پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
آغاز سال نو در دوره هخامنشی
![آغاز سال نو در دوره هخامنشی](/mag/i/2/xrjb5.jpg)
نقش سوم در پلكان های اپادانا نقش شیر و گاو است كه در كاخ های دیگر نیز دیده می شود. تاكنون تعبیر های بسیاری برای این نقش ارائه شده است ، مانند شیر ایران كه گاو بابل را می درد یا تعبیر های دیگری كه بیشتر آنها نادرست هستند. در این نقش چون هیچ نوشته یا اثر مشابه نوشته داری از آن در دست نیست، نمی توان با اطمینان كامل از آن سخن گفت تنها به دست آمدن مدارك تازه در آینده می تواند روشنگر این مطلب باشد اما برخی تعبیر های ارایه شده برای این نقش جنبه نجومی دارد. در یكی از این تعبیر ها گاو به عنوان صورت فلكی ثور و شیر به عنوان صورت فلكی اسد معرفی شده است پدیدار شدن ثور در آسمان صبح نشانه آمدن بهار بود در نیمه زمستان صورت فلكی اسد در كنار نصف النهار قرار می گیرد، در حالی كه ثور در غرب غروب كرده و ناپدیده می شود. بنابر این نظر شیر به عنوان طالع و غلبه كننده بر ثور در حال مرگ نموده شده است. البته صورت فلكی گاو در آن زمان جزو صورت های فلكی منطقه البروج نبوده كهن ترین لوح میخی كه از ۱۲ شكل صورت های فلكی یكجا و به تنهایی نام می برد لوحه ای است به خط میخی بابلی معروف به لوحه VAT ۴۹۲۴مربوط به ۹ اردیبهشت سال ۴۱۹ پیش از میلاد، یعنی زمان پادشاهی داریوش دوم هخامنشی. در این متن ازدوازه شكل صورت های فلكی كه ما امروزه می شناسیم . با همان تقسیم بندی های فرضی دوازه به جای صورت های فلكی گاو، خرچنگ و سنبله صورت های فلكی و ستارگان پروین، بر ساوش و سماك اعزل قرار دارند . بعدها تنها تغییری كه در این فهرست به وجود آمد این بود كه یونانیان گاو و خرچنگ و سنبله را جایگزین پروین و بر ساوش و سماك اعزل كردند. پس در آن زمان صورت فلكی گاو جزو صورت های فلكی منطقه البروج به شمار نمی آمده، اما در هر صورت یكی از دهها صورت فلكی شناخته شده برای رصد كنندگان آسمان بوده است. می دانیم كه بسیاری از تصویرهای صورت های فلكی در بابل پس از تصرف بابل به دست كاسی ها در آنجا پدیدار می شوند. كاسی ها نیز خود از مردمان آریایی بودند كه در زاگرس می زیستند و از مهاجران آریایی پیش از مادها و پارس ها بوده اند. شاید این عقاید و صورت های فلكی همراه آنان به بابل رفته باشد و كاهنان بابلی آن را تكامل بخشیده باشند، تا پس از سال ها این صورت های فلكی بر اساس واحد بیرو بابلیان كه برابر یك دوازدهم بود، دارای یك تقسیم بندی دوازده گانه شد. برخی تعداد گلبرگ های رزت های تزئینی در كاخ ها را نیز نشانه همین می دانند بدین معنی كه تعداد ۱۲ گلبرگ نشانه ۱۲ ماه سال است. در صورتی كه رزت های دارای سیزده، چهارده و هشت گلبرگ هم وجود دارد.
صورت فلكی حمل یا بره در آن زمان شناخته شده بود ومعرف اغاز سال بود. با طلوع آفتاب در برج حمل بود كه بهار آغاز می گشت، در حالی كه امروزه دیگر آفتاب در برج حمل طلوع نمی كند بلكه در این مدت به خاطر حركت تقدیمی زمین از ۲۰۰۰ سال پیش نقطه طلوع آفتاب از حمل وارد صورت فلكی حوت شده است و در حوت طلوع می كند، اما هنوز همان اصطلاح كهن به كار برده می شود. شاید پس از طلوع افتاب در برج حوت باشد كه رسم گذاردن ماهی بر سر سفره سال نو رایج گشته است، به ویژه آنكه در برخی مناطق رسم بر این است كه حتما" باید دو ماهی درون تنگ باشند، یعنی همان نماد دو ماهی در صورت فلكی حوت. آیا در آن زمان كه آفتاب در برج بره طلوع می كرده، بره در مراسم سال نو دارای نقشی بوده؟ در خود تخت جمشید در نقوش برخی پلكانها افرادی را نقش كرده اند كه به همراه خود ظرفها، خوراكها و بره به همراه می برند. پوشاك این افراد تردیدی باقی نمی گذارد كه اینان روحانیان پارسی و مادی هستند. این افراد چیزهایی را كه با خود حمل می كنند برای مراسمی ایینی به همراه می برند، نه آن گونه كه تصور كرده اند برای شاه خوراك می برند. بردن این همه بره های زنده و آماده نشده برای خوراك به درون محوطه تشریفاتی كاخ بی معنی است. مراسمی كه در این كاخ ها انجام می گرفته بدون شك شامل قربانی كردن بره بوده متاسفانه نمی توان گفت كه دقیقا" چه مراسمی در این كاخ ها برپا می شده، مراسمی مانند مراسم لن ( lan) كه در گل نوشته ها باوری تخت جمشید فراوان از آن یاد شده احتمال بیشتری دارد . از نظر زمانی نیز این مراسم آیینی ترتیب و نظم و زمان خاصی نداشته است. تنها می توان تصور كرد كه اگر در مراسم آیینی چنین پیشكشی ها و رسومی انجام می گرفته و اگر برای برگزاری مراسمی برای آغاز سال نو و آغاز بهار مراسمی برگزار می شده است. شاید از همین شیوه پیروی شده باشد. موادی كه در مراسم آیینی لن برای پرستش و نیایش خدایان آورده می شده، شامل خوراك های گوناگونی مانند گوسفند، گندم، آرد، شراب ، آبجو، جو، انجیر، خرما، بوده. این خوراك ها همه به درگاه خدایان پیشكش می شده و احتمالا" پس از تبرك آن طور كه از متن گل نوشته ها بر می اید میان افراد و مردم تقسیم شده از این میان گندم، آرد، شراب، جو و خرما هر یك به نوعی تا كنون در سفره هفت سین حضور دارند. گندم و جو به عنوان سبزه، ارد به عنوان نان، شراب به عنوان سركه، البته گفته می شود در گذشته جامی از شراب نیز بر سر خوان نوروزی قرار می داده اند. خرما نیز در برخی از سفره های هفت سین نهاده می شود و آن طور كه آمده شاهان ساسانی در صبح روز نوروز از شیری كه در آن خرما انداخته بودند می نوشیدند. شاید پس از تغییر جایگاه طلوع آفتاب از برج حمل به حوت بره جای خود را به ماهی داده باشد و این رسم كه در خوراك روز عید نیز ماهی گذشته می شود به همین دلیل بوده آوردن حبوبات و غلات برای مراسم سال نو بدون شك از همین گونه رسم هاست كه بسیار نیز كهن است، شاید پیشینه آن به دوران آغاز فن كشاورزی بشر بر گردد كه همواره از قدیمی ترین روایت ها بوده است. در عهد عتیق در سفر پیدایش امده و هابیل گله بان بود و قائن ( قابیل) كاركن زمین بود. و بعد از مرور ایام واقع شد كه قائن هدیه ای از محصول زمین برای خداوند آورد. ( باب چهارم ۳-۲ ) پس شاید بتوان پیشینه این جشن را به قدمت بشر و تولید خوراك دانست . از آغاز خوان نوروزی باید با همین دانه ها و سبزه ها آغاز شده باشد و درگذر زمان چیزهای دیگر نیز بدان ها افزوده شده است. گفته هایی از نویسندگان و تاریخ نویسان دوره اسلامی در دست است كه از این رسم در دوره ساسانی و حتی دوره اسلامی سخن می گوید. آن گونه كه در كتاب المحاسن و الاضداد آمده ( مردی خوش نام و خوش شگون بامداد نوروز به حضور شاه بار می یافت و میزی سیمین روبه روی او می نهاد. در كنار میز، كلوچه هایی گذشته شده بود كه از حبوب گوناگون مانند گندم، جو، ارزن، نخود، عدس، برنج، كنجد و لوبیای پخته تشكیل شده بود. وی هفت دانه از هر یك از انواع این دانه ها را بر می داشت و از روی آنها پیشگویی می كردند و شكل آنها را به فال نیك می گرفتند. در این گفته ها به خوبی دیده می شود كه عدد هفت تا چه اندازه مورد توجه است. كهن ترین نمونه ای كه در آن به سفره هفت سین با عدد هفت اشاره شده، نوشته ابوریحان بیرونی است كه آورده است : ( چون جمشید بر اهر یمن كه راه خیر و بركت و بارش باران و سبز شدن گیاهان آغاز شد و هر كشتزار و شاخه و درختی كه خشك شده بود سبز و تازه شد و به همین دلیل مردم گفتند روز نو یعنی روزی جدید و دوری تازه پس هر كسی از راه تبرك و یادمان، در این روز در ظرفی جویی كاشت، سپس این رسم در ایران باقی ماند و از آن پس مردم در نوروز در هفت ظرف، هفت نوع غله می كاشتند و سبز می كردند و با دیدن چگونگی رویش این سبزه ها، خوبی و بدی محصولات و وضعیت زندگی و كشت و كار را در سال نو پیش بینی می كردند.
پس گیاهان و سبزه ها موارد اصلی سفره هفت سین را تشكیل می داده اند و شاید این گفته كه هفت سین از هفت سینی گرفته شده درست باشد یا شاید در دوران اسلامی هفت سبزه را به صورت هفت سین خوانده اند چرا كه این رسم از رسوم پیش از اسلام است و در آن زمان حرف سین معنی نداشته تا بر اساس یكی از حروف الفبای پس از اسلام خوان نوروزی چیده شده و به آن نام خوانده شود. شماری از چیزهایی كه بر خوان نوروزی قرار می گیرند و از مهم ترین بخش های سفره هفت سین هستند خود با حرف سین آغاز نمی شوند، مانند آئینه، ماهی، انار، آتشدان، شیرینی، اب ،نارنج، تخم مرغ ، شیر، و .... نیاز به گفتن نیست كه هر یك از چیزهایی كه بر خوان نوروزی قرار می گیرند مفهوم و معنای عمیقی دارند كه ریشه در تاریكی و تاریخ دارد. اما همه چیز بر سر سفره هفت سین به طور كلی از یك چیز سخن می گویند و آن آغاز رویش و بركت شكوفایی جهان و هستی است.
آیا تخت جمشید خود این را بیان نمی كند. سرتاسر تخت جمشید آكنده از نقش گلها و گیاهان درحال رویش و اوج شكفتگی است سرتاسر دیواره ها و فاصله نقش ها، حاشیه ها و حتی درهای آرامگاهها نیز با گل های نیلوفر آبی و گل های رزت پوشیده شده . فاصله میان گروه های نمایندگان در نقوش پلكان های شمالی و شرقی آپادنا درختان كاج به تصویر كشیده شده است. بر كناره پلكان ردیفی از گیاهان دیده می شود كه اختلاف ارتفاع آنها نمایانگر رویش گیاهان به سوی بالاست و این حركت را القاء می كند. حتی بر بالای ستون ها و گردن گاوهای سر ستون نیز این گلها نقش شده اند و در واقع سراسر مجموعه تخت جمشید دارای تصویرهایی از رویش گیاهان و شكفتگی و زنده شدن طبیعت است. به سخن دیگر تكرار آفرینش جهان به دست اهورامزدا است، مگر نه اینكه داریوش وخشایارشا ودیگر فرمانروایان هخامنشی در سرآغاز كتیبه های خود به ویژه درتخت جمشید این گفته را تكرار می كنند: ( خدای بزرگ است اهورامزدا، كه این زمین را آفرید، كه آن اسمان را آفرید كه مردم را افرید كه شادی را برای مردم آفرید ) همه چیز در این مجموعه گویای آفرینش، بهار، شكوفایی و تازه شدن است.
منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست