سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
جامعهشناسی معماری و فرمهای معماری پستمدرن
جامعهشناسی معماری، چگونگی تأثیر و تأثرپذیری فرمهای معماری را از پدیدههای فرهنگی ـ اجتماعی بررسی میکند. برای دریافت رابطهٔ علت و معلولی میان اینها میتوانیم بهعنوان نمونه نقش معماری را در شکلگیری شهر لاسوگاس بررسی کنیم. شهری که شاهد رشد بیمانندی در زمینهٔ شمار ساکنان (۴/۱ میلیون نفر) و گردشگران (۳۵ میلیون نفر سالانه) از سال ۱۹۹۰ بوده است.
بسیاری لاسوگاس را پستمدرنترین شهر آمریکا قلمداد کردهاند. شهری که پیوسته در حال دگرگونی است و خود را هماهنگ با بازارهای جدید و متغیرهای فرهنگی بازآفرینی میکند. شهری که به شدت تکنولوژیکی است و ارتباط گستردهئی با دیگر نقاط دارد و عمدتاً نمایانندهٔ جامعهٔ مجازی معاصر و رسانههای جمعی سطحی و فراگیری است که بر عواطف و عقل جمعی مردم غلبه دارند. (بودریار ۱۹۹۴) در زیر به ویژگیهای پستمدرن لاسوگاس و نقش معماری در پیدایش این تصور پرداخته شده است.
۱) منظر
امروزه لاسوگاس همچون بازاری با شکوه سرشار از فرمها و ایدهها بهنظر میآید. طوریکه میتوان هر لحظه در این شهر با تجربههای لذتبخش بسیاری روبهرو شد؛ سیمای شهر نیویورک، آثار به یادماندنی پاریس، گریزهای ناگهانی به ریو، جذابیتهای بیمانند آسیا در ماندابی، اهرام و اسرار مصر باستان، سزارها، ملکهها و گلادیاتورهای روم باستان، کشتیهای غرقشدهٔ دزدان دریائی، خاطرات هالیوود قدیم و نبرد شوالیههای آرتورشاه.
۲) فرا واقعیت
رویکرد بسیاری از بازدیدکنندگان شهر این است که آفرینش وانمودهای گیرا از ایدهٔ اصلی با بهرهگیری از فنآوریهای جدید میتواند تجربهئی حتی برتر از اصل را پدیدار سازد. با این حال، منتقدان استدلال میکنند که چنین فریبهائی سرگرمکننده و اغواگر بوده، میزان اندکی از واقعیت را بازتاب میکند. با وجود دفاع سازندگان هتلهای تفریحی از جذابیت کانالهای ونیزی لاسوگاس که نور و دیگر عناصر آن به شکلی قابل کنترل طراحی شدهاند، آب کلر زدهٔ پاک در آن جاری است و بهترین اپراهای ایتالیائی بهعنوان پسزمینهٔ موسیقائی در آنجا پخش میشود، اما بهدرستی باید پرسید در حالیکه این کانالهای بازآفرینی شده بسیار تمیزتر و رمانتیکتر هستند. چرا مردم همچنان بازدید از ونیز واقعی را ترجیح میدهند؟
۳) مضمونگرائی
آنچه در لاسوگاس یافت میشود با هر آنچه میتوان در بسیاری از شهرهای دیگر یافت تفاوت فراوان دارد. در واقع این شهر نه یک هویت واحد و پیوسته بلکه هویتی تکهتکه و منفرد را به نمایش میگذارد. لاسوگاس نمونهئی به شدت کلیشهئی و رمانتیزه شده از بسیاری از مکانهای مشهور دنیا و تجلی نمودهای دوران گذشته است در لاسوگاس نام بسیاری از مشهورترین مکانهای جهان را برای هتلها به کار بردهاند. اخیراً ”استیورینگ نام ”ریو“ (نامی که از نقاشی پیکاسو وام گرفته شده و در زبان فرانسه به معنی رؤیاست) را همچون هویتی رؤیاگونه و دستنیافتنی برای هتل تفریحی ۱/۶۳ میلیارد دلاریاش که بهزودی ساخته خواهد شد، برگزیده است.
۴) وانمودگری
وانمودگری، بازنمائی کامل پدیدهئی است که وجود ندارد. این کار شامل فرایندهای وانمودینی است که پدیدهئی را که در اصل وجود ندارد پدید میآورد (جیمسون ۱۹۹۱ و بودریار ۱۹۹۴). وانمودگری جزء جدائیناپذیر و اساسی لاسوگاس است که بیشتر ناظم بر فرمهای معماری است. فضاهائی مانند هتلهای تفریحی که با گیاهان و درختان غیربومی واحههائی را که در بیابان آفریدهاند، میدان بزرگ قرون وسطائی ”اکس کالیبر“ که شبها در آن نمایش ”آقای لانسلوت“ اجرا میشود و آتشفشان کوچک هتل ”میراگ“ که بهطور منظم و سر ساعت منفجر میشود. هیچ کدام از این بازنمائیها در تاریخ و طبیعت وجود خارجی ندارد، بیگمان این واقعیت بخشی به تصورات تا حد زیادی به اثربخشی آفرینشهای معماری بستگی دارد.
۵) مصرفگرائی
بسیاری از این واقعیت که همهچیز در لاسوگاس برای فروش است انتقاد کردهاند. مسافران لذتجو و اهل بازی میتوانند از جائی به جای دیگر روند و رستورانهای عالی، بوفههای ارزان، رقاصان برهنه، پاواراتی، کنسرتهای رولینگاستون، پارکهائی مانند دیزنیلند، فروشگاههای تیفانی، ساعتهای یادگاری به شکل تاس یا نقاشیهای دالی را در دسترس داشته باشند.
۶) پراکندگی
طراحی معماری تفریحگاهها و هتلها، در لاسوگاس بیشتر به گونهای است که بازدیدکننده را در نوعی افسون کوتهفکرانه و گاه در تجربهئی عرفانی گرفتار میکند. به راستی همهٔ این هتلها در خدمت القاء مضمونی واحد هستند و چنانکه گفته شد حتی طراحی هر هتل نیز با هدف کشاندن بازدیدکننده به قلب کازینو انجام شده است. آنگونه که فرد به پیچراهی از ماشینها و میزهای بازی رهنمون میشود. برخی استدلال میکنند که با نگرش به معیارهای رایج حتی کف و سقف کازینوها، نیز به قصد مخدوشسازی احساسات بازدیدکنندگان نسبت به همهچیز جز بازیها، زشت طراحی شدهاند.
در این شهر هر هتل طراحی میشود تا تجربهئی کامل، یکپارچه، مجزا و دیگر جهانی باشد. به خوبی آشکار است که تصویر پستمدرن لاسوگاس بستگی به گونهئی معماری دارد که برای پشتیبانی از مهمترین صنعت این شهر پدید آمده است.
نوشته: رونالد اسمیت
ترجمه: نازیلا پورجلیل
ترجمه: نازیلا پورجلیل
منبع : ماهنامه فنی و مهندسی ساختمان و شهر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران بارش باران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت دستگیری شورای شهر تهران پلیس
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو کارگران سایپا دلار ایران خودرو بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال مقام معظم رهبری سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال بازی وحید شمسایی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل فناوری همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری