سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مفهوم و مبانی اساسی جمهوری
هم اکنون در شمار زیادی از کشورهای جهان، حکومت جمهوری برقرار است، و این نوع حکومت، قالب انواع مختلفی از حکومت ها با ایدئولوژی ها و مرام های مختلف گشته است. علاوه بر این در ادبیات سیاسی نیز این واژه کاربرد زیادی یافته است و شاید هم اکنون یکی از مشروع ترین نظام های سیاسی در دنیا نیز محسوب می شود.
واژه جمهوری Republic ریشه ای لاتینی دارد و مرکب از دو لفظ Res( ) به معنای امر و “Publica ” به معنای همگانی یا عمومی می باشد. لغت جمهوری در زبان فارسی به معنای گروه، جماعت، مردم کثیر و متراکم از هر چیزی، توانا، بزرگ ریگ و ... آورده شده است. این کلمه در اصل، چنانکه در عنوان (لاتین و انگلیسی) جمهوری افلاطون مندرج است تنها مترادف “دولت” بود، اما از قرن هفدهم معنی کشور بدون پادشاه را پیدا کرد. برخی تعاریف بر این اصرار دارند که تنها کشورهایی که دارای مقررات انتخاب (مستقیم یا غیر مستقیم) رئیس دولت هستند، می توانند به درستی جمهوری خوانده شدند”.
مفهوم “جمهوریخواهی” نیز نظیر مفهوم “جمهوری” در طول تاریخ مراحل تکوینی مختلفی پشت سر نهاده است؛ از زمان انقلاب آمریکا و فرانسه، جمهوری معنای حکومت قانونی را به خود گرفت که در آن حقوق مدنی و آزادی های فردی تضمین شده وجود داشته باشد. “جمهوریخواهی” به معنای دشمنی با استبداد سلطنتی و به عبارت بهتر متضمن آزادی های مدنی بود، اما پس از برقراری دموکراسی در بسیاری از نظام های سلطنتی اروپا، جمهوریخواهی معنای رادیکال خود را از دست داد، زیرا نظام های سلطنتی نیز، اکنون خاستگاه قدرت خود را خواست مردم می دانند نه اداره الهی.
عنوان جمهوری اسلامی هم که در حال حاضر به سه کشور ایران، پاکستان و موریتانی اطلاق می شود. به معنای مقید ساختن قوانین و مقررات جاری در این کشورها در چهارچوب قوانین قرآن و شریعت اسلامی است.
حکومت جمهوری بر چهار مبنای اساسی استوار شده است:
الف) مردم، دولت را تعیین می کنند و حکومت به آنها متکی است.
ب) زمامداران از طریق انتخابات برگزیده می شوند. احزاب، جمعیت ها و گروههای سیاسی، مردم را تشویق می کنند که به برنامه های آنها رای بدهند نه به اشخاص.
ج) زمامداران نباید خود کامه باشند و برای تامین این هدف باید تفکیک قوا را پذیرفت تا هم یک مرکز واحد همه قدرت را در دست نگیرد و هم هر قدرتی بر قدرت دیگر نظارت کند.
د) قدرت زمامداران با آزادی محدود می شود یعنی ملت دارای آزادی هایی است که دولت را اجازه تجاوز به حریم آنها نیست.
منابع
ایان مک لین، فرهنگ علوم سیاسی آکسفورد، ، ترجمه حمید احمدی، (تهران، میزان، چاپ اول،۱۳۸۱ )
داریوش آشوری، دانشنامه سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتب های سیاسی) (تهران، مروارید، چاپ سوم،۱۳۷۷ )
محمود طلوعی، فرهنگ جامع علوم سیاسی (تهران، علم، چاپ دوم،۱۳۷۷ )
مصطفی رحیمی، اصول حکومت جمهوری (تهران، امیر کبیر،۱۳۵۸ )
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست