پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
از مدلهائى که در زمينهٔ يکى از کاربردهاى وسايل ارتباط جمعي، يعنى انشار نوآورى و ابداعات طراحى شده مدل را جرز و شوميکر (Rogers and Shoemaker's model of Innovation Diffusion) است. |
مک کوايل ضمن ارائهٔ اين مدل در کتاب خود در مقدمهٔ آن مىنويسد: |
'يکى از مهمترين کاربردهاى تحقيقات ارتباط جمعى مربوط به فراگرد تشويق گيرندگان پيامهاى اين وسايل به پذيرش نوآورىها است. اينچنين مسئلهاى مربوط است به جوامع توسعه يافته و در حال توسعه که در آنها علوم بهصورت يک نياز مداوم مطرح است و در آنها تحت تغييرات اجتماعى و تکنولوژيکي، در تلاش جايگزين کردن شيوههاى نو و تازه بهجاى روشهاى کهنه و قديمى هستند. |
مسئلهٔ تشويق و پذيرش و قبول نوآورىها از اين جهت مربوط به وسايل ارتباط جمعى مىشود که شرايط متعددى ايجاب مىکند که تغييرات بالقوه در زمينهٔ تحقيقات علمى و سياستهاى عمومى انجام شود. اين تغييرات بالقوه بايد بهوسيلهٔ گروه زيادى از افراد يا سازمانهاى بزرگ و کوچک که خارج از حوزهٔ نظارت مستقيم دولت هستند به کار بسته شده يا مؤثر واقع شود. |
در عمل، بسيارى از تلاشها در زمينهٔ انتشار ايده و افکار نو، روبهسوى کشاورزان و اعضاء جوامع روستائى دارند اينچنين کوششهائى نخستين بار طى دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ از سوى آمريکا اجراء شد و مورد ارزيابى قرار گرفت و اکنون زمينهٔ بسيارى از برنامههاى توسعه در کشورهاى جهان سوم را تشکيل مىدهد. اين برنامهها نه فقط در زمينهٔ کشاورزي، بلکه در زمينهٔ بهداشت و زندگى اجتماعى و سياسى نيز مورد اجراء قرار مىگيرد. در گذشته و قبل از آنکه چنين زمينهاى از تحقيقات مورد توجه پژوهشگران ارتباط جمعى قرار گيرد در حوزهٔ عمل جامعهشناسان روستائى و مؤسسات تغيير و توسعه بود. |
براى مطالعهکنندگان مدلهاى ارتباطات، يکى از مهمترين جنبهها در زمينهٔ تحقيق دربارهٔ انتشار، وزنى است که به منابعى به جز وسايل ارتباط جمعى (non-media) بايد دادده شود. مانند (منابع شخصي، همسايهها، متخصصان و غيره...) علاوه بر آن بايد توجه داشت که يک حالت ستيزهجوئى و مخالفت در مقابل يک تغيير رفتارى وجود دارد که مىتوان از طريق ارائهٔ اطلاعات و نفوذ در انگيزهها و نگرشها، اين حالت ستيزهجوئى را رام کرد (Mc Quail,1986,p52) |
مک کوايل در شناخت ارزش مدل راجرز و شوميکر مىگويد چون آنان مدل خود را براساس تحقيقات تجربى بسيار زيادى طراحى کردهاند (راجرز و شوميکر نتيجهٔ اين تحقيقات را در سال ۱۹۷۳ منتشر کردند) مدلى کارآمد ترسيم شده است. اگرچه داراى محدوديتهائى نيز هست و توجه به شرايطى خاص شده است. |
همچنین مشاهده کنید
- مدل ارتباطی کلود شنن و وارن ویوور(Claude Schannon and Warren Weaver)
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
- ریشههای شکلگیری پیام در مدل موزائیکی بکر
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- جریان اخبار در مدل مکنلی
- شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom (۲)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm)
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- پیشمدل ارسطو
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۳)
- ارتباط جمعی در مدل آبراهام مول
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست