شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
ابن عربی از منظر امام خمینی
امام خمینی بنیانگذار "عرفان متعالی" است، همانگونه که مرحوم ملاصدرا نام فلسفه خویش را حکمت متعالیه نهاد . امام خمینی در آثار عرفانی خود چون شرح دعای سحر، مصباح الهدایهٔ الی الخلافهٔ والولایه و سر الصلاهٔ و ... بسیار عمیق و لطیف به شرح یا نقد نگرشهای اهل عرفان میپردازد . او در آثار عرفانی خود از محیی الدین به عظمتیاد میکند . (۱)
امام تدریس کتب فلسفی و عرفانی را در سال ۱۳۴۷ هجری قمری که بیش از ۲۷ سال نداشت آغاز نمود، ضمنا همزمان با تدریس فلسفه برای افراد شایسته و مورد اعتماد، به طور خصوصی و سری بحثی از علوم عرفان را نیز شروع کرد . (۲)
امام خمینی برخی متون عرفانی مانند شرح فصوص الحکم ابن عربی را به طور خصوصی در طول مدت هفتسال از محضر سالک واصل و عارف کامل آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی که خود از شاگردان دو حکیم و عارف بزرگ میرزا جهانگیرخان قشقایی و میرزا هاشم اشکوری بود، فرا گرفت . (۳) چنانکه امام خود میگوید: "آقای شاه آبادی شرح فصوص که میگفتند فرق میکرد با شرح فصوص قیصری، ایشان از خودش خیلی مطلب داشت" . در حقیقت امام خمینی را میتوان یکی از حلقات سلسله شارحان ابن عربی به شمار آورد . (۴)
گویا معظم له شاگرد منحصر به فرد آیتالله شاه آبادی بودهاند . (۵) به روایتخود حضرت امام خمینی آمده است: "عمده استفاده در علوم معنوی و عرفان نزد مرحوم آقای آقا میرزا محمدعلی شاه آبادی بوده است ... و از مدتها قبل از آمدن آقای بروجردی به قم، عمده اشتغال به تدریس معقول و عرفان و سطوح عالیه اصول و فقه بود . " (۶)
ایشان درباره آیت الله شاه آبادی میگوید: شیخ بزرگوار ما حقا حق حیات روحانی به اینجانب داشت که با دست و زبان از عهده شکرش برنمیآیم . (۷)
علامه شهید مطهری درباره آیت الله شاه آبادی مینویسد: او جامع المعقول والمنقول بود . در تهران به مقام مرجعیت و فتوا رسید . در سالهای اقامت مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری در قم، سالها به قم مهاجرت کرد و فضلا از محضرش کمال استفاده را میبردند، در عرفان امتیاز بیرقیبی داشت . استاد بزرگ ما، آیتالله خمینی (مدظله) در آن مدت از محضر پرفیض این مرد بزرگ استفاده برده بود و او را بالاخص در عرفان بینهایت میستود . (۸)
ایشان ریاضیات را به خوبی میدانست . در علوم غریبه همچون جفر، رمل، اسطرلاب مهارت کامل داشت . همچنین به زبان فرانسه تسلط داشت . (۹) آن مرحوم علاوه بر مقام علمی و عرفانی، یک مجاهد خستگیناپذیر و جدی بود و در مسیر مبارزه با رضاخان پهلوی حدود یازده ماه در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شد . (۱۰) در حقیقت وی از عرفان منزوی، عرفان حماسی ساخت .
امام خمینی درباره اولین ملاقات خود با آیت الله شاه آبادی این چنین بیان کرده است:
"مقداری با هم صحبت کردیم و یکی دو تا سوال از مرحوم آقای شاه آبادی بزرگ پرسیدم، وقتی جواب مشروح و کاملی شنیدم، مطلع شدم که ایشان اهل فلسفه و عرفان است . " (۱۱)
سرانجام پس از گفت و گوی بسیار، حضرت امام، آقای شاه آبادی بزرگ را برای تدریس عرفان راضی میکنند و شرح فصوصالحکم ابن عربی را به مدت شش سال نزد ایشان میخوانند . (۱۲)
حضرت آیت الله سبحانی میگوید: از نظر مسائل عرفانی تحت تاثیر استاد بزرگوارشان مرحوم شاه آبادی بودهاند و نسبتبه ایشان خیلی عشق میورزیدند . حدود شش سال خدمت ایشان شرح فصوصالحکم را میخواندند و در حاشیه فصوص حواشی و تعالیقی دارند . ایشان سالیان متمادی استاد بلامنازع حوزه علمیه قم بودند . (۱۳) استاد سبحانی در جای دیگر مینویسد: امام در قلمرو عرفان آثار ارزندهای از خود به یادگار گذارده که متاسفانه بر اثر کمبود استاد این فن، افکار بلند ایشان به مجامع علمی عرضه نشده است . ایشان در این علم ذوق سرشار و اندیشه بلندی داشت که تنها آگاهان این فن از لطافت فکر وی باخبرند . (۱۴)
استاد سید جلال الدین آشتیانی مینویسد: حق متعال به لطف خاص خود، مرحوم مغفور امام را موفق به تحصیل در علوم منقول و معقول نزد اساتید بزرگ و نخبه نمود و بعد از شهریور بیست آن مرد بزرگ استاد مسلم در حکمت متعالیه و از اساتید مسلم در کتب عالیه سطوح در علوم منقول بودند . متجاوز از بیستسال شرح منظومه و اشعار تدریس کردهاند و یگانه مشعل فروزان علم توحید و معرفت ربوبی و استاد وحید در علم عرفان یعنی معرفت اسما الله و نفیسترین دانش بشری موروث از اولیا یعنی علم توحید و ولایت و نبوت و شئون آن محسوب میشدند و مدتی برای برخی از ارباب معرفت، شرح قیصری بر فصوص را تدریس کردند . ولی محیط، لیاقت آموزش اشرف علوم و فنون را نداشت . روزی به آن جناب عرض کردم: حیف نیست که منع فیض میفرمایید؟ اگر همین نصوص قونوی را که با تعلیقات مرحوم آقا میرزا هاشم اشکوری چاپ شده است، برای افراد مستعد تدریس بفرمایید، مشکلی پیش میآید؟ فرمود: مساوی استبا انتحار، عیب دیگری وجود ندارد . (۱۵)
بی مناسبت نیست اشارهای به جو حاکم ضد فلسفه و عرفان آن زمان از زبان فرزند امام حاج احمد آقا بشود . وی در این باره میگوید: مقدس مآبهای متحجر حتی در زمینه دروس عرفان و فلسفه، تحمل بینش امام را نداشتند، آنها شرایط را جوری مهیا ساختند که وقتی میخواستند کتاب منظومه را از جایی بلند کنند، از انبر استفاده میکردند و لمس کردن آن را نجس میدانستند یا به فرض اگر کسی فلسفه میخواند او را بیدین میدانستند . (۱۶)
خود حضرت امام خمینی درباره جو مسموم آن روز، با اشاره به خون دلهایی که در آن سالها از متحجرین خورده، با سوز و گداز چنین نقل کرده است: "یادگرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان گناه و شرک به شمار میرفت . در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم مرحوم مصطفی از کوزهای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه میگفتم . تردیدی ندارم اگر این روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها وضع کلیساهای قرون وسطی میشد . " (۱۷)
در پایان این نکته قابل ذکر است که عرفان تا جایی که توجه به نکات مثبت و سازنده داشته و همردیف سایر امور ارزشی مانند علم و تفکر و جهاد و ... قرار دارد، مورد تایید و تاکید امام خمینی میباشد . اما اگر عدهای خود را از شریعت جدا نموده و مشغول آداب اختراعی مخالف اسلام ساخته از تزکیه و تهذیب غافل گشتهاند آنها را حجاب و مانع از تعالی انسان دانسته . (۱۸)
نظر امام خمینی درباره ابن عربی
در حوزه عرفان نظری، دو اثر بنیادین فتوحات مکیه و فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی از اهمیتخاصی برخوردار است و حضرت امام خمینی به مجموعه آثار این عارف بنام عموما و به این دو کتاب خصوصا عنایتخاصی داشتهاند . (۱۹)
در نگاهی کوتاه به سیر تکوین و بسط مکتب عرفان شیخ اکبر محیی الدین نام امام خمینی به عنوان یکی از شارحان و مروجان این مکتب به نظر میآید . و آنگاه با تاملی افزون، در اوج دوبارهای که مدرس عرفانی ابن عربی در یک قرن اخیر داشته، جایگاه امام خمینی به عنوان یکی از بزرگترین مدرسان عرفان و شارحان اندیشه ابن عربی در این سلسله مورد توجه قرار میگیرد . (۲۰)
لازم به ذکر است که به طور کلی اصل مباحث ابن عربی برای امام قابل قبول بوده، ولی در بعضی جاها با او اختلاف نظر دارند . تعلیقهای هم بر فصوص نگاشتهاند . (۲۱)
استاد آشتیانی مینویسد: تعلیقات آن بزرگوار پر بها و دلرباست و حاکی از ذوق سرشار ایشان است . آن جناب دارای قلمی روان و جذاب است و در ذوقیات قریحهای کم نظیر دارند . ایشان برخی مطالب شارح قیصری را نقد کردهاند و در برخی مباحث پارهای از مطالب شیخ اکبر، ابن عربی را نیز مورد مواخذه قرار دادهاند . (۲۲)
امام خمینی در آثار عرفانی خود مانند شرح دعای سحر، مصباح الهدایهٔ الی الخلافهٔ والولایهٔ، تعلیقهٔ علی الفوائد الرضویه، سر الصلوهٔ، آداب الصلاهٔ و چهل حدیث، در موارد متعدد از محیی الدین به عظمتیاد کرده است . و تحت عناوین با شکوهی مانند: شیخ کبیر، شیخ عارف، شیخ محقق، بزرگمرد، از او نام برده و به عنوان یکی از "بزرگان مشایخ ارباب عرفان" او را ستوده است و به نقل برخی از آرا و نظرات وی در آثار عرفانی خود پرداخته و در عین حال در مواردی هم که با نظر او موافق نبوده به نقد عالمانه نشسته است . (۲۳) به ویژه در کتاب تعلیقات علی شرح فصوصالحکم .
اکنون مناسب استبرای آگاهی از دیدگاه حضرت امام درباره ابن عربی به عنوان نمونه به چند مورد اشاره شود:
یکی از مواردی که امام خمینی از کتاب فصوص الحکم محیی الدین یاد نموده در نامهای است که خطاب به خانم طباطبایی مرقوم شده و در ابتدای آن آمده است: "یاد روزی که در ایام جوانی کتاب فصوص الحکم و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشتهاند در خدمتبعضی از مشایخ اهل عرفان (۲۴) رضوان الله تعالی علیه استفاده نمودم ... باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزندهای به معرفت قرآن - سرچشمه فیاض معرفهٔ الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقا قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران - میکنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند . فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل بر جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ماست . و اگر عارف صاحب سری در الحمدالله باقدم صاحب ولایت غور کند، مییابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود، حمد مختص به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند . تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه" . (۲۵)
از محتوای این نامه نظر حضرت امام درباره ابن عربی آشکار میشود، با این حال به چند نکته اشاره میگردد:
۱) امام خمینی تحصیل و فراگیری فصوص الحکم محیی الدین را به عنوان خاطره خوشی از ایام جوانی خود بیان نموده است .
۲) از محیی الدین ، با عنوان یکی از "بزرگان مشایخ ارباب عرفان" یاد شده است .
۳) حضرت امام از مباحث مطرح شده در فصوص الحکم استفاده علمی نموده است .
۴) کتاب فصوص الحکم یک اثر ارزشمند از ابن عربی معرفی شده که از او به یادگار مانده است .
۵) از نظر ایشان کتب عرفانی و از جمله فصوص الحکم دارای قدر و منزلتبسیار است و کمکهای ارزندهای به معرفت قرآن و کتب ادعیه و احادیث ائمه علیهم السلام میکنند .
۶) امام خمینی خواندن کتب عرفا و اولیا را به مخاطب خود سفارش کرده است که در آغاز نامه فصوص الحکم یکی از آنها به شمار آمده است .
۷) ایشان خواندن و فراگیری کتب عرفانی را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن اسرار معارف الهی سفارش و توصیه نموده است.
نمونه دیگر: از مواردی که اشاره به نظر حضرت امام درباره محیی الدین دارد، نامه معروف و پیام تاریخی ایشان خطاب به گورباچف میباشد که در بخشی از آن آمده است: "دیگر شما را خسته نمیکنم و از کتب عرفا به خصوص محیی الدین ابن عربی نام نمیبرم که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویا دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر، آگاهی از آن امکان ندارد" . (۲۶) (۲۷)
نظر امام خمینی درباره ابن عربی در فراز مذکور نیز به خوبی روشن است، در عین حال به چند نکته اشاره میشود:
۱) آنچه بیش از همه جلب توجه میکند این است که حضرت امام کتب عرفانی محیی الدین را به عنوان یکی از منابع شناخت اسلام معرفی نموده است که میتواند خلا عقیدتی و فرهنگی حاصل از سقوط مارکسیسم را پر نماید .
۲) از شخص محیی الدین ابن عربی با عنوان "بزرگمرد" یاد شده است .
۳) به نظر امام خمینی مباحث کتب محیی الدین برخوردار "از عمق لطیف باریکتر از موی منازل معرفت" است .
۴) سطح علمی مباحث کتب عرفانی ابن عربی به گونهای است که فقط خبرگان تیزهوش که در مسائل عرفانی قویا دست دارند میتوانند از آنها آگاه گردند تا یک جامعه جدید مبتنی بر حقیقت و عدالتبنا کنند .
۵) فهم و درک مباحث مطرح شده توسط محیی الدین با مطالعه تنها امکانپذیر نبوده و حتما نیازمند استاد میباشد .
جالب توجه است که تاریخ هر دو نامه که قسمتی از آنها نقل شد درآخرین سال عمر حضرت امام خمینی به فاصله چند ماه قبل از فوت ایشان بوده است .
مطلب دیگر پیرامون نظر حضرت امام خمینی درباره محیی الدین ابن عربی، سخن استاد سید جلال الدین آشتیانی است که در انتهای مقدمه مبسوط خود بر کتاب مصباح الهدایهٔ الی الخلافهٔ والولایه چنین مرقوم نموده است: "مرحوم امام رضوان الله علیه از کثیری از اکابر ارباب عرفان به "خلص شیعیان امیر مومنان علیه السلام " تعبیر کردهاند . نمونه آن بیانات ابن عربی است در جواب ۱۵۳ سوال حکیم ترمذی در مسائل مختلف که برخی از آن مسائل از عویصات است . شیخ اکبر سالیان متمادی بعد از رحلت ترمذی در فتوحات مکیه (۲۸) به این سوالات جواب داده است" . (۲۹)
نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیشتر از همه به بزرگانی چون ابن عربی، ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب میشدند و کسی جرات ذکر نام آنها را نداشت، امام با شهامت، عقاید و اندیشههای آنها را نقل کرده و پذیرفته است . (۳۰)
در اینجا ذکر این نکته نیز لازم است که یکی از ویژگیهای شخصیت عرفانی حضرت امام، استقلال فکری است که حاکی از تسلط و پختگی ایشان است . ایشان در مواجهه با نظرات دیگران همواره مانند صاحب نظری آگاه از مسائل و مباحث مربوطه ضمن حفظ استقلال فکری و مبانی مذهبی و آزاداندیشی به نقد و بررسی پرداخته و هیچ گاه مقلد و پیرو صرف نبوده است .
امام در آثار عرفانی خود اغلب اقوال متکلمین، فلاسفه و عرفای پیشین را نقد و بررسی نموده و مشکلات آنها را با ابتکار و نوآوری برطرف میسازد . (۳۱)
آنچه در زیر میآید نظر یک دانشمند غربی است درباره این ویژگی امام خمینی .
در میان آثار عرفانی حضرت امام کتاب "تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس" جایگاهی ویژه دارد . این کتاب حاوی نظرات امام خمینی بر شرح فصوص الحکم قیصری است که در سن بیست و نه سالگی ایشان تحریر شد، ولی چاپ و منتشر نشد تا اینکه در اواخر عمر ایشان به حلیه طبع آراسته شد .
تالیف این اثر علمی که اندکی بعد از دیگر آثار عرفانی نوشته شد، نشان دهنده پختگی بیشتر و استقلال فزاینده تفکر نویسنده آن است . وی آگاهانه تعلیقههای خود را محدود به موضوعاتی کرده است که در متن شرح فصوص طرح شده است . این تعلیقات مختصر و اکثرا مربوط به موضوع بوده و راهنمای مفیدی برای خواننده است . به نظر میرسد که وی با اصطلاحات بغرنج و مرموزی که توسط پیروان مکتب ابن عربی ساخته و پرداخته شده کاملا آشنا بوده است . او در بسیاری از موارد تفسیرهای قیصری را تصحیح کرده است . منابع و مستنداتی که در تعلیقات امام خمینی بر شرح فصوص نقل شده کمابیش شبیه همانهایی است که در متن اثر دیگر ایشان مصباح الهدایه آورده شده است . بیشتر منابع کتاب، یا از آثار ابن عربی و یا آثار مکتوب پیروان مکتب ابن عربی میباشد . (۳۲)
یکی از پژوهشگران، اندیشه اصلاح اجتماعی امام خمینی را منبعث از بعد عرفانی ایشان دانسته میگوید: او مسائل عرفانی را از انزوا و قلب سالک به همه عالم هستی تسری داد و عرضه مباحث عرفانی را به جامعه نه تنها موجب تحقیر ندانست، بلکه نیاز جامعه را به عرفان از هر علومی بیشتر میدانست . بدین ترتیب عارف کامل یک مصلح اجتماعی نیز هست . (۳۳) وی سپس میگوید: جوهر اندیشه حضرت ا مام دو عنصر محضر شناسی و مظهر شناسی استیعنی عارف وقتی در اثر ریاضت و سیر و سلوک خود را در محضر حق تعالی رسانید، همه جای عالم را محضر خدا میبیند و اگر خود را مظهر خدا و جلوهای از او ببیند، روح شجاعت و حماسه در او تبلور مییابد، آن گاه از هیچ قدرتی جز خدا نمیترسد، زیرا خود را در محضر خدا میبیند و این دو اساس اندیشه اصلاح اجتماعی و نهضت دینی است . (۳۴)
در اینجا مناسب است اشارهای به بعد عرفانی شخصیت علمی حضرت امام بشود .
استاد سید احمد فهری در این باره مینویسد: در میان ابعاد روحی امام، بعد عرفانش از دیرزمان برای این ناچیز خیره کننده بود . و موقعی که آوازه شجاعت، درایت، قاطعیت و دیگر فضایلشان زبانزد همه بود، مرا حالت تاثر و تاسفی بود که چرا بعد عرفانی امام همچنان از مردم پوشیده است؟ و بارها این تاسفم را به دوستان اظهار کرده بودم . (۳۵)
با اینکه حضرت امام مدرس بزرگ فلسفه در عصر اخیر بود، مذاق عرفانی او غالب بر مذاق فلسفی اوست . چنانکه از رسالههای عرفانی او این امر هویداست . (۳۶)
محمد بدیعی
یادداشتها:
۱ . نگرشی بر روش تحقیق در مسلکهای عرفانی، عباس ایزدپناه، فصلنامه حضور، شماره ۱۷، ص۱۸۶ .
۲ . نهضت امام خمینی، ج۱، ص۳۸ .
۳ . ر . ک: شرح رسالهٔ المشاعر، مقدمه، ص۷۷ پاورقی و نخبگان علم و عمل ایران، ص۳۴۶ .
۴ . سفر عشق، ص۲۸ . با تلخیص .
۵ . مجموعه آثار حکیم صهبا، ص۶۸ و شرح مقدمه قیصری ، ص۳۳ .
۶ . مصاحبه با سید احمد خمینی، فصلنامه حضور، شماره اول، ص۹ .
۷ . صحیفه امام، ج۱۸، ص۴۰۷ .
۸ . خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۶۱۵ و تفسیر سوره قارعه، ص۲۹۹ . برای آگاهی بیشتر ر . ک: نقبا البشر، ج۴ و گنجینه دانشمندان، ج۴ و ریحانهٔ الادب، ج۳ و تاریخ حکما و عرفا و متاخر ... و سیمای فرزانگان ص ... و آسمان عرفان .
۹ . عارف کامل، ص۲۵ .
۱۰ . سیمای فرزانگان، ص۸۷ .
۱۱ . همان ماخذ، ص۱۳ .
۱۲ . همان ماخذ، ۱۴ .
۱۳ . بررسی ابعاد علمی شخصیتحضرت امام خمینی، مجموعه مقالات، گفتگو با آیت الله جعفر سبحانی، ص۵۱ .
۱۴ . جامعیت علمی و عملی امام خمینی، کیهان اندیشه، شماره ۲۹، ص۹ .
۱۵ . در رثای امام عارفان، کیهان اندیشه، شماره ۲۴، ص۴ .
۱۶ . فصلنامه حضور، شماره اول، ص۱۷ .
۱۷ . صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۷۹ . و نیز ر . ک: چهل حدیث، ص۴۵۵ .
۱۸ . ر . ک: شرح و تفسیر دیوان امام خمینی، ص۵۱۱ - ۵۰۴ .
۱۹ . سخن عشق، فاطمه طباطبایی، مقدمه، ص۷ .
۲۰ . سفر عشق، ص۹ و ۱۰، با تلخیص .
۲۱ . مصاحبه با خانم فاطمه طباطبایی، کیهان هوایی، مورخ ۱۳/۳/۷۱ .
۲۲ . شرح فصوص الحکم، با مقدمه و تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، ص ده مقدمه .
۲۳ . ر . ک: همین کتاب، ص۱۴۳ . برای آگاهی برخی از این نقدها رجوع کنید به: گزیده آرای نقادانه امام خمینی در عرفان، محمد هادی موذن جامی، کیهان اندیشه، شماره ۳۵، ص۱۰۲ - ۷۶ . و سفر عشق، ص۱۵۲ - ۴۵ .
۲۴ . منظور عارف کامل حضرت آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی، استاد عرفان امام خمینی است .
۲۵ . صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۳۷ و ۲۳۸ (تاریخ نامه ۲۵ دی ۱۳۶۷)
۲۶ . امام خمینی در جای دیگر نیز به فراگیری و تحصیل دو کتاب فصوص الحکم و فتوحات مکیه اشاره نموده است . ر . ک: صحیفه امام، ج۲۰، ص۱۶۵ .
۲۷ . صحیفه امام ، ج۲۱، ص۲۲۵ (تاریخ پیام ۱۱ دی ۱۳۶۷)
۲۸ . ر . ک: فتوحات مکیه، چاپ عثمان یحیی، ج۱۳، ص۱۴۶ و ج۳، ص۲۲۹ .
۲۹ . مصباح الهدایهٔ الی الخلافهٔ والولایهٔ، امام خمینی، مقدمه، ص۱۶۴ .
۳۰ . زیباپرستی در عرفان اسلامی، دکتر علی اکبر افراسیابپور، ص۴۸۷ با تلخیص .
۳۱ . زیباییپرستی در عرفان اسلامی، ص۴۸۷ .
۳۲ . بازنگری عرفان امام خمینی و میراث حکمت عرفانی اسلام، الکساندر کینشن، ترجمه محمد امجد، فصلنامه نقد و نظر، زمستان و بهار ۷۸ و ۷۹، ص۲۴ با تلخیص .
۳۳ . سیری در اندیشه عرفانی حضرت امام، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، ص۱۴۴ .
۳۴ . همان ماخذ، ص۱۴۵ با تلخیص .
۳۵ . شرح دعای سحر، ترجمه سید احمد فهری، مقدمه، ص۲۶ .
۳۶ . فلسفه (ادوار فلسفه و سلسله فلاسفه)، محمد نیکنام عربشاهی، ص۹۰، با تلخیص .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست