شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
حیاتِ الگویی امام حسین (ع)
وقتی خداوند، برای هدایت بشر، «راهنما» فرستاد و برای تعیین راه و پیمودن مسیر، «حجّت» قرار داد، همه ابعاد را در نظر داشت.
الگوهای مكتبی، الگوی همه جانبه امت برای راهیابی به كمال و خودسازی و بندگیاند. حسین بن علی علیهالسلام نیز یكی از این اسوههای كامل و الگوهای همه جانبه است و آنچه از حضرتش باید آموخت، نه تنها درس حماسه و جهاد و ظلم ستیزی، كه درس عبودیت و سخاوت و جوانمردی و ارزش گرایی و تهجّد و انس با قرآن و تكریم انسان است.
اینك، نگاهی به بخشی از ابعاد الگویی سالار شهیدان داریم، تا روشن گردد كه شخصیت وی به بُعد شورآفرین و حماسی عاشورا و انگیزه آفرینی جهاد در كربلا خلاصه نمیشود. امروز، اگر آن باده جانبخش در ساغر دلمان نیست، میتوان و باید از چشمه فیض دیگری شور و حال گرفت و «سیره حسینی» را چراغ راه قرار داد.در عصر بازسازی ایمانی و فرهنگی، توجه به ابعاد الگویی امام حسین علیهالسلام ضروری است. آن حضرت، تنها در كربلا اسوه ما نیست؛ الگو بودنش تنها در زمینه حماسه و خون و شهادت هم نیست؛ حتّی در كربلا هم، فقط كربلای حماسه و جهاد نبود و اوج صحنههای آن روز جاویدان هم، تنها شهادت امام و یارانش نبود.
۱) نماز، اوج بندگی
سالار ما، حسین بن علی علیهماالسلام ، شب عاشورا برای انس با خدا و تهجّد و تلاوت قرآن و نماز، از دشمن مهلت گرفت. در گرماگرم نبرد عاشورا نیز، هنگام ظهر به نماز ایستاد تا به ما بیاموزد كه جان بر سردین و خداجویی نهاده است. سعید بن عبداللّه حنفی، در آن لحظه، در برابر امام همچون سپر حفاظتی میایستد، تا حسین بن علی علیهماالسلام ، آخرین نمازش را بخواند و با ۱۳ تیر كه بر پیكرش مینشیند، به شهادت میرسد.۱
ابوثمامه صائدی نیز ـ كه خودش شهید نماز است ـ در روز عاشورا، فرا رسیدن هنگام نماز را یادآور میشود. امام حسین علیهالسلام دعایش میكند كه خدا از نمازگزارانِ ذاكر قرارش دهد.۲
این كه در زیارتهای حسین بن علی علیهالسلام ، او را اقامه كننده نماز خطاب میكنیم «اشهد انّك قد اَقَمْتَ الصلّوهٔ...»۳ جلوه دیگری از اهمیت نماز را در زندگی و شهادت آن پیشوای معنویت و عبودیت نشان میدهد.
۲) رضا، اوج ایمان
كمال بندگی در «رضا» به رضای الهی و فرمان اوست. حسین بن علی علیهالسلام در حركت به سوی كربلا، اظهار امیدواری كرد كه آنچه را خداوند برایش اراده كرده باشد، «خیر» باشد، چه با فتح، چه با شهادت «ارجو ان یكونَ خیراً ما اراد اللّه بنا، قُتِلْنا ام ظفرنا»۴. در قتلگاه نیز جملات زیبای «الهی رضیً برضاءك و تسلیماً لامرك» كه بر زبان او جاری شد، نشانه خلوص در بندگی و رضا به قضای خدا و رنگ خدایی داشتن جهاد و شهادت اوست.
یكی درد و یكی درمان پسندد یكی وصل و یكی هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد
و جانان سیدالشهداء، خدا بود كه عشق الهی در سراسر وجود حضرت، سریان و جریان داشت و «مقام رضا» مرتبه برتر ایمان او به شمار میرفت. خود آن حضرت بارها میفرمود:
«رضا اللّهِ رضانا اهل البیت۵؛ رضایت ما خاندان، تابع رضای الهی است.»
۳) صبر و مقاومت
سیدالشهداء الگوی صبر و شكیبایی در برابر مصیبتها، مشكلات زندگی، زخم شمشیر، داغ عزیزان و شهادت فرزندان است.
امام حسین علیهالسلام در آغاز حركت خویش به سوی كربلا، بر صبر تكیه كرد و یارانی را لایق همراهی خویش میدانست كه بر تیزی شمشیر و ضربت نیزهها مقاوم باشند. «فمن كان منكم یصبر علی حدّ السیف و طعن الاسنّهٔ فَلیَقُم مَعنا»۶
در روز عاشورا نیز در خطبهای كه با این جملات آغاز میشود «صبراً بنیالكرام...»۷ یاران خویش را بر رنج جهاد و زخم شمشیر به صبوری فرا خواند، تا از تنگنای دنیا به وسعت آخرت و از دشواریهای دنیا به نعمت و راحت بهشت برسند و مرگ را همچون «پل عبور» بدانند.
هنگام خروج از مكه نیز در ضمن خطابهای فرمود: «نصبر علی بلائه و یُوَفّینا اُجورَ الصّابرین»۸
و صبر بر بلا را مقدمه رسیدن به «اجر صابران» دانست كه خداوند عطا خواهد كرد.
روز عاشورا، فرزندش علی اكبر را هم با جمله «یا بُنیَّ اصبر قلیلاً» دعوت به صبوری كرد و خواهر خویش را در آن روز سرخ، به «صبر» توصیه كرد.
صبر و مقاومتی كه ملت ما از حسین بن علی علیهماالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام آموختند، آنان را در سالهای دفاع مقدس و جبهههای نبرد و صحنههای انقلاب، رویین تن ساخت و به آزادگان عزیز در سالهای سخت اسارت، قدرت تحمّل بخشید.
۴) كرامت و بزرگواری
آقایی و بزرگواری امام حسین علیهالسلام زبانزد بود. سالهایی كه در مدینه میزیست و در دوران پدر بزرگوارش، آنچه از دست كریمش میجوشید، سخاوت و جود نسبت به سائلان و نیازمندان بود.
به روایت حضرت سجاد علیهالسلام ، امام حسین علیهالسلام بار غذا و آذوقه به دوش میكشید و به خانه یتیمان و فقیران و بیوه زنان نیازمند میبرد. از این رو، بر شانههای آن حضرت جای آن مانده بود.۹
پس، رسیدگی به محرومان و سركشی به مستضعفان را هم باید از حسین علیهالسلام آموخت. وی روزی بر عدّهای بینوا گذشت كه سفرهای گسترده و روی زمین نشسته، نان خشك میخوردند. پسر پیامبر را به آن طعام دعوت كردند. حضرت از اسب فرود آمد و نزد آنان نشست و از غذایشان خورد، سپس آنان را به خانه خود دعوت كرد و از آنان پذیرایی نمود.
شیوه كریمانه وی، شهرت آفاق بود. وقتی سائلی به درخانه امام آمد و در زد، اشعاری با این مضمون میخواند كه:
هركس امروز به تو امیدوار باشد، ناكام و نومید نمیگردد و هركس حلقه در خانه تو را بكوبد، دست خالی بر نمیگردد. تو، سرچشمه جود و سخاوتی و پدرت، كشنده فاسقانِ تبهكار بود. «لم یَخَبِ الآن مَن رجاك...»۱۰
مگر نه این است كه نوع دوستی، گرایش به مساكین، تواضع و مردمی زیستن و عاطفه انسانی داشتن را هم باید از الگویی چون حسین بن علی علیهالسلام آموخت؟ رفع نیاز دوستان و همفكران و همسنگران، در رفتار آن حضرت جلوهگر است و در این میدان هم باید از او پیروی و به او تأسّی كرد.
۵) كار فرهنگی و آموزشی
در نقلهای تاریخی آمده است كه وقتی معلّم یكی از فرزندانش به او سوره حمد را آموخت، هزار دینار جایزه به معلّم داد و به او خلعت و لباس بخشید و دهانش را پر از گوهر ساخت. وقتی بعضی سبب این همه بخشش را پرسیدند، فرمود: اینها كجا برابر چیزی است كه او به فرزندم داده است؟ (یعنی آموزش قرآن و سوره حمد)
آن حضرت در ارزشگذاری به تعلیم و تربیت و تشویق معلّم و مربّی فرزندان خویش و ارج نهادن به جایگاه تعلیم و تربیت نیز، الگوی ماست و باید از او بیاموزیم كه به بُعد فرهنگی و تربیتی كودكانمان بها بدهیم و در این زمینه، وقت و پول هزینه كنیم.
۶) روحیه عرفانی
یك بُعدی بودن، نقصانی برای انسان است. پیشوایان دینی ما در همه ابعاد، صاحب كمال بودهاند و در شیعیان خود نیز این را میپسندیدند.
خوف از خدا، چشمانِ اشكبار، حالتِ نجوا و نیایش، زبانِ ستایشگر خدا، زندگیِ سراسر شكر نسبت به نعم الهی، نمازهای با حال و ركعات بسیار در شبانه روز، بارها سفر پیاده به حجّ خانه خدا رفتن، حضور مكرّر بر سر مزار مادر بزرگش حضرت خدیجه علیهاالسلام و گریستن و دعا كردن برای او، نیایش ژرف و عاشقانهاش در پای «جبل الرحمه» و دعای وی در روز عرفه ـ كه از زیباترین و غنیترین متون نیایشی عارفانه است ـ همه و همه، خبر از روح بلند عرفانی آن حضرت دارد.
پس، از این بُعد حیات وی و توجّه به خدا و نیایشهای شبانه و دعاهای متضرّعانه سیدالشهداء نیز باید الگو گرفت و بخشی از فرصتهای روز و شب را به خلوت با خدا پرداخت. اگر در زندگی یك دوستدار و پیرو، این جنبه مشهود نباشد، در تأسّی به آن اسوه معنویت و نیایش، كوتاهی كرده است.
۷) عشق به خدا
از برجستهترین جنبههای شخصیت سیدالشهداء، محبت پروردگار و دلدادگی او به خداوند و امر و رضای اوست.
این كه نسبت به حادثه عاشورا و آمادگی برای شهادتطلبی و پذیرش تبعات و پیامدهای آن و راضی شدن به یتیمی فرزندان و اسارت اهلبیت، از زبان حضرتش چنین نقل شده است:
تركتُ الخلقَ طُرّاً فی هَواكا وَ اَیْتَمْتُ العِیالَ لِكَیْ اَراكا
نشانه خدا دوستی و عشق به معبود و فنا در «حبّ الهی» است.
این كه نقل شده است: هرچه امام حسین علیهالسلام به لحظه شهادت نزدیكتر میشد، چهرهاش برافروختهتر و شكفتهتر میگشت؛ تعبیر دیگری از عشق الهی اوست كه تبدیل هجران به وصال را میدید و به وجد میآمد.
عمّان سامانی در مثنوی بلند «گنجینهٔ الاسرار» خویش، به رفتار و حالات حسین بن علی علیهماالسلام از دید عرفانی و عشق نگریسته و امام را سرمست از شراب شوق و عشق الهی میبیند كه پیاپی جام محبت و بلای بیشتری میخواهد، و او را موجی برخاسته از دریا میداند كه محو حقیقت خداست و میخواهد باز به همان دریا بپیوندد و در این راه، از هرچه جز «او»ست، دست میشوید و «خود» را قربانی میكند. وی در این ترسیم عاشقانه، سراسر عاشورا و صحنههای رزم فرزندان و یاران را جلوهای از آن «جذبه الهی» و عشقِ برتر میشناسد و شهادت هركدام از یاران را همچون «هدیه» به درگاه دوست توصیف میكند، تا رضای محبوب تأمین شود و به بزم قرب، بار یابد.
چنین روحیهای و عشقی، بیشك در حسین دوستان صادق نیز یافت میشود، چرا كه الگویشان چنین حسینی است كه در دل، جز محبّت الهی را راه نداده است.
۸) ذكر خدا
گوهر یاد خداوند، موهبتی عرشی است كه در هر دل كه جای گیرد و بر هرزبان كه جاری شود، آن دل و زبان را نفیس میسازد، چه ذكر قلبی باشد، چه ذكر زبانی.
حسین بن علی علیهماالسلام بنده ذاكر خدا بود، پیوسته حمد و ثنای الهی برزبانش و سپاس نعمتها در قلبش. و در راحت و رنج و سرّاء وضرّاء، یاد خدا آرام بخش جانش بود و بر او تكیه داشت و هیچ صحنه تلخ و غمباری نبود، جز آن كه داروی «یاد خدا» آرامَش میكرد.
تنها در صبح عاشورا نبود كه با گفتنِ «اللّهم انت ثِقَتی فی كلِّ كَربٍ»، به یاد خدا بودن را ابراز میكرد و تنها در حملات حماسی روز عاشورایش نبود كه با تكرار جمله «لاحول ولا قوّهٔ الاّ باللّه»۱۱؛ ارتباط قلبی خود را با معبود، بر زبان میآورد، بلكه همواره گویای «اللّه اكبر» بود و ذكر «الحمدللّه علی كلّ حالٍ» و یاد خدا ورد زبانش بود و «استرجاع» را ـ كه یكی از شاخصهای ذكر حقیقی، بخصوص در هنگام مصائب و ناگواریهاست ـ در مواقع مختلف از جمله در راه مكه به كربلا، بر لب داشت.
از دید امام حسین علیهالسلام شقاوت سپاه كوفه كه برای آن جنایت عظیم حضور پیدا كرده بودند، نتیجه غفلت از یاد خدا بود و چون میدید آنان به هیچ روی، از كینه و عناد خویش دست بر نمیدارند و بر كشتن او مصمّماند، به آنان میفرمود:
«لَقَد استَحْوَذَ علیكم الشیطانُ فَاَنساكم ذكر اللّه العظیم»۱۲؛ شیطان بر شما چیره گشته و یاد خدای بزرگ را از شما (دل) برده است.
وقتی چراغ یاد خدا در شبستان دل انسان روشن باشد، هرگز شیطان رخنهگاهی برای ورود به خلوتگاه دل نمییابد و این خانه كه باید جای خدا باشد، مأوای دیو و دد نمیگردد.
پیروان حسین علیهالسلام را سزاست كه مشعل فروزانِ «ذكراللّه» را در اقتدا به سالارشان در دل برافروزند، تا نه دچار یأس و تردید شوند، نه ملعبه ابلیس و هوای نفس.
اینها و بسیاری دیگر از این گونه ویژگیهای روحی و رفتاری است كه از حسین بن علی علیهماالسلام برای پیروانش در همه اعصار و نسلها «الگویی همه جانبه» ساخته است و منشوری پدید آورده كه از هر طرف به آن بنگریم، جلوهای خاص و بُعدی مقدّس و الگویی شایسته تبعیّت به چشم میخورد.
▪ خلاصه سخن آن كه:
هم از معنویت و توجه به خدا و نیایشهای شبانه امام حسین علیهالسلام باید درس آموخت، هم از توجه به علم و ادب و دانش و تربیت فرزندان، هم حُسن خُلق و كرامت رفتاری و مستضعفگرایی، هم از ایثار و سخاوت و بذل و بخشش وی، و هم از رأفت و مهربانی و عواطف والای انسانی نسبت به همنوعان.
حسین بن علی علیهماالسلام مقتدای همه و همیشه و همه جاست؛ چه در جنگ و چه در صلح، چه در میدان جهاد و چه در عرصه اعتقاد، چه در صداقت و پاكی، چه در شجاعت و بیباكی، چه در روحیّه شهادتطلبی، چه در عبادتها و راز و نیازهای نیمه شبی.
جویندگان راه معنی و طالبان عزت و آزادگی، باید در «آینه اوصاف حسینی» به تماشای این جلوههای ناب و ماندگار بنشینند و اگر اهل سیر و سلوك اند و شیفته «عرفان اهل بیتی»، و اگر به افقی دور دستتر از مادّیات و بلندتر از روزمرّگیها مینگرند، باز هم باید به «مرآت حسینی» چشم بدوزند و به این «آینه حُسْن» بنگرند.
برای الگوگیری از «اسوههای حسنه»، باید به جهات اسوه بودن آنان توجه داشت؛ حسین بن علی علیهماالسلام یكی از این اسوه هاست؛ خود نیز فرموده است: «لكم فیّ اسوهٔ».
مرور به چند نمونه از جهات الگویی سیدالشهداء، برای آن بود كه درسآموزی از این سرمشق خدایی آسانتر باشد و عملیتر.
آینه سلوك حسینی، پیوسته در منظرمان باد.
نویسنده: جواد محدثی
پینوشتها:
۱ ـ مقتل الحسین، مقرّم، ص ۳۰۴.
۲ ـ سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۱۳۶.
۳ ـ زیارت وارث (مفاتیح الجنان).
۴ ـ اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۵۹۷.
۵ ـ موسوعهٔ كلمات الامام الحسین(ع)، ص ۳۲۸.
۶ ـ ینابیع المودّهٔ، ص ۴۰۶.
۷ ـ نفس المهموم، ص ۱۳۵.
۸ ـ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۷.
۹ ـ حیاهٔ الامام الحسین(ع)، ج ۱، ص ۱۲۸.
۱۰ ـ همان، ص ۱۳۱
۱۱ ـ موسوعهٔ كلمات الامام الحسین(ع)، ص ۴۱۴.
۱۲ ـ همان، ص ۴۸۵.
منبع: ماهنامه كوثر
پینوشتها:
۱ ـ مقتل الحسین، مقرّم، ص ۳۰۴.
۲ ـ سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۱۳۶.
۳ ـ زیارت وارث (مفاتیح الجنان).
۴ ـ اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۵۹۷.
۵ ـ موسوعهٔ كلمات الامام الحسین(ع)، ص ۳۲۸.
۶ ـ ینابیع المودّهٔ، ص ۴۰۶.
۷ ـ نفس المهموم، ص ۱۳۵.
۸ ـ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۷.
۹ ـ حیاهٔ الامام الحسین(ع)، ج ۱، ص ۱۲۸.
۱۰ ـ همان، ص ۱۳۱
۱۱ ـ موسوعهٔ كلمات الامام الحسین(ع)، ص ۴۱۴.
۱۲ ـ همان، ص ۴۸۵.
منبع: ماهنامه كوثر
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست