پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

هفت نکته برای مصاحبه


هفت نکته برای مصاحبه

به عنوان یک قاعده کلی, تلاش کنید تا با آدم ها در محل کارشان مصاحبه کنید, آنها در محل کارشان کمتر احساس خطر یا تهدید می کنند همچنین در محل کار آدم ها می توانید جزئیات بیشتری را ثبت کنید

۱) اگر کسی از گفت وگو با شما خودداری می کند، به او بگویید که به هر حال خبرتان را خواهید نوشت و علت این که به سراغ او آمده اید این است که می خواهید خبرتان دقیق تر بشود و تا جایی که ممکن است خبرتان منصفانه نوشته شود. برای راضی کردن آنها از خود صبر نشان بدهید و زود تسلیم نشوید. آیا زمان بدی زنگ زده اید؟ اگر چنین است بعداً دوباره تماس بگیرید. آن کسی نباشید که اول از همه تسلیم می شود.

۲) به عنوان یک قاعده کلی، تلاش کنید تا با آدم ها در محل کارشان مصاحبه کنید، آنها در محل کارشان کمتر احساس خطر یا تهدید می کنند. همچنین در محل کار آدم ها می توانید جزئیات بیشتری را ثبت کنید.

به دور و بر نگاه کنید و دنبال رنگ و جزئیات باشید؛ منظره بیرون از پنجره، عکس های روی میز، عکسی از روزهای جوانی فرد مصاحبه شونده که با لباس ورزشی کنار دیگر بازیکنان هم سنش در یک استادیوم ایستاده و... البته برای مصاحبه با شخصیت های معروف مثل هنرپیشه ها و خواننده ها خانه شان می تواند محل خوبی برای مصاحبه باشد. یک نکته؛ وقتی دنبال جزئیات می گردید به چیزهایی اشاره کنید که به داستان خبری که دارید می نویسید مربوط باشد. مثلاً اگر درباره یک تاجر موفق می نویسید و دفتر کار او در طبقه سی وسوم یک ساختمان مدرن قرار دارد می توانید به این موضوع اشاره کنید و...

۳) شما ستاره نیستید... مگر یک مجری معروف تلویزیونی باشید و شهرت تان بیشتر از کسی باشد که دارید با او مصاحبه می کنید. پس سعی کنید در حین مصاحبه قدری عقب بنشینید و اجازه بدهید مصاحبه شونده کانون توجه باشد.

معنای این حرف این است که اجازه ندهید سوالات تان تبدیل به بیانیه های محکوم کننده باشد یا این که بخواهید دانش خودتان را به رخ بکشید؛ این تاکتیک ها بیشتر از آن که نور تولید کنند گرما تولید می کنند. مصاحبه شونده را مورد تمسخر قرار ندهید، همچنین او را تحریک نکنید تا احساساتش بالا بگیرد. سخت ترین سوال ها را بپرسید اما با ادب و نزاکت.

۴) توضیح این قضیه به نظر لازم نمی رسد. اما به هرحال در یک مصاحبه جواب ها از سوال ها مهم تر هستند. تکنیکی پیاده کنید که باعث بشود تا از پیروی کورکورانه فهرست سوال هایی که از قبل آماده کرده اید بپرهیزید و اجازه بدهید مصاحبه با توجه به جواب ها جریان خود را طی کند. به این ترتیب ممکن است به جاهای خوبی برسید که انتظارش را نداشته اید.

۵) این راهنمایی از جانب فرانسوا ر?یت برگر، یکی از خبرنگارهای برجسته پیشین رویترز است که حالا جزء معلم های رویترز شده است؛ آخرین سوال من در یک مصاحبه این است؛ ?حرف دیگری دارید که بخواهید بزنید؟? بعضی اوقات آن چیزی که مصاحبه شونده بیشتر از همه دوست داشته درباره اش صحبت کند اصلاً فرصت بیانش به میان نیامده است.

۶) سعی کنید دو تا سوال را یکجا نپرسید. مصاحبه شوندگانی که زرنگ باشند آن سوالی را که دوست دارند اول جواب می دهند و سوال دیگری را که به ضررشان است بی پاسخ رها می کنند. اگر در یک کنفرانس خبری دیدید چنین اتفاقی رخ داد و سوالی بی پاسخ ماند هیچ اشکالی ندارد که شما دوباره همان سوال را بپرسید.

۷) فکر کنید، فکر کنید و فکر کنید. قبل از این که مصاحبه شروع بشود، وقتی در راه هستید، درباره موضوع مصاحبه و فرد مصاحبه شونده فکر کنید. باید قبل از این که مصاحبه آغاز بشود به اندازه کافی درباره مصاحبه شونده و موضوع مصاحبه تحقیق کرده باشید. بعد از تحقیقات اولیه، با این فکر مصاحبه را آغاز کنید که چطور می توانید بازی را به بهترین نحو انجام بدهید. مثلاً یک سری سوال سخت در ابتدا (البته حواستان باشد که بنا به موقعیت ممکن است بهتر باشد که استراتژی خود را تغییر بدهید) و پس از مصاحبه گوشه خلوتی پیدا کنید و تا هنوز حافظه تان تازه است یادداشت هایتان را بسط بدهید و متن مصاحبه را پیاده کنید.

● درباره شمردن تعداد آدم ها در تظاهرات ها

تخمین تعداد آدم ها کار سختی است. به خصوص در آشوب ها و تظاهرات های پر جنب و جوش و خشونت آمیز. بهترین کار این است که آمار را به نقل از یک کارشناس یا یک منبع معتبر ذکر کنید و بنویسید که ?فلان منبع گفت ...? این هم یادتان باشد که برگزارکنندگان تظاهرات ها همیشه تمایل دارند آمار را دو برابر اعلام کنند در حالی که پلیس تمایل دارد بگوید اصلاً خبری نبود.

اگر آماری در دست نباشد این فرمول به شما کمک می کند تا بتوانید تعداد مردم را حدوداً تخمین بزنید:

۱) بلوک کوچکی از آدم ها را که کنار یکدیگر جمع هستند بشمارید.

۲) بعد ببینید چند تا بلوک را کنار هم بگذارید کل جمعیت را تشکیل می دهد.

این سیستم بهتر از همه زمانی کار می کند که جمعیت ثابت و در یک مکان جمع باشد. یک فکر خوب دیگر این است که تعداد آدم ها را با دیگر خبرنگارها چک کنید و با نظر خودتان محک بزنید.

برمک بهره‌مند

www.jadidnews.com