چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
راهکارهای پیشگیری و مبارزه با گناهان
گناه و فساد از خطرهای همیشگی است كه هم افراد و هم جامعه اسلامی را همواره تهدید كرده و در طول زمان این تهدید وجود دارد، عامل اصلی به انحراف كشیده شدن جوامع مخصوصاً جوامع اسلامی راهیابی گناهان در درون اجتماع است.
اگر جامعه بعد از پیامبر اكرم(ص) به انحراف كشیده شد، و اگر امویها و عباسیها آنچنان ظلم و ستمگری كردند، و اگر تمدن و فرهنگ عظیم اسلامی در اندلس (اسپانیا) دچار شكست شد و اگر جوامع اسلامی در قرون اخیر مورد تاخت و تاز استعمارگران و قدرت طلبان قرار گرفته است و... همه و همه بر اثر گناهان و نافرمانی از دستورات الهی بوده است.
امروز جامعه ما را نیز این خطر به شدّت تهدید میكند چرا كه عدهای تلاش دارند به هر نحوی میدان گناهان و فساد را گسترش دهند.
امام صادق(ع) فرمود: «هیچ خونی ریخته نمیشود و هیچ رنج و دردسر و بیماری نیست مگر به دلیل گناه» و این سخن خداوند عزّ و جلّ است كه در كتابش میفرماید: «هیچ مصیبتی بر شما وارد نمیشود مگر به خاطر آنچه خود به دست آوردهاید و خدا از بسیاری از آنچه خود فراهم كردهاید درمیگذرد.(۱)»(۲)
تنها مكتبی كه میتواند انسان و بشریت را از منجلاب گناهان و فساد رهایی بخشد مكتب قرآن است.
قرآن طرح و برنامه خود را در این زمینه در دو بخش ارائه میدهد،(۳) بخش پیشگیری و جلوگیری از فساد و هجمههای فرهنگی و گناهان و طرح برداشتن و از بین بردن فساد موجود و هجومهایی كه انجام گرفته است و گناهانی كه وجود دارد.
الف) پیشگیری از فساد و گناه
پزشكان برای حفظ جان انسانها و سلامت جامعه، پیشگیری را مقدم بر درمان و عمل میدانند در دردها و امراض اجتماعی و فساد فرهنگی نیز جلوگیری و پیشگیری مهمتر از درمان و رفع فساد است. به همین جهت قرآن نیز برنامه هایی برای پیشگیری دارد كه به برخی از آنها اشاره میشود.
● كنترل فكر و اندیشه
زیر ساز و زیربنای هر عملی فكرو اندیشه و خیالپردازی آن عمل است، گناه و فساد نیز از این قانون استثنا نیست به همین جهت قرآن تلاش دارد با تقویت باورهای دینی از فكر گناه و دوست داشتن اشاعه فساد و بیبند و باری جلوگیری نماید، آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد كه به برخی از آنها اشاره میشود:
۱) «قل ان تخفوا ما فی صدوركم او تبدوه یعلمه اللّه و یعلم ما فی السّموات و ما فی الارض واللّه علی كلّ شیءٍ قدیر؛(۴) بگو
اگر آنچه را در سینههای شماست، پنهان دارید یا آشكار كنید، خداوند آن را میداند، و (نیز) از آنچه در آسمانها و زمین است آگاه میباشد، و خداوند بر هر چیزی تواناست.»
آگاهی از فكر و اندیشه بشر در اختیار هیچ مأمور و سازمان اطلاعاتی نیست، ولی خداوند متعال از تمام افكار و اندیشههای انسان آگاهی دارد، این باور اگر در جامعه تقویت شود در پنهانترین مكانها، و دور دستترین جاهها انسان را حتی از فكر گناه باز میدارد.
۲) گاه قرآن به صورت استفهامی و سؤال كه بیشتر در ذهنها جا میگیرد این حقیقت را بیان میدارد «اولیس اللّه باعلم بما فی صدور العالمین؛(۵)آیا خداوند به آنچه در سینههای جهانیان است آگاهتر نیست.»
۳) «انّ اللّه عالم غیب السموات و الارض انّه علیمٌ بذات الصدور؛(۶) خداوند از غیب (و پنهان) آسمانها و زمین آگاه است و آنچه را در درون دلهاست میداند.»
امامان معصوم به عنوان مفسّران اصلی قرآن برای پیشگیری از گناه و فساد بر تقویت و تحكیم باورها و اندیشهها تأكید میكردند فردی خدمت حضرت امام حسن(ع) (یا امام حسین(ع)) شرفیاب شد و گفت: من مرد گناه كاری هستم و نمیتوانم گناه را ترك كنم. مرا پند دهید، حضرت فرمود: «پنج كار را انجام بده، آن گاه هرچه میخواهی گناه كن. از روزی خدا نخور و هرچه میخواهی گناه كن. از ولایت و حكومت خدا بیرون برو و هرچه میخواهی گناه كن. جایی را پیدا كن كه خداوند تو را نبیند و هرچه میخواهی گناه كن. هنگامی كه ملك الموت نزد تو میآید تا تو را قبض روح كند او را از خود دور كن، هنگامی كه مالك (دوزخ) تو را به درون آتش میكند، در آتش نرو و هرچه میخواهی گناه كن.»(۷) این روایت كاملاً اندیشه سازی میكند كه باور كنیم این جهان محضر خداوند است و جهان را پایانی به نام قیامت و در آن بهشت و جهنمی است.
۴) اشاعه گناه را دوست نداشته باشید.
ممكن است افرادی باشند كه اهل گناه نباشند ولی به این مقدار كه گناه و بیبندو باری در بین مردم و جامعه شایع گردد رضایت داشته باشند و شیوع گناه را دوست بدارند، قرآن چنین اندیشه را سخت مورد ملامت و سرزنش قرار داده است آنجا كه فرمود: «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشهٔ فی الّذین آمنوا لهم عذابٌ الیمٌ فی الدّنیا و الآخرهٔ و اللّه یعلم و انتم لاتعلمون؛(۸) كسانی كه دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناكی برای آنان در دنیا و آخرت است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.»
در این آیه تهدید به عذاب آنهم در دنیا و آخرت بخاطر یك اندیشه خطا است كه شخصی دوست میدارد زشتیها و فساد در جامعه اسلامی شیوع یابد، از این آیه كسانی برخود بلرزند كه دوست میدارند برای حفظ آراء و ماندن بر كرسی قدرت از ترویج نمودن زشتیها نیز ابایی ندارند.
● كنترل چشم و گوش
فكر و اندیشه انسان از حس او تأثیر میپذیرد، برای سلامت فكر و روان باید مجاری و راههای تغذیه آن دو را تطهیر نمود و چشم و گوش از مهمترین مجاری و راهها است كه باید تحت كنترل قرار گیرد.
قرآن و اسلام انسان را در برابر تمامی اعضای خود مسؤول میشمارد و سخت به او هشدار میدهد، كه در برابر كاركرد هر یك از آنها باید جوابگو باشد، قرآن كریم در اینباره میفرماید: «ولاتقف ما لیس لك به علمٌ انّ السمع و البصر و الفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً؛(۹) از آنچه به آن آگاهی نداری پیروی مكن، چرا كه گوش و چشم و دل همه مسؤولند.»
و بشارت قرآن متوجه كسانی است كه با گوش بهترینها را انتخاب و پیروی میكنند و از سخنان فساد آور گناه آلود پرهیز مینمایند.(۱۰)
قرآن درباره چشم تأكید جداگانه دارد، چرا كه استفاده نامطلوب از آن در جهت دامن زدن به آتش شهوت و تهییج نابجا و خطرناك غریزه جنسی، سخت خطر ساز و خطر آفرین است لذا قرآن میفرماید: «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و بحفظوا فروجهم ذلك ازكی لهم انّ اللّه خبیرٌ بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من ابصار هنّ و یحفظن فروجهنّ ولایبدین زینتهن الّا ماظهر منها؛(۱۱)ای پیامبر به مردان مؤمن بگو چشمهایشان را (از گناه به نامحرم) بپوشانند و دامان خویش را حفظ نمایند، كه این موجب پاكی بیشتر آنان است، و خداوند از آنچه انجام میدهند آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو بندند و دامنهایشان را حفظ كنند و زینتهایشان را ظاهر نكنند مگر آنچه كه ظاهر است.»
نكاتی در آیه قابل دقت است:
۱) خطاب مستقیم به زنها و مردان مؤمن نیست بلكه خطاب به شخص پیامبر است تا خوب مسأله را تبیین كند.
۲) با اینكه مسأله حرمت نگاه مشترك بین مردان و زنان است برای تأكید بیشتر دو خطاب جداگانه آمده یك بار خطاب به مردان و بار دیگر روی سخن با زنان است.
۳) خطاب اوّل به مردان است شاید رازش این باشد كه تأثیر پذیری مردان از گناه بیشتر از زنان است.
و پاكی چشم مردان باعث كنترل آرایشها و عشوهگریهای زنان كه برای جلب نگاه مردان است، میشود.
و آخرین نكته این است كه فلسفه این دستور پاكیزه شدن روح و روان انسانهاست «ازكی لهم» در منابع روائی از نگاه به نامحرم، تعبیر به زنای چشم، تیر مسموم شیطان، و... شده است.
از امام هفتم درباره این آیه «یا ابت استأجره...» سخن دختر شعیب كه گفت: ای پدر! موسی را اجیر كن كه بهترین اجیر، انسان قدرتمند و امینی است» فرمود: «حضرت شعیب به دخترش گفت: دخترم! قدرت موسی را از بلند كردن سنگ بزرگ دریافتی، امّا امانت وی را چگونه شناختی؟ دختر جواب داد: هنگامی كه به طرف خانه میآمدیم در آغاز من جلو او راه میرفتم، ولی او از من خواست كه پشت سرش راه بروم و گفت: هرگاه من راه را اشتباه رفتم به من تذكر بده؛ چرا كه ما مردمی هستیم كه به پشت سر زنان نگاه نمیكنیم»(۱۲) موارد ریز و جزئیات احكام نگاه در كتب فقهی، به تفصیل آمده لذا از بیان آن پرهیز میكنیم و فقط به ذكر حدیثی بسنده میكنیم. علی(ع) فرمود: «نِعمَ صارف الشهوات غض الابصار؛(۱۳) چشم پوشی از نگاه(به نامحرم) بهترین عامل بازدارنده از شهوات است.»
● كنترل ارتباط و سخن
قرآن برای پاس داری از حریم پاكی و جلوگیری از انحرافات، رعایت ضوابطی را در روابط مرد و زن ضروری دانسته و آزادی مطلق و بدون قید و دوستیها و عشق بازیهای مصطلح امروزی را ناپسند و مردود شمرده است(۱۴) و همین طور ارتباط نامهای و تلفنی نامناسب را روا نمیدارد. اسلام صحبت كردن زن و مرد را در موارد ضروری و در جریان رسیدگی به كارهای روزمره زندگی اجازه داده، امّا برای پیشگیری از پیامدهای سوء احتمالی سفارش نموده كه با ناز و عشوهگری و طنّازی سخن نگویند، در اینباره میخوانیم:
«فلا تخضعن بالقول فیطمع الّذی فی قلبه مرضٌ و قلن قولاً معروفاً؛(۱۵) به گونهای هوسانگیز (با مردان نامحرم) سخن نگویید تا بیمار دلی در شما طمع نكند، و به گونهای شایسته و معمولی سخن بگویید.»گاه جنایتهای بزرگ از یك سخن خوش طبعی و ارتباط نابجا بوجود میآید، پروندههای فراوانی در داخل كشور وجود دارد كه یك عشوه گری و یا طنّازی حرف زدن باعث ارتباط نامشروع و سرانجام قتل شوهر و یا قتلهای دیگر شده است.
در حدیثی میخوانیم: «كسی كه به حرام دستش را به دست زنی برساند چون به صحرای محشر در آید، دستش بسته باشد و كسی كه با زنان نامحرم خوش طبعی، شوخی و مزاح كند خداوند در عوض هر كلمه هزار سال او را در محشر حبس میكند، و اگر زنی راضی شود كه مردی به حرام او را در آغوش بگیرد، ببوسد یا به حرام با او ملاقات نماید و یا با او خوش طبعی كند، بر آن نیز گناهی همانند آن مرد است.»(۱۶)
● ازدواج یا بهترین راه پیشگیری
مسیحیت تحریف شده رابطه جنسی و ازدواج را نجس و پلید دانسته و ثمرات تلخ آن را نیز در غرب چشیدند و جهانیان نیز شاهد آن است. ولی قرآن نه تنها ازدواج را پلید نمیداند، بلكه آن را عملی عبادی و مطلوب و در برخی موارد واجب شمرده است. بدون تردید اگر در جامعهای زمینه ازدواج و تشكیل خانواده به صورت آسان به همانگونه كه اسلام خواسته فراهم شود، گناهانی برخاسته از غرائز جنسی ریشه كن خواهد شد و تنها كسانی به سمت و سوی جرائم جنسی و بیعفتی خواهند رفت كه از سلامتی روانی برخوردار نباشند.
قرآن كریم اصرار فراوان بر این مسأله مهم دارد و برخی دغدغههایی را كه ممكن است بر اثر ازدواج پیش آید مردود شمرده است. به آیاتی در این زمینه اشاره میشود.
▪ ازدواج عامل آرامش
«و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودّهًٔ و رحمهًٔ انّ فی ذلك لآیاتٍ لقومٍ یتفكّرون؛(۱۷) از نشانههای او این است كه همسرانی از جنس خودتان به سود شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و رد میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه هایی است برای گروهی كه تفكّر میكنند.»
در آیه فوق نكاتی قابل دقت است:
۱) زنان از جنس مردانند و هر دو انسان
۲) همسران باعث آرامش فردی و در نتیجه موجب آرامش روانی جامعه نیز میباشند
۳) استحكام اصلی خانواده بر اساس زناشویی صرفاً عشقی جسمانی و شهوانی استوار نیست، بلكه بر پایه محبت و گذشت پی ریزی شده است.
▪ همه نیاز به ازدواج دارند
ازدواج مخصوص دنیا زدگان نیست، حتی انسانهایی كه در بالاترین رتبه معنوی قرار دارند و بریده از دنیا هستند نیز بینیاز از این نمیباشند. لذا قرآن میفرماید: «ولقد ارسلنا رسلاً من قبلك و جعلنا لهم ازواجاً و ذریهًٔ؛(۱۸) براستی ما فرستادگانی را قبل از تو فرستادیم و برای آنان زنان و فرزندانی قرار دادیم.»
▪ ازدواج و توسعه اقتصادی
برخی افراد فقر و نداری را بهانه برای عدم ازدواج میدانند، قرآن این فرهنگ را غلط دانسته و با صراحت اعلام میدارد، هر كس پابه عرصه ازدواج و خانواده گزارد خداوند وضع اقتصادی او را نیز دگرگون میكند: «وانكحوا الایامی منكم و الصّالحین من عبادكم و امائكم ان یكونوا فقراء یغنهم اللّه من فضله و اللّه واسعٌ علیم؛(۱۹) و مردان و زنان بیهمسر را همسر دهید، و همچنین غلامان و كنیزانی را كه صلاحیّت ازدواج دارند، و اگر نیازمند و فقیر باشند خداوند از فضلش آنان را بینیاز خواهد ساخت و خداوند گشایش دهنده و داناست.»
▪ تعدد ازدواج
در اكثریت بودن بانوان در برخی جوامع، بی سرپرست شدن برخی خانوادهها بر اثر جنگ و حوادث ناگوار و... میطلبد كه مرد گاهی تن به تعدد ازدواج دهد، وگرنه باعث به فساد كشیده شدن زنان بی همسر و بیسرپرست خواهد شد.
قرآن كریم در این باره میفرماید: «فانكحوا ماطاب لكم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم الّا تعدلوا فواحدهًٔ؛(۲۰) پس ازدواج كنید با زنان پاك(در صورت نیاز) دو یا سه یا چهار همسر و اگر میترسید عدالت را رعایت نكنید به یك همسر اكتفا كنید.»
استاد مطهری درباره ازدواج میگوید: «به عقیده ما برای آرامش غریزه دو چیز لازم است: یكی ارضای غریزه در حدّ حاجت طبیعی و دیگر جلوگیری از تهییج و تحریك آن.»(۲۱)
اسلام برای ارضای صحیح مسائل جنسی، ازدواج و در صورت مهیّا نبودن شرایط آن، ازدواج مدّت دار و موقت را توصیه نموده است. اسلام اصرار فراوانی دارد كه محیط خانواده برای كامیابی زن و شوهر از یكدیگر آمادگی كامل داشته باشد. زن یا مردی كه از این نظر كوتاهی كند مورد نكوهش صریح اسلام قرار گرفته است. اسلام اصرار فراوانی به خرج داده است كه محیط اجتماع بزرگ، محیط كار و عمل و فعالیت بوده و از هر نوع كام یابی جنسی در آن محیط خودداری شود. فلسفه تحریم نظربازی و تمتعات جنسی از غیر همسر قانونی و هم چنین فلسفه تحریم خودآرایی و تبرّج زن برای بیگانه همین است.(۲۲)
در روایات نیز تعبیرات زیبائی از ازدواج شده است كه به یك نمونه اشاره میشود، تا روشن شود كه ازدواج در پیشگیری از جرائم نقش مؤثر و كلیدی دارد.
حضرت امام صادق(ع) فرمود: «من تزوّج احرز نصف دینه؛(۲۳) آن كس كه ازدواج نمود نصف دین خویش را حفظ كرد پس از خدا بترسد در حفظ نصف دیگر آن.»
▪ ازدواج موقت
واقعیت امر این است كه جوانان ما در زمان كنونی از سه جهت آماج مشكلات و گرفتاریها میباشند. از طرفی ادامه تحصیلات تا سن بیست سالگی بلكه بالاتر امری است ضروری، و از سوی دیگر راه یافتن به بازار كار و آماده نمودن زمینه مالی ازدواج فرصت طولانی را میطلبد، مخصوصاً با توجّه به رسم و رسومهای سنگین كنونی جامعه، و از جانب سوم غریزه جنسی در دنیایی پر از تهییج و تحریم و فیلم و سی دی و اختلاط و... همه را در فشاری طاقت فرسا قرار میدهد، بهترین راه حل كوتاه مدت ازدواج موقت است، قرآن درباره ازدواج موقت میفرماید: «و احلّ لكم ماوراء ذلكم ان تبتغوا باموالكم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ اجورهنّ فریضهًٔ؛(۲۴) و برای شما حلال است كه با اموال خود آنان را اختیار كنید، در حالی كه پاكدامن باشید و از زنا خودداری نمایید، و زنانی را كه متعه (ازدواج موقت) میكنید، واجب است مهر آنها را بپردازید.»
اگر واقعاً آنچه را اسلام در مورد عقد موقت سفارش نموده بخوبی اجرا شود كسی دچار بیعفتی نخواهد شد.
علی(ع) فرمود: «لولا ما سبقنی به ابن الخطّاب ؛یعنی عمر مازنی الّا شقی؛(۲۵) اگر عمر سبقت نمیگرفت بر من (و ازدواج موقت را تحریم نمیكرد) هیچ كس مرتكب زنا نمیشد جز انسان شقی».
البته در ازدواج موقت شرائط و نكات فراوانی لازم است مراعات شود یكی از آن نكات این است كه این امر بیشتر برای مجردها و مردهای بی همسر مطرح است نه مردانی كه همسر و یا همسرانی قانونی دارد.
امام كاظم(ع) به برخی از شیعیان خود نوشت: «اصرار بر ازدواج موقت نورزید، آنچه لازم است بر شما تنها اقامه سنت رسول خدا(ص) است و به واسطه ازدواج موقت از همسران دائمی خویش غافل نشوید، كه آنها را به كفران و بیزاری وادار كنید و آنان بر علیه كسی كه به شما دستور داده است نفرین كنند و ما را لعنت نمایند.»(۲۶)
● حجاب حافظ عفّت و پاسدار كرامت
بد حجابی و بیحجابی از دستآوردهای شوم استعمار جدید و حربه مهمّ تهاجم فرهنگی است، در مقابل حجاب و پاسداری از آن یكی از مهمترین عامل صلاح و سداد جامعه شمرده میشود هرجامعه كه حجاب و عفاف خود را حفظ كرده دین و فرهنگ... خود را نیز نگهداشته است. و هر جامعه كه حجاب در آنها كم رنگ و بیرنگ شده است به همان نسبت دین و فرهنگ و آداب رنگ باخته است، قرآن درباره حجاب دستورات اكیدی دارد كه به نمونههایی اشاره میشود.
▪ «به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمایند. و روسریهای خود را بر سینه خود افكنند(تا گردن و سینه پوشیده شود) و زینت خود را آشكار نسازند، مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرشان یا پسر برادرشان یا پسر خواهرانشان یا زنان همكیششان یا بردگانشان (كنیزان) یا افراد سفیه كه تمایلی به زن ندارند، یا كودكانی كه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و بهنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نكوبند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخالها به گوش رسد) و همگی به سوی خدا باز گردید تا رستگار شوید».(۲۷)
شأن نزول آیه فوق طبق سخن امام باقر(ع) مربوط به جوانی است كه بر اثر چشم چرانی صورتش به استخوانی بیرون آمده از دیوار اصابت كرد و مجروح شد، و علّت جذب جوان مراعات نكردن حجاب از طرف آن زن بود.(۲۸)
▪ «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنات بگو، جلبابها(روسریهای بلند) خود را بر خویش افكنند، كه این كار برای این كه (به عفت و حریّت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است، و خداوند همواره غفور و رحیم است.»(۲۹)
در شأن نزول آیه فوق آمده كه شب هنگام زنان برای نماز مغرب و عشاء به مسجد میرفتند برخی از جوانان هرزه بر سر راه آنها مینشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار میدادند و مزاحم آنان میشدند، آیه نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور كامل رعایت كنند تا بخوبی شناخته نشوند و كسی بهانه مزاحمت نداشته باشد.(۳۰)
دو نكته در آیه با توجّه به شأن نزول قابل دقت است:
۱) بجای جلوگیری از مزاحمتهای خیابانی دستور حجاب كامل به زنان میدهد، هرچند آیه بعدی مزاحمان را نیز تهدید كرده است، معلوم میشود حجاب در ریشه كنی هرزگی و مزاحمتها نقش دارد.
۲) علّت حجاب را این میداند كه زنهای با حجاب با شخصیت و متدین شناخته میشوند لذا با عمل خود به هرزگان اجازه نمیدهد كه به حریم حرمت آنها اهانت نمایند.
مسائل ریز حجاب و حد و حدود آن در جای خود مطرح شده است و در حوصله این مقال نیست، آنچه از آیات حجاب بدست میآید این است كه برای پیشگیری و حتی دفع فساد حجاب نقش مهم و كلیدی دارد.
ب) عوامل مشترك
قرآن برخی عوامل دیگری را طرح نموده كه به صورت عمیقتر و با دوام بیشتر هم در پیشگیری و بازدارندگی نقش دارد و هم در رفع و برداشتن گناهان و آلودگیها، جهت اختصار به صورت فهرست وار به آنها اشاره میشود.● عبادت و دعا
اعمال عبادی مانند نماز و روزه و حج و... نقش مهمی در بازدارندگی و رفع گناهان دارند، قرآن درباره نماز میفرماید: «انّ الصّلوهٔ تنهی عن الفحشاء و المنكر؛(۳۱) براستی نماز انسان را از زشتیها باز میدارد.»
و درباره روزه فرمود: «كتب علیكم الصیام... لعلّكم تنقون؛(۳۲) روزه بر شما واجب شده... شاید پروا پیشه شوید.»
در یك كلام درباره هر عبادت و پرستش حق میگوید: «یا ایها الناس اعبدوا ربّكم...لعلّكم تتقون؛(۳۳) ای مردم پروردگارتان را عبادت كنید شاید پروا پیشه شوید.»
● انتخاب الگوهای صحیح
انسان فطرتاً عاشق كمال و از نقص و عیب گریزان است، همین امر باعث میشود كه به دنبال الگوی مطلوب و كاملی باشد الگوپذیری چون سازگار با فطرت انسان است، از مؤثرترین روشهای پیشگیری و رفع گناهان شمرده میشود در این روش انسان نمونهای عینی را مطلوب خویش قرار میدهد و به شبیه سازی دست میزند و گام در جای او مینهد. به همین جهت قرآن الگوهایی را معرّفی میكند در یك آیه میفرماید: «ولكم فی رسول اللّه اسوهًٔ حسنهًٔ؛(۳۴)و مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیكویی است». و همین طور ابراهیم(ع) و برخی افراد دیگر را به عنوان الگو معرفی میكند.(۳۵) كه در رأس آن افراد ائمه اطهار(ع) قرار دارند.
● دوری از دوستان ناباب
یكی از عوامل توسعه فساد و بیبند وباری مخصوصاً در بین قشر جوان رفقای ناباب و نامناسب است.قرآن برای جلوگیری از این عامل تذكراتی دارد كه به برخی از آنها اشاره میشود.
۱) حسرت دائمی
«و (به خاطر آور) روزی را كه ستمكار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان میگزد و میگوید: ای كاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم ای وای بر من، كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم.»(۳۶)
۲) دوستی با خوبان
«الا خلاء یومئذٍ بعضهم لبعضٍ عدّوٌ الّا المتقین؛(۳۷) دوستان در آن روز دشمن یكدیگرند مگر پرهیزكاران».
نار خندان باغ را خندان كند صحبت مردانت از مردان كند
● محبّت اهل بیت(ع)
از مهمترین و اساسیترین روشهای سازندگی و تربیت و مقاوم سازی در مقابل تهاجم فرهنگی روش محبّت به پاكان و فرهیختگان خاصّه اهل بیت(ع) است روش محبّت بجهت سازگاری با فطرت آدمی و سرشت انسانی و به جهت میل درونی، بالاترین نقش را در تحوّل تربیتی انسان ایفا میكند و همچون اكسیر مس وجود انسان را به طلای ناب تبدیل نموده و در كوتاهترین زمان تحوّلات سازنده شگرفی در انسان ایجاد میكند، امثال سلمان و ابوذر و مقداد، تربیت شدگان مكتب عشق و محبت به رسول خدا(ص) هستند چنانكه تحول عمیق در حر بن یزید، و زهیر بن قین و وهب و... بر اثر محبّت به امام حسین(ع) بود.
با توجّه به این تأثیر شگرف و وسیع است كه قرآن آن را پاداش رسالت محبت اهلبیت(ع) و دوستی آنان دانسته(۳۸) و آن را به نفع و سود خود انسان میداند.
ج) عوامل بردارنده و از بین برنده گناه و فساد
این عوامل خود به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) عوامل فردی
عوامل فردی دوری از گناه و فساد و رها شدن از دام تهاجم فرهنگی متعدد است كه به برخی از آنها اشاره میشود.
▪ توبه و بازگشت:
قرآن در بیش از ۹۰ آیه توبه را در قالبهای مختلف مطرح و بیان نموده است و آن را مهمترین عامل رهائی از دام گناهان و فساد، و باعث رستگاری انسان میداند در آیه میخوانیم: «توبوا الی اللّه جمیعاً ایّه المؤمنون لعلكم تفلحون؛(۳۹) همگی به سوی خدا بازگردید ای مؤمنان تا رستگار شوید.»
▪ یاد خدا و نعمتهای او
یاد خدا و نعمتهای او، با این دید كه نعمت دهنده در همه جا حاضر است و تمام هستی حتّی خطورات قلبی و تخیّلات انسان را زیر نظر دارد انسان را از پلیدی و زشتی نگه میدارد و بخوبی و نیكی وامیدارد.
علی(ع) فرمود: «هر كس قلبش را به دوام یاد خدا آباد كند كردارش در نهان و آشكار نیكو گردد.»(۴۰)
در قرآن بیش از دویست بار كلمه «ذكر» و مشتقات آن به كار رفته است، از جمله میفرماید: «فاذكروا آلاء اللّه و لاتعثوا فی الارض مفسدین؛(۴۱) بنابراین، نعمتهای خدا را متذكر شوید، و در زمین به فاسد نكوشید» آیه میرساند كه یاد نعمتها جلو فساد را میگیرد و در آیهای دیگر میفرمود: «واذكروا اللّه كثیراً لعلّكم تفلحون؛ خدا را زیاد یاد كنید تا رستگار شوید.»
▪ یاد مرگ و قیامت
عامل دیگر برای برخورد با گناه و فساد، یاد مرگ و قیامت است. علی(ع) میفرماید: «پس هرگاه شهوتها به شما روی آوردند، مرگ را بسیار یاد كنید كه یاد مرگ برای پندآموزی كافی است و رسول خدا(ص) اصحاب خود را پیوسته به یاد مرگ سفارش میكرد و میفرمود: مرگ را بسیار یاد كنید كه همانا مرگ نابود كننده لذّتها و جدا كننده شما از شهوتها است.»(۴۲)
حدود یك سوّم قرآن مربوط به بحث مرگ و قیامت و مسائل مربوط به آن است این نشان میدهد، كه قیامت باوری در بازدارندگی از گناه و فساد و مقابله با آن نقش تعیین كننده دارد. از جمله فرمود: «فمن كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایشرك بعبادهٔ ربّه احداً؛(۴۳) پس كسی كه امید ملاقات پروردگارش را (در روز قیامت) دارد باید عمل صالح انجام داده و هرگز شرك به او نیاورد.»
حتی قرآن گمان به معاد را دارای آثار مهم باز دارندگی از گناه و فساد میداند.(۴۴)
▪ عبرتگیری و پندآموزی
انسان با ملاحظه تاریخ و سرگذشت آنهایی كه در فساد و بیبندی فرو رفتند و در مقابل تهاجم فرهنگی تسلیم شدند، و آبروی دنیا و آخرتشان را از دست دادند میتواند خود را از فرو رفتن در دامها و تكرار خطاها و یا رها نمودن از آن، بیمه كند.
علی(ع) فرمود: «و هر كس عبرت گیرد خود را(از فرو رفتن در خطاها و فسادها) دور نگهداشته و هر كس خود را (از بدیها) دور نگهداشت سالم میماند.»(۴۵)
قرآن در هشت آیه با صورتهای مختلف دستور به عبرتگیری داده است و گاه صریحاً فرمان داده است: «فاعتبروا یا اولی الابصار؛(۴۶) پس عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت.»
۲) عوامل خانوادگی
سهم بزرگی از مفاسد اجتماعی و پذیرش تهاجمات فرهنگی معلول سوء تربیت خانوادهها است، و چنانچه پدر و مادر خودشان وارسته و منزّه باشند، و به فرزندان خویش توجّه نموده و در تربیت آنان كوتاهی ننمایند، بدون تردید كمك شایانی به اصلاح جامعه بشری نمودهاند، زیرا مفسدین و معتادان سارقین و قاتلها، منحرفین و شرابیها...معمولاً ریشه خانوادگی دارند.
پیامبر اكرم(ص): «هر مولودی بر اساس فطرت(پاك و پاكیزه) متولد میشود تا این كه پدر و مادر او را یهودی یا نصرانی مینمایند.»(۴۷)
قرآن با صراحت تمام به مردان و سرپرستان خانوادهها دستور میدهد كه هم خود را و هم فرزندان خود را در مقابل گناهان و فساد و بیبند و باری نگهدارند و حفظ كنند.
«یا ایها الذین آمنوا قوا انفسكم و اهلیكم ناراً وقودها النّاس و الحجارهٔ؛(۴۸) ای كسانی كه ایمان آوردهاید! خود و خانواده خویش را از آتشی كه هیزم آن انسانها و سنگ هاست نگه دارید.»
آیه خطاب به مؤمنان است از این میفهمیم كه خانوادههای مؤمن و مسلمان همیشه در معرض تهاجمات گناه و فساد قرار دارند، باید به گونهای برنامهریزی شود كه بتوان جلوی آن تهاجمات را گرفت.
و پیامبر اكرم(ص) فرمود: «خداوند هر مسؤولی را، از مسؤولیتی كه به وی سپرده شده است، سؤال خواهد نمود، كه آیا آن را بدرستی به انجام رسانید یا ضایع كرد حتی از مرد سؤال خواهد شد نسبت به خانوادهاش.»(۴۹)
اما راهكارهای هدایت خانواده و فرزندان و جذب آنها در جای خود باید بررسی شود آنچه اینجا میتوان گفت این است كه پدر و مادر در مقابل رفتار فرزندان، رفقایی كه دارند، و همین طور نوار مبتذل و یا سی دیهای انحراف كننده كه استفاده میكنند و یا نماز را كه ترك كنند مسؤولیت دارند.
پیامبر اكرم(ص) فرمود: «همراهی و دقت و مراقبت كنید در امور فرزندانتان، و نیكو گردانید تربیت آنها را، چرا كه اولاد شما هدیههای خداوند به شما میباشند.»(۵۰)
۳) عوامل اجتماعی و دولتی
قرآن افراد جامعه را واحدهای جدا افتاده بی ارتباط به هم نمیداند، بلكه همگی را پیكری میشمارد كه به همدیگر مرتبط و متصل و دارای ولایت بر یكدیگرند، لذا وظائفی بر عهده دارند كه برخی از آنها از این قرار است:
▪ امر به معروف و نهی از منكر
«مردان و زنان مؤمن برخی سرپرست برخی دیگرند، امر به معروف میكنند و از زشتیها باز میدارند، نماز را به پای داشته زكات میپردازند و خداوند و پیامبرش را اطاعت میكنند. ایشان هستند كه خداوند برایشان رحمت میآورد و بدرستی كه خداوند صاحب اقتدار و حكیم است.»(۵۱)
سخن بلندی دارد امام باقر(ع) كه جای هرگونه توضیح را میگیرد آنجا كه فرمود: «در آخرالزمان عدّهای مورد اطاعت قرار میگیرند، كه ریا كارند و به عبادت تظاهر میكنند ولی كم خردان و كوتاه فكرانند، آنان امر به معروف و نهی از منكر را واجب نمیشمارند، مگر آن هنگام كه ایمن از هرگونه ضرری باشند. همواره به دنبال عذرتراشی و بهانهگیری و راه گریز از این واجب الهی هستند، به دنبال لغزشهای علما و فساد عمل آنان میباشند. آنان به سوی نماز و روزه و هر عملی كه ضرری مالی یا جانی را متوجه آنان سازد، آنها را ترك میگویند، همان گونه كه برترین و شریفترین واجبات، یعنی امر به معروف و نهی از منكر را ترك گفتهاند. بدرستی كه امر به معروف و نهی از منكر واجبی است كه دیگر فرائض به واسطه آن به پا داشته میشود آنگاه كه جامعهای این گونه شد خداوند بر آنها غضب كرده و غضب وی عمومیّت خواهد یافت پس نیكانی كه در جامعه همراه اشرارند، و نیز كوچكترها با بزرگترها هلاك خواهند شد بدرستی كه امر به معروف راه همه انبیاست... پس با قلبهایتان به مخالفت گناه برخیزید و با زبانهایتان آنها را رد كنید. و ضربههای سخت خود را به پیشانی گنهكاران وارد سازید و در راه خداوند از سرزنش ملامت گران نهراسید.»(۵۲)
▪ دولتمردان و حكومت اسلامی
حاكم و دولتمردان اسلامی در گام اول به عنوان الگوهای جامعه وظیفه دارند، كارها و رفتار خویش را اصلاح نمایند. چرا كه مردم به رفتار و اعمال آنها اقتدا میكنند، در گام بعدی وظیفه دارند حدود تعزیرات اسلامی را برای جلوگیری از مفاسد اجتماعی قاطعانه و بدون ترس از اعتراض ابرقدرتها و وابستگان آنها اجرا نمایند، قرآن اجرای حدود را باعث حیات جامعه انسانی میداند آنجا كه فرمود: «و لكم فی القصاص حیاهٌٔ یا اولی الالباب لعلّكم تتقون؛(۵۳) و برای شما در قصاص حیات و زندگی است، ای صاحبان خرد! شاید شما تقوا پیشه كنید.»
امام هفتم(ع) درباره این آیه «فیحیی به الارض بعد موتها؛ زنده میگرداند زمین را پس از مرگ آن» فرمود: «این آیه زنده شدن زمین به واسطه باران را نفرموده است، بلكه مقصود آیه این است كه خداوند مردانی میانگیزد تا عدالت را زنده كنند و به واسطه زنده شدن عدالت و اقامه حدود، زمین، زندگی از سر میگیرد. هر مجازات اسلامی كه در زمین اجرا شود نفع آن بیشتر از چهل روز باران است.»(۵۴)
نه تنها اجرای حدود بركاتی دارد و باعث جلوگیری و ریشه كنی فساد میشود، كه اجرا نكردن آن از گناهان بس بزرگ است. علی(ع) هنگام اجرای یكی از حدود الهی فرمود:
«خدایا! تو به پیامبرت هنگامی كه از دینت خبر میداد فرمودی: ای محمد هر كس یك حدّ از مجازاتهای مرا تعطیل كرده و اجرا نكند، با من دشمنی كرده و بدین وسیله خواستار مخالفت با من شده است.»(۵۵)
▪ دولتمردان، صدا و سیما، روزنامهها و نویسندگان كلاً دستگاههای تبلیغاتی وظیفه دارند
مردم و جوانان را از مفاسد و زیانهای گناه و فساد و تهاجم فرهنگی آگاه نمایند، چرا كه امروز وسیله اصلی برای تهاجم فرهنگی به جوامع انسانی و اسلامی، همان تبلیغات وسیع و گسترده است.
تأسف و درد اینجاست كه گاه برخی از قلم به دستان داخلی به جای مقابله و مبارزه با تهاجم فرهنگی و گناه، خود از مروجان معاصی و تهاجم فرهنگیاند!!
حجهٔالاسلام سید جواد حسینی
۱) سوره شوری، آیه ۳۰.
۲) كلینی اصول كافی، ج ۲، ص ۲۶۹، روایت ۳.
۳) قابل یادآوری است كه آنچه بیان میشود طبق فهم قاصر ما از قرآن و برخی روایات است. ممكن است قرآن سخنان عمیقتر و طرح جامعتری داشته باشد كه فهم كم ژرف ما، به آن نرسیده باشد، و بر بزرگان عرصه تفسیر است كه در این زمینه بیشتر كار كنند و طرح جامع قرآن را در این زمینه ارائه دهند.
۴) سوره آل عمران، آیه ۲۹.
۵) سوره عنكبوت، آیه ۱۰.
۶) سوره فاطر، آیه ۳۸.
۷) محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت، ج ۷۸، ص ۱۲۶ باب ۲۰، حدیث ۷.
۸) سوره نور، آیه ۱۹.
۹) سوره اسراء، آیه ۳۶.
۱۰) سوره زمر، آیه ۱۸.
۱۱) سوره نور، آیه ۳۰ ـ ۳۱.
۱۲) حر عاملی، وسائل الشیعه، داراحیاء التراث، ج ۱۴، ص ۱۴۵.
۱۳) محمدی ری شهری، میزان الحكمه، مكتبهٔ الاعلام الاسلامی، ج ۱، ص۷۲.
۱۴) در مورد ازدواجهای عشقی به این تحقیق توجه كنید:
دكتر «اسنل پنتی» كارشناس بزرگ آمریكایی در امر زناشویی این عبارت را منتشر كرد: بخاطر عشق ازدواج نكنید، ازدواج عشقی زهرآگینترین نوع ازدواج است. این كارشناس كه سی سال است منحصراً به پروندههای ازدواج و طلاق در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آمریكا و دیگر كشورهای جهان رسیدگی میكند درباره علّت طلاق میگوید: افسانه عشق یكی از مخرّبترین اختراعات بشر است. در آمریكا از هر صد ازدواج عشقی ۹۳ تای آن با شكست روبرو شدهاند، و در فرانسه وضع بدتر است، عمر متوسط ازدواج عشقی ۵/۳ ماه است در آمریكا از هر پنج فقره جنایت یك فقرهاش محصول مرافعات كسانی است كه به واسطه عشق ازدواج كردهاند.» علوم جنایی، ج ۲، ص ۱۰۱۶ و فساد سلاح تهاجم فرهنگی، سید محمود مدنی، ص ۳۰۰.
۱۵) سوره احزاب، آیه ۳۲.
۱۶) علامه مجلسی، عین الحیوهٔ، ص ۱۴۰.
۱۷) سوره روم، آیه ۲۱.
۱۸) سوره رعد، آیه ۳۸.
۱۹) سوره نور، آیه ۳۲.
۲۰) سوره نساء، آیه ۳.
۲۱) مسئله حجاب، ص ۱۱۳ ـ ۱۱۴.
۲۲) مرتضی مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، قم انتشارات صدرا، ص ۴۷.
۲۳) وسائل الشیعه همان، ج ۱۴، ص ۵.
۲۴) سوره نساء، آیه ۲۴.
۲۵) وسائل الشیعه، همان، ج ۱۴، ص ۴۴۰.
۲۶) همان، ص ۴۵۰.
۲۷) سوره نور، آیه ۳۱.
۲۸) علامه طباطبائی، المیزان، ج ۱۵، ص ۱۱۶.
۲۹) سوره احزاب، آیه ۵۹.
۳۰) تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۲۶.
۳۱) سوره عنكبوت، آیه ۴۵.
۳۲) سوره بقره، آیه ۱۸۳.
۳۳) همان، آیه ۲۱.
۳۴) سوره احزاب، آیه ۲۱.
۳۵) سوره ممتحنه، آیات ۶ و ۴.
۳۶) سوره فرقان، آیه ۲۸.
۳۷) سوره زخرف، آیه ۶۷.
۳۸) سوره شوری، آیه ۲۳، سوره فرقان، آیه ۵۷ و...
۳۹) سوره نور، آیه ۳۱.
۴۰) غررالحكم، چاپ دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۸۷.
۴۱) سوره اعراف، آیه ۷۴.
۴۲) حسن طوسی،، الامالی، نجف مطبعهٔ الحیدریه، ج ۱، ص۲۷.
۴۳) سوره كهف، آیه ۱۱۰.
۴۴) سوره مطففین، آیه ۷ ـ ۵.
۴۵) بحارالانوار، داراحیاء التراث، ج ۷۸، ص ۹۲.
۴۶) سوره حشر، آیه ۲.
۴۷) شیخ عباس قمی، سفینهٔ البحار، ج ۲، ص ۳۷۳.
۴۸) سوره تحریم، آیه ۶.
۴۹) شرح رساله حقوق، ج ۱، ص ۵۲۴.
۵۰) همان، ص ۵۸۲.
۵۱) سوره توبه، آیه ۷۱.
۵۲) كافی، ج ۵، ص ۵۵.
۵۳) سوره بقره، آیه ۱۷۹.
۵۴) وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۳۰۸.
۵۵) همان، ص ۳۰۹.
۱) سوره شوری، آیه ۳۰.
۲) كلینی اصول كافی، ج ۲، ص ۲۶۹، روایت ۳.
۳) قابل یادآوری است كه آنچه بیان میشود طبق فهم قاصر ما از قرآن و برخی روایات است. ممكن است قرآن سخنان عمیقتر و طرح جامعتری داشته باشد كه فهم كم ژرف ما، به آن نرسیده باشد، و بر بزرگان عرصه تفسیر است كه در این زمینه بیشتر كار كنند و طرح جامع قرآن را در این زمینه ارائه دهند.
۴) سوره آل عمران، آیه ۲۹.
۵) سوره عنكبوت، آیه ۱۰.
۶) سوره فاطر، آیه ۳۸.
۷) محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت، ج ۷۸، ص ۱۲۶ باب ۲۰، حدیث ۷.
۸) سوره نور، آیه ۱۹.
۹) سوره اسراء، آیه ۳۶.
۱۰) سوره زمر، آیه ۱۸.
۱۱) سوره نور، آیه ۳۰ ـ ۳۱.
۱۲) حر عاملی، وسائل الشیعه، داراحیاء التراث، ج ۱۴، ص ۱۴۵.
۱۳) محمدی ری شهری، میزان الحكمه، مكتبهٔ الاعلام الاسلامی، ج ۱، ص۷۲.
۱۴) در مورد ازدواجهای عشقی به این تحقیق توجه كنید:
دكتر «اسنل پنتی» كارشناس بزرگ آمریكایی در امر زناشویی این عبارت را منتشر كرد: بخاطر عشق ازدواج نكنید، ازدواج عشقی زهرآگینترین نوع ازدواج است. این كارشناس كه سی سال است منحصراً به پروندههای ازدواج و طلاق در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آمریكا و دیگر كشورهای جهان رسیدگی میكند درباره علّت طلاق میگوید: افسانه عشق یكی از مخرّبترین اختراعات بشر است. در آمریكا از هر صد ازدواج عشقی ۹۳ تای آن با شكست روبرو شدهاند، و در فرانسه وضع بدتر است، عمر متوسط ازدواج عشقی ۵/۳ ماه است در آمریكا از هر پنج فقره جنایت یك فقرهاش محصول مرافعات كسانی است كه به واسطه عشق ازدواج كردهاند.» علوم جنایی، ج ۲، ص ۱۰۱۶ و فساد سلاح تهاجم فرهنگی، سید محمود مدنی، ص ۳۰۰.
۱۵) سوره احزاب، آیه ۳۲.
۱۶) علامه مجلسی، عین الحیوهٔ، ص ۱۴۰.
۱۷) سوره روم، آیه ۲۱.
۱۸) سوره رعد، آیه ۳۸.
۱۹) سوره نور، آیه ۳۲.
۲۰) سوره نساء، آیه ۳.
۲۱) مسئله حجاب، ص ۱۱۳ ـ ۱۱۴.
۲۲) مرتضی مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، قم انتشارات صدرا، ص ۴۷.
۲۳) وسائل الشیعه همان، ج ۱۴، ص ۵.
۲۴) سوره نساء، آیه ۲۴.
۲۵) وسائل الشیعه، همان، ج ۱۴، ص ۴۴۰.
۲۶) همان، ص ۴۵۰.
۲۷) سوره نور، آیه ۳۱.
۲۸) علامه طباطبائی، المیزان، ج ۱۵، ص ۱۱۶.
۲۹) سوره احزاب، آیه ۵۹.
۳۰) تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۲۶.
۳۱) سوره عنكبوت، آیه ۴۵.
۳۲) سوره بقره، آیه ۱۸۳.
۳۳) همان، آیه ۲۱.
۳۴) سوره احزاب، آیه ۲۱.
۳۵) سوره ممتحنه، آیات ۶ و ۴.
۳۶) سوره فرقان، آیه ۲۸.
۳۷) سوره زخرف، آیه ۶۷.
۳۸) سوره شوری، آیه ۲۳، سوره فرقان، آیه ۵۷ و...
۳۹) سوره نور، آیه ۳۱.
۴۰) غررالحكم، چاپ دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۸۷.
۴۱) سوره اعراف، آیه ۷۴.
۴۲) حسن طوسی،، الامالی، نجف مطبعهٔ الحیدریه، ج ۱، ص۲۷.
۴۳) سوره كهف، آیه ۱۱۰.
۴۴) سوره مطففین، آیه ۷ ـ ۵.
۴۵) بحارالانوار، داراحیاء التراث، ج ۷۸، ص ۹۲.
۴۶) سوره حشر، آیه ۲.
۴۷) شیخ عباس قمی، سفینهٔ البحار، ج ۲، ص ۳۷۳.
۴۸) سوره تحریم، آیه ۶.
۴۹) شرح رساله حقوق، ج ۱، ص ۵۲۴.
۵۰) همان، ص ۵۸۲.
۵۱) سوره توبه، آیه ۷۱.
۵۲) كافی، ج ۵، ص ۵۵.
۵۳) سوره بقره، آیه ۱۷۹.
۵۴) وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۳۰۸.
۵۵) همان، ص ۳۰۹.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست