یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مجله ویستا
امام مصداق انسان کامل

دروس امام خمینی (س) تنها یك سلسله مباحث علمی خشك نبود ایشان به روشی تدریس میكردند كه یك طلبه واقعی را برای آینده اسلام تربیت كنند نه اینكه صرفا مطالبی از استاد به شاگرد انتقال یابد.
رژیم شاه در تبعید امام به نجف در پی تحقق این هدف بود كه در مقایسه با علمای نجف امام از مقام علمی پائینتری برخوردار است و در نتیجه از همه جوانب دچار شكست و تحقیر خواهد شد.
بعد از تبعید حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف بود و نه تنها شكست نخوردند بلكه مقام علمی و اخلاقی ایشان برای حوزه نجف روشن شد. وجود شریف امام در حوزه نجف آنقدر گرانبها بود كه بزرگان و فضلای قدیمی نجف در درسهای ایشان شركت میكردند.
امام خمینی (س) مصداق "انسان كامل" بودند و در تمامی مراحل زندگیشان نسبتبه شاگردان، دوستان و خانوادهشان آنچه را كه شایسته انسان كامل بود مراعات میكردند.
امام در حوزه نجف مشكلترین مباحث فقهی را برای تدریس انتخاب میكردند.
میراث عظیمی كه از حضرت امام خمینی (س) برای نسلهای آینده بر جا مانده است، مسلمانان را موظف میكند كه برای شناخت ایشان تلاش كنند، با توجه به سابقه آشنایی ممتد و طولانی شما با این بزرگمرد تاریخ اسلام، در ابعاد اخلاقی، عرفانی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی حضرت ایشان را چگونه دریافتهاید؟
- عظمتحیات و شخصیتحضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اقتضا میكند اگر یك جمله در مورد ایشان اظهار نظر شده است آن جمله در طول تاریخ برای تمام نسلهای آتیه محفوظ بماند. در بعد سیاسی، پیش بینیها و نظرات حضرت امام اعجاب آفرین بود به عبارت دیگر در آن لحظهای كه حضرت امام راجع به یك مساله سیاسی اعلام نظر میكردند انسان به دیده تردید و ناباوری به آن نگاه میكرد ولی به مرور زمان ثابت میشد كه نكتهسنجی حضرت ایشان تا چه حد دقیق و درستبوده است. اما در بعد سیاسی یك شخصیت استثنایی در تاریخ معاصر بودند و بودن آنكه كلاس سیاست دیده باشند و یا منحصرا در رشته سیاست تحصیل كرده باشند. در مسائل سیاسی بر تمام سیاستهای جهان فائق آمدند و همه سیاستبازان دنیای استكباری را زیر پا گذاشتند. شاید در طول تاریخ روحانیت تشیع و روحانیت جهان اسلام نتوانیم نظیر و بدیلی برای ایشان پیدا كنیم لذا ضرورت دارد تمامی آثار ایشان برای آیندگان محفوظ و در دسترس باشد.
ما از دو طریق با حضرت امام ارتباط و آشنایی داشتیم. از همان دوران كودكی در دوره دبستان بنده با شهید بزرگوار حضرت آیتالله حاج آقا مصطفی همدرس بودم و پدرم با حضرت امام رفاقتبسیار نزدیكی داشتند و به علت همین رفاقت و ارتباطی كه پدرم با حضرت امام داشتند. ایشان مكرر به منزل ما تشریف میآوردند و متقابلا پدرم به منزل ایشان میرفتند من از دوران بچگی تشخیص داده بودم كه حضرت امام با سایر دوستان پدرم تفاوت خاصی دارند چون كه در ایشان جاذبه مخصوصی وجود داشت و ما را جذب كرده بود و با دیده احترام فوقالعاده كه منحصرا این معنا در ایشان وجود داشتبه ایشان نگاه میكردم.
كم كم دوران دبستان را پشتسر گذاشتیم با شادروان حاج آقا مصطفی وارد حوزه شدیم. به واسطه درس و بحثی كه با یكدیگر داشتیم ارتباط ما با امام خیلی نزدیك بود، به طوری كه گاهی اوقات حضرت ایشان وضعیت درسی حاج آقا مصطفی را از من میپرسیدند مثلا سئوال میكردند: درس میخواند؟ نزد چه كسی درس میخواند؟ پس از اینكه ما وارد درس خارج شدیم چون مرحوم حضرت آیتالله بروجردی - رضوان الله تعالی علیه - یك درس بیشتر نمیگفتند و ما نیاز به سه درس داشتیم به خاطر جاذبه حضرت امام در درس ایشان شركت كردیم، كلاس درس حضرت امام آنقدر در ما شوق و علاقه به وجود آورد كه حدود ده سال در درسهای ایشان حضور یافتیم و هنوز شیرینی و حلاوت آن جلسات را در ذائقهام احساس میكنم خاصه آنكه حضرت امام با یك فراغتبال و آسودگی خیال به جهات علمی میپرداختند و گاهی درس فقه ایشان حدود دو ساعت طول میكشید و ما اصلا احساس خستگی نمیكردیم. امام بزرگوار در درسها مطالب علمی و اخلاقی را جدا از هم نمیدانستند، درس ایشان تنها یك سلسله مباحث علمی خشك نبود، در لابلای درس، ایشان به روشی تدریس و رفتار میكردند كه یك طلبه واقعی را تربیت میكرد نه صرفا یك سلسله مطالبی از استاد به شاگرد انتقال یابد بلكه ربیتشاگردانی كه برای آینده اسلام مفید فایده باشند مد نظر ایشان بود.
این ویژگی بارز امام باعثشده بود كه همه ما سر تا پا ایمان و اعتقاد به ایشان پیدا كنیم و در طول مبارزات و نهضتی كه رهبریش را به عهده داشتند هیچگونه تردید و ابهامی به درستی راه امام نداشتیم و در زمانی كه لازم دیدند طلاب، مدرسین وفضلا با ایشان همراهی داشته باشند با احساس مسئولیتشرعی این معنا را میپذیرفتند.
در زمینه علمی امام مقامات متعددی داشتند این از دیگر ویژگیهای ایشان بود كه در رشتههای گوناگون، فلسفه، عرفان، اخلاق، تفسیر، فقه و اصول متخصص بودند. ولی از این رشتهها، آنی كه با مقام مرجعیت تناسب داشت، فقه و اصول بود. متاسفانه افرادی آگاهانه یا ناخودآگاه در صدد بودند كه برای جلوگیری از رشد و گسترش اندیشههای امام، مقام فقه و اصول ایشان را كوچك جلوه دهند و حتی صلاحیت مرجعیت تقلید را از ایشان سلب كنند. در این رابطه شخصا حساسیت موضوع را درك كردم و از موقعیت تبعیدم در شهرستان یزد استفاده كردم و شرحی بر كتاب شریف "تحریر الوسیله" امام كه در حقیقتیك دوره فقه از اول باب "طهارت" تا آخر باب "دیات" هستبه رشته تحریر درآوردم. برای این كارم دو هدف در نظر داشتم اول اینكه اشتغالات علمیام محفوظ باشد و دیگر تشریح موقعیت فقهی و اصولی امام و جایگاه بلندی كه در این علم دارند. در همان اوایل تبعیدم تصمیم گرفتم كه یك كاری كه جنبه علمی و انقلابی دارد به انجام برسانم. البته با حفظ این معنا كه ساواك پی به كارم نبرد.
تحقیقا اگر ساواك پی میبرد مانع این كار میشد. آنقدر جانب احتیاط را رعایت میكردم كه حتی مسئولین كتابخانه وزیری علیرغم اینكه افراد بسیار متدین و انقلابی بودند متجه نوع كار من (كه هر روز حدود چهار ساعت طول میكشید) نمیشدند. تقریبا دو سال و نیم در این كتابخانه مشغول نگارش بخش اعظم كتابها بودم و كسی در كتابخانه متوجه نشد. بعضی از بزرگان روحانی یزد كه از هر نظر مورد اعتماد بودند از جریان فعالیت تحقیقی من آگاهی داشتند و گاهی به كتابخانه میآمدند و نوشتهای مرا مطالعه میكردند و نظراتی ابراز میكردند و نهایتا در حال حاضر حدود چهارده جلد در شرح "تحریرالوسیله" امام نوشتهام كه هشت جلد آن به چاپ رسیده است و بقیه آماده چاپ است. غرض بحث از این توضیح و تفصیل این بود كه مقام علمی امام را دشمنان میخواستند خدشه دار بكنند ولی بحمدالله به دلیل عظمت علمی و اخلاقی حضرت امام موفق به این كار نشدند، تا حدی كه رژیم شاه تنها به علت همین معنا امام را از تركیه به نجف تبعید كرد. در نجف بزرگان و علمایی وجود داشتند و رژیم به این نتیجه رسیده بود كه اگر ایشان وارد نجف بشوند، در ردیف آنها نمیتوانند ابراز وجود كنند یا به تعبیر آنان مقام علمی امام پائینتر از علمای نجف خواهد بود و تبعا شكست میخورد و در نتیجه شكست علمی ایشان در همه جوانب دیگر (جنبههای سیاسی، اخلاقی و. . . ) دچار شكست و تحقیر خواهد شد.
ولی دشمنان كوردل در این نقشه خود دچار اشتباه شدند وقتی امام بزرگوار وارد حوزه نجف شدند و تدریس را آغاز كردند حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف شد و در آنجا علاوه بر اینكه شكست نخوردند، مقام علمی و اخلاقی ایشان نیز برای حوزه روشن شد وبه عظمت مقام علمی امام در فقه و اصول آگاهی یافتند. وجود شریف امام در حوزه نجف آنقدر گرانبها بود كه حتی بزرگان و فضلای قدیمی نجف هم در درس امام شركت میكردند. تصادفا امام در نجف مشكلترین مباحث فقهی را انتخاب كردند. امام بحث كتاب مكاسب را كه از نظر فقهی از مشكلترین باحثشناخته میشود در نجف مطرح كردند و تمامی آن را در قالب پنج جلد به تقریر درآوردند كه جدا از آثار ارزنده امام به شمار میرود. در رابطه با ابعاد دیگر علمی ایشان، كتابها و آثار ایشان از علو مقام ایشان حكایت میكند. در عرفان و فلسفه و اخلاق امام آثار گرانبهایی بر جای گذاشتند. در زمینه اخلاق از همان دوران جوانی كتابهای ارزندهای را به نگارش درآوردند.
امام بزرگوار جدا مصداق "انسان كامل" بودند یعنی همه فضایل انسانی را داشتند. امام در تمامی مراحل زندگانیشان نسبتبه شاگردان، دوستان و خانوادهشان آنچه را كه شایسته یك انسان كامل بود، مراعات میكردند. به واسطه آشنایی و رفاقتی كه با مرحوم حاج آقا مصطفی داشتم از ایشان كسب اطلاع كردم كه امام در منزل هیچگونه تحمیل و استبدادی نسبتبه همسر و فرزندان نداشتند. كاشف عرض این است كه نوعی آزادی برای خانواده قائل بودند كه حتی به وسیله سوال نمیخواستند عقیدهشان را تحمیل كنند اعتقاد به آزادی به تمام معنا داشتند تنها محدودیتی كه در این چارچوب آزادی قائل بودند، مسائل دینی بود كه نباید دچار لطمه بشوند مثلا افراد را شدیدا از غیبت، تهمت و نظایر آن برحذر میداشتند.
برای وقوف بر دوران جوانی حضرت امام، از برخی دوستان دوران جوانیشان متفقا كسب اطلاع كردهام كه ایشان حتی در دوران بحرانی جوانی نیز یك لغزشی هم از ایشان صادر نشده استبرای مثال در جلسات خودمانی كه برای مزاح مطالبی میگفتند، اگر در لابلای شوخیها یك جملهای منظور غیبت را داشت، امام فورا ناراحت میشدند و تذكر میدادند كه غیبت امر حرامی است و جایز نیست و این صفتبرای جوانهای ما بخصوص جوانان طلبه بسیار دارای اهمیت است كه یك كسی در دوران جوانی اینقدر مقید به حلال و حرام باشد و این حكایت از این كشف عظیم میكند كه اسلام خیلی بر قلب ایشان حاكم بوده است. یك خاطرهای كه تقید امام را به مسائل اخلاقی روشن میكند مربوط به دوران طلبگی ما میشود. امام آن موقع در مدرسه فیضیه تدریس داشتند، طلبهها به درس ایشان میآمدند یك روزی هنگام درس امام بود مشاهده كردیم كه ایشان وارد مدرس شدند و بلافاصله برگشتند ما تعجب كردیم كه چرا ایشان درس نگفتند؟ بعدا معلوم شد كه ایشان وقتی وارد مدرس شدند دیدند چند تا طلبه در آنجا در حال درس و بحث هستند وقتی كه از حضرت امام سوال كردیم كه چرا درس نگفتید و برگشتید؟ فرمودند ما با آنها چه فرقی داریم! همه ما طلبهایم ما میخواستیم درس بگوییم آنها زودتر از ما آمدند، حق آنهاست كه امروز در آنجا مشغول درس و بحثباشند. فردا ما میآییم اگر آنها هم باز بودند درس نخواهیم گفت. امام به معنای واقعی كلمه زاهد بودند و سعی میكردند كه ظاهرشان این صفت را نشان ندهد و تا جایی در این مورد پیش میرفتند كه ظواهر را به گونهای مهیا میكردند كه اصلا زهد ایشان بروز پیدا نمیكرد و زاهدی بود كه نشان میداد زاهد نیستیعنی هیچ وقت لباس بد در انظار نمیپوشید، اگر به بیرونی ایشان میرفتید ملاحظه میكردید كه فرشهای خوب را در آنجا انداختهاند و فرشهای دیگر را در اندرونی. به این خاطر كه باطنا زاهد بودند و نمیخواستند زهدشان جلوهای داشته باشد لذا ظواهر را به حالت عادی در میآوردند و این بالاترین مقامی است كه در زهد انسان میتوان متصور شد. ایشان در زندگی خصوصیشان به اندازه سر سوزنی مرتكب اسراف و تبذیر نشدند.
به حسب مسئولیتهایی كه در حوزه داشتیم، در رابطه با شورای مدیریتحوزه گاهی ضرورت داشت كه به خدمتحضرت امام (س) مشرف شویم و گزارشی از امور جاری حوزه را به اطلاع ایشان برسانیم. در یكی از گزارشهایی كه از امور حوزه تهیه كرده بودم و جهات مختلف را از قبیل آمار طلاب، پایههای درسی، تعداد قبولیها و نظایر آن را به استحضار حضرت امام رساندم تا اینكه نوبتبه آمار شهدای حوزه رسید و ایشان از تعداد شهدای حوزه مطلع شدند، اشك از دیدگان مباركشان جاری شد و فرمودند: بس است.
آیت الله فاضل لنكرانی
منبع : مجله حضور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست