جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
جامعه ی ایران در بوته ی نقد ضرورت نقد
۱) جامعه ی ایران در بوته ی نقد: ضرورت نقد
جامعه، سیاست و دین در ایران نیازمند نقد موشکافانه و تحلیل های علمی است تا نقاط قوت وضعف آ ن بررسی گردد. پویایی و شکوفایی هر سه ی این مولفه در گرو نقدی جدی و بنیانی است. اما فقط سیاست و مسندنشینان در قدرت نیستند که مانع شکل گیری و ترویج اندیشه های انتقادی می شوند بلکه جامعه نیز در برابر نقد باورها و داشته ها یش واکنش نشان می دهد. دربرابر آن مقاوت می کند و حتی بعضا با خشونت، راه های نقد را مسدود می کند. به تعبیر "برلین"(فیلسوف) مردم دوست ندارند بیش از حد تحلیل شوند و کسی ریشه هایشان را بیرون بیاورد و از نزدیک وارسی کند. از نظر برلین اگر مبانی نظری، اعتقادات و پیش فرض هایی که به نتایجی منجر شده است مورد نقد قرار نگیرد و همان طور راکد بماند جامعه به سوی تحجر پیش می رود. "اعتقادات تصلب پیدا می کنند و به صورت جزمیات در می آیند و قوه ی تخیل کژو معوج می شود و ادراک و تفکر از باروری می افتد." جامعه در بستر جهالت و تاریکی به خواب می رود، در نتیجه روحیه ی حقیقت طلبی در برابر مسلمات و پیش فرض های منجمد وغبار گرفته رنگ می بازد. گرچه در همه ی جوامع نوعی مقاومت در برابر جریان نقد وجود دارد اما تفاوت اساسی میان جوامع سنتی و مدرن در وسعت ، شدت و گستره ی مخالفت با نقد است. "بارنز و بکر"، با بحث در باره ی برخی ویژگی های اقوام پیش از تاریخ ( که به آنها قوم نانویسا اطلاق می کنند) ، اجتماع نانویسا را اجتماعی خود بسنده و محدود به دایره ی بسته ی قومی معرفی می کند. در این گونه اجتماعات متجانس که واجد نوعی آرامش و سکون رویایی هستند، آدمی اسیر ذهنیتی راکد و جزمیات متصلب ، اما متزلزل می گردد. سنت ها ، آداب رسوم و باورهای تاریخی خود را بر جامعه تحمیل می کنند و راه هر گونه پرسش و شک را می بندند، تا جایی که باورها به مثابه ی امری خلل ناپذیر و مقدس از دسترس نقد بیرون می رود. هیچ کس حق پرسش ندارد و اساسا هر گونه پرسش نوعی شبهه افکنی و گناه تلقی می گردد و با واکنش های تند و بعضا قهرآمیز روبرو می گردد. در این فرهنگ ها وظیفه ی آدمی تماما اطاعت و پیروی است.
"شک و نقد" آنقدرمهم است که با توجه به این مولفه می توان تاریخ را به دو مقطع پیش از دکارت و بعد از دکارت صورت بندی کرد. مهمترین شاخصه ی دکارت، به رسمیت شناختن شک و حق پرسش برای آدمی است، همان گونه که خود او چنین کرد. دکارت همه ی آن چه را از پدر ومادر و محیط و جامعه فرا گرفته بود، مورد شک قرار داد. وی شک را، راه وصول به یقین می دانست و از این رو آن را "شک دستوری" و یا شک مصلحتی می خواند. او می گفت:"حتی یقین من به این که دو و سه پنج می شود شاید از شبهاتی باشد که شیطان به من القاء کرده باشد و بنابراین کلیه ی افکار من باطل باشد، پس فعلا تکلیف من ان است که در همه چیز شک داشته باشم و هیچ امری را از امور یقینی ندانم". گویی جامعه به مدرنیته پا نمی نهد مگر آن که شک و نقد را بپذیرد و دروازه ی باورها و اعتقادات را به روی وارسی های سمج و بی مهابا و نقد روشمند بگشاید.
گرچه سهم قدرت سیاسی و حکومت در انسداد اندیشه و ایجاد موانع در برابر نقد، کم نیست اما همه ی موانع نقد را نباید در عرصه ی سیاست خلاصه کرد. نقد، دشمنانی دارد بسی بیشتراز سیاست. برخی از موانع نقد و دشمنان شک عبارتند از: سایه ی سنگین پیشینیان شخصیت پرستی فقدان اهمیت انسجام فکری شلختگی فکری هراس از تغییر و تحول ترس از دست دادن ثبات درونی و بی خانمانی ذهن سایه ستبر سنت ها تقدس ( وقتی تقدس چتر خود را بر سر همه چیز باز می کند)- تعصب و پیش داوری تصورات قالبی و بالاخره عادات فکری و فقدان اهمیت لازم برای زیستن بی تناقض.
دست کم سه سطح نقد را باید از یکدیگر تفکیک نمود و آنها به نحو جداگانه مورد بررسی قرار داد. به دیگر سخن، متعلَق نقد ، سه دسته است:
۱) نقد رفتارها، سلوک و کنش های تعین یافته
۲) نقد باور ها، اعتقادات و جزمیات فکری
۳) نقد پیش فرض ها و بدیهیاتی که مبنای رای و نظر و باور قرارمی گیرند.
عموما رفتارها بر باورها و معتقدات تکیه دارند . سقف اعتقادات و باورداشت ها نیز بر ستون بدیهیات و مسلمات فکری و پیش فرض ها زده می شود. بنیانی ترین نقد وقتی است که بنیانهای نظری و پایه های ایدئولوژی و مبانی نظری مورد پرسش قرار می گیرد. وقتی مجال نقد بدیهیات و پیش فرض ها ی پایه ای وجود نداشته باشد، چگونه می توان انتظار بهبود شرایط را داشت؟ ( ارزیابی این که مجال نقد کدام یک از سطوح سه گانه در ایران وجود دارد، به شما واگذار می کنم. ایران را پیشا دکارت و یا به عبارت دیگر، پیشا نقد ویا پسا دکارت و یا پسا نقد ، می دانید؟)
نقد را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. به عنوان مثال نقد اخلاقی، نقد دینی، نقد مدرن و نقد حقوقی و...
هر یک از این نقدها، از زاویه ی خاص و با رویکردی متفاوت به موضوع می پردازند. حساب آنان را باید از یکدیگر جدا کرد و از همان اول معلوم کرد که قصد داریم از کدام رویکرد و با چه روشی به نقد بپردازیم.
علی زمانیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست