پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

یافتن فرصت ها در اقتصاد آشفته


یافتن فرصت ها در اقتصاد آشفته

اخیرا با افراد زیادی در سراسر آمریکا برخورد داشتم آنچه که شنیدم کاملا هراس آور بود ظاهرا رکود اقتصادی فعلی در بعضی مناطق به «خاموش شدن کلیدهای برق» تشبیه شده است کمترین اظهارنظر صریح و هراس آور همین است

اخیرا با افراد زیادی در سراسر آمریکا برخورد داشتم. آنچه که شنیدم کاملا هراس‌آور بود. ظاهرا رکود اقتصادی فعلی در بعضی مناطق به «خاموش شدن کلیدهای برق» تشبیه شده است. کمترین اظهارنظر صریح و هراس‌آور همین است.

در عین حال هر روزه، در سراسر دنیا، اقتصاد با «سال‌های دهه ۱۹۳۰» یا «بحران بزرگ» مقایسه می‌شود. مقایسه از منظر اشتغال، به معنای تعطیل شدن بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها و رها کردن مزارع خانوادگی و جویندگان شغلی بود که در سراسر کشور برای جست‌و‌جوی کار آواره جاده‌ها شده بودند. به عبارت دیگر، این چالش‌برانگیزترین زمانی است که اغلب مردم تاکنون آن را تجربه کرده‌اند که حتی تصورش اذهان مردم را به وحشت می‌اندازد.

این موضوع چه معنایی برای رهبری شرکت‌ها می‌تواند داشته باشد؟ قبل از هر چیز، یک رکود اقتصادی اثرات چندگانه بر کسب‌وکارها می‌گذارد؛ گاهی به طور ناگهانی کوچک‌ترین موضوعاتی که ممکن است شما اصلا به آنها توجه نمی‌کردید، اکنون بزرگ‌ترین مساله شود. در واقع هر چیزی به نظر خارج از تناسب و فاجعه‌‌آمیز به نظر خواهد رسید. چالش پیش‌رو در این موقعیت، حفظ بهره‌وری کارمندان، عملکرد شرکت و رشد در مسیر درست با وجود این دوران مشقت‌بار است. بنابراین رهبران باید برای اجرای شیوه رهبری مثبت و «برنده/برنده» و تا حد امکان فراهم کردن تمرکز قوی‌تر روی مبانی کسب‌وکار هوشیاری به خرج دهند. اما این موضوع دقیقا به چه مفهومی است؟

قبل از هر چیز، رهبران نیاز به تشخیص و پذیرش این واقعیت دارند که ترس واقعا در دل و ذهن کارمندانشان وجود دارد. وقتی آنها نزدیکان، دوستان و همسایگانشان و حتی نوجوانان و همسرانشان که شغلشان را از دست داده‌اند مشاهده می‌کنند، ‌عمیقا متاثر می‌شوند. در بسیاری از موارد چون رکود اقتصادی بسیار سریع اتفاق می‌افتد، خیلی‌ها آماده نیستند و به شدت با دوران مالی سختی روبه‌رو می‌شوند.

همان‌طور که شما می‌توانید انتظار داشته باشید، استرسی که کارمندان تجربه می‌کنند، با تمرکز داشتن در محل کار در چنین دورانی منافات دارد و معمولا نتیجه‌اش کاهش بهره‌وری و افزایش غیبت کارمندان به خاطر استرس و بیماری است. به علاوه افزایش تعداد حوادث، چه در منزل و چه در محل کار. بنابراین موضوع بسیار مهمی است که روسا به کارمندانشان نشان دهند آنها را درک می‌کنند، نگرانشان هستند و با ناراحتی و آشفتگی‌شان همدردی می‌کنند. ایجاد حمایت‌های بیشتر برای مشاوره‌های عاطفی واقعا بسیار حیاتی است خصوصا اگر ارائه این خدمات در میان برنامه‌های مساعدتی کارمندانتان موجود نباشد. بیشترین ثبات و سازگاری را تا حد امکان با پایبند بودن به امور روزمره‌ای که برقرار کرده‌اید، حفظ کنید و از تغییر دادن هر سیاست و عملی بپرهیزید.

در همین زمان، رهبران تحت‌فشار، همچنین درگیر مشکلات شخصی خود هستند و ممکن است حتی به تدریج به حالت هراس فرو روند. در نتیجه، بیشتر مدیران به شیوه‌ای از رهبری که بیشتر مبتنی بر شیوه‌های غریزی و طبیعی‌شان است تا کاربرد مهارت‌هایی که در مدت زمان آموزش‌شان از قبیل «رهبری نتایج-محور» فراگرفته‌اند، تکیه می‌کنند. در عوض، اغلب آنها به دفترشان رفته درها را می‌بندند و فراموش می‌کنند که در زمان‌های چالش‌برانگیز، ارتباطات شفاف و صریح بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

به عنوان یک مدیر، شما مسوول هستید تا سازمان‌تان را در مسیر درستی حفظ کنید. رئوس مطالب زیر به شما در عملی کردن و تمرکز بر اصول اساسی کسب‌وکارتان کمک می‌کنند:

▪ بقای کسب‌وکار به نقاط قوت نیاز دارد - وقت آن است که اتکای بیشتری به نقاط قوت کسب‌وکارتان بکنید. بر تایید طرح‌های ارزش‌مدارتان تمرکز کنید، با مشتریانتان در ارتباط باشید و مسائل مالی‌تان را به دقت مدیریت کنید. در ذهن داشته باشید که تنها قدرتمندان باقی خواهند ماند.

▪ به کارمندان، با انگیزه نیروی تازه دهید، این واقعیت را در ذهنتان فرو کنید که کارآیی، کارآمدی و بهره‌وری بالاتر کارمندان برای رسیدن به هر موفقیتی راه‌حل کلیدی است. دیدگاه و اهدافتان را تقویت کنید، احساسات کارمندانتان را در مورد مسیر استراتژیکی‌تان برانگیزانید. آنها را در حل مسائل و تصمیم‌گیری وارد کنید. راه‌حل‌ها و نظراتشان را بپذیرید.... مدیریت مشارکتی به روشی مناسب و مهم برای تقویت گروه‌ها است.

▪ بر نیازهای مشتریان تمرکز کنید؛ از این فرصت برای ارتباط نزدیک داشتن با مشتریان استفاده کنید. چه تغییراتی برایشان رخ داده است و شما چگونه می‌توانید کمکشان کنید؟ این مورد می‌تواند منجر به توسعه محصولات یا خدمات جدید شود.

▪ مسافت بیشتری بروید؛ این زمان‌ها برای هر کسی دوران دشواری است. مشخص کنید سازمان شما چگونه می‌تواند مسافت بیشتری برای مشتری‌ها طی کند. در ذهن‌تان داشته باشید که افراد مسن فامیل می‌گویند «از هر دستی بدهید از همان دست می‌گیرید»؛ به عبارت دیگر روابط دوطرفه کلید اصلی موفقیت‌های بلندمدت است.

▪ در خدمات و محصولات غیرمولد بازنگری کنید. اکنون زمان مناسبی برای تمیز کردن منزل و خلاص کردن شرکت یا سازمان‌تان از محصولات و خدمات غیرمولد یا مشتریان غیرسودده است. برای بازنگری در فهرست و تمرکز بر مشتریان «A» تان وقت بگذارید.

▪ برای فردا آمده باشید. وقتی دور کسب‌وکار به مرحله رونق خود وارد می‌شود احتمالا بیش از لزوم مهارت‌های جدید، تکنولوژی‌ها و خدمات جدید مورد نیاز است. مطمئن شوید که به طور خلاق و مستحکم برایش آماده‌اید. راه‌های نوینی برای برآورده کردن نیازهای مشتریانتان بیابید.

▪ شفاف باشید. امنیت شغلی و شخصی موضوعی کلیدی برای کارمندان در دوران یک اقتصاد سخت است. با کارمندانتان صادق و صریح باشید. مکررا با آنها در ارتباط بوده و در هر موردی که انجام می‌دهید، شفاف باشید.

▪ نسبت به تصمیم‌گیری‌های اثربخش اطمینان پیدا کنید. اگر در حالتی مضطرب و استرس‌زا هستید، تصمیم‌گیری نکنید. وقت صرف کنید و همه جنبه‌ها و اثرات تصمیم را بسنجید. بلندمدت فکر کنید.

▪ داده‌های سازمانی را اصلاح کرده و بهبود ببخشید. یک مرور و بررسی را هدایت کرده و اطمینان حاصل کنید اطلاعات شما دقیق، معتبر و به روز است. بهترین تصمیم‌ها زمانی گرفته شده‌اند که بر اساس اطلاعات خوبی بوده‌اند و توسط همه افراد مورد قبول و اعتماد بوده است.

▪ روابط فروشندگی مثبت برقرار کنید. فروشندگان نیز در پاسخ گویی شرکتی دارند و می‌خواهند مطمئن باشند اطلاعاتی که شما فراهم می‌کنید دقیق و صحیح هستند. در صورت نیاز، مقدماتی برای برنامه‌های پرداختی متفاوت برقرار کنید، اما همیشه صریح و صادق باشید. آنها در زمان‌های سخت در کنارتان می‌مانند.

در حالی که رکود اقتصادی چالش‌برانگیز است، اما آن همچنین فرصتی‌هایی برای ابداع محصولات و خدمات، بسیج کارمندان در جهت یک دیدگاه مشترک و تقویت روابط مشتریان ایجاد می‌کند. این عوامل تجاری تضمین خواهد کرد که سازمان شما یکی از «قدرتمندان باقی می‌ماند.»

آلن اسمیت؛ پژوهشگر اهل کانزاس سیتی که درباره کسب‌وکارهای کوچک در جهان تحقیق می‌کند.

نویسنده: آلن اسمیت

مترجم: امید شکیبا