چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
لزوم حمایت جدی از صنایع دریایی در شمال کشور
به تبع آن هر یك از این كشورها برای تضمین حمایت از منافع ملی خود، درصدد تجهیز ناوگان نظامی و تجاری خود در این دریا هستند. از طرفی كشورهای صنعتی و غربی كه برای تأمین انرژی خود در آینده، نیاز بسیاری به منابع نفت و گاز این دریا دارند، بهدنبال تثبیت جایگاه خود در این دریا هستند. گروه مطالعات صنایع دریایی جوانب مختلف این امر را مورد بررسی قرار داده است:
حضور فیزیکی در دریای خزر و برخورداری از ناوگان تجاری، ناوگان نظامی و تأسیسات اکتشاف و بهره برداری از نفت دریای خزر، بهدلایل مختلفی مهم به نظر میرسد که عبارتند از:
۱ ـ بهرهبرداری از منابع زیرزمینی
پس از مشخص شدن منابع غنی نفت و گاز و مواد معدنی در بستر دریای خزر، ایران تاكنون سهمی در برداشت از این منابع نداشته است. بطوریكه حتی تا سال ۱۹۹۰ در حالیكه ۲۰ هزار حلقه چاه نفت در خزر موجود بود، ایران حتی یك حلقه چاه نفت هم در این دریا حفر نكرده بود. در حال حاضر نیز ۱۸ كنسرسیوم نفتی كه اكثراً آمریكایی هستند در این منطقه فعال هستند. لذا اگر ایران نتواند تأسیسات لازم برای استخراج این منابع را فراهم كند، همانند گذشته سهمی از منابع این دریا نخواهد داشت.
۲ ـ توسعة ناوگان تجاری
ایران هیچگاه حضور فعالی در خزر نداشته و این دریا تاكنون شاهد حضور شایسته دریانوردان ایرانی نبوده است. و با توجه به اینكه در كریدور شمال ـ جنوب ایران نقش اساسی دارد باید هر چه سریعتر ناوگان خود را در این دریا تجهیز كند. متأسفانه امروزه بزرگترین ناوگان كشتیرانی در شمال كشور (كشتیرانی دریای خزر) تنها دارای ۶ فروند كشتی با مجموع ظرفیت حمل بار ۲۵ هزار تن است كه نشان از ضعف ناوگان تجاری کشور در خزر دارد.
۳ ـ تجهیز ناوگان صیادی
یكی از مهمترین فعالیتهای مناطق ساحلی كشورهای حاشیه خزر، فعالیتهای شیلات و ماهیگیری میباشد. ولی متأسفانه ایران در این زمینه نیز سهمی چندانی نداشته است. بطوریكه در گذشته نیز از ۴۰۰ هزار تن در سال صید ماهی در خزر، سهم ایران تنها ۷ هزار تن بود و این ناشی از سنتی بودن شناورها و روشهای غیر علمی صید ماهی در كشور میباشد كه این صید نیز تنها به محدوده مناطق ساحلی محدود میشود.
باید در شمال كشور کشتی بسازیم
دریای خزر بهعنوان بزرگترین دریاچة جهان، یك دریای بسته محسوب میشود كه تنها راه ارتباطی آن با دریاهای آزاد، از طریق كانال ولگا میسر میباشد كه در كشور روسیه میباشد. از این رو برای تجهیز ناوگان دریایی كشور بخصوص ناوگان نظامی امكان ورود شناور به خزر بدون موافقت روسیه وجود ندارد. باتوجه به مناقشات موجود در بهرهبرداری از منابع دریای خزر، نمیتوان در آینده انتظار چندانی از كشور روسیه داشت. حتی روسیه موانع بسیار برای ورود كشتیهای تجاری ایران از ولگا ایجاد كرده است كه میتوان به تأخیر بسیار در ورود كشتی خریداری شده شركت كشتیرانی خزر اشاره كرد.
حال باتوجه به شرایط فوق، تنها یك گزینه منطقی در پیشرو داریم و آن حمایت هر چه سریعتر از گسترش صنایع دریایی و كشتیسازی در شمال كشور میباشد.
حضور فیزیکی در دریای خزر و برخورداری از ناوگان تجاری، ناوگان نظامی و تأسیسات اکتشاف و بهره برداری از نفت دریای خزر، بهدلایل مختلفی مهم به نظر میرسد که عبارتند از:
۱ ـ بهرهبرداری از منابع زیرزمینی
پس از مشخص شدن منابع غنی نفت و گاز و مواد معدنی در بستر دریای خزر، ایران تاكنون سهمی در برداشت از این منابع نداشته است. بطوریكه حتی تا سال ۱۹۹۰ در حالیكه ۲۰ هزار حلقه چاه نفت در خزر موجود بود، ایران حتی یك حلقه چاه نفت هم در این دریا حفر نكرده بود. در حال حاضر نیز ۱۸ كنسرسیوم نفتی كه اكثراً آمریكایی هستند در این منطقه فعال هستند. لذا اگر ایران نتواند تأسیسات لازم برای استخراج این منابع را فراهم كند، همانند گذشته سهمی از منابع این دریا نخواهد داشت.
۲ ـ توسعة ناوگان تجاری
ایران هیچگاه حضور فعالی در خزر نداشته و این دریا تاكنون شاهد حضور شایسته دریانوردان ایرانی نبوده است. و با توجه به اینكه در كریدور شمال ـ جنوب ایران نقش اساسی دارد باید هر چه سریعتر ناوگان خود را در این دریا تجهیز كند. متأسفانه امروزه بزرگترین ناوگان كشتیرانی در شمال كشور (كشتیرانی دریای خزر) تنها دارای ۶ فروند كشتی با مجموع ظرفیت حمل بار ۲۵ هزار تن است كه نشان از ضعف ناوگان تجاری کشور در خزر دارد.
۳ ـ تجهیز ناوگان صیادی
یكی از مهمترین فعالیتهای مناطق ساحلی كشورهای حاشیه خزر، فعالیتهای شیلات و ماهیگیری میباشد. ولی متأسفانه ایران در این زمینه نیز سهمی چندانی نداشته است. بطوریكه در گذشته نیز از ۴۰۰ هزار تن در سال صید ماهی در خزر، سهم ایران تنها ۷ هزار تن بود و این ناشی از سنتی بودن شناورها و روشهای غیر علمی صید ماهی در كشور میباشد كه این صید نیز تنها به محدوده مناطق ساحلی محدود میشود.
باید در شمال كشور کشتی بسازیم
دریای خزر بهعنوان بزرگترین دریاچة جهان، یك دریای بسته محسوب میشود كه تنها راه ارتباطی آن با دریاهای آزاد، از طریق كانال ولگا میسر میباشد كه در كشور روسیه میباشد. از این رو برای تجهیز ناوگان دریایی كشور بخصوص ناوگان نظامی امكان ورود شناور به خزر بدون موافقت روسیه وجود ندارد. باتوجه به مناقشات موجود در بهرهبرداری از منابع دریای خزر، نمیتوان در آینده انتظار چندانی از كشور روسیه داشت. حتی روسیه موانع بسیار برای ورود كشتیهای تجاری ایران از ولگا ایجاد كرده است كه میتوان به تأخیر بسیار در ورود كشتی خریداری شده شركت كشتیرانی خزر اشاره كرد.
حال باتوجه به شرایط فوق، تنها یك گزینه منطقی در پیشرو داریم و آن حمایت هر چه سریعتر از گسترش صنایع دریایی و كشتیسازی در شمال كشور میباشد.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست