پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
|
اتحاد شوروی که تا پیش از فروپاشی در ۱۹۹۱ حضور سیاسی و نظامی پرهیبتی در اروپایشرقی داشت. خود نیز پس از جنگ جهانی دوم فیلمهای قابل ملاحظه و متمایزی تولید کرد. اما پیش از این رویداد دورانِ اختناق استالینی را از سر گذراند، بدنهٔ صنعت فیلم این کشور در دوران جنگ به آسیایمرکزی منتقل شد و با بزرگترین استودیوهایش (مُسفیلم و لنفیلم) و مدرسهٔ VGIK در آلما - آتای قزاقستان مستقر شد. در اینجا بود که برای بالا بردن روحیهٔ جنگی مردم فیلم تهیه میشد، فیلمهائی چون دفاعِ از تزاریتسین (۱۹۴۲) و جبهه (۱۹۴۳) از سرگئی و گئورگی واسیلیِف و زنی از وطنش دفاع میکند (۱۹۴۳؛ پخش در آمریکا با عنوان عشق بزرگتری وجود ندارد) از فِردریش اِرملِر؛ سرزمین بزرگ (۱۹۴۴) از سرگئی گراسیمُف، و مهمتر از همه ایوان مخوف، قسمت اول (۱۹۴۵) و قسمت دوم (۱۹۴۶) از آیزنشتاین. در این دوره استودیوهای محلیِ شهرهای دیگرِ آسیایمرکزی (تاشکند، عشقآباد، استالینآباد) و قفقاز (تفلیس، باکو، ایروان) در عرصهٔ تولید فیلم سینمائی اهمیت تازهای یافتند، در حالیکه فیلمبردارانِ مستند در جبهه در کار جمعآوریِ منابع تصویری برای فیلمهای ترکیبیِ مسکونشینان بودند، از جمله فیلمهای شکست ارتش آلمان در بیرون مسکو (با ضدحملهٔ مسکو، ۱۹۴۲) از ل.و. وارلامُف و ی.پ. کُپالین، و نبرد به خاطر اوکراینِ شوروی ما (۱۹۴۳) از اَلکساندر داوژنکو. با آنکه هدف اصلی سینمای شوروی در طول جنگ کاملاً رنگ و بوی تبلیغاتی داشت فیلمهای این دوره واقعگراتر از دورانِ استالین یا پس از آن بودند. با این همه، چنانکه پیتر کِنز در کتاب سینما و جامعهٔ شوروی اشاره کرده است، سالهای جنگ 'کورسوئی از آزادی بیان بر تاریخ سینمای استالین تاباند' . |
همچنین مشاهده کنید
- پیدایش صدا و رنگ
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۲)
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- رنسانس اروپائی: غرب
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- رنسانس اروپائی: شرق
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- اُرسُن وِلز
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۵)
- گسترش سینما در جهان
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست