جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
حجاب، تجلی عفاف
"اللهم انی اسئلک الهدی والتقی والعفاف والغنی والعمل بما تحب وترضی"
ابتدا به برررسی معنای عفاف و عفت می پردازیم و آن را به صورت لغوی و عرفی معنا می کنیم:
۱) معنای لغوی: راغب اصفهانی در مفردات خود، عفّت را معنی میکند:"العفّهٔ حصول حالهٔ للنّفس تمتنع بها عن غلبه الشّهوه" یعنی عفّت، پدید آمدن حالتی برای نفس است که به وسیله آن از فزون خواهی شهوت جلوگیری شود.
طریحی نیز در مجمع البحرین میآورد:"عَفَّ عن الشیِِء ای امتنع عنه فهو عفیفٌ" ، عفاف از چیزی ورزید یعنی از آن امتناع ورزید پس او عفیف است.
و ابن منظور در لسانالعرب مینویسد:"اللفّهٔ: الکّف عمّا لا یحلّ و لایجمل" ، عفّت: خویشتنداری از آنچه حلال و زیبا نیست.
شرتونی لبنانی نیز در اقرب الموارد مینویسد:"عَفِّ الرجل: کَفَّ عمّا لا یحلّ و لا یجمل قولاً او فعلأ وامتنع" عفاف ورزید یعنی در گفتار و کردار از آنچه حلال نیست دوری جست و خویشتنداری نمود.
۲) معنای عرفی: در لغتنامه دهخدا چنین آمده است:"عفاف: پارسایی و پرهیزگاری، نهفتگی، پاکدامنی، خویشتنداری".
دکتر معین در فرهنگ فارسی معین آورده است:"عفاف: پارسایی، پرهیزگاری، پاکدامنی، در تداول غالباً به کسر اول تلفظ میکنند."
شهید مطهری در مسئله حجاب مینویسد: "وقتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند افراد فاسد و مزاحم جرأت نمیکنند متعرّض آنها شوند.
ایشان در ذیل آیه ۶۱ سوره نور نیز چنین مینویسد: "از جمله "ان یستعففن خیرٌ لهنّ" میتوان یک قانون کلّی را استنباط کرد و آن این است که از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و ستر (پوشش) را مراعات کند پسندیدهتر است و رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت درباره وجه وکفین و غیره داده شده است، این اصل کلی اخلاقی را نباید از یاد برد."
و درجایی دیگر می خوانیم که"عفّت و حیا، خصلتی انسانی است که تاریخ بر نمیتابد و مورد پذیرش تمامی انسانها بود و هست و انسانهای بزرگ و ادیان آسمانی نیز بدان توصیه کردهاند. در شریعت اسلامی نیز بر آن تأکید فراوان شده است. همین خصلت انسانی یکی از فلسفههای اصلی پوشش آدمی بوده است."
▪ وابستگی حجاب و عفاف
استاد مطهری حجاب و پوشش را نشانه عفاف میدانند ودر خصوص وابستگی عفاف و حجاب، در موارد مختلف فرموده اند که:
۱)"حیا و عفاف از ویژگیهای درونی انسان است و حجاب به شکل و قالب و نوع و چگونگی پوشش
بر میگردد. تفاوت باطن و ظاهر یا روح و جسد و یا گوهر و صدف را میتوان به عنوان تمثیل در این زمینه به کار برد. به گمان ما اینها دو حقیقت هستند و میزان وابستگی این دو نیاز به تأمل دارد."
۲) ایشان در تحلیل آیه ۵۹ سوره احزاب، خداوند به پیامبر دستور میدهد که به همسران و دختران و زنان مؤمن فرمان دهید جلباب (پارچهای که تمام بدن را بپوشاند) به خود گیرند، مینویسند: "بنابراین در این فراز قاعدهای کلّی بیان شده که زن مسلمان چنان رفت و آمد کند که علائم وقار و عفاف از او هویدا باشد."
۳)"حجاب و پوشش تنها یک تکلیف است و نشانه یک خصلت انسانی یعنی عفاف."
۴) "حجاب و پوشش نشانگر عفت است."
۵) "متانت در سلوک ظاهری و در انتخاب پوشش از عفاف درونی خبر میدهد."
۶) گفتیم که پوشش، ارتباط بنیادی با عفاف داشته و نمیشود کسی طرفدار حیا و عفاف باشد ولی با اصل پوشش مخالف باشد. پوشش اسلامی کاملترین گونه رعایت عفاف است. اگر بین حجاب و عفاف، جدایی اندازیم دو مشکل عمده رخ مینماید.
در کتاب حجاب شناسی در مورد رابطه حجاب و عفاف آمده است که: "حجاب در کتابهای لغت به معنای پوشش، پرده و مانع آمده است. به نگهبان، حاجب میگویند؛ چون مانع ورود اغیار و بیگانگان در یک حریم و محیط خاص میگردد.بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه لغوی عفت نیز وجود دارد:بنابراین، دو واژه "حجاب" و "عفت" در اصل معنای منع و امتناع مشترکاند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است.
سید محمد موسوی بهرام آبادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم شورای نگهبان رئیس جمهور قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی احمد وحیدی
سیل مشهد تهران پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی دستگیری
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور استقلال سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل