چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا
رفتار با زن خطا كار در قرآن
پرسش: در قران امده كه زن خطا كار را مرد میتواند كتك بزندخواهشمند است برای روشن شدن مطلب توضیح كامل بفرماییددر جه شرایطی و به چه منظوری گفته شده است؟
پاسخ: در این رابطه نكاتى چند شایان توجه است: 1- دستورات صادره در این آیه در مورد نشوز است و نشوز آن است كه زن در مقابل تكالیف اختصاصىاش یعنى تمكین زناشویی و عفاف بدون هیچ عذر موجهى و در حالی كه شوهر به تكالیفش عمل كرده است ، سرپیچى نماید. جالب این است كه اگر زنى از انجام كارهاى خانه، بچهدارى و ... سرباز زند شارع مقدس هیچ حقى براى مرد در برابر آن قرار نداده و لذا مرد نمىتواند در این موارد واكنش نشان دهد. بنابراین آیه فوق در رابطه با سایر مسائل اختلافى زوجین نیست و هیچ حقى براى مرد جز در دو مورد فوق كه زن با پیمان ازدواج تعهد به آنها را ملتزم شده صادر نكرده است. 2- «نشوز» مسلماً امرى برخلاف حقوق مرد است و براى مقابله با آن بهترین راه این است كه قبل از مراجعه به دیگران مشكل را در داخل خانه حل نمود، ولى اگر چنین چیزى میسر نبود آنگاه نوبت به خارج از منزل و دخالت دادن دیگران مىرسد كه در آیه بعد سالمترین راه آن عنوان شده است. 3- حل مسأله نشوز در داخل خانه نیز به اشكال مختلفى انجام پذیر است و جالب این است كه خداوند از ملایمترین راهها شروع نموده و در صورت تأثیر گذارى آن مراتب بالاتر را اجازه نداده است. لذا در مرتبه اول سفارش به پند و اندرز نموده است. چنین روشى حكیمانهترین شیوه در حل مشكلات زوجین است. لیكن اگر زنى در برابر اندرزها و نصایح شوهر سر تسلیم فرود نیاورد و همچنان بر تخلف از حقوق زوج پایدارى ورزید چه باید كرد؟ در اینجا نیز خداوند راه دومى را پیشنهاد نموده است كه از حد برخورد منفى عاطفى بالاتر نمىرود و آن خوددارى از همبستر شدن با وى مىباشد. در اینجا نیز اگر مشكل حل شد دیگر كسى حق پیمودن راه سوم را ندارد، امّا اگر زن در چنین وضعیتى نیز سرسختى نشان داده و حاضر به تأمین حقوق طرف مقابل نگردید چه باید كرد؟ در اینجا چند راه قابل تصویر است: الف) مرد حقوق خود را نادیده انگارد و در مقابل نشوز زن به كلى ساكت شود، هر چند سالیان دراز این برنامه ادامه یابد. چنین چیزى براساس هیچ منطقى قابل الزام نیست و اختصاص به مرد هم ندارد، یعنى در هیچیك از نظامهاى حقوقى جهان نمىتوان به صاحب حقى الزام كرد كه در برابر حقوق خود ساكت شود و دم نزند، یعنى از نظر اخلاقى، آنهم در موارد خاصى مىتوان چنین توصیهاى نمود ولى نباید بین مسأله حقوقى و اخلاقى خلط كرد. از طرف دیگر نشوز زن اقسامى دارد كه برخى از آنها مسلماً به زیان خود او هم تمام مىشود و بر مرد لازم است كه به عنوان مدیر كانون خانواده كنترل هدایتگرانه و سازنده بر رفتار زن داشته باشد. ب) راه دیگر آن است كه مرد از هر طریق ممكن استیفاى حقوق نماید. چنین چیزى را هرگز شارع اجازه نمىدهد و براى استیفاى حق روشهاى معینى وضع نموده است، زیرا در غیر اینصورت ممكن است به زن ستم شود و انواع مفاسد و مظالم دیگر به بار آید. ج) راه دیگر آن است كه مرد با مراجعه به دیگران اعم از مراجع قضایى یا افراد ذىنفوذ دیگر حقوق خود را استیفاء كند، چنین چیزى اگر چه ممكن است حق مرد را تأمین كند ولى هنوز با امكان حل مشكل در داخل خانه بهتر است مسأله به بیرون كشیده نشود. زیرا ابراز خارجى مسائل داخل خانه آسیبهاى فراوانى براى خانواده به بار مىآورد كه در اینجا جاى ذكر آن نیست، لذا خداوند حكیم حل خارجى را به عنوان آخرین راه ممكن پیشنهاد مىنماید. د) راه دیگر آن است كه مرد اندكى قاطعانهتر از برخورد منفى عاطفى فوق برخورد نماید. لذا قرآن مجید به عنوان آخرین راه حل ممكن در داخل خانه مسأله «ضرب» را مطرح نموده است. البته زدن نیز حدودى دارد كه هرگز با آنچه در اذهان عمومى و یا تبلیغات مسموم مطرح مىشود، سازگارى ندارد. زدن باید با وسایلى مانند مسواك و امثال آن باشد، آنهم با مدارا و ملایمت یعنی باید در پایینترین حد ممكن باشد و هرگز نباید اندك آسیبى بر بدن وارد كند. نكته دیگرى كه از آیه شریفه به دست میآید این است كه دستور فوق جنبه موقت و گذرا دارد و نباید به آن مداومت بخشید، زیرا به دنبال این عمل دو واكنش احتمال مىرود: یكى آن كه زن به حقوق مرد وفادار شود، در اینصورت قرآن مىفرماید:
فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً ؛ اگر به اطاعت درآمدند بر آنها ستم روا مدارید. یعنى، اگر زن در برابر حقوقى كه بر آن پیمان بسته است تسلیم شد دیگر مقابله با وى ظلم و تجاوز است. واكنش دیگر آن است كه همچنان سرسختى نشان دهد و كانون خانواده را گرفتار تزلزل و بىثباتى نماید، در این رابطه در آیه بعد فرموده است:
وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللَّهَ كانَ عَلِیماً خَبِیراً ؛ اگر خوف گسست در بین آن دو یافتید، پس حكمى از ناحیه مرد و حكمى از بستگان زن برگزینید، اگر از پى آن خواستار صلاح باشند خداوند بین آنان وفاق ایجاد خواهد كرد.
پاسخ: در این رابطه نكاتى چند شایان توجه است: 1- دستورات صادره در این آیه در مورد نشوز است و نشوز آن است كه زن در مقابل تكالیف اختصاصىاش یعنى تمكین زناشویی و عفاف بدون هیچ عذر موجهى و در حالی كه شوهر به تكالیفش عمل كرده است ، سرپیچى نماید. جالب این است كه اگر زنى از انجام كارهاى خانه، بچهدارى و ... سرباز زند شارع مقدس هیچ حقى براى مرد در برابر آن قرار نداده و لذا مرد نمىتواند در این موارد واكنش نشان دهد. بنابراین آیه فوق در رابطه با سایر مسائل اختلافى زوجین نیست و هیچ حقى براى مرد جز در دو مورد فوق كه زن با پیمان ازدواج تعهد به آنها را ملتزم شده صادر نكرده است. 2- «نشوز» مسلماً امرى برخلاف حقوق مرد است و براى مقابله با آن بهترین راه این است كه قبل از مراجعه به دیگران مشكل را در داخل خانه حل نمود، ولى اگر چنین چیزى میسر نبود آنگاه نوبت به خارج از منزل و دخالت دادن دیگران مىرسد كه در آیه بعد سالمترین راه آن عنوان شده است. 3- حل مسأله نشوز در داخل خانه نیز به اشكال مختلفى انجام پذیر است و جالب این است كه خداوند از ملایمترین راهها شروع نموده و در صورت تأثیر گذارى آن مراتب بالاتر را اجازه نداده است. لذا در مرتبه اول سفارش به پند و اندرز نموده است. چنین روشى حكیمانهترین شیوه در حل مشكلات زوجین است. لیكن اگر زنى در برابر اندرزها و نصایح شوهر سر تسلیم فرود نیاورد و همچنان بر تخلف از حقوق زوج پایدارى ورزید چه باید كرد؟ در اینجا نیز خداوند راه دومى را پیشنهاد نموده است كه از حد برخورد منفى عاطفى بالاتر نمىرود و آن خوددارى از همبستر شدن با وى مىباشد. در اینجا نیز اگر مشكل حل شد دیگر كسى حق پیمودن راه سوم را ندارد، امّا اگر زن در چنین وضعیتى نیز سرسختى نشان داده و حاضر به تأمین حقوق طرف مقابل نگردید چه باید كرد؟ در اینجا چند راه قابل تصویر است: الف) مرد حقوق خود را نادیده انگارد و در مقابل نشوز زن به كلى ساكت شود، هر چند سالیان دراز این برنامه ادامه یابد. چنین چیزى براساس هیچ منطقى قابل الزام نیست و اختصاص به مرد هم ندارد، یعنى در هیچیك از نظامهاى حقوقى جهان نمىتوان به صاحب حقى الزام كرد كه در برابر حقوق خود ساكت شود و دم نزند، یعنى از نظر اخلاقى، آنهم در موارد خاصى مىتوان چنین توصیهاى نمود ولى نباید بین مسأله حقوقى و اخلاقى خلط كرد. از طرف دیگر نشوز زن اقسامى دارد كه برخى از آنها مسلماً به زیان خود او هم تمام مىشود و بر مرد لازم است كه به عنوان مدیر كانون خانواده كنترل هدایتگرانه و سازنده بر رفتار زن داشته باشد. ب) راه دیگر آن است كه مرد از هر طریق ممكن استیفاى حقوق نماید. چنین چیزى را هرگز شارع اجازه نمىدهد و براى استیفاى حق روشهاى معینى وضع نموده است، زیرا در غیر اینصورت ممكن است به زن ستم شود و انواع مفاسد و مظالم دیگر به بار آید. ج) راه دیگر آن است كه مرد با مراجعه به دیگران اعم از مراجع قضایى یا افراد ذىنفوذ دیگر حقوق خود را استیفاء كند، چنین چیزى اگر چه ممكن است حق مرد را تأمین كند ولى هنوز با امكان حل مشكل در داخل خانه بهتر است مسأله به بیرون كشیده نشود. زیرا ابراز خارجى مسائل داخل خانه آسیبهاى فراوانى براى خانواده به بار مىآورد كه در اینجا جاى ذكر آن نیست، لذا خداوند حكیم حل خارجى را به عنوان آخرین راه ممكن پیشنهاد مىنماید. د) راه دیگر آن است كه مرد اندكى قاطعانهتر از برخورد منفى عاطفى فوق برخورد نماید. لذا قرآن مجید به عنوان آخرین راه حل ممكن در داخل خانه مسأله «ضرب» را مطرح نموده است. البته زدن نیز حدودى دارد كه هرگز با آنچه در اذهان عمومى و یا تبلیغات مسموم مطرح مىشود، سازگارى ندارد. زدن باید با وسایلى مانند مسواك و امثال آن باشد، آنهم با مدارا و ملایمت یعنی باید در پایینترین حد ممكن باشد و هرگز نباید اندك آسیبى بر بدن وارد كند. نكته دیگرى كه از آیه شریفه به دست میآید این است كه دستور فوق جنبه موقت و گذرا دارد و نباید به آن مداومت بخشید، زیرا به دنبال این عمل دو واكنش احتمال مىرود: یكى آن كه زن به حقوق مرد وفادار شود، در اینصورت قرآن مىفرماید:
فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً ؛ اگر به اطاعت درآمدند بر آنها ستم روا مدارید. یعنى، اگر زن در برابر حقوقى كه بر آن پیمان بسته است تسلیم شد دیگر مقابله با وى ظلم و تجاوز است. واكنش دیگر آن است كه همچنان سرسختى نشان دهد و كانون خانواده را گرفتار تزلزل و بىثباتى نماید، در این رابطه در آیه بعد فرموده است:
وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللَّهَ كانَ عَلِیماً خَبِیراً ؛ اگر خوف گسست در بین آن دو یافتید، پس حكمى از ناحیه مرد و حكمى از بستگان زن برگزینید، اگر از پى آن خواستار صلاح باشند خداوند بین آنان وفاق ایجاد خواهد كرد.
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست