چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مصیبت افغانی بودن: واسازی ایدئولوژی تهران مداری
۱) فرهنگ بازنمایی میکند، تفاوت میبخشد، قدرت میدهد. فرهنگ معزول میدارد، تثبیت میکند و ارتقاء میدهد.فرهنگ مجموعهای از بازنماییها و دفتری از تصاویر است، تصاویری که اشکال مشخصی از واقعیت را منعکس میسازد. فرهنگ همیشه از زاویهای خاص با واقعیت روبرو میشود و همیشه جهت دار و قصدمندانه به اوضاع مینگرد. همین شکل بازنمایی است که ایجاد تفاوت میکند و همین اشکال تفاوت است که معنا تولید میکند. بنابراین از طریق ایجاد تفاوت نظام مند در ساختار زبانی است که معانی اجتماعی تولید میشود. در عین حال به دلیل آنکه این معانی اجتماعی در شرایطی ایدئولوژیک برساخته میشوند، معانی همواره در خدمت فرهنگ مسلط باقی میمانند،و همواره به عنوان سازوکار تثیبت کننده موقعیت فراداستان عمل میکنند. اینچنین است که میگوییم فرهنگ قدرت میبخشد. طرف دیگر قضیه این است که فرهنگ ناتوان کننده و معزول سازنده نیز هست. وقتی گروهی از طریق فرهنگ قدرتمند میشوند گروهی دیگر مستمندوار در حاشیه قرار میگیرند.همه این رخدادها چونان جریانی طبیعی پیش می رود و کمتر موضوع تامل و آگاهی آدمیان قرار میگیرند.
۲) همیشه اشکال و گونههایی وجود دارند که در یک فرهنگ پست شمرده میشوند چنانچه گویی از اساس پست و مبتذلاند. قومیتهای پست در یک فرهنگ را در نظر بگیرد که چطور همواره ابزار دست سرگرمی، خنده و برترجویی فرهنگ مسلط قرار میگیرند. در فرهنگ ایرانی ما نظام زبانی فارسی عنصری مهم محسوب میشود که از طریق آن «فرهنگ مرکزی» نظام مبتنی بر خود و دیگری را شکل میبخشد. در این مدار هرچه فرهنگ شما به زبان فارسی تهرانی نزدیکتر باشد به مرکز نزدیکتر میشوید و هرچه از زبان فارسی رسمی بیشتر فاصله داشته باشید به نقطه فرودستی بیشتر میل میکنید. اینچنین است که« فارسی محوری» به سلطه بیشتر «تهران محوری» منجر میشود. «تهرانی بودن» صرفا داشتن عناصری مشخص نیست بلکه نداشتن عناصری از پیرامونی ها را هم شامل میشود. امروزه زبان در کنار پوشش و آداب اجتماعی از عناصریاند که در بازنمایی قومیتها و فرهنگ های دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. گروههای فرودست فقط به این دلیل که همانند ما سخن نمیگویند، نمیپوشند و نمیخورند و رفتار نمیکنند موضع خنده و تمسخر بدل می شوند. میبینیم که تفاوت در اینجا در برساختن ایدئولوژی «تهران مداری» نقش آفرینی میکند. بدین ترتیب با پست شمردن جایگاه گروههای ناهمسان با خود به تثیبت موقعیت فرهنگ مسلط و بازتولید نابرابریهای فرهنگی در نظام فرهنگی کمک میکنیم.
۳) تنها قومیتها و گروههای فرودست ایرانی نیستند که در پیرامون مدار« تهران محوری» برای معنا بخشیدن بیشتر به ایدئولوژی فرهنگ مسلط مورد استفاده قرار میگیرند بلکه قومیتهای برون مرزی چون افغانها در اینجا نقش مهمی برای تمایز بخشی و امتیاز بخشی به فرهنگ مسلط ایفا میکنند. افغانها از این نظر موضوع مطالعه پژوهشگران مطالعات فرهنگی قرار میگیرند. برخلاف جامعه شناسان سنتی که با اندازه گیری میزان جرایم، حاشیه نشینی، و در کل رفتارها و اعمال مهاجران افغان به فرهنگ مسلط یاری میرسانند و از این طریق، ایده فرودستی آنها را تایید میکنند. مطالعات فرهنگی به افغانها به عنوان گروهی مورد ستم مینگرد. گروهی که فرهنگ مسلط از طریق ایجاد تفاوت مستمر با آنان دائما خود را ارتقا دادهاست. یکی از دریچه های مطالعه وضعیت افغانها در نظام فرهنگی ایرانی مطالعه اشکال بازنمایی رسانهای آنان است.
۴) شما در پیرامون خود با افعانی های زیادی برخورد کردید که در نقش کارگر خدماتی قرار دارند. اما افغانیها فقط کارگران خدماتی نیستند. بعد از مهاجرت افغانیها به ایران فرزندانشان ظرف بیست سال اخیر تحصیلات خود را در ایران ادامه دادند و نسل جدیدی ایجاد شدهاند که در فرهنگ ایرانی پرورش پیدا کردهاند. بسیاری از آنها در دانشگاهها در مقاطع عالی مشغول تحصیلاند، افغانیهایی وجود دارند که به تولید فرهنگی کمک کردهاند و حتی به تقویت زبان فارسی یاری رساندهاند. شاعران افغانی وجود دارند که علی رغم خوی امپریالیستی فرهنگ فارسی نقش مهمی در آن ایفا کردهاند. امروزه افغانی صرفا مهاجری نیست که «پیاده آمده است و پیاده باید برود»[۱]بلکه او جایگاه درخور خود را یافته است و علی رغم تبلیغات رسانهای از نقش مثبتی نیز برخوردار بوده است. افغانی همانی نیست که در رسانهها بازنمایی میشود. شما در کدام اشکال بازنمایی رسانهای، افغانی شاعر، تحصیل کرده و روشنفکر دیدهاید؟شکل مسلط بازنمایی افغانی فردی فرصت طلب، بی سواد، و دارای نقشهای دون رتبه است. چونان بیگانهای که هنوز فرهنگ میزبان بدان در چشم مزاحم مینگرد و مخفیانه آمده و سریعتر باید برود. این بی عدالتی در بازنمایی و مخفی نگاه داشتن صورتهای دیگر از افغانی بودن صرفا تثبیت کننده قدرت امپریالیستی «تهران مداری» است که از طریق کاربرد زبان فارسی دائما خود را مشروعیت میبخشد.
۵) طنز چارخونه موضوع خوبی برای تامل بیشتر در مورد افغانی بودن است. چرا که در این سریال افغانی بودن بیش از هرچیز با نحوة متفاوت سخن گفتن زبان فارسی و فاصله گرفتن از زبان فارسی رسمی(تهرانی) خود را نمایش میدهد. متفاوت سخن گفتن است که با تبدیل شدن به موضوع خنده به طور ناخودآگاه، فرهنگِ مسلط خوی سلطه گری و برتری جوی خود را به یاد میآورد. افغانیِ طنز چارخونه با ما تفاوت دارد. اسم عجیب و غریبی دارد، و عجیب بودن اسم را هم فرهنگ مسلط معنادار میسازد. همیشه در زبان فارسی نامهایی وجود دارد که برای گروههای حاشیهای و فرودست استفاده می شود تا فرهنگ مسلط برتربودن خود را تایید کند. افغانی با ما متفاوت است چرا که همانند ما صحبت نمیکند، همانند ما نمیخواند، نمی پوشد و در کل همانند ما زندگی نمیکند. او در بسیاری از موقعیتها در نقش طفیلی ظاهر میشود. طفیلی که همواره محتاج ترحم زن خانه (شکوه) است. افغانیِ سریال رندی است که از فرهنگ میزبان حداکثر استفاده را میبرد. دروغ میگوید و هویت خود را پنهان میکند. پنهان کردن هویت چهارشنبه چیزی جز این مطلب نیست که افغانی از طریق افشای هویت افغانی بودنش باید سرایدار باقی بماند و او نمیتواند بدون مخفی کردن اصالتش بخشی از خانواده ایرانی شود. ترس و نگرانی چهارشنبه(حامد) برای مخفی ماندن هویتش برملا کننده قدرت فرهنگی مسلطی است که برای افغانی جایگاهی درخور قائل نیست. همچنین در این سریال برخلاف تصور رایج مردم، افغانی نه تنها فردی کاری و زحمت کش نشان داده نشد بلکه انسانی فرصت طلب و سربار تصویر شده است. این شکل از بازنمایی افغانی صرفا تایید کننده عقاید قالبی فرهنگی و تثبیت کننده موقعیت فرودستی آنان در جامعه است. اینگونه است که فرهنگ از طریق ایجاد تفاوت با گروههای فرودست، خود را امتیاز میبخشد، مشروع جلوه میدهد و ارتقاء میدهد.
http://kazemia.persianblog.ir//
نوشته شده توسط عباس کاظمی
[۱] - اشاره به شعری از شاعر افغانی (محمد کاظم کاظمی) است: غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت/ پیاده آمده بودم پیاده خواهم رفت.
نوشته شده توسط عباس کاظمی
[۱] - اشاره به شعری از شاعر افغانی (محمد کاظم کاظمی) است: غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت/ پیاده آمده بودم پیاده خواهم رفت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست