چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
تمام شروط اجرای حدود, دال بر لغو آنهاست
اکثر احکام اجتماعی شریعت ، گزینشی از بین بهترینهای آن عصر و امضا توسط پیامبر(ص) ، جهت ابلاغ و اجرا بوده است ۱
از طرف دیگر ، هدف پیامبر(ص) ، اجرای آن احکام نبوده ، بلکه رسیدن به جامعه ای پاک و عاری از خشونت و فساد و حاکمیت اخلاق و عدالت در جهت توسعه و رشد آن بوده است ۲ ، آنجا که خداوند هدف حتی اجرای قصاص را ، حیات و بالندگی جامعه معرفی نموده است :
و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب لعلکم تتقون ۳
و برای شما در قصاص ، حیات و زندگی است ، ای صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید .
به همین دلیل ، پیامبر(ص) ، در مقام اثبات جرمهای منجر به اجرای حدود ، آنقدر شرایط را سخت کرده بودند که براحتی قابل اثبات نبوده و عاملی برای اشاعه آنها در جامعه نشوند . ۴
مهمترین قاعده و اصلی که در کتب فقهی مطرح و در اجرای حدود باید رعایت شود " قاعده درء " ، به معنای " دفع حدود به شبهات " بوده و مورد توافق بین هر دو فرقه شیعه و سنی می باشد .
در این مجال اندک ، به چند حدیث زیبا از پیامبر(ص) اکرم اشاره می شود :
ادرؤوا الحدود بالشبهات و لاشفاعة و لاکفالة و لایمین فی حد ۵
حدود را به شبهات دفع کنید و شفاعت ، کفالت و قسم در حدود پذیرفته نمی شود .
ادفعوا الحدود ما وجدتم له مدفعا ۶
مادام که راهی برای دفع حدود بیابید آنها را دفع کنید ( و اجرا ننمایید ) .
عن عائشة، قالت : قال رسول الله (ص) : ادرؤوا الحدود عن المسلمین ما استطعتم فان کان له مخرج فخلوا سبیله فان الامام ان یخطیء فی العفو خیر من ان یخطیء فی العقوبة . ۷
عایشه می گوید : پیامبر اکرم (ص) فرمود : حد را از مسلمانان تامی توانید دفع کنید . اگر راهی برای دفع حد وجود دارد ، او [متهم] را رها کنید ، چرا که اگر امام در عفو کسی اشتباه کند ، بهتر است که در عقوبت کسی اشتباه کند .
حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر مینویسد:
.. و اقبل العذر، و ادرء الحدود بالشبهات و تغاب عن کل ما لایصلح لک و لا تعجلن الی تصدیق ساع،، فان الساعی غاش ، و ان تشبه بالناصحین ۸
... عذر شخص خاطی را بپذیر و در صورت وجود شبهه ، کیفر و مجازات را دور کن ( از اجرای آن خودداری کن )، و آن چه را که درستی اش بر تو روشن نیست نادیده گیر و در تصدیق و باور داشتن گفتههای انسان بدگو و سمپاش شتاب منما ، زیرا افراد سمپاش خیانتکار و فریبدهنده میباشند ، هر چند خود را به صورت پنددهندگان درآورند .
با توجه به قاعده فقهی فوق که هیچ اختلافی در آن ، بین فقهای دو فرقه نیست ، فهمیده می شود که " هدف شارع ، پیشگیری از بروز مفسده معاصی در جامعه می باشد ، و اگر بعضی از آنها پدیدار شد ، می خواهد به ساده ترین و آسان ترین راه و دورترین آنها از آزار و ایذا ، نفی و برطرف سازد . حد و تعزیر فقط بمنزله داغ نهادن می باشد ، که آخرین دواء است . حاصل آنکه ، غرض شارع چیزی نیست جز دفع معاصی و رفعشان با سایر اسباب ، مثل انذار و ارشاد و توبه . ۹ "
زیرنویسها :
۱- مرحوم منتظری ، کتاب اسلام دین فطرت - ص ۷۰۲ تا ۷۰۵ - احمد قابل ، شریعت عقلانی ،۸، بخش ۲۲
۲- مرحوم منتظری ، همان
۳- بقره آیه ۱۷۹
۴- بطور مثال ، شرایط اثبات عمل زنا از قبیل شهادت ۴ نفر با کیفیت مطروحه در کتب فقهی و یا اقرار شخص در چهار نوبت و اطمینان قاضی مبنی بر سلامت عقلی او و ...
۵- من لایحضره الفقیه ، صدوق، ج ۴ ص ۷۶ ح ۵۱۴۶
۶- سنن ابن ماجه ، حدود ، ۵ ح ۲۵۴۵
۷- رواه الترمذی ، حدود ، ۲ ح ۱۴۴۷
۸- بحار الانوار, ج ۷۷ ص ۲۴۵ - تحف العقول ابن شعبة الحرانی ، ص ۱۲۸.
۹- فقه استدلالی در مسائل خلافی – مرحوم آیه اله غروی ص ۲۳
محمد صالحی – ۲۶/۱۰/۹۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست