سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
آگهی محیطی
● دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری - محیطی
كمیته مركزی سازمانهای تبلیغاتی كشور در جلسه ای به پیشنهاد اداره كل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با استناد به ماده ۱۰ و ۱۷ آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه كار و فعالیت كانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل اجرایی آن را در ۱۲ ماده، ۶ تبصره و ۳۰ بند تصویب و به شرح زیر ابلاغ نمود.
▪ ماده ۱)
تبلیغات شهری یا محیطی در این دستورالعمل عبارت از كلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچهای، فلزی، رایانهای، متحرك و منقوش بر وسایل نقلیه است كه به منظور معرفی یا تبلیغ كالا، خدمات و هر نوع فعالیتی كه برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابانها، جادههای شهری و بین شهری، بزرگراهها، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، مترو، ایستگاههای اتوبوس، میادین و سایر اماكن عمومی مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرد.
▪ ماده ۲)
تبلیغات فرهنگی، مذهبی، ملی و نیز تبلیغ جشنوارههای فرهنگی و هنری كه جنبه غیر انتفاعی دارند با تشخیص اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از شمول عوارض خارج هستند.
▪ ماده ۳)
كلیه سازمانها و كانونهای آگهی و تبلیغاتی موظفاند علاوه بر رعایت مقررات عمومی مندرج در مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه كار و فعالیت كانونهای آگهی و تبلیغاتی، در تنظیم، تهیه و اجرای برنامههای تبلیغاتی نكات زیر را رعایت نمایند:
۱) تبلیغاتی كه مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی كشور باشد ممنوع است.
۲) در آگهی یك كالا و یا خدمات خاص نباید تلویحاً و یا تصریحاً كالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.
۳) آگهیهای تبلیغاتی نباید سبب رنجش اشخاصی كه از برخی معلولیتها و یا بیماری رنج میبرند شود.
۴) تبلیغ كالاها و خدمات در مراكز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.
۵) تبلیغات نباید موجب توهین به ادیان رسمی كشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجهها و گویشهای مختلف شود.
۶) استفاده از صحنههایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر كه مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیاد آور باشند و به نوعی خواه تصریحاً و یا تلویحاً مصرف آنها را ترویج نماید مجاز نیست.
۷) تبلیغاتی كه مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاههای طبیعی جانوران باشد ممنوع است.
۸) تبلیغ نباید القاء وحشت و خشونت كند.
۹) در تبلیغات نمیتوان از نوشتهها و تصاویری استفاده كرد كه جانوران را در حال اذیت و آزار نشان دهد.
۱۰) در جریان موارد تبلیغاتی باید كلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوِ مادی و معنوی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامههای مربوطه رعایت شود.
۱۱) هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.
۱۲) پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف ملی و مذهبی جامعه باشد.
۱۳) آگهیها نباید تداعی كننده ترجیح بین جنس مذكر و مؤنث باشد.
۱۴) در تبلیغات استفاده از كودكان برای معرفی كالا و خدماتی كه انتظار مصرف كالا و یا بهرهمندی از خدمت و یا خرید آن توسط ایشان نمیرود ممنوع است.
۱۵) ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات مجاز نیست.
۱۶) چنانچه به هنگام تنظیم آگهیهای تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد باید اندازه خط زبان فارسی بزرگتر از خط زبان بیگانه باشد.
۱۷) در صورت اقتضای موضوع آگهی، برای استفاده از نقشه و پرچم جمهوری اسلامی در آگهی باید پرچم رسمی و نقشه كامل كشور آورده شود.
۱۸) تبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد.
۱۹) تبلیغ كالاها، خدمات و مصنوعات كشورهای بیگانه در صورتی مجاز است كه عرضه و فروش آن در داخل كشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.
۲۰) تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای سفارتخانهها و نمایندگیهای سیاسی دول خارجی ممنوع است.
۲۱) تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی منوط به كسب اجازه قبلی از صاحبان و مسئولان آنها میباشد.
۲۲) تبلیغ كالاها و فرآوردههایی كه طبق تبصره ۴ ماده ۶ قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران كه اجرای استاندارد را در مورد آنها اجباری اعلام كرده است منوط به داشتن پروانه كاربرد علامت استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد. كانون مكلف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده میباشد.
۲۳) سفارش دهندگان و سازندگان آگهیها باید مستندات لازم، قانع كننده و قانونی برای ادعاها و استدلالهای موضوع آگهی را داشته باشند.
۲۴) تبلیغ فیلمهای سینمایی، داستانی و... نیازمند اخذ مجوز از معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد.
▪ ماده ۴)
مسئولیت محتوای طرح تبلیغاتی و اجرا آن در چهارچوب قوانین موضوعه و مقررات جاری و دستورالعملهای اجرایی تبلیغات با مدیر مسئول كانون میباشد و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر به حسن اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی بوده و در صورت احراز تخلف برابر مقررات اعمال مجازات خواهند كرد.
▪ ماده ۵)
كانونهای آگهی و تبلیغاتی موظفند نام كانون آگهی و تبلیغاتی و همچنین شماره پروانهٔ خود را بر روی تابلو نصب كنند.
▪ ماده ۶)
رسیدگی به تخلفات كانونها و مدیران مسئول به شرح ذیل صورت خواهد گرفت:
الف ) نوع اول: اخطار كتبی
ب ) نوع دوم: احضار و توبیخ
ج ) نوع سوم: تعلیق فعالیت مؤسسه حداكثر تا سه ماه
د ) نوع چهارم: بركناری مدیر مسئول
ه) نوع پنجم: تعطیل موقت مؤسسه حداكثر تا شش ماه
و ) نوع ششم: لغو پروانه و تعطیل دائم
ـ تبصره: مجازات نوع پنجم و ششم به پیشنهاد كمیته استان و تصویب كمیته مركزی اعمال خواهد شد.
ـ ماده ۷)
تكرار تخلف و عدم توجه به اخطار، احضار و توبیخ موجب تعلیق فعالیت مؤسسه و نهایتاً لغو پروانه فعالیت خواهد شد.
ـ تبصره یك:
در مواردی كه جرم عمومی صورت گرفته باشد علاوه بر اعمال مجازاتهای مذكور، پرونده متخلف جهت رسیدگی به محاكم قضایی ارجاع داده خواهد شد.
ـ تبصره دو:
اعمال كلیه مقررات باید در پرونده كانون درج شود.
▪ ماده ۸)
اعمال مجازاتهای مقرر به تشخیص كمیتههای استانی انجام خواهد شد لكن ذینفع میتواند نسبت به اعمال مجازاتهای مذكور به كمیته مركزی سازمانهای تبلیغاتی اعتراض نماید.
ـ تبصره:
در جلسه كمیته تبلیغات استان كه موضوع آن اعمال یكی از مجازاتها در مورد كانون آگهی و تبلیغاتی باشد در صورتیكه در مركز آن استان انجمن صنفی تبلیغات تشكیل شده باشد نماینده انجمن و اگر تشكیل نشده باشد و آن كانون عضو انجمن صنفی شركتهای تبلیغاتی تهران باشد نماینده آن حداكثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حق رأی شركت خواهد كرد.
▪ ماده ۹)
كانونهای آگهی و تبلیغاتی میتوانند اعتراض خود را نسبت به اعمال مجازاتها از سوی كمیته سازمانهای تبلیغاتی استان حداكثر یك ماه پس از ابلاغ به اداره كل تبلیغات تسلیم و رسید دریافت نمایند. اداره كل تبلیغات موظف است حداكثر ظرف سه ماه نظر نهایی كمیته مركزی سازمانهای تبلیغاتی كشور را پس از رسیدگی اعلام نماید.
ـ تبصره:
تصمیم كمیته مركزی قطعی و لازم الاجراست.
▪ ماده ۱۰)
لغو پروانهٔ كانون تبلیغاتی موجب اسقاط حقوِق دولت و اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر نمیشود و كانون متخلف از این ماده تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
▪ ماده ۱۱)
چنانچه مدیر مسئول كانون تبلیغاتی بركنار شود یا پروانه كانون لغو گردد مجدداً نمیتواند تقاضای تأسیس كانون یا مدیر مسئولی كانون دیگری را بكند مگر پس از انقضای دو سال از تاریخ ابطال آن و با نظر كمیته مركزی سازمانهای تبلیغاتی.
▪ ماده ۱۲)
ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها موظف هستند فرم بانكی پرداخت عوارض موضوع تبصره ۳۶ قانون بودجه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای هر مورد اخذ و ضمیمه پرونده نمایند.
ـ تبصره:
دخل و تصرف در عوارض مأخوذه به منزله دخل و تصرف در وجوه دولتی بوده و با متخلف طبق آئین نامه و این دستورالعمل برخورد خواهد شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست