چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا

ارزيابي‌هاي بيش از حد و تضعیف قدرت خلاقیت کودکان


ایسنا: يک روانشناس کرمانشاهي معتقد است که ارزيابي و تحليل‌هاي بيش از حد، قدرت خلاقيت را در کودک تضعيف مي کند.

دکتر جهانگير کرمي اظهار كرد: ارزيابي ديگران و همچنين ارزيابي بيش از حد از خود مي‌تواند روند شکل گيري ايده‌هاي خلاقانه را تضعيف کند و بر اين اساس کودکان بايد ياد بگيرند که هر چند وقت يک بار قاضي درون خود را ساکت کنند.

وي گفت: همه بايد بتوانند آزادانه کنجکاوي کنند و بدون آن که مورد تمسخر واقع شوند سئوال بپرسند.

دکتر کرمي تصريح کرد: آموزش به کودکان بايد با افزايش حق انتخاب همراه باشد، بدين معنا که به طور مثال يک فعاليت هنري بايد تا حد امکان انواع بسيار متفاوتي از راهها و امکانات را ارائه دهد و يا درس علوم بايد حاوي تعداد زيادي از موضوعات مختلف براي آزمايش باشد.

وي افزود: مربيان و کساني که در امر آموزش کودکان هستند بايد به راههاي مختلف انجام يک فعاليت توجه داشته باشند و به فرا گيران بياموزند تا مسائل را از زواياي مختلف نگاه کرده و ايده‌هاي خلاقانه ارائه دهند.

دکتر کرمي گفت: اگر فراگيران پيوسته از مربي خود جملاتي نظير "بياييد يک راه واقعا خلاقانه براي اين کار بيابيم"، "به چه طريق ديگري مي‌توانيم از اين استفاده کنيم؟" و "بياييد تا حد امکان هر تعداد ايده جديد مي توانيم تدبير کنيم"، بشنوند آنان خود نيز به تدريج و به صورت عادت تفکر خلاق را در پيش خواهند گرفت.