پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

كار جنیان


كار جنیان

جنیان كه از آتش خلق شدند و شیطان بنا به نص قرآن از جنس جن كه از فرمان خدای بزرگ سرپیچی كرد و با فرصتی كه از خدا گرفت تمام توان خود را برای جهالت و اغوای انسان نسبت به شناخت واقعی خدا و معرفت علوم الهی مصروف داشت

جنیان‌ كه‌ از آتش‌ خلق‌ شدند و شیطان‌ بنا به‌ نص‌ قرآن‌ از جنس‌ جن‌ كه‌ از فرمان‌ خدای‌ بزرگ‌ سرپیچی‌ كرد و با فرصتی‌ كه‌ از خدا گرفت‌ تمام‌ توان‌ خود را برای‌ جهالت‌ و اغوای انسان‌ نسبت‌ به‌ شناخت‌ واقعی‌ خدا و معرفت‌ علوم‌ الهی‌ مصروف‌ داشت.‌ پس‌ شیطان‌ نوع‌ خاصی‌ از جن‌ است‌ كه‌ همواره‌ از فرمان‌ خدای‌ بزرگ‌ متمرد و سركش‌ است. خداوند در قرآن‌ از كارهای‌ جنیان‌ از زبان‌ آنها خبر می‌دهد كه‌ جنیان‌ گفتند ما قصد آسمان‌ نمودیم‌ تا اخبار الهی‌ را در تردد فرشتگان‌ استراق‌ سمع‌ كنیم‌ پس‌ آسمان‌ را پر از نگهبانان‌ و شهاب‌های‌ آتشین‌ یافتیم‌ و كار ما این‌ بود كه‌ در نشستگاه‌های‌ آسمان‌ برای‌ شنیدن‌ اخبار می‌نشستیم‌ و در جایگاه‌های‌ خالی‌ از نگهبان‌ و شهاب‌ به‌ سخنان‌ ملائكه‌ گوش‌ می‌كردیم‌ و هر كس‌ از جن‌ كه‌ اكنون‌ طلب‌ شنیدن‌ می‌كند برای‌ خود شهاب‌ مراقب‌ و بازدارنده‌ می‌یابد و ما نمی‌دانیم‌ آیا بدی‌ چنین‌ پدیده‌ای‌ شهاب‌ باران‌ برای‌ كسانی‌ كه‌ در زمین‌ زندگی‌ می‌كنند اراده‌ شده‌ است‌ یا این‌ كه‌ پروردگارشان‌ برای‌ آنان‌ خیر و صلاحی‌ اراده‌ كرده‌ است. خلاصه‌ این‌ كه‌ جنیان‌ نمی‌دانستند زیادی‌ شهاب‌ باران‌ كه‌ منع‌ استراق‌ سمع‌ جنیان‌ از اخبار آسمانی‌ بین‌ فرشتگان‌ است‌ به‌ خاطر عذاب‌ خداوند بر اهل‌ زمین‌ یا رحمت‌ و لطف‌ ایشان‌ است.

● ایمان‌ و جنیان‌

خداوند از زبان‌ جنیان‌ خبر می‌دهد كه‌ بعضی‌ از ما از نیكوكاران‌ و صالحان‌ هستند و بعضی‌ دیگر فروتر از صالحان‌ و بدكاران‌ هستند و روش‌ها و طریق‌های‌ ما متفرق‌ و متخلف‌ است‌ یعنی‌ مذاهب‌ مختلف‌ داریم.

و ما علم‌ داریم‌ به‌ اینكه‌ نمی‌توانیم‌ خدا را در زمین‌ عاجز كنیم‌ و همچنین‌ نمی‌توانیم‌ در حالی‌ كه‌ فرار می‌كنیم‌ خداوند را به‌ عجز درآوریم‌ و ما زمانی‌ كه‌ قرآن‌ و هدایت‌ از پیامبر اسلام(ص) شنیدیم‌ بدان‌ ایمان‌ آوردیم‌ پس‌ هر كس‌ به‌ پروردگارش‌ ایمان‌ آورد نه‌ از نقصانی‌ در پاداش‌ و نه‌ از ظلمی‌ از طرف‌ او نگران‌ نباشد بعضی‌ از ما مسلمان‌ هستیم‌ و بعضی‌ دیگر از ما از ستمكارانند پس‌ هر كس‌ كه‌ اسلام‌ پذیرد و مطیع‌ خداوند شود آنان‌ رشد و تعالی‌ را قصد كرده‌اند.

اما ستمكاران‌ و بیرون‌ رفته‌گان‌ از راه‌ حق‌ هیزم‌ جهنم‌ هستند.

●علم‌ انسان‌ و امور غیرمادی‌

حوزه‌ معرفت‌ انسان‌ به‌ لحاظ‌ این‌ كه‌ ابتدا از طریق‌ حس‌ با دنیای‌ فیزیك‌ ارتباط‌ برقرار می‌كند متوقف‌ بر حس‌ و تجربه‌ است.‌ اگر هیچ‌ حسی‌ از ابتدا نباشد هیچ‌ علمی‌ حاصل‌ نمی‌شود و انسان‌ در شرایط‌ عادی‌ نمی‌تواند به‌ جهان‌ جنیان‌ راه‌ پیدا كند مگر این‌ كه‌ با علوم‌ و اورادی‌ جنیان‌ را تا سطح‌ جهان‌ مادی‌ پایین‌ آورد و یا این‌ كه‌ خود را به‌ سطح‌ ماورای‌ ماده‌ بالا ببرد. بنابراین‌ مدعیان‌ جن‌گیری‌ با حقه‌ و تزویر بساط‌ پهن‌ می‌كنند و این‌ها كسانی‌ نیستند كه‌ بتوانند با تصرف‌ در جهان‌ غیر مادی‌ با جنیان‌ ارتباط‌ برقرار كنند و یا این‌ كه‌ جنیان‌ را به‌ سطح‌ جهان‌ ماده‌ تنزل‌ دهند. البته‌ از عالم‌ ماورای‌ ماده‌ ممكن‌ است‌ با عالم‌ ماده‌ رابطه‌ برقرار كنند و این‌ امری‌ است‌ كه‌ در اختیار و قلمرو علم‌ انسان‌ نیست‌ و آنچه‌ كه‌ ما معرفت‌ و علم‌ درباره‌ جن‌ داریم‌ مربوط‌ به‌ آموزه‌های‌ تجربی‌ نیست‌ بلكه‌ از وحی‌ الهی‌ به‌ پیامبر اسلام(ص) است‌ كه‌ در قرآن‌ بدان‌ تصریح‌ شده‌ است‌ و تنها راه‌ ورود انسان‌ به‌ جهان‌ غیرمادی‌ به غیر از وحی علوم‌ غریبه‌ و سحر است‌ كه‌ ریشه‌ غیرتجربی‌ دارد و به‌ سادگی‌ در اختیار افراد عادی‌ نیست‌ كه‌ البته‌ چنین‌ كاری‌ هم، سقف‌ محدودی‌ دارد.

● وحی‌های‌ دیگر بر پیامبر اسلام(ص)

در سوره‌ جن‌ علاوه‌ بر وحی‌ مسائل‌ جن‌ به‌ پیامبر اسلام(ص) وحی‌های‌ دیگری‌ نیز شده‌ است‌ به‌ این‌ كه‌ اگر مومنان‌ اهل‌ مكه‌ بر طریق‌ دین‌ اسلام‌ استقامت‌ و پایداری‌ كنند ما آنها را به‌ آب‌ بسیار سیراب‌ می‌سازیم‌ (كنایه‌ از اینكه‌ نعمت‌های‌ فراوان‌ به‌ مردم‌ مكه‌ می‌دادیم) و هر كس‌ از یاد پروردگارش‌ دوری‌ كند خداوند او را به‌ عذابی‌ سخت‌ و مافوق‌ طاقت‌ درآورد و باز وحی‌ دیگری‌ آمد كه‌ معبدها و مسجدها برای‌ خدای‌ بزرگ‌ است‌ پس‌ در عبادت‌ها و نیایش‌های‌ خود فرد دیگری‌ را همراه‌ با خدای‌ بزرگ‌ نخوانید. این‌ دو آیه‌ بر صبر و استقامت‌ در راه‌ توحید و معرفت‌ حضرت‌ باری‌ تعالی‌ در تمام‌ زمین‌ تاكید می‌كند كه‌ خداوند با صبر و استقامت‌ نعمت‌های‌ فراوانی‌ را به‌ بندگانش‌ خواه‌ انسان‌ یا جن‌ می‌بخشد و این‌ فراوانی‌ نعمت‌ در سلسله‌ حركت‌ هستی‌ باز امتحانی‌ دیگر برای‌ سنجش‌ ایمان‌ واقعی‌ مخلوق‌ به‌ توحید حضور و قدرت‌ خالق‌ است.



همچنین مشاهده کنید