دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا
کودک و فلسفه، سوال خوب بپرسید
خبرآنلاین: عضو هیئت علمی گروه فلسفه برای کودکان و نوجوان گفت : " ذهن کودک حتی در سن یک سالگی و کمتر از آن نیز قدرت تفکر را داراست. کودکان قادرند حتی در سن پنج و شش سالگی استدلالهای انتزاعی داشته باشند. "
دکتر سعید ناجی در ادامه افزود : " پرسیدن سوالهای خوب، بخشی از فلسفه است و پاسخ گفتن به این سوالات بخش بعدی و تکمیلی آن به شمار میآید. فلسفه برای کودکان هشت مهارت را به مخاطبان خود میآموزد که یکی از مهمترین آنها، روش سوال کردن است. مسایل زمانی طرح میشوند که یک پرسش قابل فهم مطرح شود. "
نویسنده کتاب کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد : " پرسش کردن، به مهارتهای زبانی و فکری نیاز دارد؛ بنابراین باید واژهها، مفهومسازی و معناسازی را به کودکان آموخت. در این روش به کودکان قالبهای فکری آموخته میشود تا آنان با سهولت بیشتری سوال کرده، سپس استدلال کنند. به بیان دیگر؛ کودکان در این نوع از فلسفه راه رفتن را یاد میگیرند، نه مسیر را. "
ناجی درباره نظر روانشناسانی نظیر پیاژه که معتقدند انسان تا دوازده سالگی قادر به فراگیری نیست، این گونه توضیح داد: " آرای پیاژه نظیر سایر نظرات نقد شده و آزمایشهای علمی انجام شده نشان میدهند که ذهن کودک حتی در سن یک سالگی و کمتر از آن نیز قدرت تفکر را داراست. یکی از منتقدان پیاژه، «گرت متیوز» به این نتیجه رسید که کودکان قادرند حتی در سن پنج و شش سالگی استدلالهای انتزاعی داشته باشند. پیاژه معتقد بود که کودکان نمیتوانند مسایل انتزاعی را درک کنند و «لیدمن» با تغییر کوچکی این جمله را اصلاح کرد و گفت: «کودکان اگر نخواهند، نمیتوانند مسایل انتزاعی را درک کنند.» "
دکتر ناجی درباره وجود متودولوژی بیان مفاهیم فلسفی برای کودکان، گفت: " پس از شکلگیری مکتبی با نام فلسفه برای کودکان در آمریکا، این مکتب به سایر مناطق رسید و در هر یک از کشورها موارد بسیاری بر آن افزوده شد. به عنوان مثال در مالزی، فلسفه اسلامی نیز به زبان کودکان بازگو میشود، اما با وجود تنوع روشها، وحدت نظری میان فعالان این حوزه وجود دارد و آن، اجرای حلقه کندوکاو است که جمعی از کودکان را دربر میگیرد. آنان دور هم جمع شده، مربی در کنار آنها قرار میگیرد. هدف این جمع نیز تحقیق است. "
وی افزود: " این تأکید وجود دارد که از داستانها باید دیالوگی میان کودکان و نوجوانان به وجود آورد که سپس تبدیل به تأمل شده، به نتیجه برسد و در نهایت به خوداصلاحی مخاطب بیانجامد. این موضوع به ویژه درباره مسایل اخلاقی اهمیت دارد. در این روش کودکان خودشان نتایج را کشف میکنند و بنابراین همیشه آن را به خاطر میسپارند. "
دکتر سعید ناجی در ادامه افزود : " پرسیدن سوالهای خوب، بخشی از فلسفه است و پاسخ گفتن به این سوالات بخش بعدی و تکمیلی آن به شمار میآید. فلسفه برای کودکان هشت مهارت را به مخاطبان خود میآموزد که یکی از مهمترین آنها، روش سوال کردن است. مسایل زمانی طرح میشوند که یک پرسش قابل فهم مطرح شود. "
نویسنده کتاب کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد : " پرسش کردن، به مهارتهای زبانی و فکری نیاز دارد؛ بنابراین باید واژهها، مفهومسازی و معناسازی را به کودکان آموخت. در این روش به کودکان قالبهای فکری آموخته میشود تا آنان با سهولت بیشتری سوال کرده، سپس استدلال کنند. به بیان دیگر؛ کودکان در این نوع از فلسفه راه رفتن را یاد میگیرند، نه مسیر را. "
ناجی درباره نظر روانشناسانی نظیر پیاژه که معتقدند انسان تا دوازده سالگی قادر به فراگیری نیست، این گونه توضیح داد: " آرای پیاژه نظیر سایر نظرات نقد شده و آزمایشهای علمی انجام شده نشان میدهند که ذهن کودک حتی در سن یک سالگی و کمتر از آن نیز قدرت تفکر را داراست. یکی از منتقدان پیاژه، «گرت متیوز» به این نتیجه رسید که کودکان قادرند حتی در سن پنج و شش سالگی استدلالهای انتزاعی داشته باشند. پیاژه معتقد بود که کودکان نمیتوانند مسایل انتزاعی را درک کنند و «لیدمن» با تغییر کوچکی این جمله را اصلاح کرد و گفت: «کودکان اگر نخواهند، نمیتوانند مسایل انتزاعی را درک کنند.» "
دکتر ناجی درباره وجود متودولوژی بیان مفاهیم فلسفی برای کودکان، گفت: " پس از شکلگیری مکتبی با نام فلسفه برای کودکان در آمریکا، این مکتب به سایر مناطق رسید و در هر یک از کشورها موارد بسیاری بر آن افزوده شد. به عنوان مثال در مالزی، فلسفه اسلامی نیز به زبان کودکان بازگو میشود، اما با وجود تنوع روشها، وحدت نظری میان فعالان این حوزه وجود دارد و آن، اجرای حلقه کندوکاو است که جمعی از کودکان را دربر میگیرد. آنان دور هم جمع شده، مربی در کنار آنها قرار میگیرد. هدف این جمع نیز تحقیق است. "
وی افزود: " این تأکید وجود دارد که از داستانها باید دیالوگی میان کودکان و نوجوانان به وجود آورد که سپس تبدیل به تأمل شده، به نتیجه برسد و در نهایت به خوداصلاحی مخاطب بیانجامد. این موضوع به ویژه درباره مسایل اخلاقی اهمیت دارد. در این روش کودکان خودشان نتایج را کشف میکنند و بنابراین همیشه آن را به خاطر میسپارند. "
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد سقوط بالگرد شهادت شهادت ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم
هلال احمر سردار رادان تهران هواشناسی پلیس جمعیت هلال احمر سیل سیل مشهد بارش باران مشهد آموزش و پرورش سلامت
یارانه بورس قیمت خودرو خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا مالیات ارز
سینما هنرمندان تلویزیون سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیت الله سید ابراهیم رئیسی لیلا حاتمی نمایشگاه کتاب زری خوشکام علی حاتمی کتاب
قرآن دانشگاه تهران دانش بنیان
روسیه چین سوریه رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس اوکراین لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر انگلیس لیگ برتر منچسترسیتی لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ موبایل ناسا اپل فناوری آیفون اینترنت نمایشگاه ایران هلث ایرانسل
سرطان آلزایمر استرس افسردگی کاهش وزن دیابت اضطراب واریس