جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
چرا همه یکسان نیستند؟
وقتی سؤال میشود كه چرا خداوند به ائمه علیهمالسلام و انبیاء علیهمالسلام عنایات ویژهای داشته، گفته میشود كه این افراد، ظرفیت و شایستگی پذیرش این مقامات (مقام عصمت و ...) را داشتهاند؛ حال آنكه همین ظرفیت هم از سوی خداوند به آنها عطا شده است. چرا خداوند، ظرفیت پذیرش این مقامات را به طور انتخابی عطا كرده و محدود به افراد خاصی كرده است؟
خداوند متعال، جهان را بر اساس نظم و روابط علت و معلول آفریده است؛ به طوری كه هر عملی، عكس العمل خاص خود و هر كنشی، واكنشی ویژه خویش دارد.
اگر چه اراده مطلق خداوند، بر همه چیز حاكم است، اما بر اساس نظام جهان، حداقل سه عامل در ظرفیت انسان دخالت دارند كه عبارتند از:
۱) وراثت،
۲) محیط
۳) تلاش انسان.
دو عامل وراثت و محیط، تا حدودی خارج از اختیار انسان هستند؛ اما عامل تلاش، به طور بسیار زیاد، در اختیار خود انسان است و میتواند بر دو عامل دیگر، غلبه داشته باشد. اگرچه بر اساس نظم حاكم بر جهان، ظرفیتها مختلف است و در این تفاوتها، اسرار و زیباییهای فراوانی نهفته است و كمترین فایده ظرفیتهای كم آن است كه به برجستهتر شدن زیباییها، كمك میكنند و توجه انسانها را بیشتر جلب میكنند و از جهت عدالت خداوند نیز از هر كس به میزان ظرفیت او بازخواست میشود. از این رو گفته شده است كه عامل اصلی گزینش راه نیك و بد، خود انسان است.
انسان در زندگی همواره بر سر دو راهیها قرار میگیرد و برای حركت در این راهها، از طریق عوامل درونی، وسوسه و تحریك میشود. قدرت انتخاب هر یك از دو راه را نیز داراست و خداوند از درون و برون، نیك و بد هر یك را به او آموخته، او را هدایت كرده است. برخی با اراده و به وسیله هدایتهای الهی و گرایشهای فطری، در برابر خواستههای حیوانی، مقاومت نموده، راه سعادت در پیش میگیرند و برخی خود را اسیر هواهای نفسانی ساخته، با گرایشهای متعالی و هدایتهای عقلانی و ربانی میستیزند. بنابراین، عامل نیك و بد و میل به هر یك، در ضمیر همگان نهفته است؛ ولیآدمی، مقهور هیچ یك نیست و با اختیار و انتخاب آزاد، میتواند هر یك را برگزیند و با دیگری بستیزد؛ «انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا».۱
حكمت الهی بر این تعلق گرفته كه انسان، آزادانه و با اختیار خود، راه سعادت یا شقاوت را برگزیند و به نتیجه راهی كه برگزیده است، برسد، وگرنه همه را به طور جبری و غریزی، هدایت میكند.
حال برای تبیین پاسخ، به نكات زیر توجه كنید:
الف) پیامبران و امامان علیهمالسلام دارای اراده بشریاند؛ مانند دیگر مردم زندگی میكنند؛ برای تحصیل هر چه بیشتر مقامات معنوی میكوشند و اهل صبر، جهاد، زهد و تقوا هستند.
ب) خداوند متعال به قابلیت ممتاز پیامبران و امامان، برای تحصیل مقامات معنوی و شایستگی آنان برای بر عهده گرفتن مسئولیت هدایت جامعه، آگاهی دارد و در حقیقت، قابلیت و شایستگی آنان - كه بخش عمدهاش ناشی از افعال اختیاری آنان است - نزد خداوند، معلوم است و همین قابلیت مبتنی بر اختیار، موجب گزینش آنان میشود. در قرآن آمده است:
«و چون شكیبایی كردند و به آیات ما یقین داشتند، برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما [مردم را ]هدایت میكردند».۲ همچنین آمده است: «خداوند بهتر میداند كه رسالتش را كجا قرار دهد».۳
ج) سپردن هر مسئولیتی با دادن امكانات لازم همراه است و امامت جامعه از این قاعده مستثنا نیست. از این رو، خداوند آنان را از علم لازم، برای بر عهده گرفتن مسئولیت امامت، بهرهمند میگرداند. این ویژگی، هنگام عهدهداری مسئولیت برای امامان علیهمالسلام محسوس میشود؛ چنان كه درباره امام هادی علیهالسلام آمده است: یكی از یاران امام به نام «هارون بن فضیل» در كنار او بود كه ناگاه امام فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ؛ ابی جعفر (امام جواد علیهالسلام) درگذشت». به حضرت عرض شد: از كجا دانستید؟ فرمود: در برابر خدا فروتنی و خضوعی در دلم افتاد كه برایم سابقه نداشت.۴
در اوایل دعای ندبه به مجموع این سه واقعیت نورانی، چنین اشاره شده است: «بر ایشان شرط كردی كه نسبت به دنیا و زینتها و زیورهای آن، زهد بورزند؛ آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی كه آنان به آن شرط وفا میكنند؛ پس آنها را پذیرفتی و به خود نزدیك ساختی و یاد بلند و ستایش ارجمند را برای ایشان، پیش فرستادی و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادی و به وحی خود، آنان را گرامی داشتی و آنان را به بخشش علم خود، میهمان كردی ...».
البته این امتیاز (علم و عصمت موهبتی)، پایه و شرط اولیه امامت است و معصومان با اراده خویش و تلاش و عبادت، به مقامات عالیتری از علم و عصمت دست مییابند؛ چنان كه در قرآن مجید از زبان پیامبر صلیالله علیه وآله، چنین میخوانیم: «و بگو: پروردگارا! بر دانشم بیفزای».۵
د) دسترسی به مقام عصمت و راهیابی به مقامات علمی و معنوی، به پیامبران و امامان اختصاص ندارد و برای همگان میسر است؛ چنان كه حضرت زینب علیهاالسلام تا مرز عصمت پیش رفت و حضرت عباس علیهالسلام، به مقامات عالی معنوی دست یافت و بسیاری از عالمان و بزرگان نیز به مقامات بلندی رسیدهاند. مسئله عصمت، گر چه درباره پیامبران و امامان مطرح میشود - زیرا شرط امامت و نبوت، عصمت است و خداوند، فاقدان این ویژگی را برای این دو منصب، برنمیگزیند - اما این به معنای آن نیست كه هر كس امام یا نبی نباشد، از هیچ درجهای از عصمت، بهرهمند نخواهد بود.
و) فیاضیت مطلقه الهی، ایجاب میكند كه هر كس قابلیت و استعداد كمالی را دارد، همه شرایط لازم، برای به فعلیت رسیدن آن كمال، در اختیار او قرار داده شود. به عبارت دیگر، از ناحیه خداوند، هیچ گونه كوتاهی و بخلی در این باره نیست. بنابراین، اگر واقعاً ما قابلیت دریافت علم لدّنی را دارا بودیم و با داشتن آن، از عصمت برخوردار میشدیم، خداوند آن علم را به ما عطا میكرد؛ اما اگر اندكی دقت كنیم، این ادعا كه اگر ما هم علم معصومان را داشتیم، معصوم میشدیم، ادعایی بیش نیست. دلیل این مطلب، آن است كه در بسیاری از امور، ما بر خلاف علم و آگاهی خود عمل میكنیم. در حدیثی، چنین آمده است: «هر كس آنچه را میداند عمل كند، خداوند، دانش آنچه را كه نمیداند، به او خواهد آموخت».۶
بنابراین عصمت، در عین موهبتی بودن، با لیاقتها و شایستگیهای اكتسابی و افعال اختیاری انسان، ارتباط دارد و اگر خداوند، علم موجب عصمت را به پیامبران و امامان عطا فرمود، بر اساس قوانین عام و اصول كلی است؛ از این رو، هر كس لیاقت و شایستگی لازم را دارا باشد، چنین موهبتی، به تناسب میزان شایستگیاش، به او عطا خواهد شد.
گاهی سؤال میشود كه چرا موجودات انسانی، دارای ظرفیتها و استعدادهای متفاوت هستند؟
در جواب این سؤال باید گفت كه آنچه در مورد نظام تغییرناپذیر و سلسله مراتبی عالم گفتیم، حاصل بحثی است كه در باب «كیفیت صدور موجودات از ذات باری تعالی» مطرح است. در آنجا گفته میشود كه جایگاه، مكان، چیستی و چگونگی هر موجودی، در یك سلسله مراتب ضروری، تعیین و تعریف میشود و آن موجود، از آن مرتبه و جایگاه، تفكیكناپذیر است. مطلب مهم این است كه آیا میتوان همین سخن را درباره آدمیان و وضعیت تكاملی آنها صادق دانست؟ یعنی آیا هر انسانی با هر ظرفیت، استعداد و جایگاهی كه دارد، همان وضعیت، ظرفیت و استعداد، هویتبخش اوست و دیگر نمیتواند از چنین وضعیتی فراتر رود؟
حقیقت این است كه گستره حیات انسان و قلمرو افعال و اعمال او، به سبب وجود عنصر تعیین كننده و سرنوشت ساز «اراده» و «اختیار»، وضعیتی كاملاً دیگرگون و متفاوت با نظام ضروری و تغییرناپذیر سلسله مراتبی دارد. آنچه نقش اساسی را در فرآیند تكاملی حیات انسان ایفا میكند، همان عنصر اختیار است و اختیار، چیزی جز اعطای مسئولیت و تكلیف به انسان نیست. بنابراین، ما خود را با دو امر مواجه میبینیم؛ یعنی از یك طرف با تفاوت ظرفیتها و استعدادها و از طرف دیگر با حضور تعیین كننده اراده و اختیار.
انسان، چون موجودی مختار است، در مقابل اعمال و افكار خود، مسئولیت و تكلیف پیدا میكند. علاوه بر این، ظرف وجودی او، شاید به دلیل وجود همین عنصر مهم، ظرفی از پیش تعیین نشده و انعطافپذیر است؛ یعنی ظرفیت و استعداد او، كاملاً به كنشها، واكنشها و فعالیتهای آزادانه معرفتی و معیشتی او بستگی دارد و در نتیجه، تفاوت ظرفیتها و استعدادها، نسبتی مستقیم و آشكار با همت و عمل آزادانه آدمی دارد. با توجه به همین نكته است كه نظامهای آموزشی، تربیتی و اخلاقی، معنا و مفهوم پیدا میكنند. از این رو، خداوند، خالق قوانین حاكم بر هستی است. بر اساس نظام علت و معلول و تفاوتهای محیطی، ژنتیكی و...، علاوه بر اشتراك اصل غریزه و فطرت در انسانها، ظرفیتها و استعدادهای متفاوت در افراد انسانی پیدا میشوند و از سوی دیگر، خداوند به آدمی، قدرت و اختیار سازندگی اعطا كرده است و این انسان است كه به سبب همین عنصر اختیار، مسئولیت پیدا میكند تا در چارچوب قوانین حاكم بر عالم هستی، توان، ظرفیت و استعداد نهفته خود را شكوفا سازد و البته تفاوتها نیز ناشی از چگونگی فعل و عمل آزادانه اوست؛ اما این گونه نیست كه خداوند به انسان فقط اختیار و مسئولیت را عطا كرده و او را به حال خود رها كرده باشد؛ بلكه ضمن اعطای اختیار، برنامه زندگی سعادتمندانه را نیز از طریق رسولان و سفیران خود، در اختیار آدمی نهاده است. از این رو، انسان، ضمن این كه تكلیف پیدا میكند، باید پاسخگوی اعمال و افعال خود باشد و به تناسب عمل، پاداش یا كیفر ببیند.
در پایان، باز بر این نكته تأكید میكنیم كه زندگی انسان، یك زندگی متحول و متكامل است و آدمی این توان و استعداد را دارد تا نحوه و چگونگی حیات خود را با عمل آزادانه خود، ترسیم كند. از این رو، یك وضعیت یا طبقه یا جایگاه اجتماعی و شغلی و یا معرفتی خاص، هویتبخش انسان نیست؛ به طوری كه نتواند از آن مقام و وضعیت، جدا شده، وضعیت دیگری را رقم زند؛ بلكه همان طور كه گفتیم، ما خود مسئول چگونه زیستن و تحقق استعدادهای نهفته خود هستیم.
آن چه گفته شد، تبیین واقعیت موجود و وجود تفاوتهاست؛ اما چرا خداوند، نظام جهان را به گونهای قرار نداده كه همه یكسان باشند؟ اقتضای نظام دنیا این گونه است كه دارای هندسه ویژهای باشد و آغاز و فرجام خاص داشته باشد و زیبایی آن به همین است و در غیر این صورت، نظام دیگری خواهد بود و فرجامی مانند بهشت و جهنم نخواهد داشت.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه به كتابهای زیر مراجعه كنید:
الف) عدل الهی، مرتضی مطهری، ص ۳۵-۱۱۹.
ب) الهیات و معارف اسلامی(تبیین عقاید اسلامی)، جعفر سبحانی، ص ۱۵۴-۱۶۷.
ج) درسهایی از علم كلام، حبیب الله طاهری، ج ۲، ص ۱۷۲.
د) آموزش عقاید، محمد تقی مصباح یزدی، ج ۲ - ۱، ص ۱۹۹.
۱. سوره دهر، آیه ۳.
۲. سجده (۳۲)، آیه ۲۴.
۳. انعام (۶)، آیه ۱۲۴.
۴. كلینی، اصول كافی، ج ۲، ص ۲۱۸.
۵. طه (۲۰)، آیه ۱۱۴.
۶. سید محمد حسین طباطبایی، المیزان ج ۷، ص ۳۳۹.
الف) عدل الهی، مرتضی مطهری، ص ۳۵-۱۱۹.
ب) الهیات و معارف اسلامی(تبیین عقاید اسلامی)، جعفر سبحانی، ص ۱۵۴-۱۶۷.
ج) درسهایی از علم كلام، حبیب الله طاهری، ج ۲، ص ۱۷۲.
د) آموزش عقاید، محمد تقی مصباح یزدی، ج ۲ - ۱، ص ۱۹۹.
۱. سوره دهر، آیه ۳.
۲. سجده (۳۲)، آیه ۲۴.
۳. انعام (۶)، آیه ۱۲۴.
۴. كلینی، اصول كافی، ج ۲، ص ۲۱۸.
۵. طه (۲۰)، آیه ۱۱۴.
۶. سید محمد حسین طباطبایی، المیزان ج ۷، ص ۳۳۹.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست