دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به فیلم «سرزمین مردگان» ساخته «جورج رومرو»
![نگاهی به فیلم «سرزمین مردگان» ساخته «جورج رومرو»](/mag/i/2/yi9qs.jpg)
• بررسی فیلم
جورج ومرو در «سرزمین مردگان» به حیطه ای بازمی گردد كه می تواند ادعا كند از آن خود اوست، ولی همچنین حیطه ای كه توسط بسیاری دیگر تصاحب شده است. با «شب مردگان زنده» (۱۹۶۸)، رومرو تعریف تازه ای از فیلم ترسناك آمریكایی ارائه داد. مقلدان او متوجه غایت تفاوت شدند: طرح ریزی با ضرباهنگ كند و مكانیسم تعلیق. ولی این مقلدان عموماً تفسیرهای اجتماعی و شخصیت پردازی تیز و آزاردهنده او را فراموش كردند. در «سحرگاه مردگان» (۱۹۷۸) خشونت و طنز صریح تر شد ولی تاسف پساهیپی برای فرصت های از دست رفته برای تغییر، نوعی مالیخولیای حسرت بار به كار افزود.«روز مردگان» (۱۹۸۵)، هم نسبت به انسانیت زندگان مایوس تر بود و هم نسبت به قابل استفاده و قابل ارائه بودن مرگ بازتر.هربار كه رومرو به دنیای «شب مردگان زنده» باز می گردد، یك دنباله ارائه می دهد و همچنین آغازی دوباره به نظر می رسد كه هر فیلم سال هایی را كه در آن ساخته شده باز می نماید. «شب» تحت تاثیر ویتنام و جنبش حقوق مدنی قرار گرفته بود؛ «سحرگاه» با ماتریالیسم و افزایش اختلاف طبقات اجتماعی در ارتباط بود؛ «روز» با میلیتاریسم (نظامی گری) و پایان مایوس كننده اقتصاد ریگان. در حالی كه رومرو به خاطر تغییر شغل از مجموعه فیلم های معروفش دور شده است- بعد از «نیمه تاریك» (۱۹۹۳)، فقط یك فیلم مهجور ساخته است: قلدر (۲۰۰۰)- به نظر می رسد كه ممكن است او منتظر باشد تا آمریكا دچار فاجعه ای دیگر شود، فاجعه ای به شیوه ای به قدر كفایت متفاوت تا نیاز به تصویر جدیدی از مرگ داشته باشد.با وجود كمك گرفتن از اصول و ویژگی های فیلمنامه جاه طلبانه «روز مردگان»- كه رومرو در اوایل دهه ۸۰ نوشته بود- «سرزمین مردگان» كاریكاتوری از دوره دوم بوش است؛ دوران آمریكای بی رحم با قلعه ای با نام تكان دهنده و خاطره برانگیز. مركز خرید فیدلزگرین محاصره شده در بیغوله ها و كافه ها، جایی كه توریست ها می توانند بر سر یكی از هم قفس ها از میان مردگان گرسنه شرط بندی كنند. سرتاسر فیلم، پر است از اشاره های اجتماعی بی پرده. به عنوان مثال، در جایی چولو كه سودای اقامت در فیدلزگرین را در سر دارد، بطری های نوشیدنی را كه به دست آورده، برای كافمن- خدای ثروت و مالك قلعه- می آورد به این امید كه با رشوه به (نقل از مردان امگا) «این بهشت پرسروصدا» راه پیدا كند.چولو نوشیدنی در لیوان ها می ریزد و كافمن قبل از اعلام اینكه چولو دیگر به دردش نمی خورد، فقط باید لیوانش را در جای مناسب خالی كند تا مهاجر خارجی را سرجای خود بنشاند. بعدتر وقتی زامبی ها چولو را گاز می گیرند، پیشنهاد یك دوست برای خلاص كردنش- با خالی كردن یك گلوله در سر، كه راه متداول برخورد با مبتلا شدگان هنوز زنده است- را رد می كند. چولوی نیمه زامبی، كه حالا واقعاً از جایگاهش در طبقه بندی اجتماعی آگاه است و می داند اگر نمی تواند وارد پنت هاوس شود، ممكن است به انبوه جای گرفته در گورستان بپیوندد، می گوید: «می دونی، من همیشه دلم می خواست بدونم اون نیمه دیگه چطوری زندگی می كنن.»عجیب اینكه سرزمین مردگان امیدواركننده ترین فیلم این مجموعه است، كه در آن یك قهرمان سینمایی اصیل به نام رایلی _ با حضور سیمون بیكر جذاب و تاثیر گذار- را نمایش می دهد.قهرمانان مطرود رومرو، شورشیان یا بازماندگان ناامید همیشه یادآور سال ۱۹۶۸ هستند.مانند اتحاد رنگین كمان؛ ارتباطی كه در «شوالیه های اسب سوار» (۱۹۸۱) آشكارتر شد.یكی از خطوطی كه همیشه در فیلم های «مردگان زنده» دیده می شود، ترسیم سیاهپوستان به عنوان منبعی از هوش است كه توسط آمریكای خشك و متعصب قربانی شده اند. از صحنه ژان جونز در «سحرگاه» گرفته تا جامائیكای از زیر كار دررو تری الكساندر در «روز». در «سرزمین مردگان» با توجه به حضور بیكر- سفیدترین رهبر قابل تصور- این نقش به اوگن كلارك _ باباگنده- سپرده شده است. (این انتخاب در جهت خط سیر رو به پیشرفت مجموعه انجام شده است.)این خطر وجود داشت كه چنین بازگشتی به رومرو اعتبار ببخشد ولی با هماهنگی كمتر و با شیوه ای كه امروز همه چیز انجام می شود. تكنیك های جلوه های ویژه جدید كاربردهایی دارند و گریم زامبی های منفرد نسبت به قبل مفصل تر و پرزرق و برق ترند ولی ما به فیلم های كند مردگان برگشته ایم كه بیشتر از هر چیز پردردسر به نظر می رسند تا خطرناك اما آكنده اند از وحشی گری های خونین و شوخی هایی كه واقعاً بخشی از این مجموعه اند دوباره دیده می شوند. گرچه نیاز به گرفتن حداقل درجه R در آمریكا باعث می شود خشونت در این فیلم (به نسبت دو فیلم قبلی درجه بندی نشده) كمتر باشد.مثل باقی فیلم های رومرو، تهدید زامبی ها بیشتر پس زمینه است تا داستان اصلی و اینجا تبدیل می شود به مجادله ای بر سر اداره جامعه با منابع محدود ولی هرگاه سازندگان از مسئولیت هایشان فرار می كنند فشار مردگان بیشتر می شود. همه قسمت ها با بازماندگان ناامیدی كه در جست وجوی مكان بهتری هستند تمام می شود. در این فیلم حس ظریفی وجود دارد كه عدالتی برقرار شده است و مطرودشدگان واقعاً شرور بوده اند. آدم های خوب فیلم انگار باور دارند كه حداقل احتمال بازسازی یك اتوپیا از ویرانه های تمدن وجود دارد و یا حتی همزیستی با مردگان.
كیم نیومن
ترجمه: مهسا خلیلی
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست