۲۴۸; علوم روز و قرآن، ص ۱۲۳۴.
۲۹. فی ظلال نهج البلاغه: ۱/۳۷، نشر دار العلم للملایین، بیروت، ط ۳، ۱۹۷۹م.
۳۰. بقره/۱۱۷; انعام/۱۰۱.
۳۱. مفردات راغب، ذیل بدع و خلق.
۳۲. مفردات راغب، ذیل بدع و خلق.
۳۳. طور/۳۶۳۵.
۳۴. نهج البلاغه فیض، خطبه ۸۹.
۳۵. همان، خطبه ۹۰.، ۳۶. همان، خطبه ۱۶۲.
۳۷. همان، خطبه ۱۵۲.
۳۸. همان، خطبه ۱۸۵.
منبع: فصلنامه كلام اسلامی،
منبع : مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست