دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا

کتابخانه درختی


کتابخانه درختی

کودک وقتی با دستان کوچکش کتاب دست می‌گیرد و ناشیانه صفحه‌های آن را ورق می‌زند برق شوقی در چشمان پدر و مادر می‌جهد.
آنها از این لحظه دوست‌داشتنی عکس می‌گیرند و به دیوار اتاق …

کودک وقتی با دستان کوچکش کتاب دست می‌گیرد و ناشیانه صفحه‌های آن را ورق می‌زند برق شوقی در چشمان پدر و مادر می‌جهد.

آنها از این لحظه دوست‌داشتنی عکس می‌گیرند و به دیوار اتاق کودک نصب می‌کنند و یا برای همیشه خاطره آن روز را در گوشه‌ای از ذهن خود حک می‌کنند.

آرزوی بزرگ شدن و کتاب به دست گرفتن کودک همیشه یک آرزوی بزرگ برای والدین بوده است.

کودک نیز پس از سن ۵ سالگی با الگوبرداری از والدین و سایر همسالانش کاغذ و قلمی به دست گرفته و نقاشی می‌کشد. اگرچه خواندن کتاب قصه و نقاشی کشیدن در این سن نوعی بازی برای او محسوب می شود اما در سن ۷ سالگی وقتی آموزش رسمی او آغاز می‌شود تلاشش برای یادگیری نیز بالاتر می‌رود و یکی از بزرگترین آرزوهای او خواندن کتاب قصه بطور مستقل می شود.

روانشناسان معتقدند در این سن کودک به استقلال بیشتری فکر می‌کند و جمع‌آوری کتاب‌ها را در اتاقش به نوعی استقلال خود می‌داند. اما لزوم یک کتابخانه در اتاق کودک، او را تشویق می‌کند تا به کتاب‌ها گرایش بیشتری داشته باشد.

خصوصاً آن که کودک در سن ۷ سالگی کتاب را ابزار بازی خود می‌داند.

بنابر این یک کتابخانه به سبک متفاوت هم فضای اتاق او را شاد و متفاوت می‌کند و هم این که او را از جعبه اسباب بازی‌هایش به سمت کتاب سوق می‌دهد. این شکل به ارتباط کودک با کتاب، کمک بیشتری می‌کند.