پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مد از نگاهی دیگر
نمی توان بازه زمانی مشخصی را برای یک سبک خاص در نظر گرفت چرا که مد دربرگیرنده ی زمینه های مختلفی در مفاهیمی چون اقتصاد،تاریخ،انسانشناسی و جامعه شناسی و… دارد.
مد مفهومی است که تبادر ذهنی آن همواره چهره ای از مصرفگرایی و استثمار دنیای مدرن را می نماید.
اما در نگاهی دیگر به مد باید کمی به گذشته بازگشت،پس از جنگ جهانی اول و در میان دو جنگ جهانی وقتی که خیاطان درباری به میان مردمان شهر آمدند در نگاه اول سطح ها و طبقات تغییر یافتند و حال نوبت به لباسهایی بودند که مشخصه افراد بودند که باید تغییر می یافتند نمایندن بدن به لباس تبدیل به نمایاندن لباس بر بدن شده بود.
شزایط مطلوب محصولات مد از نظر زیبایی شناسی مهمترین مکانیسم در مقبولیت اجتماعی آن است.محصولات مد باید دارای ویژگی های خاصی باشند تا مردم برای خرید آن ترغیب شوند،از سویی این گیرایی باید در چارچوب فرهنگ آن قوم قرار گیرد اما وقتی از استثمار مد سخن می گوییم این فرهنگ ها نیستند که به مد شکل می دهند بلکه این جوامع مدرن و پیشرفته هستند که مفهوم مد را در هر دوره در میان دیگر فرهنگها و اقوام تعریف می کند.
برخی از روانشناسان مد را عامل بیماری های ذهنی می دانند اما به هر صورت همین مد گرداننده ی چرخه اقتصادی بسیاری از جوامع است.
مد با گسترش رسانه ها و جهانی شدن خیلی سریع در میان ملل رونق می یابد؛دقیقا نمی توان مد را نماد پیشرفته شدن و مدرنیزاسیون دانست در بسیاری جوامع مد پدیده ای وارداتی است و البته رابطه ی مستقیمی میان مد و فرهنگ جامعه وجود دارد؛به طور مثال در میان ملل اسلامی همواره فیلترهایی در برابر این پدیده وجود دارد چراکه نگاه مذهبی-اسلامی به مد بیشتر به عنوان یک مصرفگرایی افراطی است تا یک رویه ی اجتماعی یا فرهنگی و از طرفی پوشش های خاصی که دین ارائه می دهد سبب این می شود که هرچه بیشتر از این مقوله فاصله بگیرد تا جایی که به آن از منظر یک تابو بنگرد.
تولید کنندگان صرفا در پی تولید و سود بیشتر هستند و از همین روی با تبلیغات حس خواستن و حس برای-زیبا-شدن را در انسان تحریک می کنند.
وجود برندهای مختلف و انسان هایی که سعی می کنند با پوشیدن آنها خود را زیبا نشان دهند و حتی برخی انسانها با این اندیشه جلو می روند که حضور پر رنگتری در جامعه داشته باشند و بتوانند توجه دیگران را به خود جلب کنند -شیوع مد در میان زنان خیلی گسترده تر است و این حس درونی زیبایی نمودن در زنان باعث می شود که مرکز توجه تولیدکنندگان قرار گیرند.
انسانها سعی می کنند بدن خودشان را بر لباسها عرضه کنند و لباسها هستند که جایگاه یک فرد را نشان می دهند ، شاید خیلی برخورد داشته باشیم با جوانانی که به نوع خاصی لباس می پوشند یا مدلهای مویی نامتعارف داشته باشند،می توان گفت افراد برای اینکه بتوانند گرایش جنس مخالف را به خود بوجود آورند ابتدا سعی می کنند بدن خود را با استفاده از لباسهای خاص ارضا کنند و بعد خود را در جامعه به نمایش بگذارند این نوعی سمپاتی میان فرد و نیاز متفاوت بودن در ارضا خواسته گرایش جنس مخالف است.
فرشاد نوروزی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه