دوشنبه, ۱۶ مهر, ۱۴۰۳ / 7 October, 2024
مجله ویستا
بسیار جاهطلبانه
ساختن فیلم دوم گاهی از فیلم اول هم سختتر است؛ موقعیت نعمتاله بعد از بوتیک چنین موقعیتی بود. بیپولی نه از نظر لحن شبیه فیلم قبلیست و نه داستان. تمرکز آن فیلم را هم ندارد و حتی میشود گفت آنقدر که باید، یکدست نیست؛ مقدمهچینیاش زیادی طولانیست و در نیمه دوم زیادی شتاب میگیرد؛ برخی شخصیتها (لیلا حاتمی در نیمه اول، حبیب رضایی در بخش میانی، و امیر جعفری و دوستانش در نیمه دوم) گاهی کمرنگ میشوند. لحن هم یکدست نیست، یکی دو جا موسیقی لحن کمیک را بهاشتباه تحت تاثیر قرار میدهد. بااینحال فیلم در کل بسیار جاهطلبانه است و میشود برخی ایرادهایش را بخشید و حتی امیدوار بود که برخی چیزها حاصل شتابزدگی قبل از جشنواره باشد و یک بازنگری درست پشت میز تدوین بتواند انسجامش را بیشتر کند (این اتفاق بیشک ناممکن نیست).
فیلم میکوشد تصویری بامزه و البته کنایی به جامعه امروز ایران بیندازد و درنتیجه چیزهایی را تصویر میکند که در کمتر فیلمی دیدهایم: اینکه خانوادهای در اوج استیصال هم حاضر نیستند از اثاث لوکس آپارتمانشان دست بردارند، و اینکه هیولای ناپیدایی به نام «حرف مردم» و «آبروریزی» چه سرنوشت غمانگیز و درعینحال مضحکی را میتواند پدید بیاورد تصویریست از تناقضهای این روزهای جامعه ایران. در چنین بستریست که نعمتاله موفق میشود سیاهترین و شاید واقعگراترین تصویر ممکن را از بحران اقتصادی و نیز بحران ارزشهای اجتماعی این سالها با طنز (و بدون لودگی) به نمایش درآورد؛ ماشینی که برای مایحتاج روزمره اوراق میشود؛ دفتر کاری که به پاتوق علافها بدل شده؛ کتابهایی که در انبار باد کرده، و این همه خالیبندی و ریا و ظاهرسازی را در کمتر فیلمی دیدهایم. درعینحال موقعیتهای نمایشی گرم و رابطهها باورکردنیست و شخصیتها در عین بامزه بودن آنجایی که انتظار نداری از تیپیکشدن فاصله میگیرند؛ بهخصوص لیلا حاتمی مرز میان بلاهت و هوشمندی را خیلی خوب نمایش میدهد؛ نه کاملاً توسریخور است، نه کاملاً سلطهجو، میان قدرت و ضعف در نوسان است. (چه کسی میگوید در کمدی نمیتوان شخصیت خلق کرد؟)
راستش اگر ساختار روایی کمی شلخته است و بینظم، تا حدی میتوان به کارگردان و تدوینگر حق داد. سکانسها بهطور جداگانه آنقدر خوب از آب درآمده، شخصیتهای فرعی آنقدر گرم و صمیمیاند که گویی نتوانستهاند از هیچکدام دل بکنند. نتیجه اینکه کمی کل فدای جزء شده. هپیاند پایانی هم آنقدر تحمیلی بودنش آشکار است که بهتر است همگی دربارهاش سکوت کنیم. طبعاً هیچ پایان شیرینی نمیتواند اثر این همه تلخی را از بین ببرد.
بگذارید فیلم اکران شود، میتوان بیشتر به آن پرداخت.
مجید اسلامی
منبع: وب لاگ "هفت و نیم"
منبع : سینت
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست