دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
نگرشی كوتاه به «تبیین حج»

كلمه «حج» و عناوین «مناسك حج» خود گویای محتوای والای این فریضه الهی پر راز و رمز و آكنده از اشاره و كنایه است. حج این لفظ كوتاه و خوش آهنگ كه به معنای آهنگ و عزم و تصمیم است، معنائی به بلندای تاریخ معنوی بشر دارد. تاریخ معنویایكه نظام بخش زندگی اجتماعی، سیاسی جامعه انسانی، بر محور حق و عدل است. حج كه در یك نگرش كلی از عناصر سكون و تأمل و تدبر و تفكر و حركت و تلاش و پیكار تركیب یافته، دارای اشاراتی جامع و فراگیر به سنن جاری پروردگار در تكوین و تشریع است. زبان حج، زبان «سمبولیك» است و اعمال آن، به تعبیری خودمانیتر به «پانتومیم» پرمحتوائی میماند كه میتواند حكایتگر و تجسمبخش تاریخ انبیاء و نشأه دنیا و نشأه آخرت باشد. حج، این فریضه رمزوار و اشارت شعار، از زوایای گوناگون و با دیدهای متفاوت از سوی نویسندگان، بحّاثان و تحلیلگران از لحاظ «فردی و اجتماعی»، «عبادی و سیاسی»، «اجتماعی و نظامی» و «بینالمللی و جهانی» مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است كه پارهای نسبتاً جامع و پارهای تكبعدی و با دیدی یك جامعه است. آنچه در تحلیهای یكسویه، از آن غفلت شده است، جامعیت حیرتانگیز و احیاناً متناقض نمای حج است كه زهدگرایان عبادت پیشه خسته از دنیا، و اجتماع و سیاست را از یك جنبهاش غافل میسازد و سیاستپیشگان و دست اندركاران اداره جوامع اسلامی را، از جنبه دیگرش... از این رو، در این مقال كوتاه سعی بر آن است كه در نهایت اجمال به جامعیت حج اشارهای گذرا شود كه البته اهل فضل و اطلاع، بدین مختصر بسنده نخواهند كرد و بلكه در تصحیح و تكمیل و تشریح آن خواهند كوشید.
حج را میتوان از یك دیدگاه گردهمآئی پاكان و نیكان، وارستگان معنویتگرا و از دنیا رستگان آخرتگرا بشمار آورد. اجتماعی به پاكی قدوسیان ملأ اعلی و فرشتگان عالم بالا، كه در «اشهر معلومات» بر گرد اولین خانهایكه برای «همه مردم جهان» نهاده شده فرا گردهم آیند و اقیانوسی جوشان وخروشان پدید آرند كه هر فرد حاجی، قطرهای از این دریاست. در این گردهمآئی حاجیان از آن دم كه به نیت حج، از خانه و دیار و همه پیوندهای دنیائی میگسلند، تا آنگاه كه در میقات احرام بر میبندند، تا طواف، تا وقوف، تا رمی، تا ذبح... همه جا و همه جا، خدا را میجویند و در طلب وصال اویند. مناسك حج یكایك تبلور حالات گوناگون انسان خدا جوی عاشق پیشه بیقراری است كه كوبكو روبه سوی او دارد و نشان از او میجوید و بوی او میبوید... عاشقِ از فراق معشوق بجان آمدهایكه عنان اختیار از كف فروهشته، در راه وصال یار، گاهی با تأمل و قرار و گاهی با اضطراب و بیقرار به اینسو و آن سو میرود، در كوه و بیابان، شب و روز، آرام نمیگیرد و همه جا نشان از بینشان میخواهد. حج در این نگرش، یك سیر معنوی انسانی است كه یكجا و یك زمان توسط انسانهایی فراهم آمده از چارسوی جهان به مقصد تقرب به مبدأ، والای آفرینش صورت میپذیرد.
حج از این دیدگاه، كنگره مخلصین و متقین و صالحین و عابدین و قانتین روی زمین است. مجامع و كنگرههای جهانی و بینالمللی، به اشكال گوناگون و بر محورهای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، تاریخی، ادبی، هنری (و حتی دینی) بسیار فراوان است. اما كنگره «توحید» و «اخلاص» و «عبادت»، كنگره «دعا» و «مناجات»، كنگره مجاهده با نفس و بریدگی از دنیا و تمرین آمادگی برای سفر آخرت، كنگره تمرین سیر الیاللَّه و مجاهده و مراقبه و مكاشفه، در هیچ كجای دنیا نیست. كنگرهایكه «فرد» و «جمع» را در یكدیگر ذوب میكند: عمل فردی را در فضای جمعی و فضای جمعی را در عمل فردی محو میكند بدانگونه كه هر «حاجی» در ایام حج، در اندیشه خویشتنیابی و حدیث نفس و راز و نیاز و تصفیه باطن خویش است، كاریكه همانند رهبانیت راهبان از خلق گسسته نیاز به خلوت و تنهائی وجدائی از خلق دارد... و در عین حال، فردیت هر فرد، در جای، جای مواقف عظیم حج و با شكوهتر از همه، در عرفات، در كل جمع نابود میگردد... این محو «فردیت» در كار «جمعی» در تخطیط خطوط سیاسی اجتماعی و جمع كل امت عظیم اسلامی نیز صورت میگیرد كه بدان اشاره خواهیم داشت.
حج، از سوی دیگر نشان از ژرفای تاریخ نورانی انبیا و اولیای الهی دارد... از آدم، از نوح، از ابراهیم، از سلیمان، از موسی، از عیسی، از محمد و اصحاب و آل محمد، در حج، تاریخ پرخاطره و مخاطره انبیای الهی و اولیای خدا بازسازی و بازنگاری میشود. حج، در این نگرش بازنگاری تاریخ انبیا است. حج نمایشی است از اعمال و رفتاری كه بنا بنقل كتاب و سنت، (و از طریق برادران شیعه و سنی) پایه تشریع آن در زمان آدم ابوالبشر گذاشته شده و پیامبران بعدی تا آخرین پیامبر، همگی بر گرد همین خانه چرخیدهاند و مناسكی در همین سرزمین مقدس، در همین عرفات و مشعر و منی انجام دادهاند. حج، بویژه ناظر بر بازسازی، تجدید نظام سازمان فرو پاشیده توحید توسط ابوالانبیاء حضرت ابراهیم خلیل است كه بنقل قرآن قواعد بیت را بالا برد و خانه را برای طائفان و عاكفان و راكعان و ساجدان پاكیزه و مطهر ساخت، فداكاریها و گذشتها و ایثارها و سخت كوشیها و هیجانات روحی و بیم و امیدهای ابراهیم و هاجر و اسماعیل در یكایك مناسك حج بگونهایكه بدان اشاره خواهد رفت بازنگاری میشود و در حقیقت، ابراهیم قهرمان توحید، در كل قالب مناسك حج و به توسط میلیونها حاجی عاشق و شیدا هر ساله چهره پردازی میشود و حیات مجدد مییابد.
بیاد داشته باشیم كه ابراهیم پدر انبیای توحیدی: موسی و عیسی و محمد است و از میان سه امت موحد و اهل كتاب جهان یعنی یهود و نصاری و مسلمین، تنها امت اسلام و مسلمین جهانند كه پاس پیشوای توحید را این چنین در خور مقام ارجمند او میدارند و یاد گرامیش را نه تنها در گفتار كه در مناسكی عظیم و پرشكوه نگه میدارند. در اشاراتی كه به محتوای یكایك مناسك حج خواهیم داشت بدین بازنگاری و بازسازی اشاره خواهیم كرد.
حج، از جنبه دیگر، یك آموزش تمرینی همه جانبه و یا باصطلاح معمول و مرسوم، یك «مانور» جامع الاطراف سیاسی - عقیدتی، نظامی برای تحریك روح حماسی و زنده ساختن غیرت و حمیت دینی واسلامی در جامعه اسلامی است. آیا منظور از مانورهای نظامی یا آموزشهای تمرینیایكه برای نجات غریق یا اطفای حریق و یا برای مقابله با حوادث و سوانح گوناگون هوائی، زمینی و دریائی گسترده یا محدود صورت میگیرد، چیست؟
در یك مانور نظامی یا یك عملیات نجات، صحنه كاملاً فرضی و از پیش ساخته است، اما اگر همین تمرین محدود و چند روزه انجام نگیرد، كارآئی نظامی و آمادگی رزمی و چستی و چالاكی و سرعت انتقال و سرعت تصمیم و سرعت عمل كه لازمه این گونه فعالیتهای حیاتی مهم و سرنوشتساز است، پیدا نخواهد شد و این است نقش حج در ترسیم راه و رسم زندگی و تخطیط خطوط حیات فردی و اجتمای انسانی كه آكنده است از كار، پیكار، تلاش و پیگیری... و ملازم است با كفّ نفس و خویشتنداری و مخالف است با تنآسانی و راحت طلبی و تنپروری... حج، یك تمرین است، یك مانور است یك آموزش چند روزه است برای آمادهسازی فرد تا در پهنه زندگی برای پیكاری بیامان، تمرین دیده و آموزش دیده باشد... در حج به آدمی میآموزند كه در راه زندگی پرافتخار و انسانی و اسلامی باید از دیار و مال و زن و فرزند و همه علقههای زندگی برید و سختی سفر و بیخوابی و دوندگی و اضطراب و دربدری و بیخانمانی را تحمل كرد و هر چه را كه موجب خودآرایی و بخود بستگی است از لباس و زیب و زیور باید از خود دور ساخت و باید تنها به مبدأ لایزال، پاسخ مثبت داد و دعوتهای گوناگون را نشنیده گرفت و باید بر محور حق و عدل چرخید و در زندگی، محور و مقصدی جز طهارت و پاكی و راستی و درستی نداشت و باید وقوف و تأمل را با سیر و حركت در هم آمیخت كه سكونها و تأملها و توقفها، هم باید حركت آفرین باشد و حركتها و تلاشها و فعالیتها همه، مبتنی و متوقف بر تأمل و پیشبینی و حساب و كتاب... كه «تأمل بیحركت» و «حركت بیتأمل» هر دو آفت دین و دنیای انسان است. در حج، در روزهائی اندك، این مراحل را به انسان میآموزند كه سرمشق همه زندگی او در سراسر دوره زندگیش باشد.
حج، از نگرش دیگر، باز ساخت عرصات قیامت است، مجسمسازی حشر خلق، همه یكسو و بیهیچ امتیاز، روی بسوی بهشت یا جهنم، حشری عظیم در پهنه دنیا كه نمونهای كوچك از حشر اكبر در سرای آخرت است. ...جدائی از خانه و كاشانه، در این نمایش به «مرگ» میماند كه سرفصل حیات اخروی است و مواقف و مناسك حج، یكایك نشان از مواقف عبد در برابر مولی در روز قیامت دارد كه سرانجام آن «رد» یا «قبول» است: فریق فیالجنه و فریق فیالسعیر. حاجی با این توجه، و در این نگرش، پیوسته در التهاب است و در میان بیم و امید كه رو بكدام سو دارد و در چه فریقی است؟ چون پارهای از حاجیان را نیز چون مبعوثان حشر، به سوی دوزخ میبرند و نتیجه حجشان جز خسران و تباهی نخواهد بود... شرح مواقف حج و مواقف قیامت و تطبیق رسا و زیبای این مواقف با یكدیگر به مقالی دیگر نیاز دارد و در اینجا همین اشاره كافی است: اشارهایكه برای مرگ آگاهان بیدار دلی كه، پیوسته در اندیشه سرای آخرتند و بقول قرآن مجید از «سوء حساب» و «سوء دار» میترسند، بسنده است.
و بالاخره حج در یك نگرش عمیقتر، صعود انسان است در برابر هبوط تاریخی او و تسالم و تعاون بقاست در برابر تنازع بقای ریشهدار و پرماجرای انسان. این نگرش، تأملی درخور را میسزد و لذا لختی در این مرحله درنگ میكنیم. سقوط و هبوط آدمی از آنجا آغازید كه بشر بحكم نیاز طبیعی و فطری بسوی ضروریات زندگی دست یازید و طبیعت را برای ادامه «زندگی» باستخدام گرفت. این استخدام طبیعت، بزودی، آدمی را فریفته طبیعت كرد و خیال افزون جوئی او را بر آن داشت كه زیاده طلبد و این آغاز هبوط آدمی بود.
و اینكار را نه در آغاز كه كمكم، با درگیری و مبارزه با همنوعان خود دنبال كرد و هبوطی مضاعف یافت... «الهیكم التكاثر...» و همین یك نكته منشأ همه جنگهای طولانی و خانمانسوز بشر در طول تاریخ پرفراز و نشیب اوست. و اما حج، آموزش و آزمایش موقت و نمونهواریست كه بشر را به كنترل نیروهای زیاده طلب و افزون خواه او وا میدارد تا برای همه عمر از این آموزش محدود، سود جوید. این نگرش نیز به حج به عنوان یك مكتب سازنده و نیرومند اخلاقی و معنوی مینگرد كه با تهذیب نفس و تزكیه اخلاق و بازسازی روحی انسان، او را از آلودگیهای روحی و آز و طمع و تفاخر و تكاثر و تكالب میرهاند و از هبوط و سقوط نجاتش میدهد و او را بطرف بالا میآورد و اوج میدهد. این اوج متعالی انسانی گرچه در محتوای خود، اخلاقی و عرفانی و عبادی است اما برای صاحب نظران روشن است كه همین محتوای روحانی و اخلاقی و معنوی، پایه و مایه اصلی پیروزی انسان در جبهههای مختلف زندگی اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی و... است.
حج از سوی دیگر - در یك مقیاس بلند مدت چنانكه بسیار گفته شده است - تمرین است برای تأسیس حكومت جهانی واحد و برداشتن مرزهای جغرافیائی و اداره جوامع بشری تحت یك حاكمیت عادل و دانا و توانا و چنانكه میدانیم حاكمیت واحد جهانی ایده بسیاری از متفكران و جامعهشناسان و سیاستمداران و فلاسفه جهان است.
محمد جواد حجتی كرمانی
پاورقیها:
۱ - آل عمران: ۹۶ .
۲ - رجوع شود به رسالههای عملیه.
۳ - صافات: ۱۰۷ - ۱۰۵ - ۱۰۴ .
۴ - حج: ۲۸ .
۵ - مراد از قلب در این موارد، همان جوهره نفسانی و مجرد با روح و جان آدمی است.
۶ - عمر حافظ بیك - فلسفه حج.
۷ - علل البرایع.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست