جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تغییر چهره - FACE OFF
سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ترنس جانگ، کریستوفر گادیسک، باری م. آزبورن و دیوید پرموت
کارگردان : جان وو
فیلمنامهنویس : مایکل کالیری، و مایک ورب
فیلمبردار : آلیور وود
آهنگساز(موسیقی متن) : جان پوئل
هنرپیشگان : جان تراولتا، نیکلاس کیج، جون آلن، الساندرو نیوولا، جینا گرش، دامینیک سوین و نیک کاساوتیس
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۸ دقیقه
دغدغهٔ ذهنی همیشگی ̎شان آرچر̎ (تراولتا) مأمور FBI، دستگیری ̎کاستور تروی̎ (کیج)، جانی هوشمندی است که سالها پیش، وقتی سعی داشته ̎آرچر̎ را به قتل برساند، پسرش را کشته است. تعقیب لجوجانه ̎کاستور̎ توسط ̎آرچر̎، به شدت به زندگی زناشوئیاش لطمه زده؛ ولی هنگامی که ̎کاستور̎ پس از زد و خوردی خونین دستگیر میشود، ̎آرچر̎ سرانجام، روزنهٔ امیدی میبیند. اما بعداً آشکار میشود که ̎کاستور̎ بمب سعتی با باری از مواد بیولوژیک در جائی کار گذاشته که در صورت انفجار، میتواند تمامی شهر لسآنجلس را نابود کند ـ اما او به هیچ ترتبی حاضر نیست جای بمب را فاش کند. تنها فرد دیگری که از جای بمب باخبر است، ̎پولوکس̎ (نیوولا)، برادر ̎کاستور̎ است که او نیز مثل برادرش کمکی در این زمینه به پلیس نمیکند. دانشمندان FBI نقشهای طرح میریزند: آنان نوعی جراحی تدارک دیدهاند که اجازه میدهد موقتاً چهره ̎کاستور̎ را به سر ̎آرچر̎ پیوند بزنند و بدین ترتیب به او امکان بدهند که ـ گوئی با برادرش روبهرو است ـ با ̎پولوکس̎ صحبت کند. اما پس از آنکه ̎آرچر̎ چهره ̎کاستور̎ را بهخود میگیرد، ̎کاستور̎ بههوش میآید و پزشکان را مجبور میکند تا چهرهٔ ̎آرچر̎ را به سر او پیوند زنند. حالا این مغز متفکر جانی، مأموران FBI را در اختیار خود میگیرد و ̎آرچر̎ نیز چارهای جز مخفی شدن ندارد...
● فیلم نمونهای از سینمای حادثهای هالیوود که در ایجاد هیجان و کشاندن تماشاگر تا به انتهای داستان، بسیار موفق است، ولی نکاتی را نادیده میگیرد که شگفتانگیز است. موقعیت داستانی ـ گرفتار شدن پلیسی در هویت تبهکاری خبیث که قاتل فرزندش هم هست ـ هر چند که صرفنظر از مقدمهچینیهایش چندان تازه نیست، ولی به اندازهٔ کافی گیراست، ولی آیا تمام هویت یک انسان، پوست صورت و صدایش است؟ داستان به راحتی امکان بازی کردن با ایدههای درخشانی را داشته است: عادتهای شخصی، تیکهای عصبی، تکیهکلامهای خاص که هرکدام میتوانند بخش مهمی از ̎هویت̎ هرکدام از ما را تشکیل دهند و شخصیتهای داستان را در مخمصههای متعددی قرار دهند. از این گذشته، مسئلهٔ اطلاعات بهکلی فراموش شده است. هیچکدام از دو شخصیت اصلی با مشکل ̎ندانستن̎ رو بهرو نمیشوند، هیچکدام بهدلیل نداشتن اطلاعات در مورد جزئیات زندگی هویت تازهشان، در جائی گیر نمیافتند. هر چند که شاید برای فیلمی که از ابتدا یک نفس تماشاگرش را با زد و خورد، تیراندازی و انفجار بمباران میکند، هیچکدام از این بحثها جای مطرح شدن نداشته باشند. صحنهٔ رویاروئی دو شخصیت در دو طرف آینهای دورو ـ که هر کدام باید به تصویر خود شلیک کند ـ هر چند اغراق شده و زیادی نمایشی است، از صحنههای به یادماندنی فیلم بهشمار میآید.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت