چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مسائل متفرقه زناشوئی


مسائل متفرقه زناشوئی
● مسائل متفرقه زناشوئی .
ـ مساله ۱۱۸۶ ـ کسی که بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد , واجب است زن بگیرد.
ـ مساله ۱۱۸۷ ـ اگر شوهر در عقد مثلا شرط کند که زن با کره باشد , و بعداز عقد معلوم شود که با کـره نـبوده است می تواند عقد را بهم بزند , ولی اگر بهم نزند یاشرط نکرده باشد ولی به اعتقاد بـکـارت ازدواج کرده باشد می تواند با ملاحظه نسبت تفاوت بین مهر المثل با کره و غیر با کره از مهری که قرار داده اند کم کند , و اگر داده است پس بگیرد , مثلا اگر مهر او ۱۰۰ باشد و مهر زنی مانند او اگر با کره باشد ۸۰ واگر با کره نباشد ۶۰ باشد , که تفاوت ۱۴ باشد , از ۱۰۰ که مهر اوست کم می شود.
ـ مـسـالـه ۱۱۸۸ ـ مـاندن مرد وزن نا محرم در محل خلوتی که کسی در آنجا نیست درصورتی که احـتـمـال فـساد برود حرام است , هر چند طوری باشد که کسی دیگر بتواندوارد شود , ولی اگر احتمال فساد نرود اشکال ندارد.
ـ مـسـالـه ۱۱۸۹ ـ اگـر مـرد مهر زن را در عقد معین کند و قصدش این باشد که آن را ندهد , عقد صحیح است ولی مهر راباید بدهد.
ـ مساله ۱۱۹۰ ـ اگر زن در عقد با مرد شرط کند که او را از شهری بیرون نبرد و مردهم قبول کند , نباید زن را بدون رضایتش از آن شهر بیرون ببرد.
ـ مساله۱۱۹۱ ـ سقط کردن بچه جایز نیست , هر چند از زنا باشد , مگر اینکه باقی ماندن آن برای زن ضـرر غـیر قابل تحملی داشته باشد یا مشقت زیاد داشته باشد که در این صورت قبل از جان یافتن بچه سقط کردن آن جایز است ولی دیه دارد , و اما بعد ازجان یافتن بچه به هیج و جه اسقاط جایز نیست .
ـ مـسـالـه ۱۱۹۲ ـ اگر زن بگویدیائسه ام , نباید حرف او را قبول کرد , ولی اگر بگوید شوهر ندارم , حـرف او قـبول می شود مگر آنکه مورد اتهام باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که از حال او جستجو شود.
ـ مـسـالـه ۱۱۹۳ ـ تـا دو سـال پسر یا دختر تمام نشده , پدر نمی تواند او را از مادرش جدا کند زیرا نـگـهـداری بـچه حق مشترک پدر و مادر است , و احوط واولی آن است که بچه را تاهفت سال از مادرش جدا نکند.
● احکام شیر دادن .
ـ مساله۱۱۹۴ ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی که در مساله (۲۴۳۱) گفته خواهد شد , شیردهد , آن بچه اگر پسر باشد به این عده از زنها , و اگر دختر باشد به این عده از مردها محرم می شود :.
اول) خود زن , و او را ((مادر رضاعی )) می گویند.
دوم) شوهر زن که شیر مربوط به اوست , و او را ((پدر رضاعی )) می گویند.
سوم) پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند.
چهارم) بچه هائی که از آن زن به دنیا آمده اند یا بعد به دنیا می آیند.
پنجم) بچه های اولاد نسبی آن زن هر چه پائین روند , چه بچه های نسبی آنها باشند وچه بچه های رضاعی .
شـشم) خواهر وبرادر آن زن اگر چه رضاعی باشند , یعنی بواسطه شیر خوردن با آن زن , خواهر وبرادر شده باشند.
هفتم) عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعی باشند.
هشتم) دائی وخاله آن زن اگر چه رضاعی باشند.
نـهـم) اولاد شـوهـر آن زن کـه شـیر مربوط به آن شوهر است , هر چه پائین روند , اگر چه اولاد رضاعی او باشند.
دهم) پدر و مادرآن مرد , هر چه بالا روند.
یازدهم) خواهر و برادر آن مرد اگر چه خواهر و برادررضاعی او باشند.
دوازدهم) عمو عمه و دائی و خاله آن مرد , هر چه بالا روند , اگرچه رضاعی باشند.
ونیز عده دیگری هم ـ که در مسائل بعد گفته می شود ـ بواسطه شیر دادن محرم می شوند.
ـ مـساله ۱۱۹۵ ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی که در مساله (۱۱۸۸) گفته می شود شیر دهد , پدر آن بـچه نمی تواند با دخترهائی که از آن زن به دنیا آمده اند ازدواج کند , وچنانچه یکی از آنها فعلا زن او باشد عقد او باطل می شود ,ولی جایز است با دخترهای رضاعی آن زن ازدواج کند اگر چه احـتـیـاط مستحب آن است که با آنان ازدواج نکند , و نیز نمی تواند بنابر احتیاط واجب دخترهای شوهری را که شیر مربوط به اوست , اگر چه دخترهای رضاعی او باشند , برای خود عقد نماید ,و چنانچه یکی از آنها فعلا زن او باشد عقد او بنابر احتیاط واجب باطل می شود.
ـ مساله ۱۱۹۶ ـ اگر زنی بچه ای را با شرائطی که در مساله (۱۱۸۸) گفته می شود شیر دهد ,شوهر آن زن کـه شـیـر مـربـوط به اوست به خواهرهای آن بچه محرم نمی شود , ونیزخویشان شوهر به خواهر و برادر آن بچه محرم نمی شوند.
ـ مـسـاله ۱۱۹۷ ـ اگر زنی بچه ای را شیر دهد , به برادرهای آن بچه محرم نمی شود , ونیز خویشان آن زن به برادر و خواهر بچه ای که شیر خورده محرم نمی شوند.
ـ مـسـالـه ۱۱۹۸ ـ انـسـان نمی تواندبا دختری که مادر یا مادر بزرگ او آن دختر را شیر کامل داده ازدواج کند , و نیز اگرزن پدر انسان از شیر مربوط به پدر او دختری را شیر داده باشد انسان نمی تواند با آن دختر ازدواج نماید , و چنانچه دختر شیر خواری را برای خود عقد کند , بعد مادر یامادر بزرگ یا زن پدر او آن دختر را شیر دهد , عقد باطل می شود.
ـ مـسـاله ۱۱۹۹ ـ بادختری که خواهر یا زن برادر انسان از شیر مربوط به برادر , او را شیر کامل داده ,نـمـی شـود ازدواج کـرد , و همچنین است اگر خواهر زاده یا برادر زاده یا نوه خواهر یانوه برادر انسان , آن دختر را شیر داده باشد.
ـ مساله ۱۲۰۰ ـ اگر زنی بچه دختر خودرا شیر کامل دهد , آن دختر به شوهر خود حرام می شود , و همچنین است اگر بچه ای را که شوهر دخترش از زن دیگر دارد شیر دهد , ولی اگر زنی بچه پسر خود را شیردهد , زن پسرش که مادر آن طفل شیر خوار است بر شوهر خود حرام نمی شود.
ـ مـساله ۱۲۰۱ ـ اگر زن پدر دختری بچه شوهر آن دختر را به شیر مربوط به پدرش شیر دهد , بنابر احـتیاط گذشته در مساله (۱۱۷۷) آن دختر به شوهر خود حرام می شود , چه بچه از همان دختر چه از زن دیگر باشد.
● شرایط شیر دادنی که علت محرم شدن است .
ـ مساله ۱۲۰۲ ـ شیر دادنی که علت محرم شدن است هشت شرطدارد :.
اول) بچه , شیر زن زنده را بخورد.
دوم) شـیـر آن زن از زائیدنی شرعی بوجود آمده باشد هر چند و طی شبهه باشد , پس اگر فرضا شیر بدون زائیدن بوجودبیاید یا شیر بچه ای را که از زنا بدنیا آمده به بچه دیگر بدهد , بواسطه آن شیر , بچه به کسی محرم نمی شود.
سوم) بچه شیر را از پستان بمکد , پس اگر شیر را در گلوی او بریزند اثری ندارد.
چهارم) شیر خالص باشد و با چیز دیگر مخلوط نباشد.
پـنـجـم) مقدار شیری که موجب حرمت است , همه مربوط به یک شوهر باشد , پس اگر زن شیر دهـی را طـلاق دهـنـد , بعد شوهر دیگری کند و از او آبستن شود و تا موقع زائیدن ,شیری که از شوهر اول داشته باقی باشد , و مثلا هشت دفعه پیش از زائیدن از شیرشوهر اول و هفت دفعه بعد از زائیدن از شیر شوهر دوم به بچه ای بدهد , آن بچه به کسی محرم نمی شود.
ششم) بچه , شیر را قی نکند , و اگر قی کند اثری ندارد.
هفتم) شیر دادن بچه به مقداری باشد که استخوانش از آن شیر محکم شده وگوشت بدنش بروید , و اگر معلوم نباشد که آیا به این حد رسیده یا نه , چنانچه یک شبانه روز یاپانزده مرتبه به طوری که در مساله آینده گفته می شود شیر سیر بخورد باز هم کافی است , ولی اگر معلوم باشد که آن شـیـر در مـحـکم شدن استخوان بچه و روئیدن گوشت بدنش مؤثر نبوده , در حالی که بچه یک شبانه روز یا پانزده مرتبه شیر خورده بایدمراعات احتیاط در چنین مورد ترک نشود , پس در موارد ذکر شده ازدواج نکندونگاه محرمانه نیز نکند.
هـشـتم) دو سال بچه تمام نشده باشد , و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شیر دهند , به کسی محرم نمی شود , بلکه اگر مثلا پیش از تمام شدن دو سال هشت مرتبه وبعد از آن هفت مرتبه شیر بـخـورد , بـه کـسـی محرم نمی شود , ولی چنانچه از موقع زائیدن زن شیر ده بیشتر از دو سال گـذشـته باشد و شیر او باقی باشد و بچه ای را شیر دهد , آن بچه به کسانی که گفته شد , محرم می شود.
مساله۱۲۰۳ ـ از مساله قبل روشن شد , مقدار شیری که موجب محرم شدن است سه معیاردارد :.
۱) ایـنـکه بحدی باشد که عرفا موجب روئیدن گوشت و محکم شدن استخوان باشد , و شرط آن ایـن است که مستند به شیر باشد و غذایی با آن نباشد ولی غذای کم که مؤثر نیست ضرر ندارد , و اگـر از دو زن شـیـر بـخـورد , اگـر طـوری باشد که مقداری از روئیدن گوشت و محکم شدن اسـتـخوان مستند به این و مقداری مستند به آن باشد ,هر دو مادر رضاعی خواهند بود , و اگر به هر دو با هم مستند باشد موجب حرمت نخواهد شد.
۲) مـحـاسـبـه زمانی , و شرط آن این است که بچه در بین یک شبانه روزغذا یا شیر کس دیگر را نخورد , ولی اگر آب یا دارو یا غذا بخورد که نگویند در بین غذا خورده اشکال ندارد و باید در طول شبانه روز مرتب در موقع احتیاج یا تمایل شیر خورده باشد و از او دریغ نشده باشد , بلکه به احتیاط واجب باید اول شبانه روزرا وقتی حساب کنند که بچه گرسنه باشد و آخر آن وقتی که سیر باشد.
۳) مـحـاسـبـه عـددی , و شـرط آن ایـن است که پانزده مرتبه را از شیر یک زن بخورد ودر بین پانزده مرتبه شیر کس دیگر را نخورد , ولی خوردن غذا در میان آنها ضرر ندارد و فاصله زمانی میان پـانـزده بار نیز ضرری ندارد و باید در هر دفعه شیر کامل بخورد به این معنی که گرسنه باشد و تا سـیـر شـدن کامل بدون فاصله شیر بخورد , ولی اگر در بین شیر خوردن نفس تازه کند یا کمی صـبـر کند که از ابتدای پستان در دهان گرفتن تازمان سیر شدن یک دفعه حساب شود , اشکال ندارد.
ـ مـساله ۱۲۰۴ ـ اگر زن از شیریک شوهر چندین بچه را شیر دهد , همه آنها به یکدیگر و به شوهر و به زنی که آنان را شیر داده محرم می شوند.
ـ مساله ۱۲۰۵ ـ زنی که برادر انسان را شیر داده , به انسان محرم نمی شود.
● آداب شیر دادن .
ـ مـسـاله ۱۲۰۶ ـ شیر دادن بچه ابتدا حق مادراوست , و پدر حق ندارد به دیگری واگذار کند مگر ایـنـکه مادر مزد بخواهد و پدردایه ای پیدا کند که مجانی است یا مزد کمتر می گیرد , که در این صـورت پـدر مـی تواند به دایه بسپارد , و پس از آن اگر مادر نپذیرفت و خواست خود شیر بدهد , حق مطالبه مزد ندارد.
● مسائل متفرقه شیر دادن .
ـ مـسـالـه ۱۲۰۷ ـ بـهـتر آن است از شیردادن زنها به هر بچه ای جلوگیری شود , زیرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانی شیر داده اند و بعدا دو نفر محرم بایکدیگر ازدواج نمایند.
ـ مـسـالـه ۱۲۰۸ ـ اگرکسی بخواهد زن برادرش به او محرم شود , بعضی فرموده اند که باید دختر شـیرخواری را مثلا دو روزه برای خود صیغه کند و در آن دو روز با شرایطی که در مساله (۲۴۳۱) گـفته شد , زن برادرش آن دختر را شیر دهد تا مادر زنش شود , ولی این حکم در صورتی که زن برادر از شیر مربوط به آن برادر به آن دختر شیر دهد محل اشکال است .
ـ مساله ۱۲۰۹ ـ شیر دادنی که علت محرم شدن است به دو چیز ثابت می شود :.
اول) خبر دادن کس یا کسانی که انسان از گفته او یا آنها یقین یا اطمینان پیدا کند.
دوم) شـهادت دو مرد عادل , ولی باید شرایط شیر دادن را هم بگویند , مثلابگویند ما دیده ایم که فـلان بـچـه بـیـست و چهار ساعت از پستان فلان زن شیر خورده وچیزی هم در بین نخورده , و همچنین سایر شرطها را که در مساله (۲۴۳۱) گفته شدشرح دهند , واما ثابت شدن شیر دادن به شهادت یک مرد و دو زن یا چهار زن که عادل باشند , محل اشکال است , پس باید احتیاط شود.
ـ مساله ۱۲۱۰ ـ اگر شک کنند به مقداری که علت محرم شدن است بچه شیر خورده است یا نه , یا گـمـان داشـتـه باشند که به آن مقدار شیر خورده است , بچه به کسی محرم نمی شود ولی بهتر آن است که احتیاط کنند.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید