چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

نمایشی سطحی از پشت پرده های فوتبال


نمایشی سطحی از پشت پرده های فوتبال

وقتی قرار است پدیده ای جهان شمول چون فوتبال و مناسبات آن را در قالب یک فیلم به نمایش بگذاریم، آنچه بیش از دیگر موارد به چشم می آید نفوذ به عمق جریانات و پشت پرده های این ورزش و بررسی …

وقتی قرار است پدیده ای جهان شمول چون فوتبال و مناسبات آن را در قالب یک فیلم به نمایش بگذاریم، آنچه بیش از دیگر موارد به چشم می آید نفوذ به عمق جریانات و پشت پرده های این ورزش و بررسی موضوع ترانسفر و چالش های آن به عنوان یک معضل حقیقی در فوتبال باشگاهی ایران است.

از این وجه نگاه کمیک به عرصه فوتبال باشگاهی باید منطبق بر شخصیت شناسی و ماهیت شناسی رویدادها باشد و گستره ای از مسایل مهم، حساس و پیچیده حاکم بر این ورزش را مورد بازبینی قرار دهد. براین مبنا یکی از حواشی فوتبال ایرانی که امروزه گریبانگیر بسیاری از تیم های باشگاهی شده است بحث دستمزدها و سیستم ستاره سازی است که متاسفانه به صورتی نابهنجار از سوی برخی مطبوعات مطرح می شود و پیامد مخربانه ای چون فربه گی دستمزدها و پوشالی شدن نظام عرضه و تقاضا در مناسبات میان بازیکنان فوتبال، مربیان و مدیران ورزشی را به دنبال دارد. با توجه به همین اصل آنچه در مرد دو هزار چهره و در بخش فوتبالی آن به عنوان یک حقیقت تلخ مطرح می شود بازتاب درستی در فیلم فوتبالی ها نیافته و بازی های گروه بازیگران نیز از عمق و لایه های درونی تاثیرگذار بر مخاطب بی بهره است. در این میان بازی همیشگی مهران غفوریان در قالب مربی خارجی نمی تواند حقیقت ورود بی رویه مربیان ناکارآمد و درجه چندم خارجی به ایران و تاثیرات آن بر نزول فنی تیم ملی را انعکاس دهد.

موقعیت های بسیار سطحی و نه چندان قابل دفاع این فیلم به ویژه در نشست مطبوعاتی یا دیالوگ های غفوریان و مترجمش در سکانس معرفی مربی جدید به بازیکنان، اثری را در منظر دید مخاطب قرار داده که مفهوم کلیدی فوتبال را در ظرفی سطحی و قالبی کلیشه ای به تماشاگر ارائه می کند و در گرفتن خنده از مخاطب به بیراهه می رود چنانکه نه از ظرفیت های والای کمدی موقعیت در اثر نشانی می بینیم و نه کمدی کلام در متن تصویری فیلم کاربرد درستی داشته است و بدینسان خنده بینندگان در هنگام تماشای اثر برآمده از نوعی هجو تیپیک است.

در مجموع فوتبالی ها با ساختار تله فیلمی خود تعریف درست و برگرفته از یک منطق روایی مشخص در تحلیل ضعف های فوتبال ایران ارائه نمی دهد و نکته عجیب آن که چگونه چنین اثری که قرار بر نمایش تلویزیونی آن بوده به ناگه سر از سالن های سینما درمی آورد.

نویسنده : نیما بهدادی مهر