دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۴ / 19 May, 2025
مجله ویستا
روانشناختی رنگها

رویکرد روانشناختی رنگ به احساسهای معینی نیز بستگی دارد که رنگهای عینی دربیننده برمیانگیزند.
به سخن دیگر، در این مقوله، رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنیشان مورد نظر است. رنگهایی که حاوی مقدار زیادی آبی هستند (از بنفش تا سبز)، نسبت به رنگهایی که زرد یا قرمز بیشتری در خود دارند (از مغز پستهای تا ارغوانی)، سردتر مینمایند. رنگهای سرد ، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد میکنند و رنگهای گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن میشوند. به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش میآید و رنگ سرد پس مینشیند. بسیاری از نقاشان از این کیفیت رنگها برای فضا سازی تصویری بهره گرفتهاند. منشأ احساسهایی چون گرمی ، سردی، پیش آیندگی، پس روندگی ، وزن و اندازه رنگها – که اصطلاحاتی رایج در ادبیات هنرهای تجسمیاند) همانا سه صفت اساسی رنگ ، یعنی فام، درخشندگی و اشباع است.
نقاشان قدیم بسیاری از نمودها و اثرات بصری رنگ را بدون شناخت علمی به کار میبستند ، ولی انتشار نظریههای رنگ، نقاشان پُست امپرسیونیسم ، اُرفیسم و آپ آرت را بر آن داشت که امکانات بیانی و تزیینی رنگ را گسترش دهند و به راه حلهای تازهای در مسائل حجم ، فضا ، نور و حرکت دست یابند.
منبع : شبکه رشد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست