سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

راکی ۶ ساله برای قهرمانی مبارزه می کند


راکی ۶ ساله برای قهرمانی مبارزه می کند

بین حرفه سیلوستر استالونه و حرفه بوکسورهائی همچون جیمز ”بوستر“ دوگلاس, کارلوس بالدومیر یا جیمز برادوک شباهت هائی وجود دارد همانند این مشت زن ها, استالونه هم می بایست به ستاره تبدیل شود

استالونه از زمان نوجوانی عاشق بوکس است. اغلب در لاس و گاس یا آتلانتیک سیتی دیده می‌شود. او حتی مدیر بوکسورها هم بوده به‌ویژه در آرون پیور افسانه‌ای سیلوستر استالونه سعی می‌کند با بازی کردن در نقش بوکسور فیلادلفیائی و موفقیت گذشته خویش را بازیابد. بازگشت به یک افسانه و که از یک بازیگر ناشناس یک ستاره جهانی می‌سازد.

● استالونه از محمد علی الهام می گیرد

بین حرفه سیلوستر استالونه و حرفه بوکسورهائی همچون جیمز ”بوستر“ دوگلاس، کارلوس بالدومیر یا جیمز برادوک شباهت‌هائی وجود دارد. همانند این مشت‌زن‌ها، استالونه هم می‌بایست به ستاره تبدیل شود.

استالونه با بازی در یک فیلم درام و ایفاء نقش‌های سیاهی لشکر، مانند فیلم ”موز“ ‌که در آن ورودی آلن را در مترو مورد حمله قرار می‌دهد، حرفه بازیگری خود را بد شروع کرد. این نیویورکی با حرکات تند و بیان و نامفهومش، مورد توجه تهیه‌کنندگان قرار نگرفت. همزمان با او، محمدعلی در اکتبر ۱۹۷۴ در زئیر در رده سنگین وزن‌ها به قهرمانی جهان می‌رسد.

او جورج فورمن را که شکست‌ناپذیر به‌نظر می‌رسید، از پا درمی‌آورد. برای اولین دفاع از عنوانش، درون کینگ که نخستین انجمن خود را به‌عنوان بنیانگذاری کاملاً مستقل تشکیل می‌دهد، حریفی آسان را برای او انتخاب می‌کند. چوک وینر آمریکائی در واقع ۳۰ تساوی و ۹ شکست را در کارنامه خویش دارد و شهرت دارد به اینکه همیشه مبارزاتش را خون‌آلود به پایان می‌رساند و پس از مبارزه، یک شب را در درمانگاه می‌گذراند. علی دیوانه‌وار تمرین نکرد و همانند همه مردم اعتقاد دارد که مبارزه‌ای که قرار است در ریشفیلد، در اوهیو برگزار شود تنها یک فرمالیته است.

● الهام یافته از یک مبارزه واقعی

اما ۲۴ مارس ۱۹۷۵ وینر شانس خود را می‌آزماید و ”ضربات خود را به پشت گردن“ افزایش می‌دهد و پدر، علی را با بازوهای بلندش می‌فشارد و ضرباتی به پشت گردن او وارد می‌کند.

قهرمان عصبانی می‌شود اما وینر همچنان ادامه می‌دهد.

و بدتر آن است که در راند نهم اوست که علی را روی تشک می‌فرستد. ”بزرگ‌ترین“ جنگجو بر سرعت خود می‌افزاید تا این مبارز فریبکار اما بسیار شجاع را ناک اوت کند. در راند پانزدهم، در زیر باران ضربات وپنر روی طناب‌ها واژگون می‌شود. او در ۳۰ تا نیمه پایان مسابقه تسلیم می‌شود. هر چند که همجنان سرپاست.

استالونه این مبارزه را می‌بیند و فکری به ذهنش می‌رسد. او به خانه خود برمی‌گردد و سه روز پیاپی با ماشین تایپ‌ کار می‌کند و پس از سه روز سناریوی راکی را به پایان می‌رساند. سناریو سریعاً مورد توجه دو تولیدکننده، در اپروین وینکلر و رابرت شارتوف قرار می‌گیرد. آنها مبلغ خوبی را به استالونه پیشنهاد می‌کنند. آنها می‌خواهند نقش اصلی را به ستاره‌های مشهور آن زمان، همچون برت رینولدز یا جیمز کان بدهند.

اما استالونه می‌خواهد شخصیتی را که خلق کرده خودش بازی کند. سرانجام تولیدکنندگان می‌پذیرد و استالونه هم یک مبلغ ۲۳۰۰۰ دلاری دریافت می‌کند. فیلم با ۲/۱ میلیون دلار تولید می‌شود و به موفقیت چشمگیری دست می‌یابد. صد و هفده میلیون دلار در آمریکا و هشتاد میلیون دلار در سراسر جهان کسب می‌کند. اسکار هم ده عنوان به این فیلم اعطاء می‌کند که دو تای آنها به استالونه تعلق می‌گیرد. بهترین بازیگر و بهترین فیلمنامه‌نویس. سرانجام. فیلم سه تندیس به‌دست می‌آورد: بهترین فیلم، بهترین کارگردان (چون الدوینسن) و بهترین مونتاژ.

● فیلم به یک افسانه تبدیل می‌شود

روز به روز استالونه به یک ستاره تبدیل می‌شود و جای براندو با دنیرو را می‌گیرد. در این هنگام، این بازیگر با رد کردن پیشنهادات کارگردانان بزرگ، اشتباهاتی را مرتکب می‌شود. در سال ۱۹۷۹ او راکی ۲ را می‌سازد و دچار مشکلات و دوام‌های شهرت می‌شود که برای بوکسوری که از گمنامی تبدیل به ستاره می‌شود، پیش می‌آیند.

کنایه‌ای از زندگی شخصی خودش و مسلماً‌ بهترین قسمت سریال که در آن راکی به قهرمانی جهان خاتمه می‌دهد. اما فیلم در آمریکا فقط ۸۵ میلیون ابدی دارد. سه سال بعد، راکی که با رامبو به موفقیت خارق‌العاده‌ای رسیده، راکی ۳ را می‌سازد: قهرمان مسلم، راکی رفتار بورژوازی دارد و از یک مبارز جویای عنوان قهرمانی شکست می‌خورد. اما در پایان فیلم، او کمربند خود را با به‌دست آوردن ”چشم بر“ کسب می‌کند.

این فیلم صد و بیست و پنج میلیون عابدی دارد، و سه سال بعد در چهارمین قسمت سریال، استالونه را می‌بینیم که به مسکو می‌رود و با ایوان دراگو مبارزه می‌کند. مسلماً این فیلم به‌خوبی قسمت‌های گذشته نیست، اما ۱۲ میلیون دلار در آمریکا و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در جهان عابدی دارد. در سال ۱۹۰۰استالونه، چون الدوینسن را برای فصل پنجم فیلمش انتخاب می‌کند راکی که دیگر پیر و فرسوده شده به محله زادگاه خودش برمی‌گردد و در آنجا تربیت یک بوکسور وان را به‌عهده می‌گیرد که نقش او را یک قهرمان جهان در رده سنگین وزن‌ها، به اسم تامی ”دوک“ موریسون بازی می‌کند.

موریسون به مری خود خیانت می‌کند و استالونه در یک مبارزه خیابانی با ضربات سرپوش سطل زباله، ‌او را می‌کشد. فیلم خوبی که فقط ۴۰ میلیون دلار درآمد دارد. استالونه در آن زمان در حال پسرفت است، روی آوردن او به کمدی نمایانگر شکست وی می‌باشد. با وجود خلق دو شخصیت اسطوره‌ای، راکی و رامبو، او دیگر جوابگوی ذوق و سلیقه مردم نبود. وقتی او فیلمبرداری راکی ۶ را اعلام می‌کند. تهیه‌کنندگان ابرویشان را بالا می‌اندازند زیرا او به ۶۰ سالگی نزدیک می‌ود. پس از پشت سر گذاشتن برخی مشکلات برای ایفتن توان مالی، استالونه موفق می‌شود آخرین فیلمش را که به یک بوکسور از فیلادلفیا اختصاص دارد. فیلمبرداری کند. در حالی‌که راکی ۶، نوئل در آمریکا و ۲۴ ژانویه در فرانسه وارد بازار می‌شد، بازیگر و کارگردان آن مشغول ساخت رامبود ۴ می‌باشد.

آنتونیو تارورکه در این فیلم نقش حریف راکی را بازی می‌کند، در آخرین مبارزه‌اش در مقابل برنارد هوپکینز شکست خورد و از آن زمان دیگر بوکس‌کار نکرد!

● استالونه در مقابل تارور

برای ”راکی بالبوا“، استالونه دوباره از مرحه‌ای زندگی محمدعلی الهام گرفت. با وجود آنکه محمدعلی توقیف شده بود، قبول کرد که در یک مبارزه ساختگی با راکی مارسیانو روی رینگ برود.

دو قهرمان دو پایان متفاوت را فیلمبرداری کرده بودند و قضاوت آن به‌عهده رایانه بود. مارسیاتو بر علی پیروز شد و موجب خشم زیاد او شد.

در فیلم، قهرمان ماسون دیکسون (که نقش او را آنتونیو تارور بازی می‌کند) وجهه مردمی ندارد، وقتی در یک مبارزه ساده، و راکی شکست می‌خورد خیلی ناراحت می‌شود. راکی که به تازگی همسرش را به خاک سپرده، پیشنهاد مبارزه با دیکسون را دریافت می‌کند و تمرینات خود را از سر می‌گیرد. ادامه آن را روی پرده سینما شاهد خواهید بود.

مترجم: فاطمه کیا


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید