دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
مجله ویستا
رسانه های جدید و تاثیر آن در ایران

عصر دوم رسانهها که در آن بحث رسانههای الکترونیک جدید حاکمیت دارند و “اطلاعات” حرف نهایی را میزند، پدیدهها کمتر قابل پیشبینی شدهاند. جهان امروز، جهانی انباشته از سرگشتگیها، دودلیها، تردیدها، عدم قطعیتها (حتی علوم طبیعی و فیزیک نیز از آن در امان نماندند) سؤالات جدید، ریسکها و در یک کلام جهان بیثبات و بسیار متغیر است. این جهان، دیگر مثل گذشته منظم و کاملاً قابل کنترل نیست. این جهان پیامدهای ناخواستنی بسیاری دارد.
با این رویکرد بیتردید میتوان گفت تمامی مواردی که در صفحات قبل به عنوان پیامدهای رسانههای جدید الکترونیکی ذکر شده است، همگی در مورد ایران صدق میکند. رسانههای جدید الکترونیکی از این پس نقش بسیار مؤثری در تغییرات فرهنگی ایران ایفاء خواهد کرد. علاوه بر این به نظر میرسد که پیامدهای این وسایل در ایران حتی بسیار بیشتر از آن باشد که در صفحات قبل ذکر شده است. صرفنظر از قابل پیشبینی نبودن همه پیامداهای این وسایل، باز به نظر میرسد، به خاطر “خاص” بودن مورد ایران تأثیر این وسایل بیش از جاهای دیگر باشد. کشورمان ایران بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به طور کلی در عرصه فرهنگ بسته عمل کرد و رادیو و تلویزیون دولتی ماند. همچنین حوزه مطبوعات، کتاب، موسیقی، سینما و هنر از گستره رقابت دور بوده است. از این رو، در حال حاضر به نظر میرسد اشتهای سیریناپذیر نسبت به آنچه که در آن سوی مرزها (خصوصاً اروپا و آمریکا) میگذرد، وجود دارد. البته این امر، در جای خود میتواند بسیار خطرناک و ویرانگر باشد. امروزه فرهنگ در غرب به صورت کالا در آمده و تجاری شده است و بازار خود را میجوید. کشورمان ایران اگر نتواند در رقابت سختی که در حوزه فرهنگ در گرفته است با دست پر وارد شود زیان بسیار زیادی خواهد دید.
اکنون دیگر نمیتوان و نمیباید دور خود حصار کشید و خود را از دنیا دور نگه داشت. دنیا (و خصوصاً غرب) وارد شده است و رسانههای الکترونیک جدید مظاهر آن هستند. در یک نگاه اجمالی مهمترین آثار این وسایل را برای ایران میتوان چنین شمرد:
۱) اطلاعرسانی غیرقابل کنترل
اطلاعاتی که اکنون از طریق فکس، اینترنت (پست الکترونیکی و وب سایتها) و ماهوارهها ارسال میشود کمتر از طرف حکومتها قابل کنترل است. در عصر جدید، شهروندانی که توانایی تهیه لوازم مربوط به اینترنت را در اختیار دارند، به راحتی میتوانند اطلاعات روزآمد را از آن سوی جهان دریافت دارند و در همان حال اطلاعاتی نو تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. رسانههای الکترونیک جدید مرزها را شکسته است و حکومتها کاری در این زمینه نمیتواند بکنند. اطلاعرسانی به شیوه جدید سبب شکستن انحصار رسانههای داخلی شده و افراد را قادر میسازد منبع اطلاعاتی خویش را تعیین کنند. کشورمان ایران به هیچوجه در این خصوص نمیتواند اطلاعات را کنترل کرده و به دلخواه خود در دسترس مخاطبانش قرار دهد. زمان به نفع تکنولوژیهای جدید ارتباطی و به زبان شیوههای سنتی و انحصاری اطلاعرسانی در ایران است.
۲) ظهور انسانهای با تابعیت بینالمللی
شیوه جدید اطلاعرسانی به نوبه خود سبب آگاهیهای جدید شده و انسانهای نو میآفریند. اطلاعاتی که در عصر دوم رسانهها تولید و عرضه میشود، غالباً مخاطبان فراملی و بینالمللی دارد. انسانهای بیشماری با “دیگران” و “غریبهها” ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات میکنند. به همین جهت این شیوه اطلاعرسانی فرهنگ خاصی (جهانی و غربی) را ترویج میکند و مخاطبان (مصرفکنندگان) اندکاندک بیش از آن که خود را متعلق به قوم، فرهنگ و کشور خاصی بدانند، خود را انسانی با تابعیت جهانی و بینالمللی خواهند نامید. انسانهای عصر دوم رسانها، با وجود فاصله فیزیکی بسیار، میتوانند به یکدیگر بسیار نزدیک شوند. یک ایرانی ممکن است بیش از آنکه با همسایه خود دوست باشد، با یک آمریکایی یا خارجی که همیشه با او از طریق اینترنت در ارتباط است دوست شود.
۳) رواج فرهنگ جهانی (و غربی) در ایران
فرهنگ غربی و خصوصاً آمریکایی که امروزه به عنوان فرهنگ جهانی در سراسر گیتی شهرت یافته است، از طریق وسایل الکترونیکی جدید در حال گسترش است. تلویزیونهای ماهوارهای (خصوصاً به دلیل آنکه اکنون سیستم آن از آنالوگ (Analog) به دیجیتال (Digital) در حال تغییر است و از این پس شهروندان سراسر جهان میتوانند با کمک آنتنهای بشقابی بسیار کوچک همزمان به تماشای چند ده کانال بنشینند که غالباً به زبان انگلیسی برنامه پخش میکنند و فیلمها و شوهای آمریکایی نمایش میدهند و شبکه خبری C.N.N و B.B.C در آن میدانداری میکنند، همگی چیزی جز ترویج فرهنگ غربی را در دستور کار خود ندارند. اینترنت نیز در این زمینه دست کمی از تلویزیونهای ماهوارهای ندارد. که وسایل هماکنون به قدری در ایران نفوذ کردهاند که صرفاً یک مورد از اثرات فرهنگی آنها را در پیروی شهروندان ایرانی از مدهای مختلف لباس و موی ورزشکاران غربی و هنرپیشههای معروف هالیوود میتوان مشاهد کرد. موسیقی در این خصوص نیز جای خود دارد. رواج فرهنگ غربی در ایران به گونهای است که به نظر میرسد در آینده نهچندان دور تبدیل به “فرهنگ برتر” شود.
۴) تغییر هویت نزد جوانان
نفوذ سریع و گستردة وسایل الکترونیکی جدید و در همان حال، بسته بودن فضای فرهنگی کشور سبب شده است تا تغییر هویت نزد جوانان ایرانی خیلی زود حادث شود. رسانههای الکترونیکی جدید از نظر هویتی وضعیت تازهای ایجاد کرده که بسیاری از جوانان کاربر این وسایل در ایران هماکنون مثل غربیان رفتار میکنند، لباس میپوشند (و موسیقیهای آنها را گوش میکنند). این وسایل در آینده نهچندان دور، کاربران آن را در ایران منفعل و از نظر ذهنی کاملاً وابسته به غرب خواهد ساخت. هویتی را که رسانههای الکترونیکی جدید ترویج میکنند و در صدد ساختن آن هستند، هویت فراملی و احتمالاً هویت غربی است. این هویت میتواند با هویت ملی ایرانی در تضاد قرار بگیرد.
۵) افزایش نابرابریها و طبقاتیشدن بیشتر
هرچند گفته میشود وسایل الکترونیکی جدید ارزان و در دسترس است، اما باید به خاطر داشت که به هر حال این وسایل و استفاده از خدمات آنها هزینههایی در بر دارد و همگان نمیتوانند از آنها استفاده کنند. تحصیلکردگان (بالا)، ثروتمندان و شهرنشینان و خصوصاً شهروندان تهرانی عمده استفادهکنندگان این وسایل در حال حاضر هستند. از اینرو دانشجویان، فقرا، روستانشینان، ساکنان شهرهای کوچک و به طور کلی اقشار آسیبپذیر جامعه کمتر توانایی استفاده از این وسایل را خواهند داشت. این امر سبب میشود که یک قشر همچنان مثل گذشته بیشتر از امکانات (و حال امکانات اطلاعاتی) استفاده کند و خود را از هر لحاظ روزآمد و همگام با فرهنگ روز جهان نگه دارد و اقشار دیگر از دسترسی به آن محروم باشند و توانایی استفاده از آن را نداشته باشند.
۶) زبان
یکی از مواردی که در بحث پیامدهای وسایل الکترونیکی باید آن را جدا از مباحث دیگر فرهنگی، به طور مجزا مدنظر قرار داد، زبان است. در رسانههای الکترونیکی جدید، غالباً زبان انگلیسی سلطه دارد و میخواهد خود را به همه (فرهنگ) کشورها از جمله ایران تحمیل کند. نفوذ و گسترش زبان انگلیسی از طریق تلویزیونهای ماهوارهای و اینترنت در جای خود میتواند مهمترین تهدید علیه زبان فارسی قلمداد شود.
۷) فقدان سانسور
رسانههای الکترونیکی جدید از قوانین ملی کشورهای مختلف پیروی نمیکنند و از این رو قانونمند و مرزپذیر نیستند. عدم پیروی از مقررات دولتها سبب شده است که این وسایل ماهیتی جهانی و غیرمتمرکز پیدا کرده و دستاندرکاران آنها مطابق امیال و سلیقههای خود عمل کنند. از این رو آنها برنامهها را مطابق میل خود (یا میل مخاطبان خود) میسازند و روی آنتن میفرستند. فقدان سانسور در اینترنت نیز مانند تلویزیونهای ماهوارهای اطلاعات طبقهبندی شده و حتی تصاویر مغایر شئونات اخلاقی (پورنو گرافیک) را به راحتی در دسترس استفادهکنندگان قرار میدهد. این امر خصوصاً برای کشورهایی مانند ایران که از نظر فرهنگی دارای سیستمی بسته هستند میتواند بسیار خطرناک و افسونگر باشد.
۸) رواج فردگرایی و انزواطلبی
وسایل الکترونیکی جدید در مجموع سبب رشد فردگرایی و انزوای اجتماعی اقشار استفادهکننده آن خواهد شد. استفادهکنندگان این وسایل زمانهای طولانی را با آنها میگذارنند و در گوشهای با خیالپردازی و بازیگوشی و به دور از هر گونه سروصدا و مزاحمت در دنیای خود سیر خواهند کرد. این وسایل نوع جدیدی از مناسبات اجتماعی را در ایران و در نزد اقشار استفادهکننده، به دنبال خواهد داشت که در مجموع منجر به افزایش کنشهای فردی و ظهور انسانهای منزوی، گوشهگیر و کمتحرک میشود. این انسانها بعدها از نظر ارتباطی با دیگر شهروندان مشکل پیدا خواهند کرد و جامعه را درگیر یک تضاد میانکنشی خواهد ساخت. رواج و گسترش وسایل الکترونیکی جدید در ایران منجر به افزایش انسانهای گوشهگیر، کمتحرک و منفعل خواهد شد.
● چالش سیاسی
تردیدی نیست که پیامدهای فرهنگی و اجتماعی رسانههای الکترونیک جدید در ایران را میتوان با ذکر موارد دیگر، همچنان برشمرد. اما آنچه که در این بحث مورد توجه بوده است، بیشتر پیامدهای فرهنگی و اجتماعی رسانههای الکترونیک جدید به عنوان یک مسأله جدید است. این مسأله، خصوصاً در شرایطی که فرهنگ تبدیل به کالا شده و مرزها را درنوردیده و هر کجا که تقاضا برای آن وجود داشته باشد وارد میشود و در شرایطی که کشورمان به طور رسمی وارد مبادلات فرهنگی جهان نشده و دور خود حصار کشیده و از سیستم بسته فرهنگی دفاع میکند، بیشتر جلب توجه میکند. جهان، وارد عصر تازهای شده است که در آن رسانههای الکترونیک جدید حاکمیت پیدا کردهاند. این رسانهها، مرزها را شکسته و هر جا که بخواهد وارد میشوند. همچنین این رسانهها، کالای دیگری جز کالاهای فرهنگی و اطلاعاتی عرضه نمیکنند. رسانههای جدید در همه کشورهای جهان، در درجه اول روی گروههای مرجع و نخبگان فکری، فرهنگی و… تأثیر میگذارند و اینها نیز دنبالهروها و پیروانی دارند که از الگوهایشان پیروی میکنند. به عبارت دیگر فرهنگی را که رسانههای جدید در صدد ترویج آن هستند خیلی سریع در تمام کشورها و از جمله در کشور ما رواج مییابد و فرهنگ ما را به چالش میکشد. رسانههای جدید، وارد شده و ریشه دواندهاند، بنابراین راه درست مواجهه با چنین ورود بیوقفهای شناخت آن و برخورد علمی و آگاهانه با جلوههای آشکارآن است.
نوشته شده توسط اکبر حریری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست