دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

پنج اشتباه معمول مدیران IT لینوکس


پنج اشتباه معمول مدیران IT لینوکس

آنها به مشکلات, تنها زمانی که مطرح می شوند, رسیدگی می کنند و از پیش, برای مواجهه با مشکلات احتمالی, راهکار مناسبی در نظر ندارند این ویژگی صرفاً, مختص مدیران IT نبوده و در صورتی که مدیر بخش IT از روش پویشگرایانه استفاده نکند, ممکن است به یک مشکل عظیم تبدیل شود

بعد از بررسی اشتباهات متداول انجام شده توسط مدیران IT، طی سالهای متمادی، طرحی در مورد اشتباهات ارائه دادم. در اینجا پنج مورد از این اشتباهات، همراه با نمونه‌هایی از آنها مطرح شده‌اند:

● اشتباه شماره یک : واکنش‌پذیری، نه پویشگرایی

نخستین اشتباه مدیران IT این است که آنها به مشکلات، تنها زمانی که مطرح می‌شوند، رسیدگی می‌کنند و از پیش، برای مواجهه با مشکلات احتمالی، راهکار مناسبی در نظر ندارند. این ویژگی صرفاً، مختص مدیران IT نبوده و در صورتی‌که مدیر بخش IT از روش پویشگرایانه استفاده نکند، ممکن است به یک مشکل عظیم تبدیل شود.

به عنوان مثال، مدیران IT پویشگرا، به جای اجرای عجولانه یک طرح، از وجود چنین طرحی اطمینان حاصل می‌کنند. یک مدیر IT شایسته، برای مواجهه با اشکالات سخت‌افزاری و هرگونه مشکل دیگر، طرح مناسبی دارد. اگر زمان زیادی را صرف برطرف کردن مشکلات می‌کنید، احتمالاً به اندازه کافی پویشگرا نیستید و یا اینکه هنوز مشغول تصحیح اشتباهات مدیر قبلی هستید.

یک مدیر پویشگرا، در مورد اصلاحات و پشتیبانیهای آتی، طرحهای مناسبی دارد. به عنوان مثال اگر اجرا شدن برنامه کاربردی، بیشتر از ظرفیت یک خادم باشد، آنگاه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ جایگزین کردن چند خادم تا چه اندازه دشوار بوده و آیا امکانپذیر می‌باشد یا خیر؟ هنگامی‌که شما از نرم‌افزار متن‌باز استفاده می‌کنید، تمایل خواهید داشت که به بررسی وضعیت مجموعه پشتیبانی‌کننده از آن بپردازید. اگر این پروژه، پیشینه بلندمدت یا مجموعه فعالی ندارد، بهترین انتخاب نخواهد بود. پروژه‌هایی مانند: Samba و Apache، مطمئن بوده، در حالیکه پروژه‌ای، که در Source Forge سه هفته قبل ارائه شده، مورد پرمخاطره‌ای می‌باشد.

بسیاری از سازمانها به دلیل اینکه زیر ساخت IT آنها بدون در نظر گرفتن مسائل آتی، طراحی شده است با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. شاید شما در حال حاضر تنها به پشتیبانی ۵ یا ۵۰ کاربر نیاز داشته باشید، اما ۳ یا ۵ سال بعد چطور؟ اگر معتقدید که هنوز زمان پرداختن به این مساله فرا نرسیده، در اشتباه هستید.

در مورد سخت افزار، از خادم و تجهیزاتی استفاده کنید که با دوام بوده و از پشتیبانی خوبی برخوردار هستند. در انتخاب سخت‌افزارهای غیر استانداردی که دارای پیمانه‌های هسته‌ای دوگانی هستند، دقت کنید. شاید عرضه کننده، در حال حاضر، خدمات پشتیبانی را ارائه می‌دهد، اما اگر او ارائه این خدمات را بعد از چند سال متوقف کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در چنین شرایطی شما یا باید سخت افزار خود را رها کنید یا اینکه هسته را به روزرسانی نکنید.

● اشتباه شماره ۲ : بی‌توجهی به مستندسازی و آموزش

قبل از اختراع خط، افراد مجبور بودند که برای تبادل اطلاعات، از روش گفتاری استفاده کنند. این روش برای ذخیره‌سازی اطلاعات، مناسب نبود و در نتیجه سیستم نوشتاری اختراع شد. با این وجود اگر مردم شناسان به بررسی بخش IT می‌پرداختند، به این نتیجه می‌رسیدند که اکثر کارکنان IT هنوز برای تبادل اطلاعات مهم، از روش گفتاری استفاده می‌کنند. بر اساس تجربیات من، اکثر بخشهای IT، برای توزیع اطلاعات میان کارکنان و کاربران IT، روش مناسبی ندارند. اطلاعات مهمی مانند اسم رمز، برای برنامه‌های کاربردی خانگی، به جای اینکه در یک مکان مرکزی و دائمی، ذخیره شوند، اغلب در ذهن راهبر سیستمها وجود دارند.

اطلاعات دیگر با استفاده از پست الکترونیکی یا پیام فوری، بین راهبران، مبادله شده اما هیچگاه به شکل مناسبی، مکتوب نمی‌شوند. اطلاعات مربوط به سازمان مانند اسم رمز خادمها و خدمات، دستورالعمل نصب، قوانین Firewall و هر چیز دیگری که در اسناد موجود، یافت نمی‌شوند باید در یک مکان قابل دسترسی، ثبت شوند.

در عوض، کارکنان جدید IT، معمولاً فرایند جمع آوری اطلاعات را به کندی انجام می‌دهند. این فرایند، پرهزینه بوده و کارکنان جدید و کارکنان با تجربه‌ای که مجبورند به سوالات متعددی پاسخ دهند، را آزرده خاطر می‌کند. شرایط بدتر زمانی است که کارکنان با تجربه، بدون مستند کردن اطلاعات مهم یا انتقال آنها به کارکنان جدید، سازمان را ترک می‌کنند. در نتیجه کارکنان دیگر باید زمان زیادی را صرف آموختن مجدد مطالبی کنند که کارکنان با تجربه از آنها اطلاع داشتند. همیشه، کارکنان جدید به مدت زمانی نیاز دارند تا خود را با محیط جدید، وفق دهند. اما با استفاده از آموزش و مستند‌سازی مناسب می‌توان این مدت زمان را کاهش داد. مدیران IT موظف هستند که مرکزی را برای مستندسازی، ایجاد کرده و مکتوب کردن اطلاعات را برای برنامه‌نویسان و راهبران سیستمها الزامی نمایند.

● اشتباه شماره ۳ : عدم ارزیابی نقاط ضعف و قوت

اکثر مدیران IT، هنگام تصمیم‌گیری در مورد انجام دادن پروژه در سازمان خودشان یا واگذاری آن به یک پیمانکار، مرتکب اشتباه می‌شوند. این به ویژه برای مدیران IT طرفدار نرم‌افزار متن‌باز، آزار‌دهنده می‌باشد زیرا آنها به پروژه‌ای که خود شخص، مسئول انجام آن است، علاقه فراوانی دارند. نرم‌افزار متن‌باز، یک برابر‌ساز فوق‌العاده است. یک شخص عادی می‌تواند از همان نرم‌افزار متن‌بازی استفاده کند که یک شرکت بزرگ آن‌را برای قدرتمند کردن تجارت خود به‌کار می‌برد. این مساله بدین معنا نیست که یک شخص عادی، به اندازه یک شرکت بزرگ در راه‌اندازی این نرم‌افزار، مهارت دارد. مدیران برای موثر واقع شدن باید از نقاط ضعف و قدرت گروه‌هایشان، اطلاع داشته باشند.

اکثر مدیران تلاش می‌کنند که با انجام دادن پروژه در سازمان خود، هزینه‌ها را کاهش دهند، در حالیکه تحقیقات انجام شده، بیانگر این مطلب است که انجام این کار به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد. به‌عنوان مثال یک مدیر شاید قصد داشته باشد که برای ۱۰۰ کاربر، Samba را جایگزین چاپ ویندوز NT و خدمات فایل کند. این، یک ایده فوق العاده بوده، اما انجام دادن این پروژه در داخل سازمان، توسط کارکنانی که تا به‌حال با Samba کار نکرده‌اند، اشتباه است. مدیریت Samba، امر دشواری نبوده و یک راهبر شایسته (ماهر) می‌تواند به‌خوبی این کار را برای سازمانهای کوچک انجام دهد، اما انجام این پروژه در ابعاد گسترده‌تر، به پیمانکاری نیاز دارد که در رابطه با Samba، تجارب زیادی داشته باشد.

مدیریت یک وب‌گاه، با استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز، Apache و PHP، امر بسیار دشواری نیست، اما اگر وب‌گاه سازمان، در حیطه مسئولیت شما نمی‌باشد، انجام این کار توسط خودتان موجب هدررفتن زمان و سرمایه می‌شود.

بهتر است که به‌جای انجام این کار، آن‌را به یک شرکت حرفه‌ای واگذار کنید. در صورتی‌که به جایگزین کردن یک سیستم جدید، به‌جای سیستم کنونی نیاز است، استفاده از یک شخص با تجربه اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. اگر ارائه خدمات جدید، یک هفته با تاخیر مواجه شود، این مورد به معنای به پایان رسیدن دنیا یا شغل مدیر IT نمی‌باشد. از سوی دیگر، اگر خدمات موجود با یک سیستم جدید مبادله می‌شود، این سیستم باید بدون اشکال کار کند.

از سویی دیگر استفاده از پیمانکار برای خدمات بلندمدت، تا به‌عنوان کارمند تمام‌وقت کار عاقلانه‌ای نیست. اگر شما برای انجام دادن پروژه در سازمان دارای تخصص و نیروی انسانی لازم هستید به هیچ عنوان از پیمانکار استفاده نکنید. در مدت زمان طولانی استفاده از یک شخص به صورت تمام وقت ارزانتر از دستمزد پیمانکار خواهد بود.

● اشتباه شماره ۴ : بسیار زیاد، بسیار سریع

هرچند که من آن دسته از مدیران IT- که قصد استفاده از نرم‌افزار متن‌باز و لینوکس را در سازمانها دارند- تحسین می‌نمایم، اما به آنها توصیه می‌کنم که سیستمهای موجود را با دقت جایگزین نمایند. انجام این کار به میزان بسیار زیاد یا بسیار سریع مشکلات فراوانی را برای سازمان و پروژه‌های آتی نرم‌افزار متن‌باز به‌وجود می‌آورد.

ایجاد تغییرات در IT اغلب امری مختل‌کننده است. بهینه‌سازی، نرم‌افزارهای جدید یا هر چیزی که به گونه‌ای متفاوت با محیط کنونی عمل می‌کند- حتی اگر بهتر از مورد قبلی نیز باشد- شاید با استقبال روبرو نشود. اگر سیستم جدید کارایی کمتری داشته یا استفاده از آن دشوارتر است، به معنای کنار گذاشتن آن نمی‌باشد، اگرچه من دیده‌ام که بعضی از شرکتها این کار را در چندین مورد انجام داده‌اند.

تنها به‌این دلیل که می‌خواهید نرم‌افزار متن‌باز را جایگزین نرم‌افزار اختصاصی نمایید، از سیستمی جدید با کارایی کمتر به جای یک سیستم کارآمد استفاده نکنید. به‌عنوان مثال من معتقدم که جایگزین کردن Internet Explorer به جای Firefox به‌عنوان جستجوگر استاندارد شرکت کار عاقلانه‌ای است اما در نه شرایطی که انجام این کار برای کاربران وب‌گاه‌ها مشکلاتی به‌وجود آورد.

Openoffice.org برای اکثر کاربران مناسب بوده اما استفاده از آن برای کاربران صفحات گسترده پیچیده‌ای که تنها با Excel مایکروسافت کار می‌کنند، الزامی نیست. آیا قصد دارید از Mambo به جای پورتال اینترانت شرکت که از Sharepoint مایکروسافت بهره می‌برد استفاده کنید؟ قبل از انجام این کار مطمئن شوید که تمامی امکانات SharePoint در Mambo نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که شاید وجود تمامی امکانات نرم‌افزار قبلی در نرم‌افزار جدید الزامی نباشد زیرا ممکن است که کاربران شما از تمامی امکانات نرم‌افزار قبلی استفاده نکرده باشند. در صورت امکان، قبل از انجام هرگونه جایگزینی، با کاربران در رابطه با نیازمندیهایشان صحبت کنید. هیچ روشی برای راضی نگه‌داشتن تمامی کاربران وجود ندارد، پس به دنبال چنین هدفی نباشید. تنها چیزی که امکانپذیر می‌باشد، راضی نگه داشتن اکثر کاربران است.

● اشتباه شماره پنج : امنیت به‌عنوان الویت دوم

در Firewall لازم است که امنیت در معماری IT سازمان، یک جزء فراگیر باشد. استفاده از یک Firewall قدرتمند در شرایطی که کاربران نامطمئن با استفاده از VPN می‌توانند به کارسازها دسترسی پیدا کنند، مفید واقع نمی‌شود. همچنین نصب فایلهای وصله‌ای برای هر مجموعه بر روی کارساز- در حالی که برنامه‌های خانگی فاقد امنیت، گرداننده وب‌گاه سازمان هستند- نیز کارایی زیادی نخواهد داشت. استفاده از اسم رمزهای ده حرفی که هر هشت هفته یک بار تغییر پیدا می‌کنند، در شرایطی که هر کسی می‌تواند به راحتی وارد اتاق کارساز شود، بی‌فایده است.

تقویت سیستم امنیتی در شرایط لازم کار عاقلانه‌ای می‌باشد. اگر شما و دیگر کارکنان IT در این زمینه تخصص ندارید برای امن‌سازی زیر ساخت IT سازمان خود، با افراد متخصص مشورت نمائید.

منبع: ژورنال مدیران IT

نویسنده: Joe ۰۳۹;Zonker۰۳۹; Brockmeier

ترجمه: مهرنوش رقابی - mehrnoosh۱۳۶۰@yahoo.com

ویراسته: زهرا احمدی - ahmadi@foss.ir