سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
تئاتر کودک، امکانات باشد حرف اول را میزند
شهرزاد: داوود کیانیان این گونه بیان کرد:
در رابطه با ویژگی های تئاتر کودک توضیح بدهید؟
مهمترین ویژگی این تئاتر این است که مخاطب آن کودک است و طبیعتا باید روانشناسی و قدرت تمرکز سه گروه سنی کودک ، نوجوان و خردسال که با هم متفاوت است را در نظر گرفت.
خردسال یک ربع تا نیم ساعت، کودک نیم تا یک ساعت و نوجوان یک تا یک و نیم ساعت می تواند تمرکزکند.
ویژگی خاص دیگر این است که کودک نباید تا سن 10سالگی به صورت حرفه ای برای بزرگ سال نمایش بدهد بلکه باید نمایش بزرگ سال برای کودک باشد یا کودک برای کودک.
ویژگی دیگر گنجینه واژه هاست.این مساله به این معنا است که تعداد واژه ها برای کودکان محدود است. وقتی برای آنها نمایش نامه می نویسیم باید مربی و کارگردان متوجه محدودیت واژگان باشند.
مهم ترین ویژگی این است که مسائلی در تئاتر کودک و نوجوان باید مورد بررسی قرار گیرند که مسئله ی کودک و نوجوان باشند، مثلا اسباب بازی، تبعیض، بازی و...یقیناً مسائل سیاست و... مسائل کودک نیستند.
جایگاه تئاتر کودک در ایران و در مقایسه با کشورهای دیگرچگونه است؟
متاسفانه به لحاظ مدیریتی جایگاه خوبی ندارد. نهادهای مختلف مثل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، معاونت فرهنگی هنری شهرداری ضرورت وجود تئاتر را تشخیص داده اند ولی فعالیت های موازی و هماهنگ شده در این زمینه ندارند. این نهادها باید متولی داشته باشند، تا در رابطه با تئاتر کودک و نوجوان به تعامل برسند. پس ما نیاز به سازمان یا مرجعی داریم که تئاتر کودک را در این سه نهاد سازمان دهی کند.
مسئله ی دیگر که ما را از سایر کشورها جدا می کند، مسئله ی نشر نمایش نامه است؛ زیر بنای هر تئاتری نمایش نامه است. در ایران نشر نمایش نامه کودک محدود است، پس به دنبال آن نمایش کودک هم محدود می شود.
از مسائل عمده ی دیگر عدم وجود تحصیلات دانشگاهی در زمینه ی تئاتر کودک و نوجوان می باشد که تاکنون در این زمینه جایگاهی وجود نداشته است. بیشتر کسانی که کار تئاتر کودک می کنند، به صورت تجربی فعالیت داشته و تحصیلات آکادمیک ندارند. این باعث نزول سطح تئاتر کودک می شود.
تئاتر کودک تا به امروز چه روندی داشته است؟
خوشختانه تئاتر کودک در تمام زمینه ها پیشرفت داشته است؛ هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت. به دلیل عدم مدیریت، نتوانسته جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، افراد زیادی در این زمینه تلاش می کنند اما به دلیل عدم حمایت این تلاش ها به نتیجه نمی رسند. به طور یقین اگر به فعالان در زمینه ی تئاتر کودک امکانات بدهند آن ها حرف اول را می زنند.
چه بخش هایی در این زمنیه فعال هستند؟
انجمن تئاتر کودک و نوجوان وابسته به خانه ی تئاتر که اعضای فعالی دارد، دفتر تئاتر کودک در مرکز هنرهای نمایشی، نشریه ای به نام "تک" که تخصصی در زمینه ی تئاتر کودک فعالیت می کند، جشنواره های نمایش نامه نویسی در معاونت فرهنگی هنری شهرداری و جشنواره ی بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که هر ساله انجام می شود.
در رابطه با ویژگی های تئاتر کودک توضیح بدهید؟
مهمترین ویژگی این تئاتر این است که مخاطب آن کودک است و طبیعتا باید روانشناسی و قدرت تمرکز سه گروه سنی کودک ، نوجوان و خردسال که با هم متفاوت است را در نظر گرفت.
خردسال یک ربع تا نیم ساعت، کودک نیم تا یک ساعت و نوجوان یک تا یک و نیم ساعت می تواند تمرکزکند.
ویژگی خاص دیگر این است که کودک نباید تا سن 10سالگی به صورت حرفه ای برای بزرگ سال نمایش بدهد بلکه باید نمایش بزرگ سال برای کودک باشد یا کودک برای کودک.
ویژگی دیگر گنجینه واژه هاست.این مساله به این معنا است که تعداد واژه ها برای کودکان محدود است. وقتی برای آنها نمایش نامه می نویسیم باید مربی و کارگردان متوجه محدودیت واژگان باشند.
مهم ترین ویژگی این است که مسائلی در تئاتر کودک و نوجوان باید مورد بررسی قرار گیرند که مسئله ی کودک و نوجوان باشند، مثلا اسباب بازی، تبعیض، بازی و...یقیناً مسائل سیاست و... مسائل کودک نیستند.
جایگاه تئاتر کودک در ایران و در مقایسه با کشورهای دیگرچگونه است؟
متاسفانه به لحاظ مدیریتی جایگاه خوبی ندارد. نهادهای مختلف مثل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، معاونت فرهنگی هنری شهرداری ضرورت وجود تئاتر را تشخیص داده اند ولی فعالیت های موازی و هماهنگ شده در این زمینه ندارند. این نهادها باید متولی داشته باشند، تا در رابطه با تئاتر کودک و نوجوان به تعامل برسند. پس ما نیاز به سازمان یا مرجعی داریم که تئاتر کودک را در این سه نهاد سازمان دهی کند.
مسئله ی دیگر که ما را از سایر کشورها جدا می کند، مسئله ی نشر نمایش نامه است؛ زیر بنای هر تئاتری نمایش نامه است. در ایران نشر نمایش نامه کودک محدود است، پس به دنبال آن نمایش کودک هم محدود می شود.
از مسائل عمده ی دیگر عدم وجود تحصیلات دانشگاهی در زمینه ی تئاتر کودک و نوجوان می باشد که تاکنون در این زمینه جایگاهی وجود نداشته است. بیشتر کسانی که کار تئاتر کودک می کنند، به صورت تجربی فعالیت داشته و تحصیلات آکادمیک ندارند. این باعث نزول سطح تئاتر کودک می شود.
تئاتر کودک تا به امروز چه روندی داشته است؟
خوشختانه تئاتر کودک در تمام زمینه ها پیشرفت داشته است؛ هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت. به دلیل عدم مدیریت، نتوانسته جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، افراد زیادی در این زمینه تلاش می کنند اما به دلیل عدم حمایت این تلاش ها به نتیجه نمی رسند. به طور یقین اگر به فعالان در زمینه ی تئاتر کودک امکانات بدهند آن ها حرف اول را می زنند.
چه بخش هایی در این زمنیه فعال هستند؟
انجمن تئاتر کودک و نوجوان وابسته به خانه ی تئاتر که اعضای فعالی دارد، دفتر تئاتر کودک در مرکز هنرهای نمایشی، نشریه ای به نام "تک" که تخصصی در زمینه ی تئاتر کودک فعالیت می کند، جشنواره های نمایش نامه نویسی در معاونت فرهنگی هنری شهرداری و جشنواره ی بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که هر ساله انجام می شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست