جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تصویر یک زن - THE PORTRAIT OF A LADY


تصویر یک زن - THE PORTRAIT OF A LADY
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مانتی مونتگامری و استیو گولین
کارگردان : جین کمپیون
فیلمنامه‌نویس : لارا جونز، برمبنای رمانی نوشته هنری جیمز
فیلمبردار : استوارت درایبرگ
آهنگساز(موسیقی متن) : وویچخ کیلار
هنرپیشگان : نیکول کیدمن، باربارا هرشی، جان مالکوویچ، مارتین دانوون، مری لوئیز، پارکر، شلی وینترز، ریچارد ا. گرانت، شلی دووال، کریستیان بیل، ویگو مورتنسن وجان گیلگود.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۴ دقیقه.


̎ایزابل آرچر̎ (کیدمن)، زن جوان آمریکائی پس از مرگ والدینش برای ملاقات با بستگانش به انگلستان می‌رود. پس از این فاجعه او هیچ پولی در بساط ندارد اما ملاحتش مردان شایسته‌ای را به او جلب می‌کند. وقتی ̎ایزابل̎ پیشنهاد ازدواج مردی ثروتمند به‌نام ̎لردواربرتن ̎ (گرانت) را به‌دلیل این‌که دوستش ندارد، رد می‌کند، یکی از بستگان به‌نام ̎راف̎ (دانوون) که به او علاقه‌‌مند شده، ترتیبی می‌دهد تا پدرش پیش از آن‌که بر اثر سل بمیرد، پول زیادی را در اختیار ̎ایزابل̎ بگذارد تا او بتواند به‌عنوان یک زن مستقل زندگی کند. ̎ایزابل̎ به دور اروپا سفر می‌کند و طی آن با ̎خانم مرل̎ (هرشی) زنی دلاله محبت آشنا می‌شود و او هم باعث آشنائی ̎ایزابل̎ با ̎گیلبرت آزموند̎ (مالکوویچ)، هنرمند آمریکائی زن مرده‌ای که دور از وطنش زندگی می‌کند، ̎ایزابل̎ دل‌باخته ̎گیلبرت̎ می‌شود و با او ازدواج می‌کند. اما آرام آرام معلوم می‌شود او مردی است تنبل و فرصت طلب. ̎ایزابل̎ پس از سه سال از ̎گیلبرت̎ جدا می‌شود...
● فیلم ۱۴۴ دقیقه‌ای خانم کمپیون، اگرچه ظاهراً زمان لازم برای پرداختن به داستان مفصل و پرجزئیات جیمز را داشته است، اما در پاسخ به بسیاری از ابهام‌های داستان اثر اصلی ناکام می‌ماند. به‌گونه‌ای که اگر زمان جیمز را نخوانده باشیم بسیاری از نکات فیلم برای‌مان حل ناشده باقی می‌ماند. مثلاً در رمان، ̎ایزابل̎ به این دلیل با ̎آزموند̎ ازدواج می‌کندکه او یک ایده‌آلیست است؛ در حالی که در فیلم به‌خاطر تمایلات مازوخیستی‌اش با او ازدواج می‌کند. به هر حال تفاوت‌های شخصیت‌ها در فیلم و داستان بسیار زیاد است. در فیلم ̎آزموند̎ به یک شیطان صفت تبدیل شده است (لابد به خاطر تمایلات زن ـ آزاد ـ خواهی کمپیون) در حالی که در زمان چنین نیست. با این حال فیلم که به تعبیر خود کمپیون قرار است تفسیری از رمان جیمز باشد، نه اقتباس است و نه تفسیری زن ـ آزاد ـ خواهانه. اگرچه به تعبیر خیلی از منتقدان، اصالت زن ـ آزاد ـ خواهانه رمان جیمز به مراتب بیشتر از این بیانیه زن ـ آزاد ـ خواهانه کمپیون و فیلم‌نامه نویسش است. کیدمن و هرشی بهترین‌های فیلم هستند و مالکوویچ در معدود نقش آفرینی‌های ناموفقش ظاهر می‌شود.