سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

تجربه عملی برای تربیت صحیح


تجربه عملی برای تربیت صحیح

راههای فراوانی برای تربیت صحیح موجود است که اگر انسان به کار ببندد صددرصد نتیجه مثبت است یکی معاشرت با خوبان است و دیگر رعایت حلال و حرام بالخصوص در امور تغذیه جسمی و روحی آنچه نگارنده در زندگی خودم و دیگران قعطا مشاهده کرده ام اینست که انسان می بیند فرزندش بدون اینکه تاکید و اصرار زیادی کرده باشد اهل نماز و دعا و انجام واجبات و ترک محرمات است و در حفظ حجاب و عفاف در حد کامل مراعات میکند

راههای فراوانی برای تربیت صحیح موجود است که اگر انسان به کار ببندد صددرصد نتیجه مثبت است . یکی معاشرت با خوبان است و دیگر رعایت حلال و حرام بالخصوص در امور تغذیه جسمی و روحی آنچه نگارنده در زندگی خودم و دیگران قعطا مشاهده کرده ام اینست که انسان می بیند فرزندش بدون اینکه تاکید و اصرار زیادی کرده باشد اهل نماز و دعا و انجام واجبات و ترک محرمات است و در حفظ حجاب و عفاف در حد کامل مراعات میکند.

با دقت در حالات آنان متوجه میشویم که این فرزندان از راه حلال تغذیه شده اند و با خوبان معاشرت نموده اند. و هیچگونه حرامی در وجود آنان قرار نگرفته لذا می بینیم که حرف شنو و فرمانبردار پدر و مادرند و از هرگونه انحرافی مانند محرماتی که امروزه رائج است جدا هستند. و انسان احساس لذت می کند. پیشنهاد اینست که همگی بکوشیم زندگی پاک و پاکیزه ای داشته باشیم از حرام به شدت پرهیز نموده و به برکت حلال خواری راه سعادت و رستگاری را طی کنیم .

در مورد کسب مال این جملات ارزشمند را مد نظر قرار دهیم . آنجا که معصوم فرموده است « فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب » از راه مشروع مال را بدست آوریم و در راه مباح و جایز مصرف نمائیم و قناعت و عزت نفس را پیشه کنیم و نگذاریم هیچگونه حرامی وارد زندگیمان شود آنوقت مشاهده خواهید کرد که فرزندان خود بخود اهل تقوا و عبادت و معرفت میشوند و هیچگونه مشکلی و زحمتی برای تربیت آنان پیش نخواهد آمد. تمام بدبختیها و بی تربیتها بخاطر لقمه حرام است . حرام همانند آتش سوزاننده سعادت و معرفت و کمال است .

اگر رعایت حلال بشود نیاز به آنهمه هزینه های کذائی نیست . مسئولین فرهنگی مملکت بودجه های کلانی در راه تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان مصرف میکنند ولی نتیجه مطلوب بدست نمیآید باید زمینه پذیرش تربیت را فراهم کرد و آن حلال بودن درآمدها و پاک بودن زندگی است .

اداری ها باید قانع به حقوق مقرر خود باشند و از رشوه و اختلاس بیت المال به پرهیزند کسبه باید از کم فروشی و گرانفروشی و مکر و حیله در معاملات و فریب خریداران دوری کنند.

در مورد اقتصاد که عبارت از تولید و توزیع و مصرف است بحث زیاد است که عمده ترین آن رعایت مباح بودن در تولید و تقسیم بین افراد و صرف آن در زندگی است بطور عادلانه و منصفانه .

پرهیز از تولید حرام مانند بدست آوردن مال از راه رباخواری و تاسیس مراکز فساد مانند شراب فروشی و کارخانه های شراب سازی و تولید ابزار قمار و خیلی از چیزهای دیگر که سبب بدبختی جامعه میشود و عده ای برای پرکردن جیب خود اقدام به تولید کالاهای حرام می نمایند که وظیفه مسئولین است که اقدام بر جلوگیری از تولید چیزهای حرام کنند و دیگر توزیع است که متاسفانه کالاهای حلال با تقسیم ناعادلانه و غیرمنطقی و از روی رفاقتها و آشنائیها خلافهای بسیاری رخ می دهد.

وقتی تولید یک کالا کم میشود و سهمیه بندی میشود افراد با نفوذ در اختصاص دادن سهم بیشتری به خود و دوستان خود سبب تضییع حقوق دیگران میشوند و بی عدالتی فراوانی رخ میدهد و مال حلال تبدیل به حرام میشود و اثر نامطلوب بر روی فرزندان میگذارد.

همانطور که معروف کسبها بر پنج قسم است که قسم حرام آن سبب انحراف افراد میگردد. جای تاسف است که بعضی ها از هر طریق که ممکن باشد اموالی را بدست می آورند که از نظر شرع مقدس حرام است ولی رعایت دستورات اسلام را نمی نمایند جمله ای داریم : « الفقه ثم المتجر. »

اول دانستن مسائل حرام و حلال سپس اشتغال به کسب و کار.

در فقه اسلام کتابی بنام مکاسب و متاجر داریم که در آن از تمام کسبهای حرام نهی شده و فلسفه حرمت کالاهای حرام را بیان کرده که لازم است مسلمانان با رعایت آن سعی کنند زندگی پاکی داشته باشند حیله در مشاغل و فریب و نیرنگ به کار بردن دین انسان را از بین میبرد و اعمال خوب انسان را از بین می برد.

در این زمینه سخن بسیار است که در آینده نگاشته خواهد شد.

عبدالنبی انصاری



همچنین مشاهده کنید