یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۳ / 6 October, 2024
مجله ویستا
شرکت موتورسازی CFM International
یکی از بزرگترین تولیدکننده های موتورهای توربوفن برای هواپیماهای مسافربری و سیویل، کارخانه CFM International می باشد که شرکتی است که با سهام پنجاه درصد یا نصف به نصف توسط دو شرکت معروف و مشهور جنرال الکتریک آمریکایی و سنکمای فرانسوی اداره می شود. تولیدات این کارخانه به حدی گسترده است که در جهان در هر پنج ثانیه، حداقل یک هواپیما با موتورهای سی اف ام از فرودگاهی بر می خیزد. کد موتورهای ساخت این شرکت همان CFM۵۶ است که ممکن است بارها با آن برخورد کرده باشید. تمامی موتورهای ساخت این شرکت موتورهایی توربوفن با ضریب کنارگذر بالا بوده و از آن ها در بسیاری از هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و دوربرد استفاده می شود. هسته اصلی این موتورها بر پایه موتور GE F۱۰۱ که در هواپیمای بمب افکن B۱-B به کار رفته است، ساخته شده و همچنین این موتورها از سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شده و تاکنون حدود ۱۳,۰۰۰ عدد از این موتورها ساخته شده است. حال به معرفی مدل های گوناگون این موتورهای موفق می پردازیم.
● CFM۵۶-۲ Series
این موتور از اولین گونه های موتورهای سی اف ام با قدرت کششی بین ۲۲,۰۰۰ تا ۲۴,۰۰۰ پوند بوده که اولین بار برای نیروبخشی هواپیمای مسافربری DC-۸ و مدل نظامی هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به کار رفت. امروزه نیروی هوایی ایالات متحده بزرگترین مشتری موتورها از این نوع است از آن ها تا کنون در حدود ۴۵۰ فروند هواپیمای مختلف استفاده کرده است.
● CFM۵۶-۳ Series
این گونه موتور با بازه قدرتی معادل ۱۸,۵۰۰ تا ۲۳,۵۰۰ پوند کشش برای نخستین بار در گونه های مختلف هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ میان برد به خدمت گرفته شد. هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ که قسمت زیرین ورودی موتورشان تا حدودی صاف شده است، از این موتور بهره مند بوده و در عین حال مشخص ترین ویژگی این موتورهاست. این موتور، پر تولید ترین موتور در تاریخ هوانوردی با رقم تولید معادل ۳,۹۷۵ بوده و بسیار قابل اعتماد و اطمینان با کارایی بالا می باشد.
● CFM۵۶-۵ Series
این سری از موتورهای سی اف ام مخصوصاً برای هواپیماهای ساخت کارخانه ایرباس طراحی و تولید شد. این گونه از موتورها با بازه بسیار گسترده ای از کشش و قدرت از ۲۲,۰۰۰ تا ۳۴,۰۰۰ پوند برای هواپیماهای مختلف ایرباس عرضه می شوند. این موتور با بهبودهای فراوان و در عین حال از اطمینان و قابلیت اعتماد برخوردار بودن بالا آمیزه ای از قدرت و کیفیت را به خوبی ارائه می دهد.
● CFM۵۶-۵A Series
این موتور برای قدرت دهی هواپیمای میان برد ایرباس A۳۲۰ با بازه قدرتی بین ۲۲,۰۰۰ تا ۲۶,۰۰۰ پوند طراحی شد. این موتور اولین گونه موتورهای سری CFM۵۶-۵ بوده که در حقیقت آمیزه یا مخلوطی از تکنولوژی موتورهای سری CFM۵۶-۲ و CFM۵۶-۳ است که به نوبه ی خود، موتورهای موفقی ظاهر شده و مشتریان فراوانی را در طی مدتی محدود به خود جذب نمودند.
● CFM۵۶-۵B Series
این موتور در اصل نمونه بهبود یافته ای از موتور CFM۵۶-۵A است که برای به کارگیری در هواپیمای میان برد ایرباس A۳۲۱ طراحی شد. امروزه، این موتور تمام هواپیماهای ایرباس خانواده A۳۲۰ یعنی A۳۱۸، A۳۱۹، A۳۲۰ و A۳۲۱ را قدرت دهی کرده و در حقیقت به کلی جانشین مدل CFM۵۶-۵A شده است. در این موتور، با به کارگیری سیستم محفظه انفجار مضاعف تولید اکسیدهای نیتروژن که از عوامل آلوده کننده هواست، به مقدار باورنکردنی ۴۵% کمتر از گونه های دیگر تبدیل شده است. این موتور که به بیشترین تعداد در هواپیماهای ایرباس به کار رفته است، دارای قدرتی بسته به مدل آن، بین ۲۲,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ پوند است.
● CFM۵۶-۵C Series
این نوع با توانی بین ۳۱,۲۰۰ تا ۳۴,۰۰۰ پوند تراست قدرتمندترین و نیرومند ترین گونه موتورهای CFM به شمار می آید که در اصل برای نیرودهی هواپیمای دوربرد ایرباس A۳۴۰-۲۰۰/۳۰۰ طراحی و ساخته شد. این مدل به صورت مدل کاملی به شرکت ایرباس عرضه گشته و از سیستم های ویژه اگزوز موتور چون سیستم میکسر برای مخلوط کردن گازهای خروجی سرد و گرم با یکدیگر و در نتیجه کاهش صدا و سیستم خروجی مجتمع بهره می برد. همچنین این موتور، از سیستم کشش برگردان بی مانند گلبرگی به جای سیستم های معمول به کار می رود که مسافت نشستن تا توقف کامل هواپیمای ایرباس A۳۴۰ را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. ساکت بودن و میزان کم صدای تولیدی این موتور در فرودگاه ها، به لطف به کارگیری سیستم های میکسر خروجی پیشرفته به راستی قابل تحسین است.
● CFM۵۶-۷ Series
این گونه که قرار است نسل آینده هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را با بازه قدرتی بین ۱۸,۵۰۰ تا ۲۷,۳۰۰ پوند نیرودهی کند، از کشش بیشتر، راندمان کاری بهبود یافته و هزینه های نگهداری کمتر از اجدادش برخوردار خواهد بود. این موتور همچنین از ویژگی های مفید گونه CFM۵۶-۵ مانند سیستم محفظه انفجار مضاعف و همچنین طراحی بهینه داخلی نیز بهره مند است. از ویژگی های موتورهای نسل هفتم شرکت CFM پاک بودن این موتورها از نظر آلاینده های بخصوصی است که در چند سال اخیر، عامل اصلی آلودگی محیطی توسط هواپیماها شناخته شده اند.
نویسنده: آرمان
http://air.blogfa.com
http://air.blogfa.com
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست