دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
امامان کانون رحمت الهی
![امامان کانون رحمت الهی](/mag/i/2/zly5a.jpg)
آن كس كه آن را نداشته باشد، مرگش مرگ جاهلی خواهد بود. بهترین متن برگزیده امامشناسی، زیارت جامعه كبیره است كه ما در این مقالات به شرح و توضیح اجمالی (در حد فهم قاصرمان) از جملات بلند آن داریم. در این مقاله به توضیح جمله «معدن الرحمهٔ» میپردازیم:
از ویژگی هایی كه برای امامان - علیهمالسلام - در زیارت جامعه آمده، «معدنالرحمهٔ» (درود بر شما ای) مراكز و مخازن رحمت الهی است. «معدن» (به فتح میم و سكون عین و كسر دال، بر وزن «مجلس») اسم مكان و به معنای استقرار اشیای نفیس است. معنای «رحمت» روشن است ; در انسانها به معنای دلسوزی میباشد كه زمینه ساز احسان به مرحوم است ; «الرحمهٔ رقهٔ تقتضی الاحسان الی المرحوم» (۱) و در مورد ذات مقدس ربوبی، از آن جا كه جسم نیست تا لوازم آن مانند دلسوزی و... را داشته باشد، به معنای حاصل آن است، یعنی احسان به مخلوق با افاضه وجود و توابع آن.
اینك باید دید كه مقصود از این كه امامان «معدن رحمت الهی» اند چیست ؟
● رحمتخداوند
در قرآن كریم، خیلی از «رحمت الهی» یاد شده است:
۱) به غیر از «بسم الله الرحمن الرحیم» كه ۱۱۴ بار در قرآن كریم ذكر شده، واژه «رحمن» ۵۷ بار و واژه «رحیم» ۹۵ بار در توصیف ذات مقدس ربوبی ذكر شده است. این كه تفاوت این دو چیست، مفسران وجوهی ذكر كردهاند. یك وجه آن این است كه «رحمن» اسم خاص خداوند و به معنای «رحمت گسترده الهی در دنیا» می باشد كه همه را تحت پوشش قرار داده، هم مؤمن و هم كافر را. اما واژه «رحیم» نام اختصاصی خداوند نیست و به معنای رحمت ویژه خداوند به مؤمنان است.امام صادق - علیهالسلام - میفرماید: «الرحمن اسم خاص بصفهٔ عامهٔ الرحیم اسم عام بصفهٔ خاصهٔ» ، (۲) یعنی رحمن اسم خاص خداوند استبا صفتی عام و رحیم اسم عام بوده و بر غیر خداوند هم اطلاق میشود، اما اختصاص به مؤمنان دارد.
۲) دو بار با «خیرالراحمین» توصیف شده است . (مؤمنون، آیات ۱۰۹و ۱۱۸)
۳) دو بار به عنوان «ذوالرحمهٔ» خوانده شده و در حقیقت اسم ذات مقدس ربوبی قرار گرفته است. (كهف، آیه ۵۸ و انعام، آیه ۱۳۳) . در مواردی هم به عنوان وصف آمده است (از جمله سوره انعام، آیه ۱۴۷) .
۴) چهار بار «ارحم الراحمین» وصف ذات مقدس ربوبی قرار گرفته است. (اعراف آیه ۱۵۱، یوسف، آیات ۶۴و۹۲ و انبیاء ۸۳) .
۵) دو بار واژه «ودود» وصف ذات مقدس ربوبی قرار گرفته است. (هود، آیه ۹۰ و بروج، آیات ۱۳ و ۱۴) . به معنای محبت است ; یا به معنای مفعولی، یعنی ذات مقدس ربوبی محبوب اولیا و مؤمنین استیا به معنای فاعلی كه او بندگان صالحش را دوست دارد.
۶) یازده بار واژه «رؤف» اسم ذات مقدس ربوبی قرار گرفته است. (آل عمران، آیه ۳۰، بقره آیه ۱۴۳ و..). مرحوم شیخ صدوق میگوید:
«الرؤف معناه الرحیم و الرافهٔ الرحمهٔ; معنای رؤف همان معنای رحیم است و رافت همان رحمت است (۳) » ; از این حجم وسیع كاربرد واژه «رحمت» و مرادفات آن در قرآن كریم ، میتوان این نكته را دریافت كه ذات مقدس ربوبی دوست میدارد بندگانش او را به این صفتبشناسند در مشكلات سخت و پیچیده به این وصف امید بخش الهی پناه ببرند و از سویی دیگر، بكوشند كه قطرهای از این دریا را در وجودشان تجلی بخشیده اهل مهر و رحمتبه بندگان خداوند باشند.
● رحمت گسترده الهی
نكتهای كه در برخی از آیات به آن تصریح شده، رحمت گسترده الهی است. «و رحمتی وسعت كل شیء... (۴) » و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است ; تمام جهان هستی در حقیقت جلوهای از رحمت گسترده ذات مقدس ربوبی است.
امام علی - علیهالسلام - میفرماید:
«الله رحیم بعباده و من رحمته انه خلق ماهٔ رحمهٔ جعل منها رحمهٔ واحدهٔ فی الخلق كلهم فیها یتراحم الناس و ترحم الوالدهٔ ولدها...فاذا كان یوم القیامهٔ اضاف هذه الرحمهٔ الواحدهٔ الی تسع و تسعین رحمهٔ فیرحم بها امهٔ محمد - صلیالله علیهو آله - (۵) » ; خداوند نسبتبه بندگانش رحیم است و از رحمت او اینست كه یكصد شاخه رحمت آفریده یكی از آن را بین تمام بندگان تقسیم كرده و به واسطه آن مردم نسبتبه یك دیگر مهربانند و مادر نسبتبه فرزند خود مهر میورزد... و روز قیامت این رحمت را به نود و نه قسمت دیگر اضافه میكند و با همه آنها امت پیغمبر اسلام را مشمول رحمتش قرار میدهد.
امام صادق - علیهالسلام میفرماید:
«اذا كان یوم القیامهٔ نشر الله تعالی رحمته حتی یطمع ابلیس فی رحمته; هنگامی كه روز قیامت میشود، خداوند آن چنان رحمتش را میگستراند كه حتی ابلیس در رحمت او طمع میكند (۶) . ناگفته نماند كه رحمتحق گسترده است، لكن باید زمینه گیرندگی آن را فراهم كرد «...فساكتبها للذین یتقون ویؤتون الزكاهٔ... رحمت را برای كسانی خواهم نوشت كه اهل تقوا و دادن زكات باشند... (۷) » ; یعنی اگر در مواردی شاهد رحمت مورد انتظار نیستید، در فاعلیت رحمتشك نكنید، بلكه از خود انتقاد كنید كه چرا نتوانستید، آن را جلب كنید ! گر گدا كاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست! نور خورشید تابندگی دارد ولی اگر شما به پنجرهها پردهای ضخیم و تیره زدید، نور خورشید به اتاق شما نخواهد آمد. این اشكال از خورشید نیست، از شماست كه جلو تابندگی آن را گرفتهاید.
● امامان معادن رحمتند
اینك باید دید معنای این وصف در امامان - علیهمالسلام - كه «معدن رحمت» هستند، چیست ؟
یك معنای این جمله آن است كه امامان - علیهمالسلام - جلوههای رحمت گسترده الهیاند; هم در این جهان و هم در آن جهان! ایشان نسبتبه دوستان و ارادتمندان خود مهر میورزند. روایتشده است:
«ان اعمال الشیعهٔ تعرض علیهم فی كل یوم جمعهٔ وعشیتها فما كان من حسنهٔ اسرتهم و طلبوا من الله الزیادهٔ و ما كان من سیئهٔ اخرنتهم و استغفرواالله عزوجل لهم; اعمال شیعیان هر شب و روز جمعه بر امامان - علیهمالسلام - عرضه میشود . اگر در پرونده آنها اعمال خوب ببنند مایه مسرت و شادی آنان خواهد شد و از خداوند توفیق بیشتر شیعیان را در انجام این اعمال درخواست میكنند و اگر در پرونده آنها اعمال بد ببینند، ناراحت میشوند و برای آنها اشتغفار میكنند (۸) » ; این در دنیا، امادر قیامت هم با شفاعتخود گره گشای غم شیعیان خود هستند. امام صادق - علیهالسلام - میفرماید:
«و الله ما اضاف علیكم الا البرزخ فاذا صار الامر الینا فنحن اولی بكم; به خدا قسم! تنها نگرانیام در مورد شما برزخ است; اگر از آن جا عبور كرده به قیامت آمدید، اولای به شما هستیم (سرنوشتشما به دست ما رقم میخورد) (۹) » .
این معنا صحیح است، ولی به نظر میرسد باید برای این جمله معنای گستردهتری بیابیم و آن این است كه اصلا همه انسانها بر سر سفره احسان اهل بیت نشستهاند. به بركت وجود آنها آفریده شدند و طفیل وجود آنها است كه روزی میخورند پیامبر - صلیاللهعلیهو آله - و امامان - علیهمالسلام - علت غایی جهان هستی اند ; علت فاعلیت فاعل، «غایت» است. كسانی كه در كار پرورش و تجارت «گل» هستند، به امید گلهای سر سبد گل را پرورش میدهند. آن گلهای زیبای چشم نوازی كه روی سبد و در معرض دید مشتریان گذاشته میشود. اگر ببینند كه هر چه تلاش كنند ، جز گلهای كم ارزش به بار مینشیند، قطعا دستبه این كار نمیزنند. این جاست كه به حقیقتحدیث «لولاك لما خلقت الافلاك; اگر شما كه پیغمبر ما هستی، نبودی، افلاك را نمیآفریدیم» اهل بیت هم تجلی وجودی پیامبر اكرم - صلیاللهعلیهو آله - هستند. معنای حدیث این است كه اگر در عالم خلقت پیامبران و امامان معصوم و حضرت صدیقه طاهره - سلاماللهعلیهماجمعین - نبودند، اصلا نمیارزید كه جهانی آفریده شود. اینها گلهای بی خار و معطر جهان هستی اند. خالق جهان هستی و باغبان وجود، طفیل وجود آنان، جهان هستی و دیگر انسانها را آفرید.
قبل از آن كه انسانها آفریده شوند، خداوند این موضوع را با فرشتگان در میان گذارد كه «و اذ قال ربك للملائكهٔ انی جاعل فی الارض خلیفهٔ» فرشتگان اعتراض كردند:
«اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفك الدماء;» میخواهی انسانهایی بیافرینی كه در روی زمین فساد و خون ریزی كنند؟ از كجا فرشتهها فهمیدند؟ محل كلام است; برخی گفتهاند آنها از ماهیتخلقت انسان با این ویژگی پی بردند و بعضی گفتهاند قبل از خلقت آدم، انسان هایی بودند به نام «نسناس» ; اینها اهل فساد و خون ریزی بودند كه نسل آنها منقرض شد. فرشتگان با توجه به عملكرد آنها چنین اعتراضی كردند. به هر حال، خداوند در پاسخ آنها فرمود:
(انی اعلم ما لا تعلمون (۱۰) ; من چیزی را میدانم كه شما نمیدانید). آن چه آنها نمیدانستند چه بود و آن چه خداوند میدانست چه؟ در این جا تفسیرهای مختلفی عرضه شده است. به نظر میرسد تفسیری كه از روایات اهل بیت - علیهمالسلام - هم استفاده میشود، آن است كه فرشتگان تنها پرونده سیاه انسانها را دیده بودند (فرعونها، نمرودها ، معاویهها، یزیدها و..). ، اما آن سوی مساله، پروندههای سفید و كاملا درخشان را ندیده بودند. آنها چهره منور انبیا را ندیده بودند! ! آنها چهره منور حضرت صدیقه طاهره - سلام الله علیها - را ندیده بودند! ! آنها چهره نورانی امامان معصوم - علیهمالسلام - را ندیده بودند! ! لذا لب به اعتراض گشودند.
در حدیثی از امام صادق - علیهالسلام - آمده است كه فرشتگان بعد از آگاهی از مقام آدم، دانستند كه او و فرزندان «معصومش» سزاوارترند كه خلفای الهی در زمین و حجتهای او بر خلق بوده باشند (۱۱) . آری، امامان - علیهمالسلام - «معدن رحمت» اند. چه رحمتی بالاتر از رحمت اصل وجود و هستی! این انوار تابناك، زمینه ساز این فیض والا و برجسته الهی اند. پس سلام بر امامان كه معادن رحمت الهیاند.
حجهٔالاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی
پینوشتها:
۱. مفردات راغب، واژه «رحم»
۲. مفاهیم القرآن، ج۶، ص ۲۶۶.
۳. التوحید، ص ۲۰۴.
۴. اعراف، آیه ۱۵۶.
۵. مستدرك سفینهٔ البحار، ج ۴، ص ۱۳۵.
۶. بحارالانوار، ج ۷، ص ۲۸۷.
۷. اعراف، آیه ۱۵۶.
۸ . الانوار الطالعهٔ، ص ۴۶.
۹. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۳۳.
۱۰. بقره، آیه ۳۰ .
۱۱. تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۱۲
پینوشتها:
۱. مفردات راغب، واژه «رحم»
۲. مفاهیم القرآن، ج۶، ص ۲۶۶.
۳. التوحید، ص ۲۰۴.
۴. اعراف، آیه ۱۵۶.
۵. مستدرك سفینهٔ البحار، ج ۴، ص ۱۳۵.
۶. بحارالانوار، ج ۷، ص ۲۸۷.
۷. اعراف، آیه ۱۵۶.
۸ . الانوار الطالعهٔ، ص ۴۶.
۹. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۳۳.
۱۰. بقره، آیه ۳۰ .
۱۱. تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۱۲
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست