چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تحقیـقـی دربـاره جذابیـت جنـس مـخـالـف
ممکن است این ضربالمثل که «زیبایی در چشم بیننده است» درست باشد، اما دانشمندان یک مدل کامپیوتری ساختهاند که به درک نظرهای افراد در مورد جذابیت چهرهها کمک میکند.
بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که افراد به سوی چهرههای «حد میانه و عادی» و به چهرههایی که با برداشت مرسوم از جذابیت برای جنسیت شخص همخوان باشند، یعنی «مردانگی» در چهره مردان و «زنانگی» در چهره زنان جذب میشوند اما کریستوفر پی از دانشگاه نیویورک و الکساندر تودوروف از دانشگاه پرینستون معتقدند که جذابیت چهره به عواملی پیچیدهتر ارتباط دارد، بنابراین مدلی کامپیوتری درست کردند تا این پیچیدگیها را شناسایی کنند و اندازه بگیرند.
این روانشناسان به ۲۰ دانشجوی مرد و ۲۰ دانشجوی زن هزاران چهره را نشان دادند و از آنها خواستند چهرههای جنس مخالفشان را از لحاظ جذابیت رتبهبندی کنند. آنها براساس این رتبهبندی، برنامهای کامپیوتری ساختند.
این مدل کامپیوتری ۵۰ «بُعد» از خصوصیات چهره را اندازه میگیرد که به دو رده اصلی تقسیم میشوند، خصوصیات مربوط به شکل صورت و خصوصیات مربوط به ظاهر صورت.
خصوصیات شکلی شامل مواردی مانند اندازه بینی یا پربودن لبهاست، در حالی که خصوصیات ظاهری مواردی مانند روشنی، تیرگی و رنگ را در بر میگیرد، برای مثال لبهای قرمز یا چشمهای تیره.
این پژوهشگران دریافتند که توجه مردان بهطور معمول به صورت زنانی جلب میشود که شکل زنانه و ظاهر زنانه داشته باشند (برای مثال چهرههایی با لبهای پر و چشمهای درشت)، در حالی که زنان را چهرههای مردانهای جذب میکند که ظاهری مردانه (برای مثال پوست تیرهتری) داشته باشند.
به گفته پژوهشگران، این نتایج نشان میدهد که جذابیت مردانه و زنانه حالت معادل یا متضاد هم ندارند و قضیه پیچیدهتر است.
این پژوهشگران دریافتند باور قبلی در مورد جذابیت چهرهای حد میانه و عادی آنقدرها درست نیست، به این معنا که گرچه هم مردان و هم زنان چهرههای حد میانه و عادی را جذاب میدانند، اما عادیترین صورتها را جذابترین صورتها نمیشمارند.
البته این پژوهشگران عضو انجمن علوم روانشناختی آمریکا میپذیرند که بررسی آنها محدودیتهایی دارد، از جمله اینکه تنها چند دو جین دانشجو در آن شرکت داشتند.
گرچه از لحاظ نظری یک برنامه کامپیوتری ممکن است بتواند جذابیت صورتی ساختگی را تعیین کند اما افراد برای خودشان شیوههای منحصربهفرد ارزیابی زیبایی دارند، در نتیجه ممکن است در مواجهه با صورت یک شخص واقعی به نتایج متفاوتی برسند.
منبع: Healthday
ترجمه: زهرا عباسپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست