جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
کودکان و کلاس های تقویتی، بروند یا نروند؟
روزنامه اطلاعات: تشکیل کلاسهای تقویتی، به خصوص در فصل تابستان، ریزهکاریهایی دارد که باید مورد توجه برگزار کننده و آموزگار کلاس قرار گیرد. توجه به این نکتهها میتواند به تقویت کلاسهای تقویتی و پربارکردن این دورهها بینجامد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، راهکارهایی را در این زمینه ارائه داده است:
برنامه کلاس باید تاحد ممکن طوری ارائه شود که برای آموزش کفایت کند. از این رو، معلم نباید به امید همکاری والدین فراگیرندگان یا با وجود معلمهای خصوصی و جزوههای آموزشی، کمکاری کند.
عدهای از افراد کلاس و گاهی همه فراگیرندگان، نیازمند یک برنامه آموزشی اضافی هستند تا خود را به برنامه آموزشی از پیش طراحی شده برسانند.
ایجاد انگیزه برای حضور و همراهی فراگیرندگان در این برنامهها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که برنامه آموزش تقویتی، خارج از برنامه رسمی برای آنها درنظر گرفته میشود.
معلم میتواند با حضور و غیاب دقیق یا مسائل تشویق کننده دیگر، فراگیران را به حضور دائمی و مؤثرتر در کلاس تقویتی تشویق کند؛ مثلا به فراگیرندگان بگوید "فقط کسانی که در کلاس جبرانی حاضر باشند، میتوانند در جشن پایان این دوره شرکت کنند"؛ یا اینکه بگوید "از بخشهایی که در کلاس تقویتی تدریس شده است، سؤال امتحانی مطرح خواهد شد."
اگر برنامه مدونی برای جلسه یا جلسات دوره تقویتی، طراحی شود و این برنامه به اطلاع والدین فراگیرندگان نیز برسد، مناسبتر خواهد بود.
وقتشناسی معلم نیز اهمیت دارد. لازم است برای تشکیل کلاسهای تقویتی، به موازات هماهنگی با مسئولان واحد آموزشی، تاحد ممکن شرایط فراگیرندگان برای تعیین زمان و مکان تشکیل دوره درنظر گرفته شود و پیشبینیهای لازم در این زمینه صورت گیرد.
پس از تعیین و اعلام زمان و مکان جلسه، بهتر است برگزارکننده، کمی پیش از آغاز وقت جلسه، در مکان موردنظر حضور یابد و از مناسب بودن شرایط برگزاری کلاس مطمئن شود.
اگر عده کمی در کلاس حضور یافتهاند و بقیه افراد بدون دلیل موجه، سر کلاس حاضر نشده اند، کلاس نباید تعطیل شود و حتی به مدت کم هم که شده، دایر باشد. اگر یک نفر سر کلاس حاضر باشد، کلاس به احترام او باید تشکیل شود.
نباید با ذکر دلایلی مانند "به حد نصاب نرسیدن کلاس" یا "بیعلاقگی دیگر فراگیرندگان"، فوری کلاس تعطیل شود. گرچه در چنین شرایطی، غالباً آموزگار نمیتواند موضوع اصلی درس را ادامه دهد، اما ضمن پرهیز از ابراز دلخوری، باید احترام خاص خود را نسبت به افراد حاضر که برای کلاس ارزش قائل شده اند، اعلام کند و با ارائه نکات جالب اضافی درباره موضوع درس، حل مسأله یا ارائه مطالبی کلیدی و آموزنده، صمیمیت جلسه را حفظ کند. در نهایت، پس از حضور و غیاب و مسائلی از این قبیل، کلاس به گرمی پایان مییابد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست