جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
سینمای تجربی در عصر دیجیتال
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۰۲
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۲۸۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۳۴-۸۰-X
رده دیویی : ۷۹۱.۴۳۷۵
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : عامریمهابادی - علی
نویسنده : لوگریس - مالکوم
در کتاب حاضر پس از تعریف سینمای تجربی (آوانگاری یا زیرزمینی)، اسناد مهمی از تجربیات در عرصهی سینما به دست داده میشود. تجربیاتی که در دنیای هنر فیلم، نیز از سوی شرکتها و سازمانهای عظیم تولید فیلم، طرد شده است که از جملهی آنها میتوان به تجربیات گروهی از فیلمسازان مستقل آوانگار در تعاونی فیلم لندن اشاره کرد. نگارنده در طی این بخشها خاطرنشان میسازد که اصطلاح 'آوانگار'، صرفا به معنای مخالفت با سینمای حاکم نیست. وی با توضیح دربارهی شیوههای تولید، توزیع و نمایش فیلمهای زیرزمینی، کارنامهی خود و اسلافش را پیشروی خواننده میگذارد. گفتنی است نگارنده بر این فرض بنیادین مدرنیستی تکیه دارد که شکلها و قواعد هنر باید مناسب و مختص رسانهی هنری باشد. وی توجه خاصی به ماهیت دیدن نشان میدهد و با پسزمینهی تجربیات خود در نقاشی، نظر خوانده را از چگونگی رنگ به کار کرد رنگ و رنگ مایه جلب میکند، (شاخصهایی که در سیستمهای رسانهی الکترونیکی، رمزگذاری و به صورت دادهها ذخیره میشوند) او اذعان میدارد که مانند سایر هنرمندان، عمدتا از طریق مشاهدهی آثار نقاشان و تمرین، حساسیت خود را نسبت به رنگ افزایش داده است. به نظر وی تکنولوژی دیجیتال (رایانه) پیچیدهترین شکل نمود تفکر انسانی قلمداد میشود که تا کنون به شکل مکانیکی ابداع شده است. از طرف دیگر، ضمن استفاده از تکنولوژی دیجیتال میتوان تمایز بین سازنده و تماشاگر را بالقوه مخدوش کرد و تماشاگر را تبدیل به کاربری ساخت که میتواند فعالانه در ایجاد معنی اثر، مشارکت داشته باشد.
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۲۸۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۳۴-۸۰-X
رده دیویی : ۷۹۱.۴۳۷۵
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : عامریمهابادی - علی
نویسنده : لوگریس - مالکوم
در کتاب حاضر پس از تعریف سینمای تجربی (آوانگاری یا زیرزمینی)، اسناد مهمی از تجربیات در عرصهی سینما به دست داده میشود. تجربیاتی که در دنیای هنر فیلم، نیز از سوی شرکتها و سازمانهای عظیم تولید فیلم، طرد شده است که از جملهی آنها میتوان به تجربیات گروهی از فیلمسازان مستقل آوانگار در تعاونی فیلم لندن اشاره کرد. نگارنده در طی این بخشها خاطرنشان میسازد که اصطلاح 'آوانگار'، صرفا به معنای مخالفت با سینمای حاکم نیست. وی با توضیح دربارهی شیوههای تولید، توزیع و نمایش فیلمهای زیرزمینی، کارنامهی خود و اسلافش را پیشروی خواننده میگذارد. گفتنی است نگارنده بر این فرض بنیادین مدرنیستی تکیه دارد که شکلها و قواعد هنر باید مناسب و مختص رسانهی هنری باشد. وی توجه خاصی به ماهیت دیدن نشان میدهد و با پسزمینهی تجربیات خود در نقاشی، نظر خوانده را از چگونگی رنگ به کار کرد رنگ و رنگ مایه جلب میکند، (شاخصهایی که در سیستمهای رسانهی الکترونیکی، رمزگذاری و به صورت دادهها ذخیره میشوند) او اذعان میدارد که مانند سایر هنرمندان، عمدتا از طریق مشاهدهی آثار نقاشان و تمرین، حساسیت خود را نسبت به رنگ افزایش داده است. به نظر وی تکنولوژی دیجیتال (رایانه) پیچیدهترین شکل نمود تفکر انسانی قلمداد میشود که تا کنون به شکل مکانیکی ابداع شده است. از طرف دیگر، ضمن استفاده از تکنولوژی دیجیتال میتوان تمایز بین سازنده و تماشاگر را بالقوه مخدوش کرد و تماشاگر را تبدیل به کاربری ساخت که میتواند فعالانه در ایجاد معنی اثر، مشارکت داشته باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست