یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 16 March, 2025
مجله ویستا

اصلاحات برای افزایش رقابت پذیری


اصلاحات برای افزایش رقابت پذیری

چرا اروپا به استراتژی رشد ۲۰۲۰ نیاز دارد

اروپا، همچون اکثر دیگر نقاط جهان در حال عبور از یک دوره دگرگونی است. بحران اقتصادی جهان، سال‌ها پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را از بین برده و اقتصاد اروپا را در معرض ضعف‌های ساختاری قرار داده است.

در این میان، چالش‌های گوناگون بلندمدت همچون جهانی‌سازی، بر منابع ملی فشار وارد می‌کنند و مساله جمعیت رو به پیری جدی‌تر می‌شود. اگر این واقعیت را بپذیریم که اروپا در حال تغییر است، این قاره همچون گذشته نمی‌تواند بر کسب‌وکارها تکیه کند.

ضعف‌های ساختاری در اقتصاد اروپا که در پی بحران آشکار شده‌اند، تنها از طریق پیشبرد اصلاحات ساختاری رفع می‌شوند: اصلاحاتی که برمبنای تلاش‌های ملی قراردارند، اما بر دارایی‌های اروپایی مانند بازار مشترک، سیاست تجاری مشترک و سیاست‌هایی در سطح اتحادیه اروپا، استوار هستند. اگر بخواهیم در فضای پرچالش فعلی مدل «اقتصاد بازار کنترل شده» اروپا را تقویت کنیم، اروپا باید رقابت‌پذیرتر شود.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه برای رسیدگی به این موضوع در سال ۲۰۱۰ استراتژی رشد پایدار برای دهه‌های آتی یعنی استراتژی ۲۰۲۰ اروپا را در پیش گرفتند. این استراتژی هم چالش‌های کوتاه‌مدت مربوط به بحران و هم نیاز به اصلاحات ساختاری از طریق اقدامات تقویت رشد اقتصادی را در بر می‌گیرد.

● اهداف و ابتکارات اصلی

اتحادیه اروپا پنج هدف بلندپروازانه تعیین کرده است که باید تا سال ۲۰۲۰ به آنها دست یابد. این اهداف در ارتباط با مشاغل، نوآوری، آموزش، مسائل اجتماعی و آب و هوا (انرژی) هستند. درحقیقت این اهداف عبارتند از:

۱- بیمه کردن ۷۵ درصد شاغلان ۲۰ تا ۶۴ سال.

۲- تخصیص ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا برای سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه.

۳- محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۰ درصد یا حتی ۳۰ درصد سطح سال ۱۹۹۰؛تولید ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز از انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی به میزان ۲۰ درصد.

۴- کاهش نرخ ترک تحصیل به کمتر از ۱۰ درصد، به طوری که دست‌کم ۴۰ درصد از افراد ۳۰ تا ۳۴ ساله تحصیلات دانشگاهی را به اتمام برسانند.

۵- خارج کردن ۲۰ میلیون نفر از خطر فقر و محرومیت اجتماعی.

هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اهداف ملی خود را در هرکدام از این حوزه‌ها دارند، با این وجود، رهبران این اتحادیه درباره برخی اقدامات مشخص در سطح اتحادیه اروپا و سطح ملی توافق کرده‌اند. رهبران اتحادیه اروپا همچنین حوزه‌های مهمی را که باید درمورد آنها اقدام شود، مشخص کرده‌اند و بر این باورند که این حوزه‌ها موتور جدیدی برای تقویت رشد اقتصادی و اشتغالزایی هستند. از طریق هفت «ابتکار اصلی» به این حوزه‌ها پرداخته می‌شود:

- «اتحادیه نوآوری»: هدف آن بهبود شرایط و دسترسی به منابع مالی برای تحقیق و نوآوری است. بنابراین ایده‌های نوآورانه در نهایت به محصولات و خدمات تبدیل می‌شوند و از این طریق رشد اقتصادی و شغل ایجاد می‌شود.

- «جوانان درحال پیشرفت»: هدف آن بهبود عملکرد نظام آموزشی و تسهیل ورود جوانان به بازار کار است و از طریق صندوق مطالعه اتحادیه اروپا، برنامه‌های یادگیری و آموزش و همچنین مراکزی که به جوانان جویای کار در یافتن شغل در سراسر اتحادیه اروپا کمک می‌کنند، اجرا می‌شود.

- «برنامه دیجیتالی برای اروپا»: هدف آن تسریع عرضه اینترنت پرسرعت و فهم اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات است.

- «اروپای دارای بهره‌وری منابع»: هدف آن کمک به تفکیک رشد اقتصادی و استفاده از منابع است. این برنامه از تغییر به سمت یک اقتصاد کم کربن و افزایش استفاده از منابع انرژی‌ها تجدیدپذیر، توسعه تکنولوژی‌های سبز و مدرن‌سازی بخش حمل‌ونقل حمایت می‌کند و بهره‌وری انرژی را ارتقا می‌دهد.

- «سیاست صنعتی برای عصر جهانی‌ شدن»: هدف آن بهبود فضای کسب‌وکار به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از طریق فراهم کردن اعتبارات و کاهش مقررات دست و پاگیر است. این برنامه از توسعه پایگاه‌های صنعتی قوی که قادر به نوآوری و رقابت جهانی هستند، نیز حمایت می‌کند.

- «برنامه‌ای برای مهارت‌ها و مشاغل جدید»: هدف آن مدرن‌سازی بازارهای کار و قدرتمند کردن افراد از طریق بهبود مهارت‌های آنان و بهبود انعطاف‌پذیری و ایمنی در فضای کار است. این برنامه همچنین به کارگران کمک می‌کند راحت‌تر در سراسر اتحادیه اروپا به دنبال شغل بگردند و با عرضه و تقاضای نیروی کار منطبق‌تر باشند.

- «برنامه اروپایی علیه فقر»: هدف آن اطمینان از پیوند اجتماعی و منطقه‌ای است و به افراد فقیر و دارای محرومیت‌های اجتماعی کمک می‌کند به بازار کار دسترسی داشته باشند و به اعضای فعال جامعه تبدیل شوند. بسیاری از سیاست‌ها و فعالیت‌های دیگر اتحادیه اروپا نیز برای حمایت از استراتژی ۲۰۲۰ اروپا طراحی شده‌اند، این سیاست‌ها بازار مشترک، بودجه اتحادیه اروپا (که به طور استراتژیک برای حمایت از حوزه‌های دارای اولویت در استراتژی ۲۰۲۰ اروپا به کار می‌رود) و سیاست تجارت اتحادیه اروپا (که برای مثال روابط تجاری مستحکم‌تری را ترویج می‌دهد) را در بر می‌گیرند.

مترجم: رفیعه هراتی