جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
ولئو: Valeo پیشگام در نوآوری
ولئو (Valeo) گروهی صنعتی مستقلی است که کاملاً روی طراحی، تولید و فروش قطعات و سیستمها برای انواع خودرو متمرکز است، چه در هنگام تولید و چه بعد از فروش.
این کارخانه به مدیریت Thierry Morin در میان تامینکنندگان برتر قطعات خودرو در جهان بحساب آمده و قطعات اکثر خودروسازان جهان را تهیه میکند.
همه چیز از سال ۱۹۲۳ در سنت کویین فرانسه با تولید لنت ترمز و صفحه کلاچ آغاز شد. و هشت دهه بعد، ولئو به یکی از تامینکنندگان اصلی قطعات و سیستمهای خودرو تبدیل شده بود. داستان این موفقیت چشمگیر صنعتی در چهار دوره خلاصه میشود: ۱. ۱۹۲۳-۱۹۵۰: آغاز به کار کارخانه، قرارگیری در بورس فرانسه در سال ۱۹۳۲ ؛
۲. ۱۹۵۰-۱۹۸۰: اضافه شدن فعالیتهای جدید: ایجاد نمایندگیهای جدید در ایتالیا و اسپانیا، تاسیس چندین کارخانه و ایفای نقشی کلیدی در مدرنیته کردن قطعات خودرو. با مالکیت کارخانه Sofica و سهامداری usines chausson، کارخانه سومین هسته تجاری را وارد کرد: سیستم حرارتی. بعد از مالکیت Sev-Marchal کارخانه فعالیتهای الکتریکی و سپس الکترونیکی خود را آغاز کرد. با تصاحب Ducellier و Cibie-paris-rhone فعالیتهای الکتیکی آن افزایش یافت؛
۳. ۱۹۸۰-۲۰۰۰: تمرکر بر جهانی شدن: در سال ۱۹۸۰ سهامداران برای یکپارچگی تیمها و برندهای مختلف تحت یک عنوان، نام Valeo را که در زبان لاتین به معنی " من خوبم" میباشد، انتخاب کردند. با مالکیت Neiman و توابع آن، ولئو وارد تجارت سیستمهای امنیتی شده و فعالیتهای مربوط به برفپاککن و نور را قدرت بخشید. در عین حال کارخانه فعالیتهای غیر استراتژیک خود را (لنت ترمز، بوق و سیستم احتراق) با هدف کسب رضایت مشتری با بهترین کیفیت واگذرا کرد. با مالکیت Labinal در سال ۲۰۰۰ ولئو وارد بازار سیستم کنترل کابلی شد؛
۴. سال ۲۰۰۱ تاکنون: ولئو استراتژی توسعه منابع مالی را در پیش گرفته و هر روز فناوریهای جدیدی به بازار عرضه میکند. به منظور سرعت بخشیدن به فراگیری این فناوریها، ولئو به شرکای تکنولوژیکی خود افزوده و فناوریهای جدید صنعت خودرو را از طریق آنها معرفی میکند.
ولئو هماکنون در ۲۸ کشور دنیا حضور دارد، ۱۳۰ سایت تولید، ۹ پایگاه توزیع و ۶۵ مرکز تحقیق و توسعه داشته، و ۷۲۱۰۰ کارمند از ۷۰ ملیت مختلف دارد. میزان فروش آن تا دسامبر سال ۲۰۰۴ به ۴/۹ میلیارد یورو رسید که از این مقدار ۲/۶ درصد به تحقیق و توسعه اختصاص یافت.
استراتژی توسعه: این گروه تلاش میکند تا : ۱. با بهبود بازدهی و پایگاه صنعتی رقابتی خود هزینهها را کاهش دهد، ۲. برای نزدیکتر شدن به مشتریان خود موقعیت خود را در بازار جهانی مستحکمتر کند، ۳. با سرمایهگذاری وسیع در R&D از موقعیت خود بعنوان رهبر تکنولوژیکی این صنعت دفاع کند، ۴. کیفیت را افزایش دهد.
هدف ولئو بودن جزء ۵ تامینکننده برتر جهان تا سال ۲۰۱۰ میباشد و بدین منظور: برای افزایش امنیت، راحتی و حفظ محیط زیست در سه زمینه کمک به راننده، بازدهی و افزایش راحتی ایدههای جدیدی ارائه میکند. هدف افزایش همکاری بین شاخههای مختلف صنعتی و بهبود تحقیق و توسعه و بازار محصولات تازه و بدیع است؛ حضور بینالمللی خود را خصوصاً در آسیا و آمریکای شمالی افزایش میدهد؛ حضور خود در بازار قطعات یدکی را قدرتمندتر نموده و نقش بسیار مهم فناوری در خودرو را به تعمیرکنندگان یادآور شود.
ولئو در شاخههای مختلفی فعال بوده (۱۲ شاخه صنعتی از قبیل سیستم نور، سوییچ، سیستم الکتریکی، موتور، برفپاککن، خنککنندگی موتور، کمپرسور، سیستم امنیتی، کنترل دمای اتاق خودرو، سیستم انتقال قدرت و یک شاخه مربوط به قطعات یدکی) و برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه در هر زمینه دست به نوآوریهای گستردهای نیز زده است.
● شاخههای فعال:
- سیستمهای سوییچ و ردیابی: این شاخه وظیفه طراحی و ساخت ابزاری برای کنترل بهتر راننده و محیط پیرامون خودرو را برعهده دارد. محصولات آن عبارتند از: ۱.سیستمهای حس کننده محیط اطراف خودرو از قبیل سیستم دستیار در پارک خودرو، حسگرهای باران، نور و تونل، سیستم اخطار در هنگام انحراف از مسیر، سیستم ردیابی نقاط کور؛ ۲.سوییچها از قبیل کنترلهای چندکاره و کنترلهای پایه فرمان؛ ۳.حسگرهای فشار و زاویه فرمان؛ ۴. حسگرهای سیستم قدرت (دما، موقعیت و سطح توان). تا پایان سال ۲۰۰۴ آمار مربوط به این بخش به شرح زیر اعلام شده است: ۸۸۲ میلیون یورو فروش، ۵۵ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۵۹۲۰ کارمند، ۸ کارخانه و ۴ مرکز R&D در ۸ کشور.
- سیستم الکتریکی: انرژی الکتریکی در خودرو یکی از فاکتورهای کلیدی در زمینه برطرف کردن نیاز موتورسازان، افزایش تحرک و کاهش آلودگی است. هدف این بخش بهینهسازی تامین و مدیریت الکتریسیته و اطمینان از روشن شدن سریع و بیصدای موتور است. محصولات آن شامل استارتر، دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)، محصول ترکیبی استارتر- آلترناتور با نام STARs، سیستم کنترل انرژی الکتریکی، کندکننده الکتریکی برای اتوبوسها و کامیونها، استارتر و آلترناتور و کمپرسور بازسازی شده برای بازار لوازم یدکی میباشد. آمار مربوط به این بخش تا پایان سال ۲۰۰۴: ۱۰۱۲ میلیون یورو فروش، ۵۶ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۵۹۰۰ نفر کارمند، ۱۱ کارخانه و ۵ مرکز R&D در ۸ کشور، دومین تامینکننده برتر آلترناتور و سومین تامینکننده برتر استارتر در دنیا.
- موتور و محرک: در محصولات این شاخه الکترونیک باعث افزایش امنیت، آسایش و قابیلیت وصول و بهبود عملکرد راننده شده است. از محصولات این شاخه به موارد زیر میتوان اشاره کرد: ۱. سیستم خنککننده موتور؛ ۲. ABS، فرمان خودکار و موتورهای کنترل دیفرانسیلی؛ ۳. محرک قفل، موتورهای بالابر شیشه؛ ۴. موتورهای تنظیم صندلی و موتورهای تنظیم کمربند. برخی آمارهای این شاخه تا پایان سال ۲۰۰۴: ۲۷۹ میلیون یورو فروش، ۱۳ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۱۶۵۰ نفر کارمند، ۵ کارخانه و ۵ مرکز R&D در ۶ کشور.
- سیستم قطعات الکترونیک و رابط: این شاخه یکی از بازیگران جهانی این عرصه در بازار خودرو بوده و در زمینه معماری و مهندسی این سیستمها و توسعه و تولید انبوه قطعات مربوط به آن تخصص دارند. با اضافه کردن الکترونیک به طراحیها میتوان وظایف و ابزاری "هوشمند" ایجاد کرد. محصولات این بخش: کنترلکنندههای بدنه، واحدهای الکترونیکی، جعبههای توزیع الکترونیکی، قطعات و سیستمهای جدید کنترل انرژی الکتریکی. آمار و ارقام این شاخه: ۶۷۲ میلیون یورو فروش، ۱۶ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۱۲۵۲۰ نفر کارمند، ۱۸ کارخانه و ۵ مرکز R&D در ۸ کشور.- سیستمهای امنیتی: این شاخه سیستمهایی را توسعه داده و تهیه میکند که دسترسی امن و راحت به خودرو را امکانپذیر میسازد. محصولات آنها عبارتند از: قفلها و کلیدها، قفل فرمان (مکانیکی و الکتریکی)، سیستم احتراق بدون کلید، سیستم باز و بسته شدن الکترونیکی، کنترل از راهدور (remote) با فرکانس رادیو. برای پاسخ دادن بهتر به انتظارات خودروسازان، این بخش فعالیتهای خود را در ۵ مرکز پیشرفته تحقیق و توسعه سازماندهی کرده است: در فرانسه (قفل و کنترل از راهدور (remote) )؛ در آلمان (قفل فرمان و سیستم باز و بسته شدن الکترونیکی)؛ و در ایتالیا. برخی آمار و ارقام مربوط به این بخش به قرار زیر میباشد: ۶۶۲ میلیون یورو فروش، ۳۵ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۴۰۳۰ کارمند، ۱۰ کارخانه و ۶ مرکز R&D در ۷ کشور، اولین تامینکننده جهانی سیستمهای کنترل از راهدور برای خودرو در تولید انبوه (رنو لاگونا ۲- سال ۲۰۰۱) و اولین تامنکننده اروپایی سیستم باز و بسته شدن الکترونیکی بر پایه راهحل الکترومکانیکی (کلاس E مرسدس بنز_ سال ۲۰۰۲).
- کمپرسورها: این شاخه کمپرسورهایی ارائه میکند که میتوانند با صرفهجویی در انرژی و حفاظت بیشتر از محیط زیست، آسایش در راننندگی را افزایش دهند. محصولات: کمپرسورهای سیستم تهیه هوا در خودرو از قبیل کمپرسورهای Swash-plate خارجی و داخلی (با حداقل مصرف انرژی و حداکثر بازدهی)، کمپرسورهای Swash-plate با مکان ثابت (دارای اطمینان بالا در بازار) و کمپرسورهای Vane-Rotary با مکان ثابت (دارای عملکرد عالی، وزن کم و اندازه فشرده). ولئو توسط محاسبه مصرف سوخت سیستم تهویه هوا د ر خودرو از طریق آنالیز دود اگزوز، در حال توسعه کمپرسورهایی است که میزان دیاکسید کربن منتشر شده را که برای محیط زیست زیانآور است کاهش میدهد. آمار مربوط به بخش فوق: ۳۷۱ میلیون یورو فروش، ۳۲ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۲۴۴۹ نفر کارمند، ۹ کارخانه و ۴ مرکز تحقیق و توسعه در ۷ کشور.
- کنترل فضای داخلی خودرو: این بخش سیستم گرمایی هوشمند، سیستم تهویه HVAC با کاهش مصرف انرژی و در عین حال افزایش راحتی سرنشینان. محصولات: سیستم بهبود کیفیت هوا (فیلتر، حسگر آلودگی، سیستم ضد بو، تمیزکننده هوای کابین)، سیستم HVAC و غیره. آمار تا پایان سال ۲۰۰۴: ۱۶۹۶ میلیون یورو فروش، ۸۳ میلیون یورو سرمایهگذاری، تعداد ۷۲۲۰ نفر کارمند و ۱۷ کارخانه و ۱۰ مرکز تحقیق و توسعه در ۱۳ کشور.
- خنککننده موتور: با چشمانداز کاهش آلودگی و افزایش راحتی سرنشین. محصولات: رادیاتور، سیستم خنککننده مرکز تولید انرژی، کندنسور، هستههای گرمایی، خنککننده روغن، خنککنندههای چرخهای گاز خروجی و هوای ورودی، سیستم موتور- پروانه، خنککننده موتور،تبخیرکننده. آمار این بخش: ۱۴۱۹ میلیون یورو فروش، ۴۰ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۸۱۰۰ کارمند، ۱۵ کارخانه و ۱۱ مرکز R&D در ۱۱ کشور.
- سیستم انتقال نیرو: همراه با نوآوریهایی که منجر به کاهش صدا، ارتعاش و ضربه و بهبود عملکرد و د نتیجه پاسخ به نیاز بازار شده است. محصولات ارائه شده: دیسک، صفحه کلاچ، یاتاقان، محرک هیدرولیکی کلاچ، سیستم دنده دستی اتومات شده، تبدیلکننده گشتاور، چرخ لنگر (فلایول) قابل انعطاف و ... و آمار ارائه شده در این بخش تا پایان سال ۲۰۰۴ بقرار زیر است: ۷۵۶ میلیون یورو فروش، ۳۴ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۴۷۸۰ کارمند، ۱۶ کارخانه و ۹ مرکز R&D در ۱۲ کشور، رهبر جهانی در این بازار.
- سیستم برفپاککن: این بخش برتری خود را از طریق سبکها و فناوریهای نو در دنیا حفظ کرده است. سبک عامل کلیدی برای سازندگان خودرو بحساب میآید. ولئو سبک خاص هر مشتری خود را با تغییرات مدنظر آنها ترکیب کرده و سیستم برفپاککن را طراحی میکند. همچنین دامنه گستردهای از بازوهای برف پاککن جلو و عقب را توسع داده که بسیار جذاب و با بازدهی بالا بوده و برای انواع خودورها مناسب هستند. ولئو همکاری نزدیکی با خودروسازان در زمینه فناوریهای آینده تولید برفپاککنهایی بیصدا، آیرودینامیک، و مطابق با مدل خودروها دارد. محصولات: تیغهها، بازوها، موتور برفپاککن، سیستم شستشو، مدلهای مخصوص شیشه عقب و جلو، اتصالات لازم. آمار مربوط به بخش فوق: ۱۱۵۸ میلیون یورو فروش، ۵۶ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۷۸۱۰ نفر کارمند، ۱۳ کارخانه و ۷ مرکز تحقیق و توسعه در ۸ کشور، پیشرو در بازار جهانی.
- سیستم نور: نقش این شاخه بهبود دید راننده و تهیین دقیق موقعیت خودرو و تغییر مسیر یا سرعت خودرو میباشد. محصولات عرضه شده: چراغهای جلوی اصلی و کمکی (هالوژن و زنون)، چراغهای مهشکن، چراغهای جلوی زنون با قابلیت تطبیق بالا، چراغهای تنگستن و LED عقب، سیستم پاککننده چراغ جلو، محرک تنظیمکننده چراغ جلو و غیره. . آمار مربوط به این شاخه: ۱۰۷۳ میلیون یورو فروش، ۷۸ میلیون یورو سرمایهگذاری، ۸۰۰۰ نفر کارمند، ۱۶ کارخانه و ۴ مرکز تحقیق و توسعه در ۱۱ کشور، پیشرو در بازار جهانی.
- سیستم کنترل موتور: با مالکیت کارخانه Johnson ، ولئو در مارس ۲۰۰۵ یازدهمین شاخه صنعتی خود با عنوان سیستمهای کنترل موتور ولئو را افتتاح کرد. محصولات این بخش: واحدهای کنترل الکترونیکی، قطعات مربوط به موتور (حسگرها و قطعات کنترل تزریق، احتراق و انتشار در موتور) و سیستمهای کامل مدیریت عملکرد موتورهای گازی و گازوئیلی، این سیستمها با بهبود عملکرد موتور باعث کاهش مصرف سوخت میشوند. ۲۰۰۰ کارمند در سه کارخانه و یک مرکز تحقیق و توسعه در فرانسه مشغول بکار هستند و ۴۲۶ میلیون یورو فروش به ارمغان آوردهاند.
- خدمات ولئو: این بخش به مشتریان خود دامنه گستردهای از محصولات و خدماتی تخصصی ( از جمله کاتالوگ، آموزش بازاریابی، ابزارهای تشخیصی) برای کمک به افزایش بازدهی تعمیرکاران عرضه میکند. همانطور که بر پیچیدگی سیستمهای خودرو افزوده میشود، انتظار مشتریان از سطح تکنیکی و خدماتی بالاتر میرود. سازماندهی: شاخه مستقل خدمات پس از فروش توسط کشور مورد نظر سازماندهی میشود و شاخه لوازم یدکی اصلی توسط خودروساز. در حالی که بازاریابی و فعالیتهای لجستیک مشترک دارند، هر شاخه ارتباط با مشتری خود را بمنظور ایجاد راهحلهایی بهتر برای نیازهای مشتری حفظ میکند. این بخش با مراکز توزیع و تعمیرگاههای بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر دنیا ارتباط تجاری دارد. آمار تا پایان سال ۲۰۰۴: ۱۰۴۳ میلیون یورو فروش، ۲ میلیون یورو سرمایهگذاری، تعداد ۱۱۲۰ نفر کارمند و ۳۴ مرکز فروش و ۹ مرکز توزیع در ۱۸ کشور.
● نوآوریهای انجام شده در زمینههای فوق متمرکز هستند:
کمک و دستیاری راننده:با هدف کنترل محیط پیرامون خودرو، اخطار به راننده یا دیگر رانندگان حاضر در جاده و انجام اعمال اصلاحی مناسب، ولئو به منظور امنیت بیشتر در جاده، سیستم برفپاککن، نور و ردیاب الکترونیکی را باهم ترکیب کرده است. این دامنه با بهبود میدان دید راهکارهایی برای کاهش استرس و خستگی راننده در هر شرایط رانندگی ارائه میدهد:▪ چراغ جلو زنون:
۸۰ درصد تصادفات به دلیل دید ناکافی راننده تفاق میافتد. ولئو در زمینه بهبود امنیت جادهها با خودروسازان همکاری نزدیکی داشته و چراغهای زنون را عرضه کرده است. این چراغها دو برابر چراغهای معمولی نور تولید کرده و پرتو پهنتر و برد طولانیتری (تا ۸۰ متر) دارد و به منظور افزایش امنیت و راحتی رانندگی در شب، دید راننده را مثل روز روشن میکند. این چراغها برای جلوگری از کاهش دید خودروهایی که از روبرو میآیند، سیستم سطحبندی خودکار داشته (از قوانین اجباری اروپا)، به منظور اطمینان از وجود دید بهینه در همه شرایط از سیستمهای پاککننده چراغ جلو برخوردار بوده (از قوانین اجباری اروپا)، و در مقایسه با چراغهای معمولی که ۵۵ الی ۶۰ وات مصرف انرژی دارند تنها ۳۵ وات توان مصرفی آنها است (یعنی صرفهجویی در مصرف سوخت). به هیچ عنوان نیازی به تعویض آنها وجود نخواهد داشت، عمر کاری آنها برابر با عمر خود خودرو است ( البته در مورد برابری با عمر خودرو در ایران مطمئن نباشید!!!)
▪ نور خمیده دینامیکی (DBL) زنون:
چراغهای جلو با قابلیت خم کردن نور میدان دید راننده را در پیچهای تند در سرعتهای متوسط تا بالا، تا ۹۰ درصد افزایش میدهند. یک پروژکتور موتوریزه شده زنون میتواند پرتو نور را مطابق با زاویه فرمان بچرخاند. این فناوری در دوحالت پرتو کوتاه و بلند وجود دارد.
باید توجه داشت که چراغهای معمولی را نمیتوان با اینگونه چراغها تعویض کرد زیرا نیازمند نصب تجهیزاتی در هنگام تولید است و باید خودرویی خرید که از ابتدا مجهز به این سیستمها باشد.
● بازدهی:
افزایش عملکرد و لذت رانندگی همراه با کاهش مصرف سوخت و آلایندههای محیطی. این زمینه جنبههای مختلف انتقال قدرت از قبیل سیستمهای الکتریکی، سیستم کلاچ و خنککننده موتور، و همینطور انتقال اقتصادیتر قدرت و گشتاور به چرخها را پوشش میدهد. نوآوریهای انجام گرفته توسط ولئو تنها به عنوان راهحلی عملی و دلخواه مطرح نیست، بلکه استانداردهای مربوط به حفظ محیط زیست و صرفهجویی در سوخت را نیز ارضاء میکند.
▪ سیستم قطع و وصل (Start-Stop):
تا وقتی که خودرو در پشت چراغ قرمز یا در ترافیک متوقف است، موتور خودبخود خاموش شده و در نتیجه آلودگی صوتی و ارتعاشات خودرو را از بین میبرد. بعلاوه این سیستم منجر به کاهش مصرف سوخت تا ده درصد و عدم تولید گازهای آلاینده در هنگام توقف خودرو میشود. در هنگام شروع حرکت هم بدون آنکه تاثیری در رانندگی فرد داشته باشد، به آرامی و بطور خودکار موتور را روشن میکند. این فناوری فواید زیادی خصوصاً در مناطق شهری دارد زیرا طبق آمار در ترافیک شهری زمان توقف حداقل ۳۰ درصد کل زمان مسافرت درون شهری را بخود اختصاص میدهد. از طرف خودروسازان هم به دلیل طراحی متراکم و هوشمندانه سیستم و قرار دادن آن در دستگاه تولید برق متناوب و مطابقت آن با قوانین بینالمللی و اروپایی فعلی و آینده برای حفاظت از محیط زیست مورد استقبال قرار گرفته است. ژنراتور تولید جریان برق متناوب در حقیقت دو کار انجام میدهد، علاوه بر تولید برق با راندمان بالا، موتور را هم روشن کرده و در هنگام توقف موتور را از کار میاندازد.
▪ سیستم مدیریت حرارتی هوشمند (THEMIS):
به یمن سیستم کنترل الکترونیکی ولئو، THEMIS پیشرفتی شگرف در فرایند خنک کردن موتور ایجاد کرد. این سیستم دمای بهینه موتور را در شرایط مختلف رانندگی و بار موتور کنترل کرده و باعث به کاهش مصرف سوخت (دو الی پنج درصد) و آلایندگی (هیدروکربنها تا ده درصد و مونوکسید کربن تا بیست درصد) و افزایش قابلیت اطمینان و بهبود عملکرد موتور میشود. دمای بالاتر آب موتور منجر به سیالیت بیشتر روغن موتور شده، اصطکاک موتور کاهش یافته و بنابراین در مصرف انرژی صرفهجویی میشود. در هنگام روشن شدن خودرو دمای موتور سریعتر (در حدود یک ثانیه) افزایش یافته و آلودگی حاصل از تازه بکار افتادن موتور را کاهش میدهد. در هنگام بالا رفتن توان مورد نیاز و افزایش بار موتور نیز، با سرد کردن سریع موتور مانع از گرم شدن بیش از حد موتور میشود. تنظیم مداوم دمای موتور، سامانه چرخش پروانه را بهبود داده و صدای حاصل را کم میکند. بعد از خاموش شدن موتور نیز دمای کابین خودرو را تا ۳۰ دقیقه ثابت نگاه میدارد.
▪ سیستم کلاچ توسط سیم:
کلاچ سیستمی است که بین موتور و جعبه دنده قرار گرفته، توسط یک پدال کنترل شده و گشتاور موتور را به جعبه دنده منتقل میکند. پدال از طریق یک سیستم هیدرولیکی یا مکانیکی (کابلی) به کلاچ متصل میشود. این مجموعه باعث اعمال نیرو از پدال به خودرو میشود.
سیستم کلاچ با سیم، کلاچ را بطور الکتریکی کنترل کرده و بر اساس نیاز سازنده فشار اعمالی پدال را تنظیم میکند؛ فشار اضافی بر پدال وارد نمیشود. جعبه دنده و پدال هردو به یک واحد الکترونیکی متصل هستند و حسگرهای موجود در دوبخش هرگونه تغییر در آنها را گزارش داده و به واحد کنترل الکترونیکی منتقل میکنند. این سیستم می تواند در خودروهای نیمه اتوماتیک نیز استفاده شده و هر وقت که راننده بخواهد میتواند بدون نیاز بکارگیری پدال کلاچ، دنده را عوض کند؛ در ضمن خطای راننده را کاهش میدهد.
● افزایش آسایش و راحتی:
این حوزه هم امنیت خودرو و هم راحتی راننده و سرنشینان دیگر را پوشش میدهد. افزایش راحتی یعنی بهبود استفاده لذتبخش از محصول مثلاً از طریق سیستم دستیابی به خودرو بدون کلید، کنترلهای ساده و ارگونومیک و داشتن کابین راحت و دلپذیر. این بخش از همکاری موثر بخشهای مختلف کارخانه از قبیل بخش کنترل محیط، سیستم امنیتی و سیستم سوییچ و ردیابی سود میبرد.● محصولات اصلی:
▪ سیستم حفظ سرما و گرما در هنگام توقف خودرو:
سیستمی برای ذخیره و انتشار گرما یا سرما که در هنگام توقف خودرو پشت چراغ قرمز و در نتیجه کاهش موقتی دور موتور و قطع اتوماتیک سیستم تهویه یا گرمایش، از تغییر محیط درون خودرو جلوگیری میکند.
برای ثابت نگه داشتن دمای اتاق خودرو بدون ایجاد رطوبت و بوی خاص، در شرایط دمای بیرونی زیر ۲۰ درجه سانتیگراد، چند دقیقه و در شرایط دمای بیرونی ۳۵ درجه سانتیگراد، ۴۰ ثانیه وقت لازم است.
سیستم حفظ سرما در هنگام توقف (StopStayCool): در هنگام کار موتور بطور نرمال انرژی سرمایی را ذخیره کرده و وقتی دور موتور کند شده و کمپرسور تهویه هوا متوقف میشود، سرما را آزاد میکند.
سیستم حفظ گرما در هنگام توقف (StopStayWarm): بر مبنای یک پمپ الکتریکی اضافی که کار میکند و سیستم تهویه را در طی توقف خودرو در اختیار دارد.
▪ موتورضد فشار (ضدمانع) بالابر شیشه خودرو:
برای افزایش امنیت و راحتی سرنشینان خودرو، ولئو نسل جدیدی از موتورهای هوشمند را به بازار عرضه کرده که با طراحی بهینه به بهترین عملکرد، وزن و قیمت رسیده است.
به دلیل آنکه اجزاء عمودی قرار میگیرند، امکان اضافه کردن دیگر قطعات بر حسب درخواست مشتری وجود دارد. این سیستم شامل یک واحد الکترونیکی است که با جزء ضد فشار به موتور بالابر شیشه متصل میشود. هنگامی که پنجره در حال بالا آمدن است و به مانعی مثل دست سرنشین برخورد میکند، بلافاصله به طرف پایین میآید. این سیستم الکترونیکی بسیار حساس و قابل اطمینان بوده و بین مانع واقعی (مثل دست) و باد شدید یا دستانداز جاده تمایز قائل میشود. در ضمن چون کل قطعات از پلاستیک ساخته میشوند، از وزن و قیمت سیستم به میزان قابل ملاحظهای کاسته میشود.
▪ سیستم بسته شدن برقی صندوق عقب:
این سیستم شامل یک واحد الکترومکانیکی برای کنترل خودکار باز و بسته شدن در صندوق، یک دستگاه کنترل که وظیفه تشخیص موانع را هم به عهده دارد، یک قفل الکتریکی و یک وسیله قطع برق برای پایان دادن عمل بستن بوده و چهار وظیفه اصلی دارد:۱. باز و بسته کردن اتوماتیک صندوق، ۲. کنترل سرعت باز و بسته شدن، ۳. کنترل موقعیت در طی انجام فرایند فوق، ۴. تشخیص مانع در طی فرایند باز و بسته کردن صندوق.
فناوری الکترومکانیکی بصرفهترین راهحل بهبود فرایند باز و بسته کردن صندوق عقب است. با کمک این سیستم بارگذاشتن در صندوق عقب خودرو بسیار سادهتر شده و بدون هیچ تلاشی (تنها با کنترل از راهدور) و کثیف شدن دست، حرکت در صندوق انجام میشود. در حین باز شدن برقی در، وقتی در به مانعی برخورد کند خودبخود از حرکت به سمت بالا باز میایستد.
به علاوه، انجام دستی این فرایند در هر زمان دلخواه امکانپذیر است. تمام قطعات فوق به وسیله خود کارخانه ولئو تامین میشود.
● سیستمهای توزیع الکتریکی و الکترونیکی:
▪ محصولات اصلی: سیستمهای الکترونیکی و رابط:
اتصالات هوشمند و کنترل اینترنتی: انضمام مستقیم اجزاء الکتریکی/الکترونیکی به سیستم کنترلی خودرو.
اتصالات هوشمند و کنترل اینترنتی ولئو جزء فناوریهای جدی است که قطعات الکترونیکی را مستقیماً با سیستم کنترلی خودرو یکی میکند. این فناوریها از افزایش توزیع قطعات الکترونیک در سرتاسر سیستم کنترلی خودرو حمایت میکنند. فواید: ۱.مزیتهای اقتصادی یکپارچگی کل سیستم کنترل و الکترونیک، ۲. استفاده از تعداد قطعات کمتر (مدیریت تنوع ساخت)
ارتباط با خط برق (PCL): استفاده از خط برق موجود برای انتقال دادهها.قاعدتاً باید برق و دادههای ارتباطی خودرو توسط خطوط اختصاصی متفاوت با یکدیگر ارتباط داشته باشند، بنابراین وقتی ویژگی جدیدی اضافه میشود، کابلهای جدید اضافه شده و افزایش پیچیدگی ساختار به افزایش زمان نصب میانجامد. در پاسخ به افزایش روزافزون ابعاد، وزن و پیچیدگی سیستمهای الکتریکی کابلی، ولئو فناوری جدیدی را برای مبادله اطلاعات از طریق کابلهای برق موجود توسعه داده است. برق و اطلاعات از طریق سیمهای یکسان منتقل میشوند. در حقیقت تنها دو کابل برای توزیع برق و اطلاعات مورد نیاز خواهد بود. فواید:
۱. استفاده از سیم کمتر و کاهش هزینهها،
۲. انطافپذیری در طراحی و بهبود بازدهی (برای توان و نیازهای دادهای هر پلتفرم و متغیرهای همراه هر مدل)،
۳. راهحل جدید برای افزودن محصولات انتخابی جدید، بعد از فروش، به هر خودرو بدون ایجاد تغییرات عمده در سیمکشی آن و دستکاری ساختار خودرو (در، داشبورد و...) ویا موتور.
به عنوان مثال برای نصب چراغ مهشکن باید سوراخی در دیوارهای که موتور را از قسمت سرنشین جدا میکند، ایجاد کرده و همه کابلها را از سوییچ به نورافکن وصل کنیم. اما با فناوری جدید ولئو تنها کافی است واحدهای الکترونیکی مربوط (شامل فرستنده روی سوییچ و گیرنده روی نورافکن) را برای کنترل خط برق در هر انتها نصب کرده و اتصال به سیمهای موجود در نورافکن به راحتی برقرار شود. زمان نصب بطور متوسط ۴۵ دقیقه خواهد شد.
حضور جهانی ولئو: ولئو امروزه در تمام نقاط دنیا ( آسیا، آمریکا، آفریقا، اروپا) کارخانه و مراکز تجاری خود را تاسیس کرده است. در اروپای غربی ۶۱ کارخانه و ۴۱ مرکز R&D، در اروپای شرقی ۱۲کارخانه و ۱ مرکز R&D، در آسیای شرقی ۱۸ کارخانه و ۹ مرکز R&D، در خاورمیانه ۱ کارخانه و ۱ مرکز R&D، در آفریقا۱۰ کارخانه و ۱ مرکز R&D، در آمریکا۱۳ مرکز R&D و ۸ دفتر تجاری. سهم کشورهای شرقی آسیا هرکدام هند دو کارخانه با ۲۹۹ کارمند، چین ۶ کارخانه، ۳ مرکز R&D و دو دفتر تجاری با مجموع ۲۰۰۱ کارمند، ژاپن ۴ کارخانه و ۴ مرکز تحقیق و توسعه و ۳ دفتر تجاری، کره ۵ کارخانه و دو مرکز R&D و دو دفتر تجاری، تایلند یک کارخانه با ۲۹۰ کارمند میباشد. ترکیه در خاورمیانه با یک کارخانه و یک دفتر تجاری یکی دیگر از شرکای ولئو است. در اروپای شرقی نیز ولئو در لهستان، چک، مجارستان و رومانی کارخانه و مراکز تجاری تاسیس کرده است. در آمریکا نیز کشورهای ایالات متحده، مکزیک، برزیل و آرژانتین با ولئو همکاری دارند که از این میان بیشتربن مرکز R&D در ایالات متحده و بیشترین کارخانه در مکزیک واقع شده است. در آفریقا نیز کارخانهها در کشورهای آفریقای جنوبی، تونس و موروکو قرار دارد و فقط یک مرکز تحقیق و توسعه در موروکو وود دارد. در اروپای غربی ایتالیا، اسپانیا، پرتقال، سوئد، بریتانیا، آلمان، و فرانسه با بیشتریت حجم کارخانه و مراکز تحقیق و توسعه (۲۷ کارخانه و ۲۸ مرکز R&D ) دارای شعب ولئو هستند.
این گستردگی یقیناً نیازمند مدیریت قوی و توانمندی است که بتواند نام این گروه صنعتی را در همه جای دنیا پرآوازه نگه دارد.
منبع:www.valeo.com
شیوا اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست