چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
مذهب شیعه چرا مذهب جعفری نامیده شد؟
هیچ تاكنون به این نكته اندیشیدهاید كه چرا ما شیعیان را پیروان مذهب جعفری میخوانند؟ در میان امامان دوازده گانه شیعه چرا مذهب ما به ایشان انتساب یافته است؟ با توجه به این كه امام جعفر صادق علیه السلام ششمین امام شیعه هستند مگر پیش از ایشان وضعیت شیعه چگونه بوده و به عبارت دیگر چرا مذهب شیعه علوی یا حسنی یا حسینی یا سجادی و یا باقری نامیده نشده است؟ آنچه در پی میآید توضیحی است بر راز این نام گذاری.
عرصه تئوریها و دیدگاههای علمی و فرهنگی در میان دانشمندان و فرهیختگان همواره عرصه ابقای بهترین اندیشهها بوده است. هر نظریهای آن هنگام توانسته جایگزین نظریه پیشین شود كه محتوایی بهتر از آن را به بشریت هدیه كرده باشد و الا مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. مكتبهای فكری بزرگ نیز همواره باید دارای چنین ویژگی باشند تا بتوانند در دل بشر جایی باز كنند. نگاهی به دستاورد مكتب اسلام در مقایسه با آنچه جامعه جاهلی عرب بدان دلبسته بود و مبنای رفتار فردی و اجتماعی خود قرار داده بود میتواند راز موفقیت اسلام را در برابر اندیشههای جاهلانه نشان دهد. پیامبر صلی الله علیه و آله در دعوت خود ضمن پذیرش سنتهای پسندیده انسانی در میان اعراب آنگاه كه به نفی ضد ارزشها میپرداخت طرحهای جایگزین نیز ارائه میكرد تا مخاطبان او احساس خلاء نكنند. سال ها پیش از امامت حضرت صادق علیه السلام تقریبا یكصد و سیزده سال پیش، جد ایشان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در روزی گرم و سوزان و به هنگام بازگشت از آخرین حج خود در غدیر خم جانشینی خویش را به فرمان خدای به امام علی علیه السلام واگذار كرد و بر اساس منابع شیعی و بعضی از منابع اهل سنت از مردم در این باره بیعت گرفت. اما صلاحدید پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به دلایلی مورد پذیرش بعضی از صحابه قرار نگرفت و با رحلت حضرت، خلافت در سقیفه بنیساعده مسیری تازه یافت.
شاید راز بسیاری از شكستهای فردی و اجتماعی مصلحان در طول تاریخ همین بوده كه طرح جایگزین نداشتهاند به همین نمونه تاریخ معاصر ایران توجه كنید. حضور روحانیت در مشروطیت و انقلاب اسلامی و این كه چرا روحانیت در مشروطیت نتوانست تا پایان حضور داشته باشد اما انقلاب اسلامی به رهبری امام موفق به براندازی یك نظام شد؟
شاید مهمترین نكته در همین طرح جایگزین بوده است. امام خمینی(ره) طرح جایگزین سلطنت را داشت اما روحانیت در مشروطیت به ابعاد این موضوع آن چنان كه بایسته است نیاندیشیده بود و این سرانجام هر حركت سیاسی و فكری است كه فقط طرح براندازی داشته باشد و نه طرح جایگزین!
امام جعفرصادق علیه السلام در مسیر تكاملی حركت شیعه گام دوم را برداشته بودند. یعنی پس از آن كه مردم بر اثر مجاهدتهای امامان پیشین به ناصحیح بودن مذهب رسمی و دیگر اندیشههای منبعث از آن و نیزحركتهای سیاسی مبتنی بر آن در سالهای گذشته پی بردند آماده بودند تا طرح جایگزین مكتب اهلبیت را دریافت كنند و امام صادق علیه السلام همان بزرگواری است كه با توجه به یك موقعیت استثنایی تاریخی طرح جایگزین شیعه را به هنگام ارائه كرد و امامان دیگر به شرح و بسط بعضی از ابعاد آن پرداختند.
دوره امامت حضرت كه از سال ۱۱۴ هجری آغاز شده تا سال ۱۴۸ هجری ادامه یافت. (۱) یكی از شرایط بحرانی تاریخی در اسلام بود زیرا كه بنیان حكومتی یكصدساله فرو ریخته بود و بنیان حكومت پانصد سالهای پیریزی میشد و همت اصلی سران حكومت تازه، كوبیدن مخالفان بود. مثلا توجه كنید كه از سال ۱۳۲ كه رسما حكومت عباسیان آغاز شد تا سال۱۳۷ هجری سردمداران آن از هیبت و عظمت یكی از بزرگترین سرداران خود یعنی ابومسلم خراسانی هراس داشتند و تا او را با حیله و فریب نكشتند (۲) احساس آرامش نكردند و امام صادق علیه السلام با توجه به این فضا، پایههای فكری نظام تشیع یا طرح جایگزین را بنا نهاد. امویان با توجه به سابقه ناشایست خود در میان امت اسلامی جدیترین رقیب خویش را بنیهاشم و علویان میدانستند و برای بیمقدار نشان دادن رقیب به هر حربهای متوسل میشدند. از جمله به ساختن احادیث و روایاتی دست یازیدند تا حسن سابقه بنیهاشم و علویان را كه به ویژه در سایه فداكاریهای حضرت علیعلیه السلام به اعتباری فوق تصور دست یافته بودند بیالایند.
سال ها پیش از امامت حضرت صادق علیه السلام تقریبا یكصد و سیزده سال پیش، جد ایشان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در روزی گرم و سوزان و به هنگام بازگشت از آخرین حج خود در غدیر خم جانشینی خویش را به فرمان خدای به امام علی علیه السلام واگذار كرد و بر اساس منابع شیعی و بعضی از منابع اهل سنت از مردم در این باره بیعت گرفت. (۳) اما صلاحدید پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به دلایلی مورد پذیرش بعضی از صحابه قرار نگرفت و با رحلت حضرت، خلافت در سقیفه بنیساعده مسیری تازه یافت. چند تن از صحابیان مهاجر در برابر انصار كه خود دچار دو دستگی شده بودند با استناد به حق خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و آله خلافت را حق خود دانستند (۴) نه حق انصار. و با آن كه امام علی علیه السلام خویشاوندی روشنتری با پیامبر صلی الله علیه و آله داشت به این بهانه كه عرب نمی تواند امتیازات بیش از اندازهای را برای بنیهاشم بپذیرد و قبلا نبوت به بنیهاشم رسیده بود و اینك خلافت باید به دیگر تیرههای قریش برسد خود را شایسته خلافت دیدند. (۵)
از پس این تدبیر، مسیر قدرت سیاسی درامت اسلامی دگرگون شد و به تدریج هر چه بر سال ها افزوده میشد این دگرگونی نیز بیشتر خود را نشان میداد به گونهای كه در سال ۳۵ قمری كه اندكی از انحرافات خود را نشان داده بود و امت اسلامی به چشم خویش بعضیاز آن را میدید شورشی رخ داد كه خلیفه سوم در طی آن كشته شد. (۶) همچنین انتصاب یزید به جانشینی نیز پیامدهای جدی به همراه داشت و معاویه فقط با زور و شمشیر و تهدید توانست برای بیعت یزید بگیرد. با وجود شخصیتهای مطرحی چون امام حسین علیه السلام در میان امت اسلامی معاویه پسرش یزید را به مدارا با ایشان ترغیب كرد.
به گواهی جنگ های سه گانهای كه امام علی علیه السلام با ناكثین، قاسطین و مارقین انجام داد (۷) ، میتوان پذیرفت كه جامعه اسلامی دچار بحرانی عمیق شده بود؛ بحرانی كه در تبدیل خلافت به ملوكیت خود را نشان داد و خاندان بنیامیه كه بیش از این در میان مسلمانان جایگاهی نداشتند و طلقای(آزادشدگان) پیامبر صلی الله علیه و آله در فتح مكه بودند، (۸) با موقعیت سنجی سیاسی به اقتدار رسیدند و حكومتی ۹۰ساله را بنیان نهادند. سیاست عربگرایی امویان موجب شد تا مخالفتهایی با آنان در جهان اسلام رخ دهد و تحلیل گران یكی ازعلل سقوط این سلسله را همین سیاست میدانند. (۹)
امویان با توجه به سابقه ناشایست خود در میان امت اسلامی جدیترین رقیب خویش را بنیهاشم و علویان میدانستند و برای بیمقدار نشان دادن رقیب به هر حربهای متوسل میشدند. از جمله به ساختن احادیث و روایاتی دست یازیدند تا حسن سابقه بنیهاشم و علویان را كه به ویژه در سایه فداكاریهای حضرت علیعلیه السلام به اعتباری فوق تصور دست یافته بودند بیالایند.
جاعلان حدیث نخست به جعل روایاتی در مذمت حضرت علی علیه السلام پرداختند. (۱۰) و در مرحله دوم از اختلاف میان خلفا و امام علیعلیه السلام هر آنچه نیكی و سجایای اخلاقی بود به رقیبان آن حضرت نسبت دادند و در برابر هر فضیلتی كه برای امام وجود داشت احادیثی را درباره فضیلتی مشابه برای رقیبان نیز جعل كردند (۱۱) تا آنچه امام علیعلیه السلام بدانها ممتاز بود عادی جلوه كند و در نهایت همانند یكی از اصحاب پیامبر تلقی شود نه بالاتر و در مقام خلافت هم خلیفهای چونان دیگران معرفی شود كه حتی به سیاستهای زیركانه روزگار نیز كه عبارت از حیله و مكر و فریب باشد آگاه نیست. (۱۲) شاید یكی از علل واقعی مخالفت امام صادق علیه السلام با قیام زید بن علی بن الحسین علیه السلام براساس روایاتی كه مخالفت حضرت را نشان میدهد، پیش از هر چیزی فضای نامناسب آن بود كه اتفاقا بسیار مورد سوء استفاده عباسیان قرار گرفت، به گونهای كه مزار پسرش یحیی در خراسان كه قبلا از سوی ابراهیم امام به عنوان منطقه نفوذ تبلیغاتی مطرح شده بود و احتمالا تشویق او به قیام و خونخواهی پدر از سوی داعیان عباسی احتمالی است كه نمیتوان به سادگی از آن گذشت. زیرا شهادت یحیی در خراسان به سال۱۲۶ هجری در شورش عباسیان و سقوط امویان در خراسان مهم ارزیابی شده است.
امویان به این نیز اكتفا نكردند و فرمان سب امام علیعلیه السلام را بر منابر و در خطبهها و پس از هر نماز اعلام كردند (۱۳) كه تا پایان حكومت آنها به جز مقطع كوتاه خلافت عمربن عبدالعزیز (۱۴) (۹۹ تا۱۰۱ هجری) باقی بود.
شایان توجه است كه پرداختن به موضوعاتی چون ایمان ابوطالب، پدر حضرت علیعلیه السلام در هنگام مرگ كه همواره یكی از نقاط اختلاف میان شیعه و سنی بوده است و طرفین در این باره كتابهایی نوشتهاند. (۱۵) با توجه به كفر ابوسفیان كه تا حمله مسلمانان به مكه و ایمان اجباری او، حمله به ابوطالب و طرح ایمان او با همین انگیزه بود و به گفته یكی از محققان، اگر ابوطالب، پدر حضرت علیعلیه السلام نبود هرگز مورد تهاجم قرار نمیگرفت. (۱۶) علاوه براین در عرصه اجتماعی، صلح اجباری امام حسن علیه السلام (۱۸) بسیاری از علویان را ظاهرا از صحنه سیاسی جامعه حذف كرد. هر چند امام با زیركی موادی را در صلح نامه گنجانده بود كه فقط از آن طریق میشد ماهیت بسیار متظاهر معاویه را به جامعه نشان دهد. موادی چون عدم اذیت و آزار شیعیان علی و عدم تعیین جانشین از سوی معاویه دو ماده مهم این قطعنامه بودند كه با زیر پا گذاشته شدن از سوی معاویه چهره واقعی او را نشان دادند.هنگامی كه حجربن عدی یكی از شیعیان امام علیعلیه السلام توسط ماموران معاویه به شهادت رسید موجی از مخالفت با سیاستهای معاویه به وجود آمد كه از آن میان میتوان پاسخ تند امام حسین علیه السلام به نامه معاویه اشاره كرد. (۱۹)
همچنین انتصاب یزید به جانشینی نیز پیامدهای جدی به همراه داشت و معاویه فقط با زور و شمشیر و تهدید توانست برای بیعت یزید بگیرد. (۲۰) با وجود شخصیتهای مطرحی چون امام حسین علیه السلام در میان امت اسلامی معاویه پسرش یزید را به مدارا با ایشان ترغیب كرد. (۲۱)تا این زمان كه سال ۶۰ هجری بود به نظر میرسید اندیشه امامت شیعی در محاق قرار گرفته بود اینك امام حسین علیه السلام در شرایطی متفاوت قرار داشت كه از یك سو همراه پیروزیهای مسلمانان در خارج از شبه جزیره عربستان و آوازه داخلی آن بود (۲۲) و از سوی دیگر یزید بن معاویه خلیفه تازه، شخصیت اجتماعی مورد قبولی نداشت و بسیاری از مسلمانان و صحابه و تابعین او را به دیانت نمیپذیرفتند. كسی چون ابوایوب انصاری كه خود را موظف به شركت درهمه نبردهای مسلمانان با كفار میدانست یكبار با شنیدن امارت و فرماندهی یزید از شركت در نبرد سرباز زده بود. (۲۳)
امام حسین علیه السلام با درك صحیح این موقعیت در شرایطی كه به نظر میرسید خلافت در دست امویان به سلطنت تبدیل شده و آنان از هر وسیلهای از جمله دین برای نشان دادن مشروعیت خود سودی بردند امام با مشروعیت ذاتی خود به عنوان نواده بنیانگذار دین اسلام میتوانست رویاروی مشروعیت خود ساخته امویان بایستد و با سخن و نهضت خود به اصلاح امت بپرازد. همان كه هدف امام علیه السلام بود. (۲۴)
ایشان میتوانست نسب خویش به پیامبر صلی الله علیه و آله را به مردم یادآور سازد و بدان استناد جوید چنانكه در هنگام درخواست بیعت یزید فرمود:
«مثلی لایبایع مثله» همچو منی (با این شرافت نسبی) با چون اویی بیعت نخواهد كرد. (۲۵)
مهمترین بازتاب قیام و شهادت امام حسین علیه السلام از بین بردن باقی مانده آبروی اجتماعی و جایگاه دینی امویان در میان مردم بود.امام نشان داد كه امویان چگونه پسر دختر پیامبر صلی الله علیه و آله را كه آن همه حدیث از رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت او رسیده بود به قتل رسانند. (۲۶)
امام نهی بزرگی را گفت و ماهیت نفاق بنیاد امویان را برملا كرد كه چگونه به تنها چیزی كه نمیاندیشند دین الهی است. و حاضرند احكام مسلم اسلامی را به خاطر حفظ قدرت زیر پا بگذارند. شرح رفتاری كه سپاهیان اموی با خاندان امام حسین علیه السلام كردند این مهم را به نمایش گذاشت. (۲۷) و این چهره پنهان شده در سركوب خونین و هتك حرمت از مردم فضاحت با تخریب خانه خدا تكمیل گردید. (۲۹) تاثیر قیام امام حسین علیه السلام بدون تردید آن قدر سریع بود كه با مرگ زودهنگام یزید در سال ۶۴ هجری پسرش معاویه دوم تنها چهل روز حكومت كرد و درخطبهای اعلام نمود كه پدر و جد او غاصب خلافت بودند و خود استعفا كرد. (۳۰) اما این تازه آغاز كار بود. جامعه اسلامی به تدریج متوجه ظلم و ستم بنیامیه میشد و شورشها دوباره به راه افتادند. شورشهای توابین در سال ۶۶۶۵ هجری به خونخواهی امام حسین علیه السلام (۳۱) ، مختار ثقفی در۶۷ هجری و پیروزی او و قصاص قاتلان امام حسین علیه السلام و یارانش (۳۲) و نیز شورشهای دو باند خوارج در نقاط گوناگون جهان اسلام معادله (۳۳) را به نفع بنیهاشم تغییر داد.
در واپسین سال نخستین سده اسلامی خلیفه نجیب اموی عمربنعبدالعزیز برای نخستین بار دستور داد تا سب امام علیعلیه السلام بر منابر و در خطبهها حذف شود و فدك دوباره به بنیهاشم و علویان بازگردانده شود. (۳۴)
اما به نظر میرسید نهالی كه امام حسین علیه السلام با خون خود آبیاری كرده بود اینك به ثمر نشسته و زمان بهره برداری از آن فرامیرسید.
اینك به اختصار وضعیت بنیهاشم را پس از شهادت امام حسین علیه السلام پیمیگیریم:
نخستین جرقههای اختلاف در میان بنیهاشم احتمالا پس از شهادت امام حسین علیه السلام رخ داد. آن هنگام كه گروهی مشهور به كیسانیه معتقد به امامت محمد حنفیه شدند كه از نظر سنی از امام سجادعلیه السلام بزرگتربود و به عنوان عالمی علوی مورد احترام مردم، (۳۵) مختار در شورش خود معتقد بود كه به اجازه او قیام كرده است. محمد (۳۶) حنفیه در سال ۸۱ هجری درگذشت. (۳۷) و گروهی به سراغ پسرش ابوهاشم رفتند و امامت او را معتقد شدند كه تا سال۹۹ هجری زنده بود و در اینسال به هنگام مرگ بنابر روایت جعلی بعدی توسط بنیعباس ابوهاشم كه فرزندی نداشت امامت را به محمدبن علی بن عبدالله بن عباس واگذار كرد. (۳۸) و امامت اینگونه از علویان به عباسیان منتقل شد.
همزمان با گسترش دعوت عباسیان كه شعار خود را «الرضاء من آل محمد» قرار داده و به دستور ابراهیم امام از افشای نام واقعی امام و رهبر پرهیز میكردند. (۳۹) واژه آل محمد كه عنوان ویژه تیره علوی بود به كار عباسیان آمد. تقسیم بندی ابراهیم امام از وضعیت شهرها نشان از آمادگی ایرانیان برای قیام دارد و نیزعلاقه آنان به اهلبیت علیهم السلام (۴۰) یك حركت موازی از سوی بنیعباس مردم را فریفته بود چنانكه بعضی از بزرگان همراه این نهضت مانند ابوسلمه خلال كه به این فریب پی برده بود به جرم هواداری از خلافت علویان اعلام شد. (۴۱) جد او امام حسین علیه السلام با قیام خونین خود دل های بسیاری از مسلمانان را در گوشه و كنار جهان اسلام متوجه اهلبیت پیامبرصلی الله علیه و آله كرده بود و در زمان امام صادق علیه السلام حكومتی روی كار آمده بود كه از شعار«الرضا من آل محمد(ص(» استفاده و سپس آل محمد واقعی را كنار زده بود و مردم نیز پذیرفته بودند. این همه دگرگونی و تلون در جامعه اسلامی معلول چه عواملی میتوانست باشد؟
شاید یكی از علل واقعی مخالفت امام صادق علیه السلام با قیام زید بن علی بن الحسین علیه السلام براساس روایاتی كه مخالفت حضرت را نشان میدهد، (۴۲) پیش از هر چیزی فضای نامناسب آن بود كه اتفاقا بسیار مورد سوء استفاده عباسیان قرار گرفت، به گونهای كه مزار پسرش یحیی در خراسان كه قبلا از سوی ابراهیم امام به عنوان منطقه نفوذ تبلیغاتی مطرح شده بود و احتمالا تشویق او به قیام و خونخواهی پدر از سوی داعیان عباسی احتمالی است كه نمیتوان به سادگی از آن گذشت. زیرا شهادت یحیی در خراسان به سال۱۲۶ هجری در شورش عباسیان و سقوط امویان در خراسان مهم ارزیابی شده است. (۴۳)
روی كار آمدن عباسیان امت اسلامی را در تحولی تازه قرار داد و بنیان حكومتی ۹۰ ساله را فرو ریخت و حكومتی پانصد ساله را به قدرت رساند. اما آنچه مهم است نقش موازی عباسیان بود كه در شرایط ویژه تاریخی با یك سوء استفاده بزرگ به قدرت رسیدند.
بسیار طبیعی بود كه منتظر یك حركت نسنجیده در عرصه سیاسی از سوی نماینده مهم و بزرگ علویان باشند. چنانكه در ماجرای قیام محمد نفس زكیه در سال ۱۴۵ رخ داد و منصور بهره برداری بزرگ از آن به نفع عباسیان انجام داد. (۴۴)
امام صادق علیه السلام كه به دقت همه این تحولات اجتماعی را زیر نظر داشت فضای سیاست را هرگز آماده یك قیام علنی سیاسی ندید. آنچه كه جامعه اسلامی از آن رنج میبرد زیر ساخت فكری بود والا ایشان به هیچ وجه كمتر از شخصیتی چون ابومسلم نبود این را از نامه تاریخی ابومسلم به امام كه ایشان بدون خواندن آن را به آتش سپرده بودند، میتوان فهمید. پرسش بزرگ مطرح این بود: چه باید كرد؟
جد او امام حسین علیه السلام با قیام خونین خود دل های بسیاری از مسلمانان را در گوشه و كنار جهان اسلام متوجه اهلبیت پیامبرصلی الله علیه و آله كرده بود و در زمان امام صادق علیه السلام حكومتی روی كار آمده بود كه از شعار«الرضا من آل محمد(ص(» استفاده و سپس آل محمد واقعی را كنار زده بود و مردم نیز پذیرفته بودند. این همه دگرگونی و تلون در جامعه اسلامی معلول چه عواملی میتوانست باشد؟
دراین فضای تیره كه مذاهب اهلسنت در حال شكلگیری بودند چه چیزی میتوانست شیعه را پایدار سازد؟ آنچه كه به درون فرهنگ مردم راه یابد و تفسیر آنها را از رابطه خود با خدا و جامعه اسلامی دگرگون سازد.
پس در حقیقت گام دوم در بنیانگذاری یك مكتب را حضرت صادق علیه السلام برداشت. گویا مردمی كه از پس قیام امام حسین علیه السلام دلداده این خاندان شده بودند به سراغ آنها آمده و میپرسیدند كه اگر نه امویان و نه عباسیان شما چه میگویید؟ و چه تفسیری از اسلام دارید؟ و به عبارت روشنتر طرح جایگزین شما چیست؟
نشان دادن یك تفسیر جامع از خدا، رابطه مردم با او و انسان مورد نظر اسلام در آن زمان مهمترین دغدغههای حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بوده است اعتقادات عقلانی، اخلاق بایسته و دستورالعملهای فردی و اجتماعی(فقه) مهمترین حوزه هایی بود كه امام صادق علیه السلام در آنها به طرح و اندیشه دینی پرداختند و چون چنین شد، تشیع دارای شناسنامه رسمی گردید و مذهب ما به نام ایشان مزین شد.
پینوشت ها:
۱- بحارالانوار، ج۴۷، ص۶.
۲- تاریخ طبری، ج۶، ص۱۲۳، منشورات مكتبه اورمیه.
۳- الغدیر،امینی، ج ۱، ص ۱۵۲ تا ۱۵۸، چاپ دارالكتب العربی لبنان.
۴- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۵۵.
۵- تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص ۳۰.
۶- تاریخ طبری، ج۳، ص۳۹۹.
۷- همان، ج۳، ص.
۸- همان، ج ۲، ص ۵۲۰/ ج۳، ص ۱ تا ۱۰.
۹- تاریخ تحلیلی اسلام، شهیدی، چاپ نشر دانشگاهی سال ۱۳۷۴، ص۲۰۰.
۱۰- تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، ص ۹۰ و۸۹.
۱۱- همان، ص ۹۲ و ۹۱.
۱۲- نهج البلاغه، خطبه ۱۱۸.
۱۳- بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱۲۵.
۱۴- شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص۵۶.
۱۵- مانند كتاب ایمان ابوطالب شیخ مفید كه علامه امینی در مقدمهالغدیر، ج ۱، ص۲۳ و ۲۴ در این باره سخنانی دارد.
۱۶- همان، ج ۱ تا ۱۰ در صفحه ۴۸ فهرست موضوعی الغدیر، آدرس مفصل همه موارد آمده است.
۱۷- الاغانی، اصفهانی، ج۱۶، ص۲۶۶۷.
۱۸ تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰، حوادث سال ۴۰ هجری/ ارشاد شیخ مفید، ص ۱۷۰.
۱۹- انساب الاشراف، بلاذری، ج ۲، ص ۷۴۴، حدیث۳۰۳.
۲۰ الامامه والسیاسه، ابن قتیبه، ج ۱، ص ۱۷۵/ ابن اعثم،الفتوح، ج ۴، ص ۲۲۶- ۲۲۵.
۲۱- تاریخ سیاسی اسلام، ص۱۲۷.
۲۲- تاریخ طبری، ج ۴، حوادث سالهای ۵۰ تا ۶۰ هجری.
۲۳- طبقات، ابن سعد، ج۳، ص ۴۸۵، چاپ دارصادر بیروت.
۲۴- حماسه حسینی، شهید مطهری، ج۳، ص ۳۸۰، انتشارات صدرا.
۲۵- تاریخ سیاسی اسلام، ج ۲، ص۲۶/ تاریخ طبری، ج ۴، ص ۲۵۷- ۳۰۱.
۲۷- همان، ص ۳۶۸-۳۷۰.
۲۸- همان، ص۳۸۳.
۲۹- همان، ص۴۲۶.
۳۰- همان، ص۴۸۷.
۳۱- همان، ص۵۷۹.
۳۲- كامل ابن اثیر، ج ۲، ص ۲۲۵/ تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۳۰۵.
۳۳- تاریخ سیاسی اسلام، ص ۲۶۰.
۳۴- الفتوح، ج۶، ص ۹۵/ انساب الاشراف، ج ۵، ص ۲۲۱.
۳۵- تاریخ سیاسی اسلام، ص ۲۶۶-۲۶۵.
۳۶- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۵۰ – ۲۴۸/ انساب الاشراف، ج ۴، ص۱۸.
۳۷- تاریخ سیاسی و اجتماعی خراسان در زمان حكومت عباسیان،التون، ل، دنیل، ترجمه مسعود رجبنیا، ص ۲۸.
۳۸- همان، ص۴۶.
۳۹- همان، ص ۱۱۵ و ۱۱۴.
۴۰- شخصیت و قیام زید بن علی، رضوی اردكانی، ص ۴۸۹- ۵۰۴، انتشارات علمی فرهنگی.
۴۱- تاریخ سیاسی و اجتماعی خراسان در زمان حكومت عباسیان، ص۳۸.
۴۲- تاریخ طبری، ج ۴، حوادث سال ۱۴۵.
۴۳- بحارالانوار، ج۴۷، ص ۲۰۰.
۴۴- تحف العقول، ابن شعبه حرانی،ص ۲۵۶-۲۶۰.
منبع :
ماهنامه كوثر شماره ۴۰، نویسنده : محمد باغستانی
۱- بحارالانوار، ج۴۷، ص۶.
۲- تاریخ طبری، ج۶، ص۱۲۳، منشورات مكتبه اورمیه.
۳- الغدیر،امینی، ج ۱، ص ۱۵۲ تا ۱۵۸، چاپ دارالكتب العربی لبنان.
۴- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۵۵.
۵- تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص ۳۰.
۶- تاریخ طبری، ج۳، ص۳۹۹.
۷- همان، ج۳، ص.
۸- همان، ج ۲، ص ۵۲۰/ ج۳، ص ۱ تا ۱۰.
۹- تاریخ تحلیلی اسلام، شهیدی، چاپ نشر دانشگاهی سال ۱۳۷۴، ص۲۰۰.
۱۰- تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، ص ۹۰ و۸۹.
۱۱- همان، ص ۹۲ و ۹۱.
۱۲- نهج البلاغه، خطبه ۱۱۸.
۱۳- بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱۲۵.
۱۴- شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص۵۶.
۱۵- مانند كتاب ایمان ابوطالب شیخ مفید كه علامه امینی در مقدمهالغدیر، ج ۱، ص۲۳ و ۲۴ در این باره سخنانی دارد.
۱۶- همان، ج ۱ تا ۱۰ در صفحه ۴۸ فهرست موضوعی الغدیر، آدرس مفصل همه موارد آمده است.
۱۷- الاغانی، اصفهانی، ج۱۶، ص۲۶۶۷.
۱۸ تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰، حوادث سال ۴۰ هجری/ ارشاد شیخ مفید، ص ۱۷۰.
۱۹- انساب الاشراف، بلاذری، ج ۲، ص ۷۴۴، حدیث۳۰۳.
۲۰ الامامه والسیاسه، ابن قتیبه، ج ۱، ص ۱۷۵/ ابن اعثم،الفتوح، ج ۴، ص ۲۲۶- ۲۲۵.
۲۱- تاریخ سیاسی اسلام، ص۱۲۷.
۲۲- تاریخ طبری، ج ۴، حوادث سالهای ۵۰ تا ۶۰ هجری.
۲۳- طبقات، ابن سعد، ج۳، ص ۴۸۵، چاپ دارصادر بیروت.
۲۴- حماسه حسینی، شهید مطهری، ج۳، ص ۳۸۰، انتشارات صدرا.
۲۵- تاریخ سیاسی اسلام، ج ۲، ص۲۶/ تاریخ طبری، ج ۴، ص ۲۵۷- ۳۰۱.
۲۷- همان، ص ۳۶۸-۳۷۰.
۲۸- همان، ص۳۸۳.
۲۹- همان، ص۴۲۶.
۳۰- همان، ص۴۸۷.
۳۱- همان، ص۵۷۹.
۳۲- كامل ابن اثیر، ج ۲، ص ۲۲۵/ تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۳۰۵.
۳۳- تاریخ سیاسی اسلام، ص ۲۶۰.
۳۴- الفتوح، ج۶، ص ۹۵/ انساب الاشراف، ج ۵، ص ۲۲۱.
۳۵- تاریخ سیاسی اسلام، ص ۲۶۶-۲۶۵.
۳۶- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۵۰ – ۲۴۸/ انساب الاشراف، ج ۴، ص۱۸.
۳۷- تاریخ سیاسی و اجتماعی خراسان در زمان حكومت عباسیان،التون، ل، دنیل، ترجمه مسعود رجبنیا، ص ۲۸.
۳۸- همان، ص۴۶.
۳۹- همان، ص ۱۱۵ و ۱۱۴.
۴۰- شخصیت و قیام زید بن علی، رضوی اردكانی، ص ۴۸۹- ۵۰۴، انتشارات علمی فرهنگی.
۴۱- تاریخ سیاسی و اجتماعی خراسان در زمان حكومت عباسیان، ص۳۸.
۴۲- تاریخ طبری، ج ۴، حوادث سال ۱۴۵.
۴۳- بحارالانوار، ج۴۷، ص ۲۰۰.
۴۴- تحف العقول، ابن شعبه حرانی،ص ۲۵۶-۲۶۰.
منبع :
ماهنامه كوثر شماره ۴۰، نویسنده : محمد باغستانی
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست